Imetys - tarvisin tukea.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terhikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Terhikki

Aktiivinen jäsen
27.12.2004
2 662
0
36
Joo imetystukilistan sivut osaan jo ulkoa, mutta nyt haluisin ihan perustukea jos joku sellaista haluaa antaa. :ashamed:

Kolmas lapsi on nyt reilu 5vkon ikäinen, kokoa reilu 5,5kg. Alusta asti imetys sujunut, eli vauva viettänyt isoimman ajan elostaan rinnalla - todella tiheästi ja napakasti. Maitoa tulee, siitä en ole huolissani.

Ollaan ihan täysimetyksellä, ilman tuttia (ei huoli) - eli olen samalla tutin korvike - tämä ei haittaa.

Ongelmaan siis: Nyt viimeisen viikon ajan kiihtyvällä tahdilla on kasaantunut ongelmia, ja mä en tiedä mitä tekisin. Vauvan pulauttelu on lisääntynyt - ei ämpärillistä kerralla ja kaaressa mutta hetken välein enemmän tai vähemmän. Joskus ihan pelkkää maitoa, joskus hapanta sellaista. Vaikka olisi röyhtäissyt pariinkin kertaan, ja vaikka olisi pystyssä olalla - toki etenkin makuulla.

Samoin tietynlainen levottomuus lisääntynyt, varsinkin syönnin jälkeen kipristää. Itkuinen tämä ei ole eikä huuda suoraa huutoa, mutta ähisee ja murisee kovenevalla äänellä - toki itkisikin jos yksin jätettäisi. Sänkyyn ei kesken pahimman ähinän voi jättää rauhoittumaan, puklu tulee varmasti.

Olen tottunut siihen että maidolla rauhoittuu, mutta pukluista ja kipristyksistä päätellen niin ei kannattaisi tehdä. Aina ei pieni edes halua syödä ja silloin en toki yritä.

Koitan syödä hyvin itse ja juoda, välttelen tiettyjä ruokia ja juomia.

Mitä voisin tehdä?

Pikkuhiljaa taidan olla päätynyt siihen kierteeseen etten edes itse enää erota koska pienellä on nälkä ja koska ei - pelkään että korvikkeeseen siirtyminen alkaa tuntua liian helpolta.

Taustana siis vielä se että kahta edellistä imettänyt ylipäätään noin 8-9kk, joista 4-5kk täysimetyksellä. Edellisillä ei mainittavia ongelmia ollut.

Kiitos valtavasti jos joku jaksoi lukea ja ehtisi kommentoimaan - mielelläni kerron vielä lisää.

Jos hän kuitenkin syö liikaa? Tarjoa maitoa vain silloin, kun hänellä selvästi on nälkä ja ota vaikka huvitutti käyttöön, jos imemisentarve on selvästi suurempi. Mikäli hän nyt huolii tuttia...

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Jos hän kuitenkin syö liikaa? Tarjoa maitoa vain silloin, kun hänellä selvästi on nälkä ja ota vaikka huvitutti käyttöön, jos imemisentarve on selvästi suurempi. Mikäli hän nyt huolii tuttia...

Niin se varmaan on, mutta hassua että tosiaan alusta asti ollut 'kokoajan' rinnalla mutta nyt yhtäkkiä sitten söisikin liikaa :/ . Toki se varmaan on todennäköisin syy.

En vaan oikein tiedä miten saisin välejä pidennettyä - tuttiakaan ei tosiaan ole lukuisista yrityksistä huolimatta ottanut. Täytynee käydä taas ostamassa erilainen malli ja kokeilla.

Silloin en tosiaan yritäkään imettää lainkaan / enää ellei vauvaa selvästi kiinnosta, mutta lähes aina innokkaasti syö ja siksi hetkeksi rauhoittuu.

Niin... se on varmasti hankalaa, jos vauva haluaisi olla rinnalla ja imeä eikä rauhoitu muuten... Mutta toisaalta taas maha täyttyy sitten liikaa ja tulee masuvaivoja ja varmasti hän sitten hakee lohtua imemällä niihinkin vaivoihin. Kuinka usein hän syö?

ajattelin, että josko olis allergiaa puhkeamassa/puhjennut? mitä ruoka-aineita vältät?
joillakin allergia ilmenee runsaana pulautteluna ts refluksina ja yleisenä levottomuutena.
noin pientä vauvaa tuollaisilla oireilla käyttäisin kyllä lääkärissä, jotta saisin mielipidettä miksi vauvan vointi ja olemus on muuttunut.

Voisko olla refluksiongelmaa jos kerran on hapanta se puklu?

Tuttavalla oli samantapaisia ongelmia aika suuressakin mittakaavassa, pulauttelu kesti koko vauva-ajan ja puklua tuli ihan hirmuisia määriä. Siinä minusta tuli vähän sellainen oravanpyörä; vauva söi koko ajan koska pulautteli ja pulautteli sitten kun söi koko ajan. Nytkin vielä on aika herkkä lapsi oksentamaan - hänellä ilmeisesti todettu, että mahan sulkeva läppä on väljä jotenkin.

