Imetys ja vauvan kehitys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Marzu, joopa joo tuolla edellisellä sivulla sanoi. Kyllähän meilläkin poika jo 3 viikkoisena pyörähti (siis pyörähti, ei kääntynyt) mahalta selälleen. Johtui siis ihan siitä kun pää on niin painava. Kääntymisen oppi 5 kk iäisenä. 8 kk iässä lähti konttamaan ja viikon sisään siitä nousi istumaan ja seisomaan tukea vasten. Nyt vajaa 10 kk ja kävelee tukea vasten.

Noh...enpähän nyt ala ketään nimeämään, mutta siitähän täällä kinataan onko imetyksellä vaikutusta älykkyyteen ja sitämyöten aikaiseen kehitykseen(jotka eivät kyllä millään lailla liity edes toisiinsa).

Alkuperäinen kirjoittaja Joopa joo:
Pari kommenttia keskusteluun:

- Mitä ihmeen väliä sillä on, kääntyykö vauva 1kk, 2,5 kk tai 4 kk ikäisenä. Eiköhän kaikki sen aikanaan opi. Ja tällä asialla nyt ei ole mitään merkitystä aikuisiän älykkyyteen tms. Tai jos näin on, niin meidän tyttö 8 kk saa varmaan kohta Nobelin, koska oppi kääntymään vatsalta selälle jo 1kk iässä. Jään innolla odottamaan.

Siis onko teillä Anna ja Anniina sisälukutaito kateissa vai mitä? En ainakaan itse ymmärtänyt tästä tekstistä, että nimim. Joopa-Joo olisi sanonut, että "hänellä on nero lapsi kun se kääntyy 1 kk iässä". Eiks tää ollut ihan päinvastoin?

Ihme ketju!

Alkuperäinen kirjoittaja Nella:
Väitetään, että imetetyt vauvat kehittyvät nopeammin. Miten te joilla vauvat täysimetyksellä, milloin on opittu kääntymään/ryömimään/konttaamaan jne.? Milloin ovat alkaneet tavoitella esineitä?

Pitänee muistuttaa, että alunperin kysyttiin siitä, vaikuttaako imetys kehitykseen, ei älykkyyteen. Eli jos täällä kertoilee oman vauvansa aikaisesta kehityksestä, ei tarkoita, että väittäisi vauvaansa neroksi, vaan yksinkertaisesti vastaa kysymykseen.

Varmasti rintamaito ON parasta vauvalle. Mutta tuo on jo kornia, että koulutetut äidit imettävät pidempään. Kyllä se on niin monista seikoista kiinni esim: lapsen ja äidin tempperamentista ja sairauksista ym. Kyllähän se Rintamaidon tärkeys on ihan yleisessä tiedossa eikä vain "sivistyneiden" keskuudessa. Geenit ratkaisevat kaikessa + Kehitys ympäristö. Hyvä esimerkki: Kaverini sisko kasvanut oottoperheessä ja hän on nyt tuomari. Ja muut sisarukset kasvaneet omien vanhempien kanssa ja ovat käyneet "vain"ammattikoulut. Kyllä vanhempien kannustavalla kasvatuksellakin on suuri merkitys!

Mielenkiintoinen keskustelu tämä. Oma esikoiseni oli imetyksellä n. kolmen kuukauden ikään saakka, jonka jälkeen minulta loppui maito kun aloin odottaa seuraavaa lasta. Esikoinen oppi kääntymään selältä mahalleen n. neljän kuukauden iässä, ryömimään kuuden kuukauden ikäisenä, konttaamaan kahdeksankuisena ja kävelemään vajaan vuoden ikäisenä. Niin että aika keskiverto lapsi siis. Nyt reilun vuoden ikäisen lapsen älykkyydestä on vaikea sanoa vielä mitään...
Itse olen ollut osittaisimetyksellä n. kolmen kuukauden ikään saakka, jonka jälkeen äidilläni maidontulo loppui. Samoin muutkin sisarukseni. Ja jos tarkoitatte älykkyydellä koulumenestystä, niin kellään meistä sisaruksista ei ole sen suhteen mitään hävettävää. Kolulunkäynti on ollut kaikille helppoa ja muutenkin on elämässä menestytty hyvin.
Jos tarkoitatte äö:llä sitä Mensan testien perusteella mitattavaa lähinnä loogista älykkyyttä, niin käsittääkseni se on kyllä aika lailla perinnöllistä. Eli siis sellaiset, jotka ovat hyviä matematiikassa pärjäävät myös hyvin kyseisessä testissä..

Olen kahden vaiheilla, kirjoittaako vai ei. Saman toisteluksihan tämä menee. Jos haluaa ymmärtää väärin, sen myös tekee. Jos sen sijaan haluaisi yrittää ymmärtää, voisi vaikka lukea nuo linkiteyt tutkimukset, joista selviää aika hyvin mistä tässä on kysymys.

Se, että koulutetut äidit imettävät pitempään ei ole "kornia", vaan ihan tosiasia maailmalla. Tieto lisää tietoisuutta. Juuri tästä on oltu huolissaan esim. WHO:ssa. Kehitysmaiden äideille on Nestlen toimesta markkinoitu korvikkeita, jotka eivät suinkaan ole järkevin valinta etenkään hygieenisesti puutteellisissa oloissa. Ei tässä kai ole kyse mistään duunari-akateeminen kilvoittelusta, jos noin yleisellä tasolla pitää koulutusta kannattavana juttuna?

En ymmärrä mikä näiden keskustelujen ongelma oikein on. Miksi näitä pitää lukea, jos haluaa aina löytää jotain loukkaavaa ja negatiivista? Miksi pitää ottaa itseensä, eikä keskustella Asiasta? Miksi ylipäätään kommentoida aiheeseen, joka ei a) kiinnosta b) pitää vastata aiheen vierestä?

Nella, kiitos osoitteesta. Yritän pitää tämä "harrastuksen" aisoissa ja keskustella vain nimettömänä näillä palstoilla. Jos siis vain jaksat tätä ilmapiiriä, mieluummin juttelisin täällä.

en jaksa lukea koko ketjua, mutta siis miksi joidenkin on niin vaikea hyväksyä sitä faktaa, että hyvin koulutetuilta äideiltä imetys yleensä onnistuu paremmin? kysehän on vain siitä, että koulutetut äidit ovat yleensä innokkaampia etsimään imetystä koskevaa tietoa ja neuvoja, jo odotusaikana, ja se helpottaa imetyksen onnistumista.
mitä rintamaidon ja älykkyyden suhteeseen tulee, niin siinä on todennäköisesti perää, koska rintamaidon sisältämät rasvamolekyylit ovat ideaalista aivojen rakennusainetta. aivot kun rakentuvat suurimmaksi osaksi rasvakudoksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mama13:
Mitä pidempään imetetään, sen korkeampi äo, siis keskimäärin. Ehkä tämä linkkaa siihen. Meillä otettiin helistin käteen 3 kk, käännyttiin 3,5kk, nyt pari päivää vajaa 5 kk ja pari kertaa on hilautunut ryömimisasennossa eteenpäin parikymmentä senttiä, kohta lähtee... Sanoo äiti, vaikka tätä ei taas kukaan uskokaan (tiedän ettei tarkoita äitiä). Siirtää esineen jaloilla käsiinsä (jalkapallofriikki!).

Heh heh joo..saattaa olla, mutta.
Mun äo on mitattuna 160, eikä äitini imettänyt minua.

Esikoiseni sai tissi vaan muutaman kk ja kehittyi hieman hitaasti, silti normaalisti, rauhassa vaan.

Tokaani imetän ja on noussut seisomaan tukien 7.5kk ja melkein heti lähti kävelemään tukien.
Sanoi äittä ja isi 8kk, mutta eiköhän tuo olen ihan normaalia, koska täälläkin moni äiti on kertonut, että vauva siinä iässä jo rupattelee :)

No minäkin vielä laitan vastausen kertaalleen. Eli tutkimuksissa on käynyt ilmi , että pitkä imetys saattaa vaikuttaa positiivisesti lapsen ÄLYKKYYTEEN EI motoriseen kehitykseen eli ei siis siihen milloin käännytään tai kontataan. Ekalta sivulta voi lukea yhden tutkimuksen tulokset jos tämä ei vieläkään asiaa selventänyt.

Minulta jäi ammatillinen koulu kesken, enkä ollut peruskoulussa erityisen hyvä, tosin tuossa lähihoitajakoulussa olin luokkani paras, koska ala kiinnosti minua. Samoin minua kiinnostaa hoitaa lapseni hyvin ja haenkin koko ajan ahkerasti tietoa lapsen kehitykseen ja sen tukemiseen liittyen. Aion siis imettää niin pitkään kuin se on mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja jeah:
Minna, noista äo testeistä.. ne on ihan hölynpölyä. Mulla niillä mitattuna 167 enkä todellakaan uskoisi mensaan pääseväni:D

Mulle teki ammattihenkilö testin.
Kyllä ne jotain viitettä antaa.
Ja kyllä sä tolla tuloksella mensaan pääsisit. Jos olet ollut testissä rehellinen, etkä siis ole tiennyt vastauksia etukäteen. Kun otetaan kasa ihmisiä niin suurin osa saa niistä hölynpölytesteistä tulokseksi 95.120..On aika harvinaista saada siitä 167 niin kuin olet saanut. Kyllä siihen älykkyyttä tarvitaan oikeastikin!

Peruskoulussa olin luokan surkein..lukiossa alkoi matikka luistaa hyvillä numeroilla ja nyt kirjoissani kerrotaan fysikasta ja kemiasta :)

En kuitenklaan minäkään niitä pidä lopullisina juttuina!
Älykkyyttä on myös olla sosiaalisesti älykäs ja empaattinen, eikä sitä kykyä kaikilla ole!

Hyvät naiset,

tämä on ollut niin uskomattoman ala-arvoinen ja tietyllä tapaa sairas "keskustelu", että mun nettiriippuvuus parani kertaheitolla. Eipä tarvi Elleissä enää käydä, kun juttu on tätä tasoa. Eipä nyt niin että kukaan jäisi kaipaamaan mutta adjö vaan.

Aivan, koko keskustelussa kyse siitä, että imettävät äidit pönkittävät omaa itsetuntoaan näillä älykkäillä lapsillaan talloen ei-imettävät ja heidän lapsensa...sairasta...

Hih, käydäämpä täällä kuumana :) Onneksi mä en jaksa lämmetä...

En ole lukenut mitään testejä yms. enkä ole mikään maisteri, mutta silti imetän "pitkään". Oli sillä sitten merkitystä tai ei.... Toivon kuitenkin ja yritän parhaani mukaan tukea lasta niin, että hänestä kasvaa fiksu ja yhteiskuntakelpoinen ihminen.
Tissillä tai korvikkeella, mulle ihan sama! Luulen, että ympäristötekijöillä yms. on enempi vaikutusta siihen "älykkyyteen".

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Aivan, koko keskustelussa kyse siitä, että imettävät äidit pönkittävät omaa itsetuntoaan näillä älykkäillä lapsillaan talloen ei-imettävät ja heidän lapsensa...sairasta...

Tuota juuri olen yrittänyt muutamaan kertaan sanoa mutta joku maisteris-ihminen on puuttunut vain kirjoitusteni kieliasuun... Sekin kuvaa juuri tämän keskustelun ilmapiiriä, provosoidaan (ja provosoidutaan!) ihan tahallaan, ihan mistä tahansa.

Edelleelnkään kukaan ei ole vastannut missä piilottelee imettävien äitien suvaitsevuus ja minkääntasoinen empatia? Miksi pitää paasata imetyksestä ilman mitään ymmärrystä vaihtoehdoista? Miksi pitää syyllistää (enkä ole vainoharhainen)?

Ja miksi hyvänen aika kukaan ajattelee tissin syyhyn työntämällä tekevänsä lapsestaan ÄLYKKÄÄMMÄN kuin nämä raukat pullolapset?

Ninni

p.s Joku ihan välkky sanoi että imetys on korvien välistä kiinni. Jos omani on (ihan kyllä vain omasta mielestäni) suht kunnossa eikä imetys lapsen takia onnistunut, onko vika silloin lapseni korvien välissä? Kertokaa viisaammat. Ehkäpä meillä ei sitten toisaalta imetyskään (ja sen älyllistävä vaikutus) olisi enää pelastanut mitään... =)

Haluan lisätä kirjotukseeni etten koe olevani imettämättömien äitien yläpuolella. Mielestäni imetykseen liittyvät ongelmat ovat todellisia ja jokainen hoitakoon oman lapsensa niinkuin parhaaksi näkee. Tosi asiatonta keskustelua ollut ja arvostelua puolin ja toisin.

