Imetys ja Mirena-

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hormonikierukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hormonikierukka

Vieras
Mitä mieltä ootte hormonikierukan käytöstä imetysaikana? Lääkäri sanoi mulle, että kun synnytyksestä on kulunut 3 kk, niin sen voisi asentaa. Nyt kuitenkin luin Mirenan pakkausselostetta ja siinä sanottiin, ettei suositella ensisijaiseksi ehkäisykeinoksi imetyksen aikana!?! Uskallankohan siis sittenkään ottaa sitä, niin kauan kun vielä imetän?

Kommentteja odotellen, Eve

mulle kans lääkäri sano ettei ite ottais vielä imetysaikana. En sit uskaltanu vielä. Neuvolantäti taas sano et voi ottaa, mut en mä viiti ottaa mitään riskejä.

Heippa!

Tässä tietoa mitä imetystukilista sanoo imetyksestä ja ehkäisystä. Juuri tästä syystä valitsin Mirenan joka asennettiin 3 kk synnytyksestä. EI ole vaikuttanut millään tavalla maidontuotantoon tai imetykseen, olen myös ollut tosi tyytyväinen Mirenaan.

Imetystukilistan sivulta:
""Kierukka on käypä ehkäisyväline myös imetysaikana. Kokenut gynekologi voi asentaa kierukan jo jälkitarkastuksen yhteydessä. Käytäntö tosin vaihtelee paikkakunnittain. (Kysy oman paikkakuntasi käytäntöjä viimeistään jälkitarkastuksessa, mieluiten jo ennen synnytystä, sillä voi olla, ettei kierukkaa enää tietyn ajan kuluttua synnytyksestä - esim. Tampereella n. 12 vk - asenneta ennen kuukautisten alkamista.) Jos toivot kierukan asennusta jo ennen ensimmäisiä kuukautisia, ota yhteyttä synnytyssairaalasi perhesuunnittelu- tai naistentautien poliklinikalle. Myös hormonikierukka sopii käytettäväksi imetyksen aikana, sillä sen erittämät hormonimäärät ovat vähäisiä ja vaikuttavat lähinnä paikallisesti.

Muu hormonaalinen ehkäisy (e- ja minipillerit, kapselit) ei sen sijaan ole imetyksen aikana suositeltavaa. Jos muuta sopivaa ehkäisykeinoa ei löydy, voi minipillereiden käyttöä harkita. Niiden on kuitenkin todettu vaikuttavan niin maidon määrään kuin laatuunkin.""

Mulle laitettiin mirena 3 kk synnytyksen jälkeen, ei ollu lääkärin kanssa mitään puhetta, ettei voisi käyttää imetyksen aikana.
Eipä silti, maidontulo sitten jo loppuikin pari viikkoa kierukan laiton jälkeen.

Mulle laitettiin Mirena jälkitarkastuksessa reilu kaksi viikkoa sitten. Vauveli on täysimetyksellä eikä kierukka ole vaikuttanut maidontuotantoon millään tavalla! Mirenassahan hormonia vapautuu samalla tavalla kuin minipillereissä, jotka aloitin aikanaan n. 3 kk esikoisen syntymän jälkeen ja silloin imetin 10 kk. Uskallan suositella myös imettäjille!

Minipillereissä on toki samaa hormonia eli pelkkää keltarauhashormonia kuin Mirenassa, mutta kierukasta sitä vapautuu elimistöön paljon vähemmän kuin pillereistä, vaikutus on paikallinen kohdun limakalvolle.

Hyvä piipu kun korjasit, meikäläinen näemmä kirjuuttelee taas ihan vaan mutu-fiiliksillä. Tai siis muistin oikein että jotain samaa...
Kumpaistakin voi siis kuitenkin käyttää imetyksenkin aikana :O)

Niin, en tarkoittanut, että maidontulo loppui Mirenan takia, vaan öh, siis tarkoitin, että koska maidontulo loppui niin pian kierukan laiton jälkeen, niin eipä ollu väliä, että imeytyykö hormonia maitoon vai ei...

Yhteistyössä