Imetys on JOKAISEN lapsen oikeus (kaveri pistää nyt vihaksi...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -eiainaymmärrä-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
syyt miksi ei haluaisi imettää:
*pelkää että rinnat menee pilalle ts.rupsahtaa
*haluaa viettää kosteita ryyppyiltoja
*ei halua olla sidottuna vauvaan joku muukin voi hoitaa lasta kuin hän
*käyttää jotain lääkitystä,jota ei suositella imetyksen aikana

Ehkä hän ei halunnut sanoa todellista syytä imettämättömyyteensä. Mielestäni imettäminen on jokaisen äidin henkilökohtainen asia ja sen takia ei pitäisi moittia toisen äitiyttä.

[QUOTE="siri";25839016]syyt miksi ei haluaisi imettää:
*käyttää jotain lääkitystä,jota ei suositella imetyksen aikana[/QUOTE]

Voi olla muitakin syitä. Omalla kaverillani, josta tohon kirjoitin ettei ollenkaan imettäny, on taustalla anoreksia joka vaikuttaa hänellä jotenki kehoon ja kehonkuvaan/käyttämiseen siten, että hän vaan ei pysty imettämään, se on kertakaikkiaan niin epämiellyttävä asia hänelle. Mutta musta oli hienoa että hän jakso nähdä sen vaivan että viikkokaupalla lypsi vauvalle rintamaitoa rintapumpulla, siinä on kova työ.

Tuo tummennettu harvemmin on omasta halusta kiinni toisin kuin nuo toiset.

Juuri nämä aloitukset saa monet äidit tekemään päätöksen, että eivät imetä. Imetyshysteerikot on ÄRSYTTÄVIÄ...ihan yhtä ärsyttäviä kuin karppaamisesta vouhkaajat, kestovaipoista vouhkaajat tai yleensäkin kaikesta vouhkaaminen. Tähän tulee vastareaktiona hylkiminen! Ainakin minulla. Tosin jokaista kolmea lasta olen imettänyt!

Minä en ymmärrä taas sitä että mitä se sua haittaa vaikka se ei imetä. ihan ystävällisesti kysyttynä. Se lapsi ei siitä kärsi! Ei takuulla! Se ei saa huonompaa lapsuutta tuon imetyksen pois jätön takia. IHAN OIKEASTI!!!! Se on ihan jokaisen oma päätös, ei sinun.

En sanoisi, ettenkö itse ihmettelisi että miksi ei edes yritä? Mutta jos niin päättää tehdä, nin minä ainakin VIISAANA IHMISENÄ kunnioitan hänen päätöstään. Kyllä ystäväsi voi rakastaa lastaan ihan yhtä paljon kuin sinäkin, vaikka hänen ei imetä ja sinä imetät.

Mä en puutu muiden henkilökohtaisiin päätöksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja -eiainaymmärrä-;25837697:
Ja miten voi täällä Suomessa olla että synnytyslaitoksella sellaista maidon nousua estävää lääkettä tuollaisessa tilanteessa ihan noin vaan annettaan??? Olen aina luullut että ne aineet on sitä varten jos vauva kuolee synnytyksessä, annetaan adoptioon tai äidillä on sairaus jonka vuoksi ei voi imettää...

Saattaa olla se sairaus syy, mutta ei halua sitä kenellekään kertoa ja sanoo siksi,ettei halua imettää. Tuttuni toimi näin. Ei hän valehdellut, sillä tottahan oli, ettei hän halunnut imettää, koska maito olisi ollut lapselle haitaksi äidin lääkityksen takia. Mutta ei omia sairauksiaan ole pakko kenellekään kertoa.

No mulla taas ei oo maito juuri tullut, vaikka kolme lasta olen kovasti yrittänyt imettää. Harmittaa, kun kovasti olisin itse halunut sitä tehdä, mutta ihan lapsia noista nyt on kasvanut vaikka korvikkeella ovatkin olleet. Eikä ole vaikuttaneet lasten sairasteluun. Tai itse asiassa niin, että kuopus, jota imetin noin 2,5kk (kaikeista eniten) niin on sairastanut useita korvatulehduksia ja nyt tuubit korvissa.

No nyt neljäs tulossa enkä enää oikeen edes odota imetystä. Kuitenkin se yrittäminen ollut niin energiaa vievää ja stressaavaa. Se onnistuu jos onnistuu (ihmeitä en odota), mutta korviketta kaappiin ostetaan jo valmiiksi.

Mutta siis en mä nyt ketään vihaisi tai vihaisi tilannetta, jos äiti ei halua imettää. Eikös se ole kaikkien itsensä päätettävissä?? Koitas nyt vaan ap yrittää ymmärtää ystävääsi ja olla hänen tukenaan vaikka ei imetäkään. Näin ollen ystäväsi pääsee vaikka välillä viettämään aikaa ihan ystävien kesken, kun voi jättää lapsen isälle, joka pystyy huolehtimaan nyt myös ravinnon annosta pikkuiselle.

Kyllä täytyy ihmisellä olla tylsä elämä ja liikaa vapaa-aikaa, kun jaksaa kaverinsa imettämistä (tai siis sitä ettei imetä) pohtia ja kauhistella. Ymmärtäisin jos kaverisi vauva näkisi nälkää, mutta ei se nyt nälkään ole kuolemassa vaikkei äiti imetäkkään!
Mun mielestä se, imettääkö vai eikö ei todellakaan kerro mitään siitä onko hyvä äiti vai ei...

