imetys vinkkiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja erika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

erika

Vieras
antakaahan neuvoja hyvään imetykseen?
Elikkä mitä kaiken kaikkiaan taikka kuinka paljon minun tulee syödä päivässä?
Entä saanko jollakin ikonstilla maidon tuloa lisättyä?
Muu kuin imettämisen imettäminen...
Pakkautuuko muillakin rinnat yöllä kaameiksi?
Minulle itselle imetys on vallan tärkeä asia, tiedän ettei se saisi olla henki ja elämä mutta....
Kiitos etukäteen..

Et kertonut kuinka vanha vauvasi on. Mutta jos ei vielä syntynyt: niin tarjoa vaan jo laitoksella joka inahdukseen rintaa: se nopeuttaa maidon nousemista. Yritä välttää lisämaidon antamista. Vauva ei kuole nälkään, koska ensimaito on todella ravitsevaa (vaikka tulisi vain muutama tippa).

Toinen itselle yllätyksenä tullut asia oli se, kuinka ""hankalaa"" imetys oli. Oli monta kertaa lähellä luovuttaminen, mutta jaksoin sinnitellä vaikkakin välillä itkua vääntäen tai hammasta purren. Joku viisas neuvoi, että kannattaa jaksaa kuusi viikkoa kokeilla ennen kuin luovuttaa. Itsellä kävi niin, että neljän/viiden viikon jälkeen homma alkoi sujumaan, onneksi. Se on kätevää, kun vaan tökkää rinnan suuhun ja ruoka on sit siinä, ilman mitään ylimääräistä työtä.

Rintojen täyttymisen estää niiden tyhjentyminen hih :), eli vauva tilaa tarvittavan määrän kerrallaan. (tiheän imun kaudet ainakin n. 3 vko, 6 vko, 3 kk etc.)Mutta mulla oli aluksi ylitarjontaa eli jouduin pumppaamaan. Sekin tasoittui aikanaan. Joskus öisin jousun pumppaamaan toisen rinnan, mutta nykyään harvemmin.

Rintatulehduksen voi estää usein sillä, että heti pienimmän pahkuran tai kivun ilmestyttyä pumppaa ko. rinnan tyhjäksi. Itse käytin villasta rinnanlämmitintä ensimmäisen kuukauden ja suojasin aina vedolta.

Ruokavalio on hyvä 5 ateriaa päivässä ja runsaasti vettä tai nestettä. Runsaan nesteen nauttiminen voi olla hyvä keino lisätä maidon tuotantoa. Paras tietenkin itse imettäminen, vauva kyllä tilaa ruokaa lisää kun sitä tarvitsee (tiheät imut). Luota vaan vauvaasi, hän kyllä tietää tarpeensa.

Ja tsemppiä imetykseen! Hienoa, että olet ottanut sen asiaksesi!

kaikkein tärkeintä on että luotat siihen että imetys onnistuu! vaikka välillä tuntuisi vaikealta niin muista että kehosi (rintasi) on luotu imettämistä varten.

juu löytyy hyvää tietoa, mutta myös paljon aivan käsittämätöntä asennepropagandaa ja äidin syyllistämistä. Kannattaa siis tutustua omaakin järkeä käyttäen. ;)

juu, aivan kuten edellä kirjoittanut kirjoitti! Ite itku kurkussa olen lukenu sitä sivustoa. Eli lue niitä sivuja maalaisjärjellä :)
Alkuperäiseen kysymykseen en osaa vastata, koska en ole imettänyt lukuisista yrityksistä huolimatta lastamme.

www.babyidea.fi
siellä on vähemmän asenteellista teksitä ja paljon tietoa myös.

Imetystukilistaa täytyy lukea hyvällä itsetunnolla, ei itseään syyllistäen, sieltä saa paljon hyvää tietoa. Kannattaa liittyä imetystukilistalle, siellä vastailevat myös semmoiset jotka imettää osittain tai joilta ei jostain syystä imetys ole onnistunut.

Tärkeintä imetyksessä on lie syödä ja juoda säännöllisesti ja hyvin ja tarjota aluksi rintaa vauvalle ainakun se sitä huolii. Monia mutkiakin voi toki tullla matkalle, mutta niitä ei liene syytä etukäteen murehtia. Lepo on myös tärkeää!

Yhteistyössä