Imetys ja eri kokoiset rinnat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cee&dee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

cee&dee

Vieras
Olen imettänyt nyt 4 kuukauden ajan.
Alusta asti toinen rinnoista on pakkautunut helpommin, ja siihen on tullutkin jo kaksi kertaa tiehyttukos. Tulehduksien takia olen joutunut siitä tukkeutuneesta rinnasta imettämään (tulehduksen ollessa päällä) useammin kuin toisesta. Nyt tulehduksia tai tukoksia ei ole enää ollut, mutta yhä edelleen tästä helpommin tukkeutuvasta rinnasta tulee maitoa paljon enemmän kuin toisesta.

Olen yrittänyt kuitenkin molempia rintoja käyttää yhtä paljon. Pienempää (ja ei niin tuottelista) rintaa jopa hieman enemmän, jotta sen maidontuotanto tehostuisi, mutta ei. Tämä ns. parempi rinta on ainakin yhtä kuppikokoa suurempi kuin toinen :(

Katoaako kokoero imetyksen lopettamisen jälkeen? Onko vinkkejä kokoeron tasoittamiseen nyt imetyksen aikana?

Mulla on muutenkin hiukan erikokoiset rinnat. Ns. isommasta tuli enemmän maitoakin. Mutta eipä tuolla väliä. Oletin vain vuorotellen aloittaen vuorotellen oikeasta ja vasemmasta. Jos loppui, toista tiskiin. Älä turhaan ajattele rintojen kokoa imetyksen jälkeen. Kudos muuttui ainakin mulla ihan samanlaiseksi kuin ennenkin, imetyshän on poikkeustila.

Mulla oli ekaa lasta imettäessä toinen rinta se tuotteliaampi, toista lasta imettäessä taas toinen. Kokoero hävis kyllä imetyksen loputtua. Nyt taas raskaana ja toinen rinta tuntuu jo nyt isommalta.

Elä stressaa. Näet aikanaan mitemn käy. Mulla oli ainakin kahden kuppikoon verran kokoeroa. Imetin vuoden ja muutaman kk sisään lopetuksesta huomasin että hupsis vaan, en enää erota/muista kumpi oli pienempi. Se luttero sai täytettä ja turpea kutistui ja taas istuu entiset 75D liivit :)

Ero ei katoa, se suurenee, kun rinnat lässähtää maidon loppumisen jälkeen. Isompi roikkuu enemmän, kun on venynyt enemmän ja ollut isompana. Itselläkin toinen rinta heruu enemmän kuin toinen ja imetän huonommasta tarkoituksella enemmän ja ovat suunnilleen samankokoisina pysyneet. Muu ei auta, huonompaa pitää imettää enemmän, muuten kokoero vain kasvaa koko ajan.

Mulla oli samaa ongelmaa, nauroinkin, että "meet Dolly, meet Ally..." Huomattava kokoero rinnoissa siis imetysaikana. Nyt en huomaa enää mitään eroa, omat A- kupit palautuivat. (Joillakin jää pysyvästi isommat rinnat raskauksien ja imetysten jäljiltä, mulle ei. Mutta terhakat nää toki on, jos hyviä puolia pitää löytää.) :p

Kirjoitampas nyt tänne uudelleen, jos vaikka tästä olisi jollekulle muulle apua. Olen saanut kokoeroa tasoitettua aloittamalla imetyksen joka kerralla siitä huonommasta rinnasta. Paremmasta ja isommasta rinnasta aloitan vain jos se tuntuu kamalan kovalta ja turvonneelta.
Nyt siis kokoero tasoittunut huomattavasti jo yhdessä viikossa!

• Tykkää
Reactions: Perusraitapaita

Yhteistyössä