Alkuperäinen kirjoittaja nööt;29021769:
Mitähän kasviksia ja hedelmiä vois syödä suht. huoletta? Kun niitä vitamiinejakin pitäis jostain saada. Entä lihat/kala?
Pitäis vähän tietää, mille se vauva reagoi. Eli onko kyseessä allergia, vai reagoiko lapsi kaasua muodostaviin ruoka-aineisiin?
Muita kasviksia ja hedelmiä voi kai lähtökohtaisesti syödä aika surutta, mutta kaalit (myös parsa-, kukka-), pavut, herneet, paprika ja omenat aiheuttavat tyypillisesti ilmavaivoja. Lihan, kalan ja kanan suhteen ei kai ole mitään tyypillisiä rajoituksia, kovin mausteinen tai käristetty ruoka voi olla paha. Kahvi, tavallinen tee, suklaa, kaakao. Jotkut vähälaktoosista ruokavaliota käyttävät äidit kokevat, että imetysajaksi pitää kiristää kokonaan laktoosittomaan, vaikka itse laktoosiahan äidinmaidossa on joka tapauksessa. Hiivapohjaiset leivonnaiset, vaalea hiivaleipä, tuore ruisleipä pois. Jos allergiaepäily, niin lääkäriin mars, mutta tavallisia alkuun kokeiltuja ovat kaiketi täysin maidoton (ja naudanlihaton) dieetti, mahdollisesti kananmuna ja gluteeniviljat pois. Mutta tähän ei kannata lähteä omin nokkineen, ellei todella tiedä mitä tekee.
Mutta joo, sinä kysyit mitä tilalle

Runsaskuituinen vaalea leipä (tai vanha ruisleipä). Kohtuullisesti paistettu tai uunissa haudutettu tai keitetty liha/kala/kana. Mausteita maltillisesti, eli tulisimmat pois. Viljat täysjyvää, kuuntele tässä omaa mahaasi. Bataatti, kesäkurpitsa, munakoiso, kurkku, tomaatti, banaani, päärynä, rypäleet, avokadot, sitrushedelmät....