Imetys?

:confused:
Tyttöni on nyt 5 päivän ikäinen, ja olen aika noviisi näissä imetysasioissa... Kuinka monta kertaa päivässä imetätte? Vauva saa myös lisämaitoa (Tuttelia n. 20-40ml kerralla)kun oli niin pikkuinen syntyessään. Välillä tuntuu että vauva lähinnä hengaa tisulla. :) Maitoa kyllä tulee.

Kaikki neuvot otetaan kiitollisina vastaan! :heart:
 
Minulla esikoisen kanssa oli 2 viikkoa korvike & äidinmaito -kuvio. Sitten vaan imetin-imetin-imetin aina kun vauva tahtoi. Siis koko ajan, muistelen. Alku oli takkuinen - siinä itki niin vauva kuin äitikin. Sohvalla istuin vauvaa imettäen ja tuli luettua jokunen kirjakin noina päivinä. Luinpa kirjan "Imetä oikein" (en muista kirjoittajan nimeä) ja sain siitä rohkaisua ja tietoa. On kirjastossa lainattavissa. Jätin yhtenä päivänä sitten korvikkeen pois, päätin kokeilla. Kun sain imetyksen toimimaan, täysimetin 6 kk. Kyllä se sinultakin onnistuu, kun unohdat kellon.

Hyvä että vauva hengailee tisulla:), silloin hänellä on imuhaluja, tärkeintä mitä tarvitaan!! äidin ajan kera. Ole vauvasi oma. Anna imetykselle aikaa-aikaa-ja vielä lisää aikaa. Älä vähennä imuhaluja tutilla. Sitten kun vauva saa sinut imemällä toimimaan ja itsekin varttuu, imee harvemmin. Kuopuksen saatuani tiesin jo varautua siihen, että 'käynnistyn' vain imetystä tehostamalla. Ah, kuinka vauva laitoksella huusi. Mutta itse olin ihan rauhallinen ja tyyni. Enpä juuri nukkunut ensimmäisenä yönä. Pyysin hoitajilta (neuvolasta kuulin siitä) 'pässinrasvaa' - oisko se jotain villarasvaa lampaasta - niin eivät nännit haavautuneet tällä kertaa. Täysimetys alkoi tällä kertaa kokemuksen opettamana ilman vaikeuksia.

Olen saanut tietoa imettämisasioissa myös netistä imetystukilistalta. Googleta "imetystukilista", niin löydät sivun.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla esikoisen kanssa oli 2 viikkoa korvike & äidinmaito -kuvio. Sitten vaan imetin-imetin-imetin aina kun vauva tahtoi. Siis koko ajan, muistelen. Alku oli takkuinen - siinä itki niin vauva kuin äitikin. Sohvalla istuin vauvaa imettäen ja tuli luettua jokunen kirjakin noina päivinä. Luinpa kirjan "Imetä oikein" (en muista kirjoittajan nimeä) ja sain siitä rohkaisua ja tietoa. On kirjastossa lainattavissa. Jätin yhtenä päivänä sitten korvikkeen pois, päätin kokeilla. Kun sain imetyksen toimimaan, täysimetin 6 kk. Kyllä se sinultakin onnistuu, kun unohdat kellon.

Hyvä että vauva hengailee tisulla:), silloin hänellä on imuhaluja, tärkeintä mitä tarvitaan!! äidin ajan kera. Ole vauvasi oma. Anna imetykselle aikaa-aikaa-ja vielä lisää aikaa. Älä vähennä imuhaluja tutilla. Sitten kun vauva saa sinut imemällä toimimaan ja itsekin varttuu, imee harvemmin. Kuopuksen saatuani tiesin jo varautua siihen, että 'käynnistyn' vain imetystä tehostamalla. Ah, kuinka vauva laitoksella huusi. Mutta itse olin ihan rauhallinen ja tyyni. Enpä juuri nukkunut ensimmäisenä yönä. Pyysin hoitajilta (neuvolasta kuulin siitä) 'pässinrasvaa' - oisko se jotain villarasvaa lampaasta - niin eivät nännit haavautuneet tällä kertaa. Täysimetys alkoi tällä kertaa kokemuksen opettamana ilman vaikeuksia.

Olen saanut tietoa imettämisasioissa myös netistä imetystukilistalta. Googleta "imetystukilista", niin löydät sivun.
Suurkiitos, ajattelin jo ihan etä meen metsään ja huolella. Eiköhän tää tästä. :)

Kiitos!:hug:
 
varmaan tuli imetettyä noin kahden tunnin välein yötä päivää eli noin 12 kertaa päivässä :) Mutta ihan sen mukaan, miten vauva haluaa ja jaksaa syödä.

