imetys ja korvike

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos

Vieras
olen täysimettänyt 4 viikkoista poikaani ja painoa on tullut noin 180g per viikko. Hän itkee tosi paljon,vatsa kipuilee,jamieluiten roikkuisi tississä koko ajan. nyt mietin että voisko olla että hän ei saa tarpeeksi maitoa? vaippa on kyllä aina pissaa täynnä,kakkaa tulee välillä päivittäin välillä kerran viikossa. pitäisikö mun kokeilla antaa korviketta ja miten paljon? väheneekö minun maidontulo siitä jotenkin? kiitos jos joku osaisi vastata.

Älä älä anna korviketta ainakaan vielä jos paino nousee hyvin eli oma maito riittää. Saattaisi auttaa, että yrittäisit pitää syöttöjen välissä pikkuisen pidempään taukoa. Röyhtäytä vauvaa kunnolla syönnin jälkeen. Oletko kokeillut Cuplatonia tai vaikkapa Rela-tippoja?

Vauvalla on välillä tiheän imun kausia, jolloin vauva on tississä koko ajan. Tämän tarkoitus on lisätä maidontuotantoa vastaamaan tarvetta. Tuollaiset kaudet menee ohi kunhan annat lapsen olla tissillä niin paljon kuin haluaa. Jos annat korviketta, niin rinnallaolo aika vähenee ja samalla maidontuotanto vähenee. Tässä pätee siis kysynnän ja tarjonnan laki. Mitä enemmän vauva imee, sitä enemmän maitoa kehittyy.

Voiko vauvalla olla ilmavaivoja. Kannattaa kokeilla röyhtäyttää vauva kunnolla ruokailun jälkeen. Myös apteekista saatava Cuplaton helpottaa ilmavaivoja. Myös maitohappobakteeria sisältävät Rela-tipat auttavat vatsan toimintaa ja voivat vähentää kipuilua.

Voihan olla myös mahdollista, että vauva reagoi johonkin syömääsi tuotteeseen. Mitään suurempaa välttämisdiettiä ei kannata ominpäin tehdä, vaan kannattaa kysyä apua neuvolasta. Kuitenkin voit yrittää jättää pois joitan vähemmän tärkeitä tuotteita ihan omatoimisesti. Helposi vauvaan vaikuttavia tuotteita ovat mm. suklaa, pähkinät ja karpalo.

Jos vauvan paino kerran nousee noin hyvin, hän saa tarpeeksi maitoa. Muista röyhtäyttää ja kokeile välttää sellaisia ruoka-aineita itse, jotka voivat aih. vauvalle ilmavaivoja? Esim. kahvi, ruisleipä, herneet, pavut jne.

Annoin nyt sitten noin 100ml nania ja heti sen jälkeen poika oli todella tyytyväisen oloinen ja on ollut siitä saakka itkemättä. Voiko tämä nyt tarkoittaa sitä että hällä oli kova nälkä? Hän siis oli ennen nanin antoa noin 3-4 tuntia ainoastaan tissillä välillä torkahdellen ja huutaen. ja meillä on jo relat ja disflatyl käytössä vätsavaivoihin. Miten mun kannattaisi tästä eteenpäin toimia,annanko pari kertaa päivässä nania tissittelyn jälkeen vaiko joka kerta? En viitsi pientä nälissäänkään pitää jos nyt on niin ettei oma maito vaan riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Annoin nyt sitten noin 100ml nania ja heti sen jälkeen poika oli todella tyytyväisen oloinen ja on ollut siitä saakka itkemättä. Voiko tämä nyt tarkoittaa sitä että hällä oli kova nälkä? Hän siis oli ennen nanin antoa noin 3-4 tuntia ainoastaan tissillä välillä torkahdellen ja huutaen. ja meillä on jo relat ja disflatyl käytössä vätsavaivoihin. Miten mun kannattaisi tästä eteenpäin toimia,annanko pari kertaa päivässä nania tissittelyn jälkeen vaiko joka kerta? En viitsi pientä nälissäänkään pitää jos nyt on niin ettei oma maito vaan riitä.

Kyllähän se hiukan siltä tuon kuvauksen perusteella vaikuttaa. tarjoa lisämaitoa joka kerta imetyksen päätteksi, jos vauva ei vaikuta tyytyväiseltä.

Minäkin suosittelisin, että anna ensin rintaa, ja sen jälkeen tarjoa lisämaitoa pullosta. Oma maito vähenee, jos annat paljon vain pullosta (niinkuin mulla on käynyt).

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä