imetys/raskautuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulisimpa_taas_raskaaksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tulisimpa_taas_raskaaksi

Vieras
Lopetin juuri imetyksen, voisinko raskautua nyt helpommin? Imetin jo usean kuukauden vain pari kertaa vuorokaudessa ja kuukautiset ovat olleet kehissä jo pian vuoden. Tiedän ettei imetys ole ehkäisykeino yms. mutta tietääkö joku että vaikuttaako se itse raskautumiseen? Kuukautiset palasivat kun vauva oli noin 10kk ja tiuha imetyshän ne poissa piti. Jos pienikin imetys vaikeuttaa raskautumista, niin kuinkahan äkkiä tilanne palaa ennalleen vai lieneeköhän sekin kovin yksilöllistä?

Alkuperäinen kirjoittaja joko on tai ei:
jos ne kuukautiset tulevat, niin ei siinä ole mitään asteita "kuinka raskaaksi" voi tulla.

Tätä juuri tarkoitan, onko asia todella näin? Kun kuitenkin eikös imetyksellä (vähäiselläkin??) ole vaikutusta hormonitoimintaan? Onko samoilla hormoneilla tekoa sen kanssa kiinnittyykö alkio (ja pysyykö kyydissä) jne.?

Se että kuukautiset tulevat tarkoittaa ainoastaan että ovulaatio on tapahtunut. Eli jos hedelmöittyy, miten imetys vaikuttaa? Tietääkö joku? Sen tiedän, että imetysaikana keskenmenoriski on suurempi, tietääkö joku miksi? Yksi selitys on kohdun supistelu imettäessä, mutta jossain tuo selitys tyrmätään.

Se, että keskenmenoriski on suurempi kun imettää, on yksi syy miksi jossain suositellaan imetyksen lopettamista kun raskautuu. Mielelläni minäkin lukisin jos joku tietäisi asiasta enemmän, vaikka ei itsellä ajankohtaista olekaan.

http://www.google.com/search?hl=en&q=breastfeeding+and+trying+to+get+pregnant&aq=1&oq=breastfeeding+and+try
tassa linkkeja kyllaki englanniksi... kai jotenki silleen etta jos kierto on ollut jo muutaman kuukauden saannollinen tarkoittaisi etta ovuloi ja harvemmin silloin vahainen imetys vaikuttaa raskaaksituloon... mutta monia on mielipiteita tastakin liennee... tama kysymys kiinnostaa minuakin koska monta kiertoa on jo mennyt ja illalla yksi imetys enka ole tullut raskaaksi...

Itse tulin raskaaksi ennen ensimmäisiäkään kuukautisia - siis ensimmäisestä ovulaatiosta. Imetin noin raskauden puoliväliin.

Minä pitäisin ovulaatiota merkkinä siitä, että keho on valmis raskauteen.

Itse olen esikoisen jälkeen tullut raskaaksi melkein aina ekasta kerrasta, vaikka esikoista yritettiin vajaan vuoden verran.

Onnea lapsihaaveisiin!

Voisko vielä joku viisas ottaa osaa keskusteluun? ModestyB?

Tämä on kyllä kummallista "salatiedettä" ja tuuria tämä raskautuminen. Monella tuntuu tulevan ensimmäinen lapsi kertalaakista ja toista joutuu yrittään pitkään tai sitten ensimmäistä ei kuulu millään ja sitten uudelleen raskautuukin heti...

sitähän se raskautuminen on eli salatiedettä :). et sinä muiden kokemusten perusteella kuitenkaan voi itsellesi faktaksi lyödä kuinka helposti tai vaikeasti juuri sinulla tärppää. kun sinulla kerran on jo menkat alkaneet, etkä enää edes imetä, niin silloinhan sinun on mahdollista tulla raskaaksi vaikka heti. mitä ihmeen viisaampien mielipidettä tuohon enää tarvitaan, ei muuta kuin lakanat pöllyämään ja sanoista teoiksi :).

Edelliselle: Minua kiinnostaa asia mös oman raskautumiseni ulkopuolella, kai siitä joku tieto jostain löytyy että mitkä hormonit vaikuttavat alkion kiinnittymiseen / kyydissä pysymiseen ja onko kyseessä samat hormonit jotka jylläävät imetyksen aikana ja kenties kuinka kauan imetyksen jälkeenkin. Kyllä täällä silti yritetään ilmankin tätä tietoa raskautua, ties vaikka olisin jo raskaana ;)

Jos siis jollakin linkkiä suoraan johonkin tutkimukseen tms. niin otan vastaan mielläni, vaikka englanniksi, ei väliä. Itse en jaksa googletella kun löytyy liikaa kaikkea turhaa jota ei ole aikaa selailla.