Ei tosiaan ole mitään haittaa siitä että olet aluksi vauvalle "tuttina" ja annat olla rinnalla niin paljon kuin haluaa :) katsele vaikka leffoja samalla tms. Maitomäärä lisääntyy kunhan vauva imee tiheästi. Kunhan imetys lähtee kunnolla käyntiin, niin todennäköisesti vauva itse lyhentää sitä imemisaikaa. Ja sitten muutaman viikon kuluttua voi halutessaan antaa vauvalle sen tutin, jos imemishalu on ihan jatkuvaa.
 
Meidän poitsu (nyt 10 kk) oli pikkuisena varsinainen tissuttelija. Tuon ikäisenä "asui" tissillä. :) Imi jonkin aikaa, otti pienet torkut, imi taas ja torkkui jne. Minä sitten pidin häntä sylissä kaiken aikaa, imetin ja katselin telkkarista kaiken maailman hömppäohjelmat. Vielä 3 kk ikäisenä oli muistaakseni päivisin n. tunnin välein rinnalla. 4 kk iässä aloiteltiin kiinteitä ja pikku hiljaa löytyi hyvä ateriarytmi. Korvikemaitoa annettiin ensimmäisten kuukausien aikana silloin tällöin. Tosi hyvin poika kasvoi rintamaidolla, kun tiuhaan tissutteli.
 
Tosiaan korvikemaidon antaminen on aika turhaa jos vauva viihtyy rinnalla ja on tyytyväinen:) mitä enemmän annat lisämaito,sitä vähemmän sun rinnat saa viestiä että tarviis lisää maitoa tuottaa:) vauva tekee imemällä sitä tilausta:) tsemppiä ja onnea pienestä ihmeestä <3
 
Minulla oli kanssa aluksi imettämisen kanssa aikamoista epävarmuutta, en ollut varma että saako poika tarpeeksi maitoa. Poika oli varsinaisen "tissikissa" kuten jollakin muullakin. Eli imaisi pienet maidot, torkkui ja haaveili välissä, sitten söi taas hetken. Varmaan eka viikko kotona asuttiin lähes vallan sängyssä, itse kävin syömässä kun poika nukkui. Aina annoin pojalle rintaa kun hiukankin pyysi. Poika täytti hiljattain 3 kk, ja varmaan viikon aikana imeminen on muuttunut selkeämmin pelkäksi tehokkaaksi mahan täytöksi, jonka jälkeen seurustellaan. Lisämaitoa on saanut vain pari satunnaista kertaa lisukkeeksi, nekin kerrat tissittelyn jälkeen.

Jos maitoa tuntuu tulevan, niin aina kun vauva pyytää niin tissiä kehiin. Aika pian oppii tuntemaan oman vauvan nälkää ilmaisetvat merkit. Samalla oma tuotanto pääsee hyvin vauhtiin. Lisämaitoa sitten vähän kerrallaan tissittelyn jälkeen, jos tuntuu siltä että tarvetta on. Näillä ohjeilla meillä selvittiin alun epävarmuudesta.

Tsemppiä!
 
Musta tuntui että vauva oli tuon ikäisenä (ja pitkään sen jälkeenkin) koko ajan rinnalla. Mutta se oli oikeastaan aika kivaa aikaa kun varasi naposteltavaa, vauvalehtiä ja katteli telkkua samalla. Se oli sellanen lepohetki. :p Anna olla rinnalla niin paljon kuin haluaa, ei kannata korviketta antaa jos ei välttämätöntä...
 
Peesi kaikkiin edellisiin, tisuttelu tuossa iässä on ihan normaalia. Muista vain itse juoda paljon ja syödä hyvin sekä nuku aina kun voit (opettele syöttämään maaten heti, kun lapsi osaa ottaa otteen rinnasta makuullaankin). Et maininnut, miten pieni lapsi oli syntyessään, mutta itse en ymmärrä lisämaitoa pelkän pienikokoisuuden vuoksi. Jos pelkkä tissimaito riittää viisikiloiselle jössikälle ja se sillä kasvaa ekat 6kk, niin miksi ei puolta pienemmälle...
 
Mulla vauva suorastaan asui tissillä ekat 2 kk. Mä jo ehin luulla, ettei maito riitä, mutta poika kasvoi yläkäyrillä. Sitten se pikkuhiljaa tasaantui niin, että ensin syöttöväli oli tunnin, sitten kaks, sitten kolme... Kyllä se siitä. Muista vaan ite syödä ja juoda hyvin ja lepää aina ku voit.
 

Yhteistyössä