Imetys&laihdutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöh...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pöh...

Vieras
Masentavaa... Tuntuu, että kaikki innoissaan hihkuu, kun imetyksen aikaan paino putoaa ihan vilisten, ja jo muutaman viikon päästä paino on vähemmän kuin ennen raskautta...

Eipä ainakaan täällä. Pituutta alle 160 cm. Paino ennen raskautta n.68 kg eli ihan liikaa (bmi melkein 29!). Raskauden loppuvaiheessa 85 kg! Parissa kuukaudessa putosi noin10 kg ja siihen jämähti. Imetän lähes täysin.

Olen kuullut myös sellaisesta, että äiti alkaa laihtua vasta imetyksen lopetettuaan. Edellisellä kerralla alettiin kyllä mennä vastakkaiseen suuntaan...

Itse kysymykseen.

Millä tavalla olette turvallisesti onnistuneet pudottamaan painoa imetyksen aikaan? Pitäisi syödä monipuolisesti ja juoda paljon nestettä sekä tietysti liikkua. Tahtoisin tietää nimenomaan kokemuksia, periaatteen kyllä tiedän, googlaamalla löytyy infoa, mutta kertokaas niitä kokemuksia onnistumisista sekä ""ei-onnistumisista"". Onko onnistuttu yksin vai painonvartioiden tai jms avulla? Kuinka paljon harrastatte liikuntaa viikossa?

Avain on just se liikunta. Kävin vauvan kanssa kävelyillä neljäkin tuntia päivässä. Lepoaineenvaihdunta toimi. Paino 54 pituus 158. Aloitin työt 1,5 v. sitten. Nyt paino 3 kg enemmän kuin raskauden lopussa 73 kg. Tarkkailen syömisiäni paljon enemmän kuin kotona ollessa. Ihminen on vaan näköjään luotu liikkumaan.

Kävelen vähintään ½h päivässä, siis reipasta hien nostattavaa kävelyä. Vaunuttelin ennen 2h päivässä, mutta tyttö 8kk ei siihen suostu. Syön suht säännöllisesti normaalia kotiruokaa ja juon paljon, todella paljon vettä. Kun tekee mieli napostella otan porkkanaa, hedelmiä... mutta kerran viikossa pidän oikeen karkkipäivän :)!

Syö säännöllisesti, sillä kun nälkä salaa yllättää niin yllättää myös valinnat mitä jääkaapilla tekee... tai jo ruokakaupassa!
Juo paljon, pitää nälkääkin poissa ja kivasti tulee maitoakin.
Pyri käymään joka päivä kävelyllä ja kahtena kolmena kertana viikossa kunnon lenkillä.

Itse harkitsen syksyksi vauvajumppaa/joogaa ja vauvauintia lisäksi, jos vaan rahat riittää.
Pilatesvideon ostin, mut kun tytön saa nukkumaan, niin ei jaksa enää :)!
Tsemppiä, kyllä se siitä!

Raskaudesta tuli 17kg, ennen raskautta (160/)50kg, nyt 53kg.

Joo, tunnustan, olen minäkin kateellinen ihmisille, jotka ovat heti entisissä mitoissaan... :(
Mulla pituutta 170, paino ennen raskautta 61kg, raskaus toi tullessaan n.15kg. Sairaalaan jäi 7kg ja alkuun paino tippui jopa huolestuttavan nopeesti, kunnes alkoi nousta. Siis minulla alkoi nousta paino, jonka ei oo ikinä tarvinnut tarkkailla painoaan tms. a-pu-a. No, piti yksinkertaisesti ruveta miettii, mitä sitä suuhunsa laittaa. Liikkunut oon paljon koko ikäni, eikä musta oikein oo sohvalla makaajaksi. Vaunujen kanssa oon käyny joka päivä n.tunnin kävelylenkin ja heti jälkitarkastuksen jälkeen (vauva oli n.2kk) palasin liikuntaharrastuksieni, kuntosalin ja ratsastuksen pariin. Liikunta on kyllä vienyt senttejä ihan kivasti pois, omat vaatteet alkaa taas mahtua päälle. ""Ylimääräisiä"" kiloja on enää 4 jäljellä, vauva on nyt 4,5kk. Käyn 2(tai3)x viikossa salilla, kerran ratsastamassa tai sit spinningissä ja lenkkeilen päivittäin. Muutaman kerran viikossa annan itselleni luvan herkutella, muina päivinä yritän syödä järkevästi, mikä mun tapauksessa tarkottaa sitä, että jätän makeat väliin, kalaa, kanaa ja kasviksia kuuluu ruokavalioon jokatapauksessa paljon.
Vauva maistelee kiinteitä, mut pääasiallinen ravinto ( n.95%) on äidinmaito. Varsinaisesti en oo laihduttanut, mut jatkan taas ihania harrastuksiani ja syön makeaa vain pari kertaa viikossa. Rasvaset ruoat ei oo ikinä olleet mun juttu. Aika hirveitä määriä sitä pitää syödä (ja juoda), että maitoa riittää!
Toivottavasti tästä oli sulle jotain hyötyä! Ite vielä tuskailen, miten sais tän löysän nahan ym. ylimääräisen pois alavatsalta ja reidet kiinteemmiks...

Siis onhan vauvalla isäkin... joka on ihan yhtä hulluna vauvaan kuin äitikin! Ja kyllä vauvan voi ottaa mukaan salillekin, ei ainakaan täällä katota ollenkaan kieroon, on siellä muitakin äitejä vauvojensa kanssa (vauvat lähinnä nukkuu kaukaloissaan). Miks ihmeessä äitien pitäis linnottautuu kotiin, kun vauva syntyy ja jättää kaikki omat harrastuksensa???

Mä ajattelin aloittaa tuon kuntosalilla käynnin, tai siis aloitinkin jo, peräti kerran käynyt... Ja sit aattelin et vois aloittaa juoksuohjelman toteutuksen myös vaunuttelujen lisäksi. Ainut ongelma onkin löytää lapsille hoitaja, mies tekee paljon yövuoroja ja mummitkaan ei aina pääse. Motivaatiota olis nyt ja luulempa että mieheltäkin sitä löytyy, jos haluaa nähdä vaimonsa aiemmissa mitoissa tai ainakin lähellä sitä (tavatessamme painoin 49 kg..). Mäkään en muuten aiemmin kovin helposti lihonut, mutta harrastuksia oli enemmän. Ensimmäinen raskaus toi kiloja ja nyt sitten tämä toinen vielä lisää. Tää tyttö ottaa itseään niskasta kiinni ja kulkee vesipullo kainalossa... Syödäkin tietty pitää jos meinaa että maitoa tulee ja vauvelille tärkeitä ravintoaineita...

Yhteistyössä