Imetys ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Imetän vielä 9kk vanhaa aamulla ja illalla ja nyt odotan jo toista lasta. Gyne sanoi että todennäköisesti maito loppuu koska elimistö rupeaa valmistautumaan jo uutta vauvaa varten. Millasia kokemuksia muilla raskaana olevilla ja imettävillä on?

Mä olen itse lopettanut imettämisen ihan omasta aloituksestani. Joiltain maito kuulemma loppuu ja toisilla taas sitä riittää tandemimetykseen asti. Itse katsoin lopulta parhaakseni lopettaa koko imettämisen, koska en vaan jaksanut enään imettää. Oli liikaa pahoinvointia (oksentelua lähinnä) ja väsymistä. Kyse tosin oli jo reilun vuoden ikäisestä lapsesta.

Minulla on molemmilla kerroilla loppunut maito rv 12 tienoilla. Lapset ovat vieroittuneet siinä samalla todella helposti. Hienoa että gynekologisi on ajantasalla raskaudenaikaisen imetyksen suhteen eikä heti tuominnut sitä (minulle th sanoi neuvolassa että keskenmeno tulee jos jatkan imetystä. Huoh.)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 12:24 Lionheart kirjoitti:
Minulla on molemmilla kerroilla loppunut maito rv 12 tienoilla. Lapset ovat vieroittuneet siinä samalla todella helposti. Hienoa että gynekologisi on ajantasalla raskaudenaikaisen imetyksen suhteen eikä heti tuominnut sitä (minulle th sanoi neuvolassa että keskenmeno tulee jos jatkan imetystä. Huoh.)

itseasiassa mun äitikin sanoi että jos imettää raskaana niin voi saada keskenmenon kun kohtu supistelee imetyksen aikana. Ei tosiaan lääkäri moisesta puhunut mitään, liekö jotain pinttyneitä vanhankansan uskomuksia?

Meidän esikoinen oli 8 kk kun aloin odottaa toista. Imetin silloin edelleen 3-4 krt päivässä, eikä meidän tyttö ollut moksiskaan raskaudesta.. Monet vauvat kuulemma tekee lakon kun äiti alkaa odottaa, maidon maku muuttuu hormoneista johtuen. En osaa sanoa vähenikö maito (ja imetyskerrat) raskauden takia vai luonnollisesti sen takia että kiinteät ruuat alkoi olla tärkeämmässä rolissa pikkuhiljaa.. Imetin rv 21 asti, jolloin esikoinen oli vuoden vanha ja päätti itse lopettaa. Loppuajasta imetin vain illalla, ja maitoa tuli mun mielestä aika paljon vielä silloinkin.

Sinä vaiheessa kun aloin odottaa, aloitin lisäkalkin ja monivitamiinin syönnin. Itse voin tosi hyvin, ei ollut pahoinvointia eikä väsymystäkään.

Ei muuta kun tsemppiä imetykseen ja odotukseen.Mene tilanteen mukaan. Jos alkaa tuntua liian traskaalta tai maito loppuu, niin sitten vaan lopettaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 12:29 aloittaja kirjoitti:
\

itseasiassa mun äitikin sanoi että jos imettää raskaana niin voi saada keskenmenon kun kohtu supistelee imetyksen aikana. Ei tosiaan lääkäri moisesta puhunut mitään, liekö jotain pinttyneitä vanhankansan uskomuksia?

Keskenmeno ei tule supisteluista jos sikiöllä ja kohdussa on kaikki kunnossa. Mutta jos on kyse ns riskiraskaudesta niin silloin supistelutkin voi olla vaarallisia. Kohtu todellakin voi alkaa supistelemaan imetyksestä johtuen. Mutta niin se supistelee myös mm orgasmin aikaan. Eikä seksiäkään kielletä jos raskaus sujuu ongelmitta =)

Olen loppusuoralla raskaana ja imetän meidän taaperoista. Minulla on raskausajan imetyksestä vain myönteisiä kokemuksia. Taapero käy rinnalla muutaman kerran vuorokaudessa, aina halutessaan. Maitoa on tullut koko raskausajan hyvin eikä imetys ole tuntunut keljulta missään vaiheessa. En tiedä, onko maidon maussa tapahtunut muutoksia kuten sanotaan käyvän. Taapero ainakin käy rinnalla yhtä onnellisena kuin ennen raskauttakin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 12:33 ilveskissanminttu kirjoitti:
\
\

Keskenmeno ei tule supisteluista jos sikiöllä ja kohdussa on kaikki kunnossa. Mutta jos on kyse ns riskiraskaudesta niin silloin supistelutkin voi olla vaarallisia. Kohtu todellakin voi alkaa supistelemaan imetyksestä johtuen. Mutta niin se supistelee myös mm orgasmin aikaan. Eikä seksiäkään kielletä jos raskaus sujuu ongelmitta =)

Eikös se sperma aiheuta niitä supisteluja eikä orgasmi - kuten yleensä luullaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 13:15 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 12:33 ilveskissanminttu kirjoitti:
\
\

Eikös se sperma aiheuta niitä supisteluja eikä orgasmi - kuten yleensä luullaan.

Tai kenties molemmat?

Ite olen juurin tullut raskaaksi, noin vk menkat myöhäs ja testi +. Imetän 9kk vauvaa ja vielä öisinkin. Kaikki viel on mennyt kuin ennenkin. Itellä vaan jotenkin on sellainen mieli, että haluis vieroittaa, kun joteski sellanen olo, että on (miten nyt sanois) joskus jo vastenmielistä imettää kun tietää olevansa raskaana. Ehkä tällainen ajatus on ohimenevää ja olenkin ajatellut, että pikkuhiljaa, vauvan ehdoilla vierotan. Ensiks yöimetykset, unikoululla, jos muu ei auta. Ihan oman jaksamisen vuoksi, kun sitten pian iskee se väsymyskausi. Onko teil jotka ootatte ja imetätte, ollut raskausväsymys voimakkaampaa? Entä onko paino päässyt nousemaan? Mulla kun tahtoo syömisestä huolimatta ilman raskauttakin paino olla laskussa, eikä kummaltakaan lapselta jääny odotuskiloja, päinvastoin. Tuskinpa se nyt aliravitsemuksen puolelle menee...

Yhteistyössä