Imetys ja vauvan herkkä vatsa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nööt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nööt

Vieras
Oon saanut paljon neuvoja, että mitä "ei saa syödä" kun imettää, mutta nyt haluaisinkin tietää, että mitä voi ja kannattaa syödä ja juoda, kun imettää, eli toisin sanoen mitkä on parhaiten siedettyjä ruoka-aineita?? Jos vain joku osais sanoa. Tilanne on se, että vauvelilla on todella herkkä vatsa ja oon kokenu imettämisen ahdistaksi puuhaksi koska se aiheuttaa sellaiset huudot, että ei mitään rajaa... Haluaisin kuitenkin vielä yrittää tarjota vauvalle äidinmaitoa koska onhan se pienelle parasta ravintoa kuitenkin... Mutta en vain tiedä mitä voisin täs enää syödä. Ei sitä nälkiintyneenä ihminen pysy järjissäänkään...
 
Mulle tuli mieleen, että reagoikohan sun vauva ruoassa oleviin lisäaineisiin...? Ainakin itselläni eräät säilöntäaineet pistävät vatsan sekaisin... Oletko kokeillut olla syömättä valmisruokia?
 
[QUOTE="vieras";29021675]Mulle tuli mieleen, että reagoikohan sun vauva ruoassa oleviin lisäaineisiin...? Ainakin itselläni eräät säilöntäaineet pistävät vatsan sekaisin... Oletko kokeillut olla syömättä valmisruokia?[/QUOTE]

Onhan se ihan järkeen käypää, että söis mahd. puhdasta ja vähän käsiteltyä ruokaa, mutta niistäkin pitäis karsia ne vatsaa ärsyttävät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nööt;29021718:
Onhan se ihan järkeen käypää, että söis mahd. puhdasta ja vähän käsiteltyä ruokaa, mutta niistäkin pitäis karsia ne vatsaa ärsyttävät.

Mutta jos se vatsanärsytys johtuu nimenomaan niistä käsittelyistä...?

Mä kannatan säilöntäaineita yms. kun ne ovat tarpeen, mutta esim. säilöntäaine emmentaalissa on vain typerää.

Meidän vaaville tuli vatsanväänteitä, jos söin/join edes pikkuisen kaakaota :( .

Ja se helpotti vatsavaivoja, kun lopetin maitohappobakteerien antamisen. Niiden koostumus ei sopinut pikkuiselle.
 
Siis saako lapsi nyt korviketta sitten jos et uskalla imettää? Mistä tiedät että lapsi huutaa nimenomaan sinun syömisiäsi? Voihan esim imuote olla huono ja lapsi vettä ilmaa mahaan imettäessä ja huutaa sitten sitä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja nööt;29021769:
Mitähän kasviksia ja hedelmiä vois syödä suht. huoletta? Kun niitä vitamiinejakin pitäis jostain saada. Entä lihat/kala?

Pitäis vähän tietää, mille se vauva reagoi. Eli onko kyseessä allergia, vai reagoiko lapsi kaasua muodostaviin ruoka-aineisiin?

Muita kasviksia ja hedelmiä voi kai lähtökohtaisesti syödä aika surutta, mutta kaalit (myös parsa-, kukka-), pavut, herneet, paprika ja omenat aiheuttavat tyypillisesti ilmavaivoja. Lihan, kalan ja kanan suhteen ei kai ole mitään tyypillisiä rajoituksia, kovin mausteinen tai käristetty ruoka voi olla paha. Kahvi, tavallinen tee, suklaa, kaakao. Jotkut vähälaktoosista ruokavaliota käyttävät äidit kokevat, että imetysajaksi pitää kiristää kokonaan laktoosittomaan, vaikka itse laktoosiahan äidinmaidossa on joka tapauksessa. Hiivapohjaiset leivonnaiset, vaalea hiivaleipä, tuore ruisleipä pois. Jos allergiaepäily, niin lääkäriin mars, mutta tavallisia alkuun kokeiltuja ovat kaiketi täysin maidoton (ja naudanlihaton) dieetti, mahdollisesti kananmuna ja gluteeniviljat pois. Mutta tähän ei kannata lähteä omin nokkineen, ellei todella tiedä mitä tekee.

Mutta joo, sinä kysyit mitä tilalle :) Runsaskuituinen vaalea leipä (tai vanha ruisleipä). Kohtuullisesti paistettu tai uunissa haudutettu tai keitetty liha/kala/kana. Mausteita maltillisesti, eli tulisimmat pois. Viljat täysjyvää, kuuntele tässä omaa mahaasi. Bataatti, kesäkurpitsa, munakoiso, kurkku, tomaatti, banaani, päärynä, rypäleet, avokadot, sitrushedelmät....
 
[QUOTE="Vieras";29021814]Omena , päärynä, kaalit, sipuli , appelsiinit pois.

Kalaa ja lihaa saa syödä hyvin, ei liikaa mausteita.[/QUOTE]

Joo sipulit, ja VALKOSIPULI.
 

Yhteistyössä