Imetys, korvike _mitä tehdä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maidoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maidoton

Vieras
Tilanne on se, että vauva on 4 vkoa vanha ja minulla ei maito riitä nimeksikään. Joka imetys kerran jälkeen joudun antamaan lisämäaitoa kun vauva vauhkoo rinnalla. Nyt olen alkanut miettimään, että siirtyisinko pelkkään korvikkeeseen vai mitä tekisin. Tiedän, että äidinmaito on parasta vauvalle, mutta kun sitä ei riittävästi tule. Onko muilla samoja kokemuksia? Onko korvikkeen annosta seurannut jotain ongelmia?

maidon pumppaaminen? Jos haluat lisätä maidontuotantoa niin voisit kokeilla pumppailla pari päivää tunnin välein niin johan kohta pitäisi maidon riittää. Jos ei tämä toimi tai et halua pumppaamaan ryhtyä niin anna vaan vastiketta. Itse antaisin äidinmaitoa niin kauan kuin sitä tulee. Jos nimittäin annat joka ruoalla korviketta lisäksi niin oma maitohan pikku hiljaa hiipuu.

Mutta tärkein: älä tunne huonoa omaa tuntoa! Korvike on ihan hyvää ruokaa vauvalle.

Mulla 3,5kk tyttö joka on saanut satunnaisesti korviketta koko ikänsä ja hyvin on kasvanut.

Alkuperäinen kirjoittaja onnistuuko:
maidon pumppaaminen? Jos haluat lisätä maidontuotantoa niin voisit kokeilla pumppailla pari päivää tunnin välein niin johan kohta pitäisi maidon riittää. Jos ei tämä toimi tai et halua pumppaamaan ryhtyä niin anna vaan vastiketta. Itse antaisin äidinmaitoa niin kauan kuin sitä tulee. Jos nimittäin annat joka ruoalla korviketta lisäksi niin oma maitohan pikku hiljaa hiipuu.

Mutta tärkein: älä tunne huonoa omaa tuntoa! Korvike on ihan hyvää ruokaa vauvalle.

Mulla 3,5kk tyttö joka on saanut satunnaisesti korviketta koko ikänsä ja hyvin on kasvanut.

mutta pumppaus ei oikein tuota tulosta, mutta yritän vielä lisää. Neuvolassa annetaan ymmärtää, että olen huono äiti kun en suostu istumaan sohvalla 4-5h putkeen, sillä meillä oltaisiin muuten kokoajan tissi suussa. Siihen ei minun voimat riitä.

Höh, voi noita. Usko itseesi äläkä kuuntele tollasia juttuja! Mulla oli sama tilanne vauvan ollessa 3vkoa, tai meillä oli illat niin rikkonaisia että kyselin äitiysneuvolan mukavalta tädiltä miten kannattaisi toimia. Hän antoi vinkin: Päivällä tissittelyä niin paljon kuin vauva haluaa (tilaa itselleen maitoa). Tämä onnistui meillä koska kyseessä on esikoinen. Sitten illalla korvasin ennen nukkumaanmenoa kokonaisen aterian korvikkeella. Yöllä taas imetin. Näin mentiin muutamat päivät/viikot tosi tihein imuin, ja äkkiä tilanne "normalisoitui" tai siis syöttövälit pitenivät ja maito alkoi riittää paremmin. Jos vaan haluat ja jaksat niin koita tätä. Jos pystyt istumaan jo niin lueskele tai kattele telkkaria kun vauva imee. Rentoudu ja lepäile samalla ja muista juoda paljon ja syödä hyvin.

Jos voimasi eivät riitä, anna korviketta. Jos neuvola sinua syyllistää niin älä sano siellä asiasta mitään. Muista että sinä olet lapsesi paras hoitaja ja hän on varmasti onnellinen kun saa syötön yhteydessä läheisyyttä, vaikka saisikin ruoan pullosta.

Tsemppiä!

Mä annoin aina ensin tissiä ja siihen korviketta pälle. Imetys tosin loppui reilun kolmen kk:n jälkeen, kun rinnasta ei tullut tarpeeksi. Hyvin ne on kasvanut eikä ole ollut sen sairaampia kun muutkaan ikäisensä.

Mulla oli kans aluksi samanlainen tilanne. Jouduin antamaan iltaisin ja joskus päivisin lisäksi korviketta. Poika oli 1,5kk kun kyllästyin tilanteeseen. Päätin juoda niin kuin sieni ja vain istua ja imettää seuraavat päivät. Tv:n ääressä oli paras imettää pitkiä aikoja. Siitä sai huudella miehelle, että lisää mehuu! 2 ekaa yötä jouduin imettämään tunnin välein, mutta sitten se helpotti. Poika rupesi jopa ekan viikon jälkeen nukkumaan kokonaisia öitä heräämättä. Siinä sai sitten aamusin herätä tukka sekasin, että hetkinen oon saanu nukkua. Hengittäkö vauveli vielä?=)

Tsemppiä!=)

anna rintamaitoa niin kauan kuin sitä tulee ja korviketta päälle. Niin kauan kuin maitoa muodostuu sitä kannattaa lapselle antaa. Osittaisimetyskin on tosi hyvä ja tärkeä juttu ja lapsi saa siinä vasta-aineita siinä missä täysimetettykin..

Meillä mentiin kokonaan korvikkeille kun vauva oli 2 viikkoa, nyt 3kk. Ja kaikki on ihan hyvin. Äitikin no nyt leväänneempi ja rauhallisempi kun ei tartte katsella ja kestää sitä rimpuilua. Pumppasin aikani, mutta ei siitä tule mitään. Itkin, kun asia ahdisti niin paljon, suorastaan masennuin muutamassa viikossa tämän vuoksi. Syötöt kesti/kestää muuten tupla-ajan, mikä tarkoittaa meillä montaa tuntia per kerta. Eli sillä aikaa kun vauva oli juuri syönyt minä pumppasin, ja sit saman tien vauva alkoikin syödä uudestaan. = ei voi muuta tehdä. Neuvolastakin sanoivat, että ensimmäinen kuukausi olisi tärkeää imettää mahd. paljon ja sen jälkeen vasta-aineiden vaikutus pienenee. Nyt pieni jo kieltäytyy itsekin tissistä, joten on minunkin helpompi olla imettämättä... Yritä vaan jos jaksat ja siltä tuntuu, mutta älä ota asiasta stresssiä. Levollinen ja onnellinen äiti on tärkeämpi kuin imetys! Itsekin olen vasta nyt tämän jälkeen osannut alkaa nauttia vauvastani, ja rakastua häneen enemmän . Niin tiukoille meillä tämä imetys asia otti...

Meillä vauva on saanut alusta asti korviketta rintamaidon lisäksi. (maito nousi vasta 5 päivänä ja vauva painoi syntyessään 2860 g, joten oli pakko antaa lisämaitoa).

6 kk-neuvolassa kerroin, että vain joskus öisin vauva imee rintaa ja saa sitten pumpattua maitoa pullosta. Ajattelin, ettei koko hommasta ole mitään oleellista hyötyä lapselle (noin 50 ml/pv) ja kyselin neuvolatätin mielipidettä jatkamisesta. Hän sanoi, että jos vaan viitsin ja maitoa edes vähän tulee, niin kannattaa lypsää, sillä pienessäkin määrässä on kuitenkin vasta-aineita. Pikkuhiljaa vauva on kokonaan hylännyt rinnan, mutta edelleen pumppailen kerran päivässä maitoa ja juotan sen tuttipullolla, vaikka määrä tällä hetkellä on jopa alle tuon 50 ml. En koe kerran päivässä lypsämistä kovin työlääksi, sillä käytän sähköpumppua ja samalla surffailen Elleissä :-)

Jos jaksat muutaman päivän "pyhittää" sille että muksu imee koko ajan, pian maidontuotanto lisääntyy ja tilanne tasaantuu. Mut yhtä hyvin voit antaa sitä lisäravintoa tai korviketta, ei sillä ole niin väliä! Mulla on kokemusta molemmista, esikoinen sai perunaa ja kuopus kävi tiheän imun kaudet täysimetyksellä. Terveitä on molemmat..

Itse yritin myös antaa rintaa paljon ja koko ajan jotta tulisi maitoa lisää, sitten paino ei yhtäkkiä noussutkaan ja jouduin antamaan korviketta. terve lapsi ollut, eli et ole sen huonompi äiti jos imetys ei toimi. Pääasia, että vauva saa ravintoa tarpeeksi.

Onko teidän lapset olleet "normaalin" kokoisia syntyessään?
Meidän vauva painoi 4,5 kg jo syntyessään, eikä minulla riitä hänelle maitoa, joten korviketta on pakko antaa lisäksi.

Tämä esikoisemme painoi 4790g syntyessään (nyt 4vkoa). Sektioon päädyttiin, ja siitä (luultavasti) johtui että kotiututtaessa ei maitoa juuri herunut. Eka viikon imetin ja lisäksi korviketta joka kerta. Toisella viikolla jätin pullon pois. Eka neuvolassa täti huolestui kun paino ei ollut noussut. Sain ohjeen lisäruokintaan ja painoseurantaan viikon kuluttua. Silloin olikin eri täti ja hänen mielestään painon noususta ei tarvitse vielä olla huolissaan (painoa oli tullut), koska lähtöpainoa oli niin paljon. Saman ikäisiin ja mittaisiin verrattuna ollaan edelleen pullukkakäyrällä. Eli lisäruoka pois ja pelkällä tissillä pitäisi pärjätä.

Mutta kun ei pärjää. Poika huutaa naama punaisena ääni käheenä lisää ruokaa melkein joka imetyskerran jälkeen. Tahti suunnilleen kolmen tunnin välein, toisinaan kahden tunnin.

Lieneekö mennyt kuviot sekaisin juupas-eipäs viikoilla. Pitänee kokeilla tuota lypsyä syöttöjen välissä. Olisi kivempi liikkua vauvan kanssa kun ei tarvitsisi pullojen kanssa pelata.

Yhteistyössä