Imetys ja vältettävät ruoka-aineet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Edie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Edie

Jäsen
13.01.2006
195
0
16
Minulla ja minun pienellä tyttärelläni on ongelma. Tyttö on aika herkkä vatsainen ja tuntuu reagoivan helposti moneen ruoka-aineeseen mitä itse syön. Mitä kaikkia ruoka-aineita kannattaisi välttää? Millaisia kokemuksia löytyy? Sipuli, paprika, suklaa, pulla ja lakritsi ovat jo kiellettyjen listalla.

Minulla ongelmana voi lisäksi (vai johtuuko koko ongelma tästä) olla vuolaat rinnat. Tyttö tuntuu lähes tukehtuvan ja nieleksii kovasti imetyksen alussa. Jonkun ajan päästä irroittaa otteensa ja hamuaa taas rintaa. Luin että samasta rinnasta imettäminen peräjälkeen auttaisi asiaan. Kokeilen sitä seuraavaksi. Onko muita hyviä ideoita tähän ongelmaan?

Imettäminen tuntuu tosi työläälle ja vaikealle. :( Sitten taas kun imetys sujuu, se on tosi mukavaa ja antaa itselle ja vauvalle paljon. Alkuun vauvalla oli ilmavaivoja vain illalla. Nyt hän on kärttyinen ja itkuinen jo aamusta asti. Tänään hän sai tuttipullosta korviketta kun meillä oli vieraita. Tämän jälkeen tyttö oli niin rauhallinen ja tyytyväinen. Sitten kun taas syötin rintaa, niin itkuisuus alkoi jälleen. Masentavaa!

Kiitos jo etukäteen kaikille, jotka vastaavat kysymyksiini. Hyvät neuvot ovat nyt tarpeen!

Ihan kuin minun kirjoitus.
Minä olen samanlaisessa tilanteessa taistellut viimeiset n. 4kk ja nyt juuri tänään päätin, että en ota enää stressiä tuosta imettämisestä. Jos neidille kelpaa niin sit tissitellään ja jos ei niin sitten annetaan pullosta.
Ei mulla mitään vinkkejä ole, mut tiedätpähän, ettet ole ongelman kanssa yksin. =)

Ruoka-aineista kannattaa välttää myös palkokasveja ja kaaleja.

Kofeiinipitoiset juomat, soija ja vahvat mausteet jo mainittujen lisäksi.

Kiinnitin huomiota tuohon, että pullaan tuolla kiellettyjen listalla. Se voisi viitata siihen, että muna ja kenties myös vehnä (jota on muuten myös lakritsissa) aiheuttaisivat masuvaivoja. Munan voit vain yksinkertaisesti jättää ruokavaliostasi pois, se ei ole ravitsemuksellisesti niin merkityksellinen ja on aika helppo vältettävä. Vehnä on jo ongelmallisempi, mutta jos mahavaivat vaan jatkuvat ja jatkuvat, niin sitten kannattaisi kokeeksi jättää myös pasta/makaroni, vaalea leipä ja sekaleivät hetkeksi pois.

Suihkutissiongelmaan voi kokeilla myös:
*lypsää (käsin) ennen imetystä vähän maitoa pois. Ihan vain sen verran, että pahin kiristyksen tunne helpottaa.
*kun vauva irrottaa otteen, niin annat maidon suihkuta esim. harsoon sen aikaa kun vauva ei ime
*kokeilla imettää niin, että olet selälläsi ja vauva on mahallaan mahasi päällä. Tässä asennossa maidon virtaamisen ei pitäisi olla yhtä vuolasta.

Tsemppiä imetysongelmien ratkomiseen! Lisää vinkkejä löytyy www.imetystukilista.net

Kiitos vastauksista! Helpottaa kun tietää ettei ole yksin ongelmiensa kanssa! Eilinen ilta oli rauhallisempi kun tyttö sai Diflatyl-tippoja nyt jo toisena päivänä. Ehkäpä tämä auttaa meitä tässä masuvaivassa. Suihkutissehin täytyy vielä apu löytyä. Täytyy käydä tuolla imetystukilistan sivustoilla. Kiitos vinkistä!

Voisko noi ongelmat tosiaan johtua osittain kovasta maitosuihkusta? Meilläkin vauva yskii, jos suu tai nielu täyttyy liian nopeasti. Nostettava ja röyhtäytettävä välillä.

Siihen auttaa edellisten neuvojen lisäksi se, että yrität imettää niin, että vauvan ylävartalo kohollaan. Onnistuu niin, että laitat vauvan isolle tyynylle, vauvan pää jalkojesi päälle rinnan eteen ja jalat selkääsi päin. Vauva siis kainalossa. Tämä imetysasento auttaa myös, jos vauvalla nuhaa tai tukkoisuutta.

En lukenut koko ketjua, eli voi tulla toistoa, mutta suihkuaviin tisseihin voi auttaa se, että pumppaa ensin enimmät suihkut pois ennen kun syöttää. Eli ensin pumppu kouraan ja maitoa talteen, vaikka pakkaseen ja sitten vasta tissi vauvan suuhun.

Paprikaa kannattaa välttää ja pähkinöitä sekä ruisleipää (tuoretta) ja kofeiinia.

Meillä kokeiltiin kaikki noi edelliset temput, mutta ei auttanu. Itku ja masuongelmat helpotti, kun siirryin pumppaamaan maidon pulloon ja lapsi syö nyt pullon kautta rintamaidon. Vähän työläämpää toki, mutta saapahan lapsi äidinmaidon hyödyt kuitenkin. Ja plussapuolena mun mielestä se, että isäkin pääsee osallistumaan ruokintaan (ja itse voi välillä käydä vaikka lenkillä ja jättää lapsen isän kanssa). Mulla oli aluksi huono omatunto, kun en "imetä", mutta ihana neuvolantäti vakuutti mut siitä, että tärkeintä on kuitenkin, että lapsella on mahdollisimman hyvä olo!

Yhteistyössä