imetys ja laihduttaminen,neuvoja mulle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiira

Vieras
mulla olis pudotettavaa 10kg. kuitenkin tahdon imettää etten voi vähentää syömistäni kuitenkaan. imetyshän kuluttaa n. 500ckal päivässä,lisäksi jos käyn vauvojenkanssa kävelyllä tunninverran päivässä ja syön normaalisti n. 1500-2000kcal niin varmasti laihdun mutta laihdunko liian nopeesti ja maidontulo vaarantuu?

Kävisin sinuna edes pari kertaa painonvartijoiden ryhmässä saamassa opastusta ja pisteet imettävälle äidille (jos siis vauvasi ovat yli 4kk). Eihän siellä ryhmässä sitten ole pakko jatkaa jos ei halua, mutta itselle ainakin tuo pistelaskusysteemi paitsi turvasi imetyksen jatkumisen niin myös ohjasi terveelliseen ja pysyvään ruokaremonttiin. Suosittelen!

Maidontulo ei varmastikaan vaarannu mutta laihduttaessa elimistöstä "irtoavat" kuona-aineet (ympäristömyrkyt ym. ) päätyvät suoraan äidinmaitoon. Siksi laihduttamista imetysaikana ei suositella.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Maidontulo ei varmastikaan vaarannu mutta laihduttaessa elimistöstä "irtoavat" kuona-aineet (ympäristömyrkyt ym. ) päätyvät suoraan äidinmaitoon. Siksi laihduttamista imetysaikana ei suositella.

no siis tää on vaan myytti. imettävät ja laihduttavat äidit ei ole yhtään sen myrkyllisempiä kun muutakaan ihmiset. normaalistikin imetysaikana lähtee raskauskiloja,ihan kaikilla sanoisin. joten se siitä.

oon tutustunutkin painonvartijoiden toimintaan,mulla on se kotiohjelma. laihdutin sillä ennen kun raskauduin.

Imetystukilistan sivulta:"Henkilökohtainen mielipiteeni on, että nyt kun ympäristömyrkkyjen määrät äidinmaidossa ovat alentuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana puoleen, n. puolen kilon laihduttaminen viikossa ei ole vaarallista, jos laihduttaminen on liikapainon takia tarpeen. "

Mielestäni tässä on kaikki olennainen. Jos sinulla on todellista liikapainoa (niinkuin minulla) ja imetät (niinkuin minäkin), voi huoletta tuon puoli kiloa pudottaa. Oma terkkarini muuten sanoi, että täysimetys kuluttaa sen 800 kcal..eli aika paljon saa syödä, siksi kuulostaakin tuo sinun 1500 kcal vähän turhan vähältä.

Tuon Arkadian Ullan lähettämän linkin olinkin jo lukenut aiemmin. Painovartijoissahan suositellaan ihan "tavan laihduttajille" 0.5-1 kilon painonpudotusta viikkoa kohti ja mulle imettävänä äitinä se ryhmän ohjaaja sanoi, että maksimissaan se 0.5 kiloa viikossa. Keskimääräinen pudotus taisi olla mulla imetysaikana 0.4 kiloa viikossa laihdutusaikana ja neuvolankin mielestä se oli ihan ok. Kannattaa muistaa sekin, ettei siinä todellakaan ole mitään pahaa jos terveellisesti syömällä laihtuu ja monihan laihtuu imetysaikana ihan luonnostaankin. Painonvartijoiden imetyspisteet oli muistaakseni aika korkeat, mutten muista enää laskettiinko ne jotenkin henkilökohtaisesti eli että vaikuttiko pituus tai muu sellanen. Mutta se oli ihan kiva määrä pisteitä, sillä kyllä pysyi nälkä poissa eikä ollut ryppyotsaista touhua. Tsemppiä ap:lle, minkä keinon laihtua sitten valitsetkin!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

no siis tää on vaan myytti. imettävät ja laihduttavat äidit ei ole yhtään sen myrkyllisempiä kun muutakaan ihmiset. normaalistikin imetysaikana lähtee raskauskiloja,ihan kaikilla sanoisin. joten se siitä.

oon tutustunutkin painonvartijoiden toimintaan,mulla on se kotiohjelma. laihdutin sillä ennen kun raskauduin.

No ei se myytti ole, vaan ihan tieteellisesti todennettu tosi asia. :o
Ei sen puoleen, jokaisella imettävällä äidillä niitä myrkkyjä varmasti kehosta löytyy, mutta totta on, että raju painonpudotus vapauttaa nämä myrkyt liiallisella vauhdilla.

mulle sopivavauhti onkin tuo 500g viikossa,pysyvää hoikistumista. mulla ei kamalasti varsinaisia liikakiloja ole,mutta tuo 10kg on se mitä haluan pudottaa. varsinaista ylipainoa on "vaan" 4kg. mietinkin siks tuota liikunnan ja ruoan määrää ettei laihdu liian nopeesti. viimeksi kun imetin niin maidontule ehtyi sentakia että söin liian vähän. mutta en sillon ollut niin perehtynyt mihinkään asioihin.

Yhteistyössä