Imetys ja vauvan hampaat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jojo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jojo

Vieras
Miten ihmeessä te pitkään imettäneet olette tulleet toimeen vauvan purukaluston kanssa? Vai onko teillä kaikilla vauvoille tuleet hampaat tosi myöhään..? Meillä 5,5kk:lla on nyt eka alahammas ja kauhulla odotan sille seuraa. Tuolla yhdelläkin hampaalla pureminen sattuu rinnanpäähän ihan kauheasti.

Esikoisella tuli hampaat 9,5kk iässä, kuopuksella tais tulla 6kk iässä. Jos puri, mä vaan otin sen rinnan pois ja kielsin, että "äitiä ei purra, ei, ei noin". Laps katto suu auki, että ku tissi hävis. Mä vaan selitin ja tuskin se ymmärsi, mutta kuunteli kuitenkin. Sitte uudestaan ja aina jos puri niin se loppu siihen. Kyllä ne vaan lopetti sen puremisen.

Toinen oli se, että ku huomas siitä lapsesta, että puras siinä vaiheessa, kun oli jo syönyt ja enää luttuutti muuten sitä tissiä. Niin siinä vaiheessa kun ite otti pois sen rinnan, niin ei ehtinyt purra. Ja sitä lastahan ei saa repiä noin vain, vaan työnnetään sormella sitä rintaa, silleen sormea lapsen suuta kohti vai miten sen selittäs, niin löysää kivuitta.

Mua suorastaan pelottaa syöttää tuota pientä, mutta mieluusti vielä jatkaisin. Pulloa ei edes huoli, joten kai on toivottava, että meillä käy samoin kuin åbolla...

Mulla se ikenillä "puremine" sattu enemmän, ekat hampaat tuli siis vasta 9 kk:n iässä, mut ei niillä purtu oikeestaan ollenkaan. Vuoden ikään imetin ja siinä vaiheessa oli 6 hammasta.

En nyt niin hirveän pitkään imennänyt (1v) mutta vastaan silti :)

Esikoiselle tuli eka hammas n. 4kk iässä. Kyllähän muutamasti tyttö puraisi, mutta aika pian oppi, että jos puree niin tissi häviää. Ja ennakointi kannattaa. Lapsi puree yleensä silloin kun maha on jo täysi, puree siis "leikkiäkseen" ja tissi nyt vaan sattuu olemaan siinä suussa. Kun lapsi on kylläinen, tissi pois suusta.

Meillä on lapsilla tullut hampaat 5½kk, 5kk ja nyt tuolle nuorimmalle 4kk iässä. Isommat puri jossain vaiheessa, kun tekivät lisää hampaita, mutta aika äkkiä se loppui, ja imetystä kesti 1v2kk ja 1v. Neiti ei toistaiseksi vielä ole alkanut puremaan kahdella hampaallaan, katsotaan kuinka käy kun lisää alkaa tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja no roblem:
Mulla se ikenillä "puremine" sattu enemmän, ekat hampaat tuli siis vasta 9 kk:n iässä, mut ei niillä purtu oikeestaan ollenkaan. Vuoden ikään imetin ja siinä vaiheessa oli 6 hammasta.

Ja jos puri ikenillä/hampailla, niin otin nenästä kiinni, oli pakko lopettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja se sama:
Ja jos puri ikenillä/hampailla, niin otin nenästä kiinni, oli pakko lopettaa.

Minä tein samoin. Neuvolasta ja imetystukilistalta saamani neuvo kiljaista kimeästi AI! tuli myös ihan niinku luonnostaan...aika nopeasti vauva oppi olemaan purematta.

Itse otin käyttöön rintakumin. Ekat alahampaat ilmestyivät pojalle n. 6 kk ikäisenä, ja puremisen lisäksi ongelmaksi muodostui jonkinlainen liian kova imuote, jonka jälkeen rinnanpää oli suorastaan rikki. Kiljahtaminen ei meillä auttanut, lasta lähinnä huvitti kun äiti kiljui.

Rintakumin avulla jatkettiin imettämistä 1,5 -vuotiaaksi saakka. Voi olla, että asiantuntijat eivät tätä suosittele, mutta minusta se oli parempi vaihtoehto kuin lopettaa imettäminen tai stressata puremisesta.

Joka tapauksessa, onnea imettämisen jatkamiseen, olipa keino mikä hyvänsä!

Mun pojalle kasvoi ekat hampaat ennenkuin järki. 3kk vanhana siis :)
Tarkoitan sit ettei purrut tahallaan niinkuin isommat lapset vaan ihan puhtaasti vahingossa tai huolimattomuuttaan. Usein syötön aluksi puraisi, jolloin otin tissin pois ja odottelin muutaman minuutin ennenkuin sai sen takaisin. Tehosi todella nopeasti.
Sitten kun kasvoi järki (n.5kk) alkoi ruokailun päätteeksi pureminen. Hänhän oli oppinut että tissi menee pois kun haukkaa vähän. Kätevää. Lisäksi se että reagoin tai hihkasinkin ja näytin surullista naamaa oli hirvittävän hauskaa pojan mielestä. Siihempä sitten auttoi vain olla reagoimatta. Siis purra huulta ja pitää tissi paikallaan. Parin kerran jälkeen taas oppi.
Sen jälkeen ei ole pureksinut. Nyt siis lapsi 5kk+3vk hampaita 6 ja toiset 6 just puhkeamassa.
Imetystuki-ihmisen kanssa kun aiheesta puhuin, hän suositteli olemaan kirkaisematta niin että vauva säikähtää ja alkaa syömälakkoon. Näin meinasi meilläkin aluksi käydä kun kummemmin ajattelematta kirkaisin oikein painokkaasti. Nyt se saisi vain naurunremakan aikaan. Kuulemma rintakumi tai tuttipullo vain lisää pureskelutaipumusta. Tiedä sitten.
Luulin sen olevan hirveää, mutta kyllä se muksu ymmärtää syömisen olevan omaksi parhaakseen ja lopettaa lyhyeen jos edes aloittaakaan. Nännit onneksi parantuvat pikavauhtia. Kipu on aina kadonnut seuraavaan syöttöön mennessä. Huomattavasti kivuttomampaa on kuin imetyksen aloittaminen.
Tsemppiä. Ajatus on oikeasti karmeampi kuin todellisuus.

Äsken poju oli niin väsynyt ettei purrut kertaakaan, onneksi. "AI!!!" on pojan mielestä tosi kivaa, saan tosi kauniin hymyn palkaksi siitä. Eli hammasta purren yritän olla hiljaa ja yllyttämättä. Pitää aloittaa harjoittelu tuosta, että katkaisen tissittelyn hieman ennen h-hetkeä, jos vain mahdollista

Alkuperäinen kirjoittaja jojo:
Äsken poju oli niin väsynyt ettei purrut kertaakaan, onneksi. "AI!!!" on pojan mielestä tosi kivaa, saan tosi kauniin hymyn palkaksi siitä. Eli hammasta purren yritän olla hiljaa ja yllyttämättä. Pitää aloittaa harjoittelu tuosta, että katkaisen tissittelyn hieman ennen h-hetkeä, jos vain mahdollista

Pari kertaa kun puret huulta niin pitäis auttaa. Ei varmaan jaksa kauaa kun ei saa toivomaansa reaktiota aikaan :)