Ne jotka imettää tuskissaan nännit verillä ja valittavat siitä koko ajan, ovat tyhmiä. Oikeen nauran niiden typeryydelle, pullon ja korvikkeen kanssa pääsee helpommalla. Ja se nyt on lapselle ihan sama imettääkö vai ei.

Itse en aio imettää. Kyllä mä kokeilla voin, mutta todennäköisesti en tule enää imettämään.

Miksi joitain asioita SAA kritisoida toisen äitiydessä ja toisia ei? Onko raskaana tupakointikin oma henkilökohtainen valinta, jota muut ei saa arvostella ja paheksua?

Musta imetys vaan tuntui inhottavalta. Itkin imettäessäni. Ja kyllä, ajattelin ITSEÄNI, en ala kärsimään kun korvikekin on keksitty. En osaa selittää sen kummemmin, mutta imetys vaan ei tuntunut hyvältä.

Ne jotka imettää tuskissaan nännit verillä ja valittavat siitä koko ajan, ovat tyhmiä. Oikeen nauran niiden typeryydelle, pullon ja korvikkeen kanssa pääsee helpommalla. Ja se nyt on lapselle ihan sama imettääkö vai ei.

Itse en aio imettää. Kyllä mä kokeilla voin, mutta todennäköisesti en tule enää imettämään.

Tuo nyt on jo valhetta ja väärää tietoa. Ei se ole IHAN SAMA lapsen kannalta, imetetäänkö häntä vai annetaanko korviketta. Äidinmaito on tutkitusti parempi kuin korvike vaikka imetys ei koko äitiyttä määritäkään.

[QUOTE="vieras";25839188]Tuo nyt on jo valhetta ja väärää tietoa. Ei se ole IHAN SAMA lapsen kannalta, imetetäänkö häntä vai annetaanko korviketta. Äidinmaito on tutkitusti parempi kuin korvike vaikka imetys ei koko äitiyttä määritäkään.[/QUOTE]

Millä perusteella parempi? Haluan ihan oikeasti tietoja :)

Juuri nämä aloitukset saa monet äidit tekemään päätöksen, että eivät imetä. Imetyshysteerikot on ÄRSYTTÄVIÄ...ihan yhtä ärsyttäviä kuin karppaamisesta vouhkaajat, kestovaipoista vouhkaajat tai yleensäkin kaikesta vouhkaaminen. Tähän tulee vastareaktiona hylkiminen! Ainakin minulla. Tosin jokaista kolmea lasta olen imettänyt!

Ei kai kukaan terve äiti kostaisi lapselleen sitä, että jotkut vouhkaa imetyksestä. :O

Itsekin tunnustaudun jonkinasteiseksi imetysfanaatikoksi ja minua ärsyttää erityisesti, että nykyään korvike tuntuu olevan normi ja imetystä kuvaillaan "parhaana lahjana, jonka voit antaa lapsellesi..." Kuitenkin rintamaito on ainoaa normaalia ravintoa lapselle, ja imetys täysin lajityyppistä käytöstä ihmiselle, ei mitään rakettitiedettä.

Siitä huolimatta en kovin herkästi lähtisi arvostelemaan jonkun imettämättömyyttä. Ehkä olen vaan sen verran sinisilmäinen, etten voi kuvitella kenenkään olevan niin itsekäs, että ihan huvin päiten jättää imettämättä.

Mä kyllä todella YRITIN imettää, mutta pienipainoisina syntyneet kaksoset eivät jaksaneet kunnolla imeä. Pullosta piti ruokkia ihan synnäriltä asti, pumppasin ja pumppasin. Yötä päivää vauvat piti ruokkia painon takia 3h välien, siinä syöttövälissä kun olin saanut vauvat puhtaisiin vaippoihin ja kylläisiksi jäin itse valvomaan rintapumpun kanssa.

Se joka sanoo että tein näin koska olen LAISKA ja ITSEKESKEINEN äiti voi mennä ja katsoa peiliin. Pumppasin sinne asti kun kiinteät aloitettiin ja voi että mikä helpotus kun sain lopettaa rintapumpun kanssa seurustelun. Toista vauvaa imetinkin välillä, mutta pakko oli antaa pullosta lisämaitoa.

Jälkikäteen ajattelen että voi miten paljon helpompaa elämämme olisi ollut kaksosperheenä nuo muutamat kuukaudet jos tätä stressiä imetyksestä ja äidinmaidon kaikkivoipaisuudesta ei olisi olemassa. Ihan älyttömän turha ylimääräinen murhe kaiken muun hankaluuden lisäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja -eiainaymmärrä-;25837697:
Ja miten voi täällä Suomessa olla että synnytyslaitoksella sellaista maidon nousua estävää lääkettä tuollaisessa tilanteessa ihan noin vaan annettaan??? Olen aina luullut että ne aineet on sitä varten jos vauva kuolee synnytyksessä, annetaan adoptioon tai äidillä on sairaus jonka vuoksi ei voi imettää...

Mä sain noita esikoisen kohdalla jonka annoin adoptioon, mutta kyllä multa silti tuli sitä maitoa ihan mielin määrin...

Pakko sanoa, että osittain samaa mieltä kuin aloittaja. Jos ei ole valmis edes kokeilemaan imetyksen onnistumista ihan vain halun puutteen vuoksi, niin ihmettelen suuresti sellaisen ihmisen priorisointeja. Noniin, sanottu on, nyt saa kivittää.... :)

Yhteistyössä