Kiitos luottamuksesta ;). Kierron ja ov:n palautuminen on kyllä hyvin yksilöllistä, imetyksestä riippumattakin. Imetyksen aikana ja jälkeen on myös hyvin suuria vaihteluita siinä, miten nopeasti tärppää.

On se vähän luonnon suunnitelma, että alkuvaiheen tiheä imetys ehkäisee uutta raskautta, koska uusi raskaus uhkaisi sylissä olevan pienen vauvan selviytymistä. Miten tiheää imetyksen pitää olla, että ehkäisevä vaikutus jatkuu, on yksilöllistä. Toisilla ovulointi alkaa (riippumatta kuukautisten alkamisesta) vasta kun imetys on ollut useita kk täysin loppu. Toiset tulevat raskaaksi täysimetysaikana. Yleensä sanotaan, että yksikin säännöllinen 6 - 8 h imetystauko vuorokaudessa voi käynnistää ovulaatiot.

Kattava tietopaketti aiheesta imetys ja hedelmällisyys (eng): http://www.kellymom.com/bf/normal/fertility.html

Imetys vaikuttaa tietääkseni myös keltarauhaseen, joka syntyy siis irronneen munasolun paikalle. Itselläni jo yksikin imetys päivässä häiritsee keltarauhasta niin, että se ei toimi kunnolla, jolloin kohdun limakalvo alkaa vuotaa (aikaistaa siis kuukautisia), eikä hedelmöitynyt munasolu pääse kiinnittymään. Tämä lienee kuitenkin melko harvinaista, sillä en ole kosaan aemmin kuullut kenenkään muun valittavan samaa ongelmaa. Yleisimminhän imetys vaikuttaa siis vain ovulaation tapahtumiseen tai kohdun supisteluun, ja monet voivat varsin hyvin raskautua, vaikka vielä imettävätkin.

Täällä yksi imetyksen jälkeen helposti raskautunut. Esikoistamme saimme odotella neljä vuotta useamman keskenmenon kera. Päätimme sitten esikoisen ollessa 1v, että seuraava saa tulla kun tulee. Olimme varautuneet että se saattaa kestää tovin. Imetys loppui samoihin aikoihin kuin päätös tehtiin. Toisesta kierrosta tärppäsi.... :)

Neuvolassa annettiin niinkin "tieteellinen" selitys, että elimistön muistissa oli vielä edellinen raskaus ja maaperä siten otollista.

Kuten myös Rosis kysyi, minuakin kiinnostaa miten imetys vaikuttaa raskauteen. Minäkin olen kuullut että imetysaikana keskenmenon riski on suurempi. tietääkö joku miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja imetys & raskaus?:
Minäkin olen kuullut että imetysaikana keskenmenon riski on suurempi. tietääkö joku miksi?

Vanhentunut käsitys. Jo 5 v sitten silloinen th:ni sanoi, että nykytiedon mukaan imetys ei vaikuta keskenmenoihin normaalissa raskaudessa, joita lähes kaikki raskaudet ovat. Kun yhdyntä on sallittu, myös imetys on sallittu.

Lisää:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=97&Itemid=134

Tässä olin tosiaan jo raskaana, mutta paljastui tuulimunaksi viikon 9 lopulla... sillä ei kuitenkaan lienyt mitään tekemistä imetyksen kanssa. Pian voin yrittää uudelleen, imetys on kuitenkin jo loppunut kokonaan. Mielenkiintoinen aihe kyllä ja asiasta on vain vähän kirjoituksia missään, hyviä linkkejä tässä ketjussa kyllä.

"Kun yhdyntä on sallittu, myös imetys on sallittu" ????????????????????

Tämä oli siis mihin perustuva väite? Taitaa olla taas Modesaty B:n omasta raamatusta. Eli mihin tutkimukseen tai muuhun perustat tuon täysin irrationaalisen väitteen?

Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:lle:
"Kun yhdyntä on sallittu, myös imetys on sallittu" ????????????????????
Eli mihin tutkimukseen tai muuhun perustat tuon täysin irrationaalisen väitteen?

Elä ja opi. Imetyksen ja orgasmin aikana erittyy samaa hormonia, oksitosiinia, joka aiheuttaa mielihyvää ja esim. supistaa kohtua. Ei tosiaan voi rajoittaa vain yhdyntään vaan orgasmin saantiin yleensä. Vaikutus on ihan normaali osa kehon toimintaa, eikä vaaranna normaalia raskautta. Lähde: lastenlääkäri Jack Newman, Teresa Pitman: The Ultimate Breastfeeding Book of Answers

Uusimmat

Yhteistyössä