Kannattanee hakeutua johonkin lääkäriin ellei ongelma tuosta häviä pikaisesti, niin että tutkivat ja eliminoivat ainakin fysiologiset vaivat pois.

Luultavasti sulta erittyy niin vuolaasti maitoa, että vauva syödessään nielee enemmän myös ilmaa, joka aiheuttaa kipristelyä ja myös pahentaa pulauttelua. Vauva saa lohtua rinnasta kurjaan oloonsa ja sitten taas kelpaa rinta. Tämä on varmasti hyvin ohimenevä vaihe, näin uskoisin, röyhtyytä hyvin vauva, ja pidä sylissä, että ilma tulisi pois.

Et sinä ole tutin korvike vaan sinä olet ihana ja turvallinen äiti. Tuttihan on keksitty äidin (isän) korvikkeeksi lohtua tuomaan ja hiljentämään itkevä vauva. Älä siirry turhaan korvikkeeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Luultavasti sulta erittyy niin vuolaasti maitoa, että vauva syödessään nielee enemmän myös ilmaa, joka aiheuttaa kipristelyä ja myös pahentaa pulauttelua. Vauva saa lohtua rinnasta kurjaan oloonsa ja sitten taas kelpaa rinta. Tämä on varmasti hyvin ohimenevä vaihe, näin uskoisin, röyhtyytä hyvin vauva, ja pidä sylissä, että ilma tulisi pois.

Tätä minäkin veikkaan, meillä kun oli samaa ongelmaa tytön kanssa. Meni ajan kanssa ohi. Tsemppiä! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Ei rintamaitoa voi juoda liikaa. Korvike on erijuttu.

Kun sun vauva on jo noin lähellä puolta vuotta niin ootko ajatellu että kiinteiden aloitus pikkuhiljaa voisi tulla kyseeseen? Oon josksu kuullu et kiinteä ikäänkuin saostaa sitä masun sisältöä ja puklailu helpottaisi. (pitkän imetyksen kannattaja siis olen kuitenki)

Vastaan kaikille yhteisesti.

Ähissyt ja puhissut on syntymästään asti, ilmaisee siten ongelmansa eli ei herkästi itke. Nyt vaan viimeaikoina on tosiaan tuo ähinä ja murina koventunut + vääntelee kauheasti itseään, eli selvästi johonkin koskee - ja tämä nimenomaan aina syöntien jälkeen pitkään.

Pulauttelu on vasta nyt tosiaan astunut kuvioon, ei ollut aiemmin.

Syönneistä en ole pitänyt aikataulua, mutta noin kerran tuntiin keskimäärin. Hyvinä vuorokausina on kaksi pidempää (3h) pätkää joista toinen yöllä, mutta yleensä siis +/- tunnin tai max. kahden välein.

Vauvalla on toki hetkiä päivittäin jolloin on oikein rauhallinen, seurustelee pitkään ja hymyileekin - mutta iso osa päivästä on ähinää kun selvästi vatsaan koskee.

Olen vältellyt ruisleipää, palkokasveja, sipulia (vähän toki menee) ja pähkinöitä + kaaleja, kahvin juonnin vähentänyt kuppiin tai korkeintaan kahteen päivässä.

Maitoa ei tule mitenkään suihkuamalla (edellisten kanssa se olikin yleisempää), mutta ilmeisesti ilmaa kuitenkin menee syödessä paljonkin. Useimmiten kuitenkin pieni röyhtäisee kunnolla useammankin kerran, silti vääntelee ja on selvästi vaivainen.

Selkeästi rauhallinen ja tyytyväinen on etenkin silloin kun on juuri tehnyt isot kakat runsaan ilman kanssa, eli mikään ei masussa silloin kierrä.

On varmaan otettava puheeksi neuvolassa seuraavan kerran, harmi että seuraavaan käyntiin aikaa (joskus 17.2.) enkä viitsisi tätä asiaa kysellä hätäisesti puhelimessa tai pikakäynnillä. Miten tuollainen refluksiongelma voidaan todeta ja mitä muita oireita on?

Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Kun sun vauva on jo noin lähellä puolta vuotta niin ootko ajatellu että kiinteiden aloitus pikkuhiljaa voisi tulla kyseeseen? Oon josksu kuullu et kiinteä ikäänkuin saostaa sitä masun sisältöä ja puklailu helpottaisi. (pitkän imetyksen kannattaja siis olen kuitenki)

Siis 5 viikkoa, ei 5kk. En aio antaa vielä muuta, isommalle vauvalle tämä varmasti auttaisikin :)

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Et sinä ole tutin korvike vaan sinä olet ihana ja turvallinen äiti. Tuttihan on keksitty äidin (isän) korvikkeeksi lohtua tuomaan ja hiljentämään itkevä vauva. Älä siirry turhaan korvikkeeseen.

