Imetys ja kiinteät, vauva nyt 3kk. Mitenkäs tää nyt menee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miljoonakala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

miljoonakala

Aktiivinen jäsen
08.09.2004
3 762
0
36
Tänään neuvolassa sain lomasijaiselta lapun että 4kk:na aloitetaan sitten kiinteät. Kuulemma nyt on suositukset muuttuneet. Tulee kiire opetella ruoka-aineet kun viljat pitää olla käytössä 7kk.

Ok, viikko sitten oma th sanoi että 6kk asti täysimetystä. (Eli siis pelkkää rintaa?) Ja sitten perunalla aloitus.
Eli minkä suosituksen mukaan tässä nyt mennään tai teillä mennään. Poika on hyvä kokoisekseen, nukkuu yöt 20-03 ja päivisin 2-4 tunnin välein. Minusta ei ainakaan vielä tarvetta perunalle.

Mä alan olla ihan sekaisin näistä imetystouhuista. Esikoisen aikaa kiinteät tai oikeastaan velli alkoi 3kk, kuopus oli 6kk imetyksellä ilman vellejä ja tämä kolmas tekee mitä?

Omaan järkeenhän näissä kannattaa turvata tottakai mutta miten nämä hommat on näin erilaisia?

Joo ei.

Ensinnäkin viljojen liian aikainen mukaanotto altistaa keliakialle. Oon lukenut paljon juttuja, joiden mukaan alle vuosikkaalle ei sais antaa viljaa...

Peruna aiheuttaa monille lapsille vatsavaivoja ja monissa maissa sitä ei suositella alle vuoden vanhoille, kuten ei muitakaan koisokasveja.

Meillä on nyt 1,5 v. lapsi ja ainakin meidän aikaan neuvolankin suositus vielä oli, että 6 kk täysimetys. Sen jälkeen vasta soseet (tai sit alkaa ihan pikkasen vajaa tuon 6 kk). Jos maito riittää ravinnoksi, miks ihmeessä lapseen pitäs sotkea muuta?

Niin ja sä voit alottaa ne kiinteät silloin, kun sun mielestä on hyvä. Jos lapsi kasvaa ja voi hyvin pelkällä rintamaidolla, anna olla. :) Alotussoseen voit valita itse. Me alotettiin ehkä hiukan poikkeuksellisesti kukkakaalilla, mistä tulikin lapsen lempparia (ja ei, ei aiheuttanu vatsavaivaa). Monet alottaa bataatilla, joka on vähän makeaa ja siksi ehkä helpompaa.

Ja nyt sitten kiellettiin se maissivelli ettei jää tavaksi mutta seuraavassa lauseessa sanoi että sitä nyt voi kohta antaa.
Miksi tavaksi? Kai se nyt ennen armeijaa siitä luopuu :whistle: :xmas:

Mä oon ihan pihalla :D

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Niin ja sä voit alottaa ne kiinteät silloin, kun sun mielestä on hyvä. Jos lapsi kasvaa ja voi hyvin pelkällä rintamaidolla, anna olla. :) Alotussoseen voit valita itse. Me alotettiin ehkä hiukan poikkeuksellisesti kukkakaalilla, mistä tulikin lapsen lempparia (ja ei, ei aiheuttanu vatsavaivaa). Monet alottaa bataatilla, joka on vähän makeaa ja siksi ehkä helpompaa.

Mä mainitsin että olen miettinyt tota bataattia ekaksi mutta pottua sen olla pitää koska muuten lapsi ei sitä ala syömään ellei se saa sitä ekana. :o

Luotat itseesi! Otat kiinteät ruokavalioon, kun siltä tuntuu, kuitenkin siinä 6kk kieppeillä pitäis raudansaannin vuoksi aloittaa. Suositukset on suosituksia, äidinvaistolla ja maalaisjärjellä pötkii jo pitkälle :)

viimeksi ilmestyneessä vauva-lehdessä oli juttu et ilmesemmin nyt on todettu tulevan enemmän allergioita vauvalle jos täysimetyyksellä 6kk asti... seuraavas lehres lukee varmaan et toisinpäin sittenkin :D

Odotat ihan rauhassa ja katsot vauvaa, älä papereita. Suositukset eivät ole muuttuneet; edelleen katsotaan, että 6kk täysimetys on hyväksi. Toki jos 5kk vauva osoittaa kiinnostusta kiinteisiin ja haluaa syödä niin voit antaa. Aivan samoin voit täysimettää 7 kk asti jos vauvasi kieltäytyy kiinteistä 6kk kohdalla. Eikä ole mitään typeriä aikatauluja milloin pitäisi mikäkin aloittaa, ne ovat ihan huuhaata. Ihan lapsen tahtiin, silloin kun hänelle sopii. Imetyksen kautta lapsi kuitenkin altistuu kokoajan maitosi kautta erilaisille proteiineille joten allergiariskin takia tuskin tarvitsee tunkea kauheasti ruokia suuhun... Korvikeruokituilla on tärkeämpi saada kiinteiden kautta kosketus eri proteiineihin allergioita ehkäisemään.

Ja aivan yks hailee mikä ekaks. Mä antaisin jotain hyvää enkä soseuttaisi ainakaan kovin sileäksi. Maito maitona, kiinteät kiinteinä, ei mitään löllöjä maitoon sotkettuja soseita kurkkuun kaadettuna ennen ku lapsi edes osaa istua... Siis mun mielestä. Kiinteät aloitetaan sitten kun lapsi osaa istua kunnolla ja osoittaa kiinnostusta ruokaa kohtaan, ja alkaa itse laittamaan tavaraa suuhun. Nämä ovat sinun päätöksiäsi, ei neuvolan :)

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:

Mä mainitsin että olen miettinyt tota bataattia ekaksi mutta pottua sen olla pitää koska muuten lapsi ei sitä ala syömään ellei se saa sitä ekana. :o

Ensinnäkin, miks lapsen ois sitä pakko alkaa syömäänkään... Toisekseen kyllä alkaa.

Noi tommoset älä tee noin vaan tee näin tai lapsi ei koskaan tee noin -jutut on ihan hanurista. Pitää tehdä, kuten teille sopii ja lapsi tarvii.

Alkuperäinen kirjoittaja lollo:
viimeksi ilmestyneessä vauva-lehdessä oli juttu et ilmesemmin nyt on todettu tulevan enemmän allergioita vauvalle jos täysimetyyksellä 6kk asti... seuraavas lehres lukee varmaan et toisinpäin sittenkin :D

Ja jos katotaan lapsen hampaiden kehitystä, niin luonto tykkäis, et lapsi olis maidolla lähemmäs vuoden ikää... Sit vasta alkaa tulla hampaita, joita tarvitaan kasvisten ja lihan syöntiin.

Näitä on.

Alkuperäinen kirjoittaja lollo:

Se tutkimus meni oikeesti niin että pitkä täysimetys (kiinteiden aloittaminen kun vauva on noin 9kk vanha) ei suojele lasta allergioilta, kuten ennen on luultu. 6kk ei siis vielä ole pitkä täysimetys.

Suositukset on kuitenkin vain suosituksia, mutta en ole edes kuullut että yleiset suositukset olisi muuttuneet tuosta 6kk:n täysimetyksestä. Jossain neuvolassa voidaan neuvoa toisin ja jokaisella tuntuu olevan se oma käsitys siitä millä ruoka-aineella kiinteät aloitetaan.

Itse täysimetin 5,5kk ja aloitin kiinteät maissisoseella vaikka se on makeaa kuin minä. Seuraavana tuli bataatti, porkkana, banaani... jne. Viikon välein suunnilleen uusi ruoka-aine.

6,5kk iässä aloitettiin ensin liha (kana) ja seuraavalla viikolla ekana viljana kaura jotta saatiin ne neuvolan th:n vaatimat proteiinit (liha) ja viljat ruokavalioon. Ja sitten mentiin pitkään että uutena vain kasviksia, muut viljat lähempänä 10kk ikää. Peruna tuli jossain vaiheessa mukaan kanssa, en ihan ymmärrä tätä suomalaisten paniikkia lasten perunaan tottumisesta kun hyvin tuo näyttää peruna kelpaavan vaikka ei nyt ekojen ruoka-aineidne joukossa ollutkaan. Ja poika syö tosi monipuolisesti nykyisin, että ei ole vaikuttanut ruokahaluun ainakaan et aloitettiin makealle maissilla :)

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:

Ensinnäkin, miks lapsen ois sitä pakko alkaa syömäänkään... Toisekseen kyllä alkaa.

Noi tommoset älä tee noin vaan tee näin tai lapsi ei koskaan tee noin -jutut on ihan hanurista. Pitää tehdä, kuten teille sopii ja lapsi tarvii.

Samaa mieltä. Meilläkin neuvot vaihtuu neuvolatätien mukana niin tiuhaan, ettei perässä pysy. Käymme yksityisellä lastenlääkärillä ja hänen ohjeidensa mukaan aloittelimme maistelemaan 4kk soseita. Ei aloitettu perunalla ja peruna menee kyllä nyt 7kk iässä. :) Lääkärimme ainakin on aina korostanut sitä, että 6kk eteenpäin on tarve lisäravinnolle (poikkeuksia toki on) siihen asti maistelut tai maistelematta jättämiset on ok.

Tässä vaiheessa meille painotetaan ainakin sitä, että joku hedelmä, kasvis, liha ja vilja olisi pikkuhiljaa ruokavaliossa. Vielä ei tarvitse olla välttämättä montaa joka sorttia. Eli hyvin ehtii vaikka "vasta" 6kk kiinteät aloittaisikin.

Voihan toki olla, että lääkärimme on epäpätevä ja täysin väärässä näissä asioissa, mutta muissa asioissa hän on ainakin tähän mennessä ollut oikeassa ja tilanteen tasalla. :D

Iltatoimien jälkeen takaisin lueskelemaan :)
Täytyy seurata vauvaa ja painoa ja kasvua, se kai hyvä mittari tosiaan on miten edetä.
Ja kun nukkuu eikä tunnu kaipaavan ylimääräistä niin katsellaan asiaa.
Kyllä vaan ne suositukset voi olla erilaisia saman tk:kin kesken. Me asumme siis Porissa.

Eihän niitä kiinteitä nyt kammota kannata mutta imetys kuitenkin on aika "helppoa" ruokaa joten ihan kevein perustein en tahtoisi sitä lyhentää. Mutta tämä viidakko vaan saa pään pyörälle :xmas: