Imetys on JOKAISEN lapsen oikeus (kaveri pistää nyt vihaksi...)

  • Viestiketjun aloittaja -eiainaymmärrä-
  • Ensimmäinen viesti
Ja tämä tarina on tosi
Alkuperäinen kirjoittaja -eiainaymmärrä-;25837664:
Tuntuu ihan järkyttävän kamalalta tuommoinen kun itse harjoittelin nännit verillä ja rintakumien kanssa imettämistä monta viikkoa ennenkuin lähti kunnolla käyntiin... Nyt oma lapsi 7 kk ja imetän vieläkin, täysimetin puolivuotiaaksi ja ihan varmasti jatkan vielä ainakin muutaman kk:n. Kaverini on toki aina ollut hieman itsekkään oloinen ja muutenkin aika outo joissain asioissa, mutta että tämä... Ei tarvis tuommosille lapsia ollenkaan! PISTÄÄ VIHAKSI!!



Siis ihan kauheeta tollanen.
Mulla 12 lasta ja aina on imetys menny prikulleen niinku luonto on sen suunnitellut.
Ei mitään rintakumeja, ei niitä ollu muinaisilla kreikkalaisillakaan.
Ja nännit ei todellakaan valunut veri.
Se meni juuri niin kuin luonto on sen tarkoittanut.

Eli olisiko sinun nyt aloittaja aika pohtia omaa imetystäsi ja sitä ettei luonto yksinkertaisesti ole tarkoittanut sinua äidiksi jos kerran olet moisen helpohkon homman kanssa joutunut ihan taistelemaan.
On suorastaan karmivaa katsoa tuollaista itsekkyyttä,
etkö vaan voisi lopettaa veren valumista siksi aikaa kun ruokit lastasi?
On suunnaton riski lapselle ettei ole saanut tarpeeksi läheisyyttä kun sun aika on menny rintakumien asenteluun. Et ole millää voinut edetä ns. lapsentahtisesti eli vastata tuon pienen viattoman ihmisalun tarpeisiin juuri silloin kun se hänelle sopii.
Itse kun edes paskonut niin etteikö vauvani olisi ollut sylissä tankkaamassa läheisyyttä!
Ei hallelujah sentään, että tässä maassa saa kaikenlaiset lisääntyä!

Toivottavasti siis keksit elämällesi jonkun uuden suunnan, koska äitiydessähän olet auttamattomasti epäonnistunut!
 
"kahden äiti"
No joo, ei se imetys aina niin auvoista ole, vaikka maitoa tulisikin... Eli kyllä, jos joskus kolmannen lapsen päätyisin hankkimaan, niin ehkä harkitsisin, etten sitten pilaisikaan sitä vauva-aikaa imetyksen kauheuksilla. Tai ehkä kuitenkin päätyisin imettämään, mutta ymmärrän hyvin, että se voi "hyvin sujuessaankin" stressata niin, että on parempi olla imettämättä. Ja, siis olen imettänyt nykyisiämi 8,5kk ja 11,5kk...
 
itsekäs
Minäkin imetin esikoistani nännit verillä ja rintatulehduksesta toiseen, maitoa ei herunut vaikka kuinka hulluna pumppasi. Henkisesti se oli myös yhtä helvettiä. Ja puoli vuotta tuota hullunkehää joten kuten yritin kestää kun niin kerta kuuluu tehdä.

Nyt tätä seuraavaa lasta en aio imettää ja aion sanoa suoraan, että en halua imettää. En halua edes kokeilla onnistuisiko tällä kertaa paremmin. En vaan halua. Hirveät traumat jäi tuosta imettämisestä ja enää en aio kiusata itseäni vastaavalla. Täysin oma valinta ja tukehtukoot muut paheksuntaansa.
 
  • Tykkää
Reactions: Littledeath
En minäkään aina ymmärrä täysin miksi joku ei halua yrittää imettämistä, mutta miksi mun pitäisi? Ja miksi mua edes kiinnostaisi jonkun toisen ihmisen imetys...hohhoijaa.
Jotenkin niin mitätön asia kaikessa mahdollisessa vanhemmuuteen kuuluvassa, millä VOI PILATA lapsen elämän, että tuntuu naurettavalta kuinka paljon tällekin jaksetaan antaa negatiivista huomiota.
Joskus taustalla voi myös olla tosiaan jotain, miksi imetys voi tuntua hyvin vastenmieliseltä, esim jokin trauma ja siksi pitäisi pyrkiä tukemaan myös pulloruokintaa sensijaan, että aina vaahdotaan tissittelyistä. Ei kauheasti auta asiaa, että äiti saadaan tuntemaan syyllisyyttä imettämättömyydestään vain siksi että joku tissit verellä ja rintatulehduksen KESTÄNYT nyyh -marttyyri saisi kauhistella asiaa.
Se nimenomaan voi tulehduttaa perhe-elämää ja etenkin äidin henkistä hyvinvointia. Muistutan että hyvinvoiva äiti ON erittäin tärkeä asia vauvalle ja ympäristön asenne kyllä vaikuttaa. Jospa siis kritisoimisen sijaan viitittäis joskus tukea ja kunnioittaa sitä toisella tavalla tekevää äitiä? Edes vauvan takia? Pliis?
 
moikka ninaTT
[QUOTE="vieras";25839620]Koskeeko tämä itsemääräämisoikeus myös tupakointia raskausaikan? Taitaapi valitettavasti koskea. Tuo on kuitenkin huono peruste jonkin teon "oikeutukselle".[/QUOTE]

Kuka voi verrata tupakointia korvikemaitoon?
Miten se liittyy tähän ketjuun, voit keskustella siitä omassa ketjussasi.
 
[QUOTE="vieras";25839620]Koskeeko tämä itsemääräämisoikeus myös tupakointia raskausaikan? Taitaapi valitettavasti koskea. Tuo on kuitenkin huono peruste jonkin teon "oikeutukselle".[/QUOTE]

Vertaatko vakavissasi syöpävaarallista tuotetta ja äidinmaidonkorviketta? Toinen noista aiheuttaa syöpää, toinen ei. Kuuklaa vaikka kumpi.
Ihmeellistä että äidillä on itsemääräämisoikeuden nimissä oikeus tappaa syntymätön lapsi mutta ei enää antaa hänelle maitoa pullosta. Jotenkin en (miehenä, johtuu varmaan tästä) ymmärrä asiaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
"vieras"
Vertaatko vakavissasi syöpävaarallista tuotetta ja äidinmaidonkorviketta? Toinen noista aiheuttaa syöpää, toinen ei. Kuuklaa vaikka kumpi.
Ihmeellistä että äidillä on itsemääräämisoikeuden nimissä oikeus tappaa syntymätön lapsi mutta ei enää antaa hänelle maitoa pullosta. Jotenkin en (miehenä, johtuu varmaan tästä) ymmärrä asiaa.
Kunhan huomautin, ettei itsemääräämisoikeus ole riittävä peruste sille, onko jokin asia moraalisesti oikein vai ei. Kuten voi raskaana tupakoinnistakin nähdä.
 
[QUOTE="vieras";25839640]Kunhan huomautin, ettei itsemääräämisoikeus ole riittävä peruste sille, onko jokin asia moraalisesti oikein vai ei. Kuten voi raskaana tupakoinnistakin nähdä.[/QUOTE]

Mitä moraalilla on sitten tekemistä tässä asiassa? Syöpäriski on lääketieteellinen fakta jota pulloruokinnassa ei ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja itsekäs;25839558:
Minäkin imetin esikoistani nännit verillä ja rintatulehduksesta toiseen, maitoa ei herunut vaikka kuinka hulluna pumppasi. Henkisesti se oli myös yhtä helvettiä. Ja puoli vuotta tuota hullunkehää joten kuten yritin kestää kun niin kerta kuuluu tehdä.

Nyt tätä seuraavaa lasta en aio imettää ja aion sanoa suoraan, että en halua imettää. En halua edes kokeilla onnistuisiko tällä kertaa paremmin. En vaan halua. Hirveät traumat jäi tuosta imettämisestä ja enää en aio kiusata itseäni vastaavalla. Täysin oma valinta ja tukehtukoot muut paheksuntaansa.
Hyvä!
Hullunhommaa on väkisin imettää jossei se vaan onnistu.
 
madametussu
Amerikassahan katsotaan tosi kieroon jos joku imettää. Heidän mielestään se on insestistä. Se on minusta naurettava syy olla imettämättä.

Mutta ymmärrän jos jostain tuntuu imettäminen pahalta. Esim minulla nänneihin koskeminen aiheuttaa kylmiäväreitä ja tuntuu todella ällöltä ja pahalta. Imetin kuitenkin.
 
Yhdyn aloittajaan. En ole koskaan ymmärtänyt tuollaista sillä imetys on erittäin tärkeää monella tapaa ja sen todistaa tutkimukset ja ihan maalaisjärkikin. Eri asia tosiaan jos ei onnistu mutta että "mua ei huvita"!!! Silloin pitäis hiukan kasvaa kotona vielä ennen kuin alkaa leikkimään kotia. Sellaiset ei joko tajua imetyksen tärkeyttä TAI ne vaan on megaitsekkäitä. :$
 
"minä"
Ihmeellistä että äidillä on itsemääräämisoikeuden nimissä oikeus tappaa syntymätön lapsi mutta ei enää antaa hänelle maitoa pullosta. Jotenkin en (miehenä, johtuu varmaan tästä) ymmärrä asiaa.
Tuntuu, että miehet ovat tässä asiassa useinkin ainoat oikeasti järkevästi ajattelevia ihmisiä. Esikoisen kanssa minä itkin imettäessä, kun vauva ei saanut tarpeeksi maitoa (ei oppinut koskaan kunnon imuotetta), vauva itki nälkäänsä, vauvan paino vain laski ja neuvolan täti käski vain sinnikkäästi imettämään. Hommaan tuli lopulta stoppi, kun mies hermostui ja otti ohjat käsiinsä. Minä toki jatkoin hormonihöyryissäni parkumista, kun olin niin huono äiti, enkä osannut vauvaani ruokkia, mutta vauvalla itkut loppui siihen, kun sai vatsansa täyteen siitä lähtien (osin korviketta ja osin minun pumppaamaa maitoa), paino alkoi kasvaa ja eikö se loppujen lopuksi ollut ainoa millä oli merkitystä?

Raivostuttaa nämä imetysfanaatikot, jotka saivat minutkin, omasta mielestäni hyvinkin järkevän ihmisen pitämään vauvaani nälässä päiväkausia vain sen takia, kun "jokaisen naisen pitää imettää ja kyllä se onnistuu, kun tarpeeksi yrittää..."
 
"nih"
[QUOTE="minä";25839789]Tuntuu, että miehet ovat tässä asiassa useinkin ainoat oikeasti järkevästi ajattelevia ihmisiä. Esikoisen kanssa minä itkin imettäessä, kun vauva ei saanut tarpeeksi maitoa (ei oppinut koskaan kunnon imuotetta), vauva itki nälkäänsä, vauvan paino vain laski ja neuvolan täti käski vain sinnikkäästi imettämään. Hommaan tuli lopulta stoppi, kun mies hermostui ja otti ohjat käsiinsä. Minä toki jatkoin hormonihöyryissäni parkumista, kun olin niin huono äiti, enkä osannut vauvaani ruokkia, mutta vauvalla itkut loppui siihen, kun sai vatsansa täyteen siitä lähtien (osin korviketta ja osin minun pumppaamaa maitoa), paino alkoi kasvaa ja eikö se loppujen lopuksi ollut ainoa millä oli merkitystä?

Raivostuttaa nämä imetysfanaatikot, jotka saivat minutkin, omasta mielestäni hyvinkin järkevän ihmisen pitämään vauvaani nälässä päiväkausia vain sen takia, kun "jokaisen naisen pitää imettää ja kyllä se onnistuu, kun tarpeeksi yrittää..."[/QUOTE]

No eihän kyse ollut siitä, että jatka vaan imettämistä vaikka maitoa ei ikinä tulis ja nännit ja äiti on ihan rikki! Vaan siitä, ettei edes sitä ensimmäistä yritystä tee vaan heti haluaa lääkkeet, jotka estää maidontulon. Niitä pidän jotenkin älyttöminä, en niitä, joilla imetys ei vaan onnistu yrityksistä huolimatta ja lopettavat.
 