Kiitos sanoistasi :flower:

Ootko koettanu pitää vauvaa liinassa tai kantorepussa jotta saa olla lähelläsi. Voihan se olla läheisyydenkin takia tissillä oloa mutta veikkaisin myös että maitoa tulee/saa liikaa. Tuleeko kakkaa normaalisti?

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Mulle tulee allergia mieleen, yleisin aiheuttaja taitaa olla lehmänmaito.

Maitotuotteita käytänkin reilusti, vaikken pelkkää maitoa niinkään juo.

Tuntuisi vaan aika hurjalta kokonaan jättää pois - mieluusti ensin kokeilisin muuta jos ei johdukaan tuosta.

Juuri näin minä ajattelin! :)

Mä uskoisin, että kyseessä on ihan tilapäinen juttu. Mä huolestuin kun mun tyttö puklaili jossakin vaiheessa ja oli rauhaton. Oli muuten just noilla viikoilla! Olisko niin, että maidon tuotanto on nyt kovimmillaan, ja kohta hellittää?

Tuleeko maitoa paljon? Silloin saattaa olla hyvä lypsätä/pumpata vähän etumaitoa pois jotta lapsi saisi takamaitoa. Yks selitys tälle nimittäin vois olla se, että lapsi yrittää tehdö just niin... Onko vauvan kakka vaahtomaista? Se tarkoittaa liian runsasta etumaidon saantia. Toinen kikka on imettää samasta rinnasta useita syöttöjä ennen kun vaihtaa toiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuota:
Ootko koettanu pitää vauvaa liinassa tai kantorepussa jotta saa olla lähelläsi. Voihan se olla läheisyydenkin takia tissillä oloa mutta veikkaisin myös että maitoa tulee/saa liikaa. Tuleeko kakkaa normaalisti?

Reppu onkin jo postissa tulossa, mutta tosiaan sylissä pieni on jatkuvasti (silloin kun ei ole tyytyväisenä lattialla tai nukkumassa sängyssään).

Onhan se aina niin että lapsi hakee imetyshetkistä myös muuta lohtua, ei pelkkää nälän takia tankkausta. On vaan loputon kierre jos se aiheuttaa lisää vaivoja.

Kakkaa tulee juu, nykyään pari kertaa päivässä isot satsit suunnilleen.

Jos se kakka on vaahtomaista/vihertävää niin nielee sitä ilmaa kuitenkin vaikka röyhtäiseekin. Menee kyllä ajan kanssa ohi. Ootko kokeillu Relatippoja, meillä autto.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Juuri näin minä ajattelin! :)

Mä uskoisin, että kyseessä on ihan tilapäinen juttu. Mä huolestuin kun mun tyttö puklaili jossakin vaiheessa ja oli rauhaton. Oli muuten just noilla viikoilla! Olisko niin, että maidon tuotanto on nyt kovimmillaan, ja kohta hellittää?

Tuleeko maitoa paljon? Silloin saattaa olla hyvä lypsätä/pumpata vähän etumaitoa pois jotta lapsi saisi takamaitoa. Yks selitys tälle nimittäin vois olla se, että lapsi yrittää tehdö just niin... Onko vauvan kakka vaahtomaista? Se tarkoittaa liian runsasta etumaidon saantia. Toinen kikka on imettää samasta rinnasta useita syöttöjä ennen kun vaihtaa toiseen.

Ei tunnu että maitoa niin älyttömästi tulisi, tosiaan edellisten kanssa rinnat oli aina paljon täydemmät ja suihkusi kunnolla.

Kakka ei ole vaahtomaista mutta äänistä päätellen tulee aina älyttömästi ilmaa samalla.

Teenkin usein niin että sama rinta tarjolla pariinkin kertaan, mutta ei vaikutusta kun tosiaan ei johdu 'suihkutisseistä' tämä ongelma. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Tuota:
Jos se kakka on vaahtomaista/vihertävää niin nielee sitä ilmaa kuitenkin vaikka röyhtäiseekin. Menee kyllä ajan kanssa ohi. Ootko kokeillu Relatippoja, meillä autto.

Ei ole kumpaakaan - silti uskon että ilmaa menee.

En ole mitään tippoja kokeillut kun toisaalta kuullut joidenkin saaneen niistä lisää vaivoja ja en toistaiseksi haluaisi kokeilla mitään 'ylimääräistä' :/

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
En jotenkin usko refluksivaivaan... voit mielestäni hyvin odottaa tuohon seuraavaan neuvolaan, tietysti vain jos tilanne ei ole kovin hankala sinun mielestäsi.

Ei ehkä älyttömän hankala, mutta haluaisin jo 'tehdä jotakin' koska selvästi ongelma tuntuu kasvavan.

Yleensä yöllä nukahtaa helposti takaisin syötyään, nyt viime yö meni 30min-1h:n välein syödessä / ähistessä / pulautellessa :/

Yhteistyössä