Imetys julkisellapaikalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Petra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Petra

Vieras
Heippa!

Elämässäni ennen vauvaa en yhtään pannut pahakseni, jos joku äiti imetti julkisella paikalla. Minusta kyseessä on maailman luonnollisin ja tavallisin asia. Mutta nyt, kun imetän omaani, olen joskus alkanut miettiä, kuinka ""soveliasta"" on imettää esim. kahvilassa, ravintolassa tai vaikkapa torilla? Itse asiassahan rintaa ei juurikaan näy missään vaiheessa eikä sen vilahtaminen minua haittaa, vaan arkailen sitä, että joku äkäinen tulee minulle sanomaan, ettei täällä (kahvilassa) saa imettää. Mutta miten te pitempään imettäneet hoitelette asian? Onko kukaan koskaan ravintolassa tullut sanomaan, ettei siellä saa imettää?

ei tullut koskaan kukaan sanomaan mitään, mutta mullakin oli vähän semmonen olo että onko tämä nyt soveliasta, etenkin ruokapaikoissa, kun kaikki eivät siihen pysty suhtautumaan yhtä luonnollisesti kuin lapsi ja äiti. Mä oon ettiny aina vähän rauhallisemman nurkkauksen missä oon syöttäny ja kääntäny vielä vaikka selän ihmisiin päin, tämä oli oikestaan vähän pakollistakin siinä vaiheessa kun vauva alkoi olla kiinnostunut ympäristöstään eikä olis malttanu syödä muuten. Oon joutunu imettämään myös kirkossa muutaman kerran, oli sen verran läheisten ihmisten hautajaiset etten halunnut lapsen kanssa lähteä pois hetkeksikään. Eihän siellä kirkonpenkissä muut oikestaan tapahtumastan (siis syöstöstä) nähneet mitään, ihmettelivät jälkeenpäin kun lapsi oli niin kiltisti ja hiljaa :). Kyläpaikoissä oon pakosta joutunu mennä toiseen huoneeseen kun vauva ei keskustelun lomassa oo malttanu syödä ollenkaan.

Ei ole ollut kenelläkään pokkaa tulla sanomaan, tuskin ovat huomanneetkaan. Tai sitten se on _oikeasti_ ihan ok, julkisella paikalla imetys siis. En ole mitään vinoja katseita koskaan saanut osakseni. Esim. puistossa tai ravintolassa olen kyllä vielä laittanut harson tai huivin itseni ja vauvan pään suojaksi, silloin pystyy vauvakin rauhottumaan ja keskittymään syömiseensä paremmin.

Mä oon imettänyt ravintoloissa, kauppakeskusten penkillä, linja-autossa, Tukohlmassa yhdessä ravintolassa jne. Kukaan ei ole tullut sanomaan mitään. Peitän tosin rintani vaatteilla tai vauvan ""rätillä"" niin, ettei rintaa kyllä pahemmin näykkään, joten kaikki ei välttämättä ole edes tajunneet, että imetän.

Me oltiin ravintolassa ja lapsen iski nälkä, niin menin häveliäänä vessaan imettämään. Siellä kun istuskelin niin ajattelin, että mitä h... mä vessassa lastani syötän kun muut syö hienosti pöydässä! Ja sen jälkeen oon syöttänyt salin puolella. Pyritään kyllä valitsemaan pöytä niin, että se käy huomiota herättämättä, samaten pukeudun niin ettei tarvitse koko yläkroppaa paljastaa.

En imetä julkisilla paikoilla tai vieraiden ihmisten keskuudessa. Etsin aina paikan, jossa lapsella on täysi ruokarauha. Itse en halua imettää koko kansan nähden. Vierailullakin menen imettämään tyhjään huoneeseen. Monissa kauppakeskuksissa on lastenhoitohuone, jossa tuoli imetystä varten. Myös kotona en imetä vieraiden nähden, vaan menemme makkariin ja ovi kiinni. Hm, se on minun tapa. Jotenkin olen itse tosi arka tässä suhteessa, vaikken pane pahakseni, että muut imettävät julkisesti.

Kyllä minä oon imettänyt melkeen joka paikassa, kun on vauvalle nälkä iskenyt. Jos on tarjolla rauhaisampi nurkkaus, niin valitsen sen jo ihan vauvan häiriintymätöntä syömistä ajatellen, mutta kyllä keskellä kauppakestakin penkeillä olen imettänyt!
Ei tulisi itselle mieleenkään mennä vessaan pöntön päälle syöttämään lasta (YÖK!)
Ja kyllä, imetän kotonani vieraiden aikana, sekä kylässä juttelun lomassa.

Useimmat lastenhoitohuoneet ovat isoja vessoja joissa on hoitotaso. Kunnon lastenhoitohuoneeseen on ollut ilo törmätä vain kerran, vaikka niihin varmaan viime vuosina monissa paikoin onkin satsattu.

Yhteistyössä