Jättäkää hyvät ihmiset tuon imetystukisivun jutut omaan arvoonsa, täyttä potaskaa!

Minä ja mieheni olemme molemmat pulloruokittuja, tai on meitä muutama kuukausi imetetty,kuten suurin osa 70-luuvun lapsista. Silloin äitiysliomat olivat lyhyitä. Ihan normaaliälyisiä molemmat silti olemme.

Itse olen kääntynyt vasta 7kk iässä,samoin kääntyi oma poikani, jota imetin. Enpä usko imetyksen edistävän motoriikkaa, ystäväni pulloruokittu tyttö kääntyi jo 3kk iässä ja vaikka on pari kuukautta poikaani nuorempi lähti hän aikaisemmin kävelemään. Pojallani on kolmisenkymmentä sanaa, hänellä ei yhtään. Toisen ystäväni keskosena synytynyt pulloruokittu tyttö ei sano yhtään sanaa, vaikka on jo 1½v.
Edistäsikö rintaruokinat sitten verbaaliälykkyyttä ;) Tuskinpa, itse puhuin jo tosi aikaisin, vaikka pulloruokittu olinkin. Kaukaa on tutkimustulosket haettu;)

Kun keskustelu menee tarpeeksi älyttömäksi, on siihen jo lähes pakko palata (vaikka parasta varmaan olisi olla tekemättä niin).

Ensinnäkin nimimerkit Ninni, Niinpä. Ettekös esimerkiksi juuri te ole niitä jotka tässä ovat mielestäni turhasta provosoituneet? En käsitä miten voitte ymmärtää imetyksestä puhumisen pullosta ruokkivien äitien teilaamiseksi. Ilmeisesti olisi parempi, että kaikki imettävät äidit lopettavat imettämisen ettei kenellekään tule paha mieli. Ainakin se tulisi tehdä salaa eikä siitä herranjestas ainakaan saa puhua kenellekään mitään! Sovitaan siis yhdessä nyt, että lehmänmaito on parempaa ja kaikki tutkimustulokset jotka muuta todistavat ovat vääriä.

Minä ainakin jos joku ymmärrän kuinka vaikeaa on saada imetys onnistumaan. Itsekin epäilin maidon riittävyyttä (vauva imi "koko ajan" ja nukkui hyvin vähän, mutta toisaalta kasvoikin hurjasti) ja siskoni kamppailee myös parhaillaan imetyksen kanssa. Hyviä neuvoja imetykseen on oikeastikin todella vaikea saada, varsinkaan neuvolasta. Ja toisaalta niitä huonoja neuvoja satelee joka puolelta. Ehkä se aikakausi kun pulloruokintaa jopa suositeltiin, hävitti tietotaidon terveydenhuollon ammattilaisiltakin.

Ehkäpä todellinen syyllinen imetyksen epäonnistumiseen niin monen kohdalla on siis yhteiskunta. Tarvittaisiin käytännön tekoja poliitikkojen taholta, että asiaan saisi jotain parannusta. Toistemme sättiminen ja vastakkain asettelu täällä tuskin ainakaan auttaa.

Alkuperäinen kysymykseni ei koskenut älykkyyttä, mutta aihe on mielenkiintoinen ja on hyvä, että siitäkin on keskusteltu, en olisi muuten tullut lukeneeksi tutkimuksista, joihin täällä on edempänä viitattu.

Nyt en voi enää muuta kuin nauraa. Näin mielenkiintoista tekstinymmärrystä en ole vielä missään nähnyt kuin tässä keskustelussa. Jos olisin mies, syyttäisin kai hormooneja...

Älykkyys ei myöskään ole sama asia kuin aikainen motorinen kehitys. Aikainen motorinen kehitys kertoo ainoastaan aikaisesta motorisesta kehityksestä! tekisi mieleni provoilla ja väittää päinvastoin: luonnostaan älykkötyyppi voi viihtyä luonnostaan enemmän mietteisiinsä vaipuneena eikä niinkään ole kiinnostunut ympäristöstään ja fyysisestä aktiviteetista! Uskokoon ken haluaa, tämä ei ole tutkittu juttu.

En jaksanut lukea koko ketjua, sori jos joku muukin on jo tarttunut aiheeseen.

Yhteistyössä