[QUOTE="minä";25839789]Tuntuu, että miehet ovat tässä asiassa useinkin ainoat oikeasti järkevästi ajattelevia ihmisiä. Esikoisen kanssa minä itkin imettäessä, kun vauva ei saanut tarpeeksi maitoa (ei oppinut koskaan kunnon imuotetta), vauva itki nälkäänsä, vauvan paino vain laski ja neuvolan täti käski vain sinnikkäästi imettämään. Hommaan tuli lopulta stoppi, kun mies hermostui ja otti ohjat käsiinsä. Minä toki jatkoin hormonihöyryissäni parkumista, kun olin niin huono äiti, enkä osannut vauvaani ruokkia, mutta vauvalla itkut loppui siihen, kun sai vatsansa täyteen siitä lähtien (osin korviketta ja osin minun pumppaamaa maitoa), paino alkoi kasvaa ja eikö se loppujen lopuksi ollut ainoa millä oli merkitystä?

Raivostuttaa nämä imetysfanaatikot, jotka saivat minutkin, omasta mielestäni hyvinkin järkevän ihmisen pitämään vauvaani nälässä päiväkausia vain sen takia, kun "jokaisen naisen pitää imettää ja kyllä se onnistuu, kun tarpeeksi yrittää..."[/QUOTE]

Minusta oli varsinkin kaksosten kanssa hiton kätevää kun voin omalta osalta hoitaa yösyötöt ja muutenkin. Käsittääkseni (korjatkaa toki jos olen väärässä) parisuhdettakin hieman helpottaa kun äiti saa edes silloin tällöin nukkua kunnon yöunet. Eikä tuo lapsen syöttäminen isän ja lapsen väliseen suhteeseenkaan haittaa tee.
Toki tälläisestä seuraa se, että äiti ei pysty tekemään itsestään korvaamatonta seuraaviksi kuukausiksi ja vuosiksi. Tämä ei jokaisen täydellisen äidin ajatusmaailmaan mahdu.
 
voi hyvää iltaa
Eikö tämä muka ollut aika selvä provo? Siis oikeastiko jonkun napaa hinkkaa, että imettääkö joku vai ei? Tämä on taas sarjassamme: "Jos en voi päteä muuten, päden imettämisellä".

Toivottavasti ap. saa vähän enemmän itsevarmuutta ajan myötä äitiyteensä, ettei tarvitse päteä alentamalla muita...
 
Ap:n näkemys asiaan kuulostaa kyllä minun korvaani kovin mustavalkoiselta, enkä moista ehdottomuutta ymmärrä asiassa joka ei loppujen lopuksi ap:n asia ole lainkaan. Haloo - kysehän on, hyvä ihminen, kaverisi imetysasioista ja siten myös hänen valinnoistaan - ei siitä, että sinä olet marttyyrien tavalla uhrautunut lapsesi puolesta imettäessäsi nännit verillä ja saanut täten paikan äitiskaalan huipulta.

En voi väittää, ettenkö kysyisi hiljaa mielessäni kysymystä "Miksi?", mikäli joku ilmoittaisi, ettei aio edes yrittää imettää lastaan. Mutta olipa se syy mikä tahansa ja kerrottiinpa sitä minulle tai ei, en todellakaan sen perusteella olisi oikeutettu arvostelemaan jonkun toisen äitiyttä tai sitä, tulisiko "tuollaiselle" ihmiselle suoda lapsia. Ihmettelenpä, miksi sinä ap koet olevasi oikeutettu kuvailemaani käytökseen, mettäminen kun ei kuitenkaan kenestäkään mitään yli-ihmistä tee vaikka hyväksi lapselle onkin.
 
haahahaa! Loistava aloitus!! :D :D Varma tapa saada tappelu aikaiseksi.

Mitä se ketään haittaa jos joku ruokkii lapsensa eri tavalla? Pääasia että saa ruokaa.

Kasvun paikka teille kapeakatseiset naiset. Jokainen valitkoon oman perheensä tavat ja saakoon tehdä sen valinnan ilman moralisointia. eiks jeh? :) Kunhan lapsi kasvaa turvassa ja rakkaudessa.
 
[QUOTE="minä";25839789]Tuntuu, että miehet ovat tässä asiassa useinkin ainoat oikeasti järkevästi ajattelevia ihmisiä. Esikoisen kanssa minä itkin imettäessä, kun vauva ei saanut tarpeeksi maitoa (ei oppinut koskaan kunnon imuotetta), vauva itki nälkäänsä, vauvan paino vain laski ja neuvolan täti käski vain sinnikkäästi imettämään. Hommaan tuli lopulta stoppi, kun mies hermostui ja otti ohjat käsiinsä. Minä toki jatkoin hormonihöyryissäni parkumista, kun olin niin huono äiti, enkä osannut vauvaani ruokkia, mutta vauvalla itkut loppui siihen, kun sai vatsansa täyteen siitä lähtien (osin korviketta ja osin minun pumppaamaa maitoa), paino alkoi kasvaa ja eikö se loppujen lopuksi ollut ainoa millä oli merkitystä?

Raivostuttaa nämä imetysfanaatikot, jotka saivat minutkin, omasta mielestäni hyvinkin järkevän ihmisen pitämään vauvaani nälässä päiväkausia vain sen takia, kun "jokaisen naisen pitää imettää ja kyllä se onnistuu, kun tarpeeksi yrittää..."[/QUOTE]

On kyllä suoraan kuin omasta suustani tuo viestisi, niin samanlainen on minun imetyskokemukseni juuri esikoisen kanssa. Imetys ei siis ottanut onnistuakseen - tai ainakin vauvan paino lähti nousun sijaan laskuun - ja otin sen todella raskaasti. Tuntui, että olin henkisesti jotenkin ihan loppu, mikä ehkä kuulostaa hassulta... Mullakin oli juuri noita "Olen huono äiti"- tuntemuksia ja itkeskelin moneen otteeseen sitä, etten saanut vauvaani ruokittua luonnollisin keinoin. Asiaa ei juuri auttanut se, että lähipiiriin kuuluvat vanhemmat sukulaisnaiset paasasivat, miten se Liisakin imetti lastaan vaikka kuinka kauan ja miten sinä Kerttu et muka saa annettua kylliksi rintaa että se lapsesi kasvaisi ja voi hyvänen aika, kyllähän sitä nyt pitää imettää.

Korvikkeelle sitten siirryttiin, ja kun vauva alkoi saada riittävästi ravintoa ja vatsansa täyteen, alkoivat omatkin negatiiviset tuntemukset korvikkeen antoa kohtaan hiljalleen väistyä. Loppujen lopuksi olin yksinkertaisesti iloinen siitä, että tuollainenkin vaihtoehto on olemassa ja että vauvani tosiaan ravintoa saa, kasvaa ja voi hyvin - vaikka sitten korvikkeellakin.

Nyt tässä toista lastani odottelen (esikoinen pian vuoden ikäinen) ja imetysasiat on olleet taas mielessä. Tällä hetkellä suunnitelmissa olisi yrittää uudelleen, josko se imetys siitä sittenkin lähtisi rullaamaan... mutta erona nyt sitten se, että olen luvannut itselleni olla stressaamatta vähemmän. Se kun ei ainakaan johda mihinkään. On hienoa, jos imetys onnistuu (ja tosiaan sitä toivon!)- mutta jollei, niin sitten mennään sen mukaan ja annetaan korviketta.

Tässä ketjussa aihe oli toki eri, mutta toisaalta - miksipä tässä ei voisi nyt sitten puhua näistä imetyskokemuksista yleensäkin ja pohdiskella korvikkeen antoa yleensäkin.
 

Yhteistyössä