imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä -76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippä -76

Vieras
Moikka!

Onko kellään samoja ongelmia, kun meillä?? Meillä likka täyttää kuukauden ja imetys ei enää riitä... Ensimmäinen viikko meni hyvin täysimetyksen kanssa, mut sen jälkeen on alkanut korviketta menemään enemmän ja enemmän. Jokaisen imetyksen jälkeen joutuu antamaan korviketta, jopa 80 ml vaikka on imeny tissiä reilun tunnin.
Yöt on tosi veemäisiä,(päivällä nukkuu hyvin), vaikka ei saakkaan kun korviketta, ei nuku ollenkaan, ehkä muutaman tunnin...korvikettakin on vaihdettu tuttelista nanniin, epäillen mahakipuja.
Jospa tuo on vaan yli ruokittu... Viime yön jälkeen harkitsen vakavasti imetyksen lopettamista, eipä siitä mitään hyötyä ole, kun tyttö ottaa tissin jälkeen heti korviketta...ja toisekseen, päätimme mieheni kanssa, että vaavan sänky siirtyy omaan huoneeseen ja tyttö myös.
Onko kellään ollu samoja ongelmia, tai onko jollain tosi hyviä vinkkejä???
Kiitos etukäteen :)

Yöuniin saattas auttaa, että antaa korviketta eka, mutta ei ihan mahaa täyteen. Sitten antaa tissiä, jolloin rauhottuu äidin läheisyydessä ja ehkä jopa nukahtaa..ja maha on täynnä.

Mitä enempi antaa korviketta, sitä enempi sitä kuluu!
Tissittely on kuitenkin muutakin kun ruokkimista, mm läheisyyttä!! Jos tyttösi nauttii tissin lutkuttamisesta, niin miksi et antaisi sen siitä nauttia?? Samalla annat kuitenkin rintamaidon hyviä ainesosia lapsellesi, niitä mitä korvikkeista ei saa!
Lapsesi on vasta kuukauden!!! Ei sen ikäiset nukukaan vielä kovin pitkiä pätkiä ja lisäksi kuukauden iässä tulee ns. ensimmäinen kasvupyrähdys, joka näkyy rinnalla tihentyneenä imemisenä.

Ja miksi pitäisi siirtää vauva omaan huoneeseen?? No jos se takaa myös vauvalle paremman unen niin sitten, mutta muuten ihmettelen.
Ihminen on ainoa nisäkäs, joka hylkää pienen avuttoman vauvan kauas emosta. Aika julmaa!!!

se on varmaankin niin että jos on lisäruokittu jo noin aikaisin ""liikaa"" niin ei omaa maitoa voi ruvetakkaan erittymään tarpeeksi. tissi toimii kuitenkin kuin tilaus ravintola mitä enemmän sitä imee vauva tai sitä lypsetään niin sitä enemmän sen pitäisi myös toimittaa tavaraa. sen vuoksi esim lapsen ruuan tarpeen lisääntyessä vauva tihentää josikin aikaa syöntikertojen välejä että tissi tuottaisi enemmän maitoa. ja maidontuotantoon vaikuttaa myös se että vauva on äidin lähellä. itse esim sairaalassa ennen kuin maito nousi rintoihin nukutin vauvan samassa sängyssä. ja voin kertoa että maitoa riittää, ruokkisin tällä määrällä varmaan kolmoset. nyt meillä odotellaan maiton tuotannon tasaantumista.
tuosta eri huoneessa nukuttamisesta kannattaa käydä lukemassa artikkeli hernekeppi nimisen verkko lehden sivuilta varmaan löytyy hakusanalla perhepeti.
onnea imetyksen jatkumiseen.

Moi!

Kuule, meillä oli aivan sama juttu.
Maitoa ei riittänyt, ite oli aivan haamu väsymyksestä, pulloa annettiin useammin ja useammin ja kierre oli valmis.
Vauvan ollessa 5 vkoa hän siirtyi omaan hhuoneeseen, koska en nukkunut edes silloin kun hän nukkui, olen niin herkkäuninen ja vauva mylläsi ja hihkui unissaan. sitten lopetin yöimetyksen ja koko imetys loppui viikossa.

Nyt vauva puolivuotias ja potra, terve poika.
Enkä anna kenenkään syyllistää, miksi en tapellut ja tapellut imetyksen kanssa.

Kommentoin vain sen verran, että itse jouduin ihan alusta asti antamaan korviketta lisämaitona.Ensin ihan pieniä määriä, 25-30ml, imetyksen jälkeen. Vaikka kuinka yritin antaa tissiä joka väliin ja juoda litrottain nesteitä päivän aikana, ei rintamaitoa vaan riittänyt tarpeeksi. Nyt poika on kohta 3,5 kk ja saa enimmäkseen korviketta. Rintamaidon tulo on lähes loppunut viimeisen viikon aikana.

Ja jos uskot voivasi nukkua, jos vauva nukkuu eri huoneessa,niin siirrä pois. Minä onneton en uskaltanut nukkua ensimmäisen 3 viikon aikana kunnolla,kun pelkäsin että poika tukehtuu, jos kääntyy yön aikana selälleen... Ja sit nukuin vielä niin herkästi, että heräsin pienimpäänkin äännähdykseen. Olin ne 3 viikkoa kuin zombie ja luulin jo tulevani hulluksi, mutta sitten uni alkoi vähitellen voittaa ja aloin nukkua ihan hyvin. Poitsu nukkuu kyllä edelleen meidän huoneessa, en jaksaisi yöllä lähteä toiseen huoneeseen katsomaan,jos kuuluis kitinää.

Kiitos ""Äityli 77"" mieltäpiristävistä sanoista, mulla on tosiaan sama juttu, en pysty nukkumaan, kun tyttö nukkuu, herään pieneenkin inahdukseen ja päivällä kun olisi ehkä mahdollisuus nukkua, niin ei osaa...
imetyksen lopettamista nyt vielä harkitsen ja sängyn siirtämistä...
Kirjotan tänne ensimmäistä kertaa...ja aika kovaa kritiikkiä täälläkin saa...ihan hyvä juttu :)
Mutta jatkan mielenkiinnolla vastausten lukemista tähän minun aloittamaan keskusteluun...

Kuulostaa hyvin tutulta. Meidän neiti on tarvinnut alusta asti lisämaitoa vaikka olen imettänyt aina ennen pullon antamista. Neiti on nyt 3 kuukautta. Aluksi määrät olivat tosi pieniä ja kasvoivat 100 milliin asti, mutta nyt ovat jälleen pienenemässä eli rintamaitoa onkin alkanut tulla enemmän. Joten älä sinäkään luovuta! Lapsesi saa kuitenkin äidinmaidosta paljon vasta-aineita, mitä korvikkeesta ei saa.

Meidän neidille on parhaiten sopinut jauhemainen gefilus tutteli, jota sairaalasta lähtiessä suosittelivat. Sen valmistus ei kyllä ole helpoimmasta päästä, mutta on auttanut parhaiten vatsavaivoihin.

Meilläkin neiti heräili aluksi todella usein yöllä ja ei varmaankaan ollut aina edes kunnolla hereillä, kun nappasin hänet sängystään. Niinpä päätimme siirtää hänet omaan huoneeseen ja nyt nukumme kaikki paremmin. Reagoin vain silloin, jos itkee eli on oikeasti nälkä tai muu hätä. Muutoin usein nukahtaa itsekseen uudellen, jos vain ähisee.

Annan kyllä itse öisin ensin rintamaitoa ja sitten tuttelia. Nyt nukkuu välillä jopa seitsemän tuntia putkeen, mutta se vaihtelee vielä kovasti.

Tsemppiä teille!

Älä anna muiden kritiikin masentaa :D
Imetä ihmeessä jos vaan jaksat, vaikka vain päivisin. Se on vauvalle vierihoitoa samalla ja äidinmaidosta vauva saa vasta-aineita joita tuttelissa ei ole. Itse imetän ja tyttö saa lisämaitoa tuttelista, näin on menty jo 2,5 kk. Pääasia on että vauva kasvaa ja on terve ja tyytyväinen.. ja myös äidin tulee hoitaa itseään nukkumalla jne jotta sitten jaksaa olla lapsen kanssa iloinen ja seurustella. Mikä parasta, myös imetys sujuu paremmin (maitoakin tulee enemmän) kun ei ota asiasta stressiä ja pakkoa. Tekee niinkuin hyväksi näkee :) ja on jättää ikävät, syyllistävät kommentit lukematta. Itse en suostu enää kenenkään syyllistettäväksi jos lapsi kasvaa ilman täysimetystä!!

Jaksamisia sinne!!

Jaksamista myös täältä. Meillä mentiin osittaisimetyksellä ja se oli meille paras vaihtoehto. Luulen, että itseäsi kuuntelemalla tiedät, mikä järjestely teille sopii parhaiten. Me äiti-vauva-yhdistelmät ollaan kaikki niin erilaisia, että mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi kaikille. Ensimmäsen lapsen ollessa kyseessä sitä niin helposti syyllistyy muiden kommenteista. Toisen lapsosen syntyessä sitä itseluottamusta tehdä omia ratkaisuja onkin sitten eri lailla.

Minä olen myös niin herkkäuninen, että en pystynyt nukkumaan vauvan kanssa samassa huoneessa. Vauva on nukkunut omassa huoneessaan mainiosti. Nykyään jopa 11 tuntia putkeen, ikää kun on jo 8 kk. Kyllä teilläkin vielä vielä nukutaan, usko pois :)

Ensimmäset kuukaudet vauvan kanssa ovat aina ne raskaimmat. Kyllä se oma tyyli vauva-arjessa sitten hiljalleen löytyy. Muista huolehtia omasta hyvinvoinnistasi, se on myös vauvalle parasta.

Moi,
meillä on 6 vko:n ikäinen tyttö, joka pääsääntöisesti syö vain rintamaitoa. Lisämaidon tarvetta on ollut toisinaan vain iltaisin, jolloin sitä ollaan annettu n. 40 ml ja tämän päälle vielä rintamaito, jonka jälkeen uni on hyvin tullutkin.

Neuvolassa myös kehotettiin sinnikkäästi vain imettämään, koska rintamaito on niin terveellistä vauvalle, joten vain muutama tippakin rintamaitoa on aina parempi lapsen kannalta.

Meillä on myös vauvalla ollut vatsavaivoja ja ollaan annettu Rela- tippoja, cuplatonta. Me ollaan myös alettu röyhtäyttään joka syönnin jälkeen sekä rintamaidon ja lisämaidon jälkeen, jotta vatsavaivat vähenisivät. Kannattaa kokeilla!

Nannin sanotaan myös olevan vatsaystävällisempää.

Kyllä risoo kun aina täällä joku superäiti jaksaa syyllistää! Itse en ole vielä synnyttänyt mutta pian on edessä. Vauva tulee alusta asti nukkumaan omassa huoneessa, eli minä olen siis todella huono äiti??? Kylläpä on suuri hylkäys, kyllähän minä vauvan kutsuun sitten reagoin, enkä jätä yksin parkumaan.
Alkuperäiselle tsemppiä!!

kiinnostaisi tietää kuinka moni närkästynyt on todella käynyt lukemassa tuon artikkelin johon aijemmin viittasin ihan ajatuksen kanssa ilman ennakkoluuloja. tarkoitus ei ollut todellakaan syyllistää alkuperäistä kirjoittajaa eikä ketään muutakaan. olen pahoillani. halusin vaan antaa alkuperäiselle ammatti ihmisen kirjoittamaa tietoa ennen kuin ratkaisun vauvan sängyn siirrosta tekee. ja tosihan on se että jos haluaa imettää niin vauvan läheisyydellä on suuri merkitys maidon tuotantoon. en todellakaan tuomitse ketään vaikka ei imettäisi ollenkaan. omasta ystävä piiristänikin suurin osa on lopettanut imetysen parin kuukauden jälkeen. osa omasta tahdostaan ja osa siitä syystä että maitoa ei ole tullut tai sen tuotanto loppunut esim rintatulehduksen myötä. jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. ja uskon että jokainen on paras äiti omalle lapselleen.
ja nipsulle kun noin itseesi otit niin käyppä lukemassa se artikkeli siinä on myös juttua tuosta kutsuun vastaamisesta ja siitä miten vauva sen kokee....
a

Käyn lukemassa. Se on sellainen juttu, että jos vauva nukkuu meidän makuuhuoneessa, mies ei nuku ollenkaan. Hän on hyvin herkkäuninen, enkä todellakaan aio vaatia häntä valvomaan viikolla öitään, koska joutuu aamulla lähtemään töihin. Viikonloput on asia erikseen. Ennemmin sitten itse nukun patjalla vauvanhuoneen lattialla kun että kaikki valvoo.
Mun mielestä on ihan loistavaa, että jotkut voi pitää vauvaa nukkumassa oman sängyn vieressä (perhepetiä en oikein ymmärrä, mutta en tämän ratkaisun tehneitä tuomitse), mutta meillä ei tule toimimaan.
Niin ja kyllä otinkin itseeni, sillä en voi ymmärtää, että täällä heti tuomitaan huonoksi äidiksi jossei tee niin kuin valtaosa tekee.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, miten te perhepedissä nukkujat onnistutte nukkumaan niin, ettette ole aivan jumissa? Vauva nukkuu lähellä meitä omassa sängyssään, ja usein yösyötön jälkeen jää viereen. Mutta todella ahdasta on, useimmiten joudun nukkumaan kyljelläni, ja vauvan käsi on silti vaarassa jäädä alleni. Mies on sen verran suurikokoinen, että vauva joutuu olemaan lähinnä minun puolellani. Hartiat, selkä ja niska ovat aivan jumissa öiden jäljiltä ja päätä särkee. Miehen pois potkiminen sängystä ei ole mikään vaihtoehto, koska se on väärin miestä kohtaan eikä kyseessä ole sen jälkeen mikään perhepeti. Vinkkejä, kiitos!

Moi kaikille!
Ja kiitos kun näinkin moni kommentoi tähän asiaan. Viime yö meni hyvin, likka nukkuu edelleen samassa huoneessa, (ei siirretty omaan huoneeseen) tosin neitokainen nukkui minun vierelläni koko yön... Muutaman kerran otti tissiä ja kerran annettii korviketta, minäkin nukuin peräti 10h, muutaman kerran heräillen. Nyt olo on pirteä ja jaksaa kirjotella :). Korvikkeen jälkeen yritettii nostaa omaan sänkyyn, mutta otin takaisin viereen, kun kävi itkemään niin paljon, siihenhän se taas nukahti.
Seuraava ongelma tulee sitten siinä, kun likan olisi nukuttava omassa sängyssä...siitähäns se tappelu tulee...

itse olen miettinyt sitä samaa, että tuleeko omaan sänkyyn siirtymisestä ongelma. mutta uskon kyllä vahvasti siihen mitä kyseisessä artikkelissa kirjoitettiin asiasta. siinä sanottiin että omaan sänkyyn siirtyminen tapahtuu kitkatta kun lapsen tunneäly on kehittynyt. meillä siis lapsi toisinaan vieressä ja toisinaan meidän sängyn vieressä omassa sängyssään.
meillä nukutaan paremmin tällä ratkaisulla eikä paikat ole oikeastaan jumissa ja jos vähän joskus on niin sitten aamulla venytellään niin tilanne korjaantuu.
vinkkinä niille jotka eivät ihan viereen halua: laittakaa pinnasänky aivan kiinni omaan sänkyynne ja laskekaa reunaa alas. näin vauva on ikään kuin vieressä mutta ei liian lähellä jos sen niin kokee. tällöin lapsi vaistoaa äidin tai isän välittömän läheisyyden ja nukkuu rauhallisemmin. ja niinä öinä olloin esim vatsan väänteitä tai muuten rauhaton yö ei itse tarvitse nousta vauvaa lohduttamaan, vaan usein jo pelkkä äidin käden läsnä olo rauhoittaa lapsen uneen ennen kuin lapsi tai äiti on kunnolla herännyt.
meillä näin:)

Yhteistyössä