imetys ja ehkäisy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mie

Aktiivinen jäsen
13.06.2004
1 955
2
36
me ollaan miehen kanssa luotettu imetyksen ehkäisevään vaikutukseen.
vauva on nyt 10kk ja imetän vielä. nyt on alettu miettiä pitäisikö harkita muuta ehkäisyä kun ei olla varmoja halutaanko lisää lapsia. mie olen mutta mies ei.
kahden ensimmäisen lapsen kohdalla lopetin imetyksen vuoden ja 2kk paikkeilla ja kuukautiset alkoi pari kuukautta siitä. lapsille tuli sit ikäeroa 2vuotta ja 4kk. eli ei ihan heti tärpännytkään. tässä välissä ei käytetty mitään ehkäisyä.
tämän lapsen kohdalla lopetin just yöimetyksen ja päivällä aion imetystä vielä jatkaa. voisikohan kuvitella että kuukautiset alkaisivat taas vasta imetyksen lopettamisen jälkeen ja seksiä uskaltaisi "luottavaisin" mielin jatkaa.
ei huvittaisi kortsujen kanssa pelata ja enkä jaksaisi nyt perehtyä ehkäisy asioihin. ehkä pitäisi tai sit ottaa vastaan mitä annetaan eli tulkoon lapsi jos on tullakseen.
olis kiva kuulla muiden kokemuksia asiasta jos joku haluaisi kertoa?

Niin toi imetyksen ehkäisyteho pätee silloin kun täysimettää, imetysvälit on alle 6h, vauva ei saa lisäravintoa, synnytyksestä on alle kaksi kuukautta ja jos ei ole kuukautisia. Silloinkaan imetyksen ehkäisyteho ei ole 100 prosenttinen. Minä en imetyksen ehkäisytehoon luottaisi etenkään silloin jos vauva ei olisi toivottu.

Ovulaatiohan tulee n. kaks viikkoa ennen kuukautisia eli kuukautiset ei välttämättä kerkee edes alkamaan jos sopivasti raskautuu.

Mirena-hormoonikierukan kanssa voit imettää! Teho kestää 5 vuotta ja senhän voi aina ottaa pois jos vauvakuume vielä iskee! Itse olen tyytyväinen eikä sivuvaikutuksia minkäänlaisia...eikä kuukautisia!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 17:07 äitiyslomalainen kirjoitti:
Mirena-hormoonikierukan kanssa voit imettää! Teho kestää 5 vuotta ja senhän voi aina ottaa pois jos vauvakuume vielä iskee! Itse olen tyytyväinen eikä sivuvaikutuksia minkäänlaisia...eikä kuukautisia!!!

hormonikierukkaa ei voi laittaa ennen kun kuukautiset on alkaneet :/ kuparikierukan voi, koska se on pienempi ja siksi helpompi asettaa.

Jos ei oo kuukautiset alkaneet, on imettäjän ainoot vaihtoehot kai minipillerit ja se kumi B)

minipillerireseptin saat yhellä lääkärikäynnillä mukaan, jos ei muuta estettä terveydellisesti oo...joten eivät oo hankalat hankkii

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 17:18 mutta kirjoitti:
\

hormonikierukkaa ei voi laittaa ennen kun kuukautiset on alkaneet :/ kuparikierukan voi, koska se on pienempi ja siksi helpompi asettaa.

Jos ei oo kuukautiset alkaneet, on imettäjän ainoot vaihtoehot kai minipillerit ja se kumi B)

minipillerireseptin saat yhellä lääkärikäynnillä mukaan, jos ei muuta estettä terveydellisesti oo...joten eivät oo hankalat hankkii
Voidaan kierukka laittaa vaikka menkat ei ole alkaneet.Itse menossa huomenna kierukan laittoon vaikka menkat ei ole vielä alkaneet.Vauva tulee nyt 4kk. =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 17:37 mama kirjoitti:
\
\

Voidaan kierukka laittaa vaikka menkat ei ole alkaneet.Itse menossa huomenna kierukan laittoon vaikka menkat ei ole vielä alkaneet.Vauva tulee nyt 4kk. =)

Siis otatko hormonikierukan????????????????Mulle ainakin sanottiin ettei hormonikierukkaa laiteta ennen kuukautisia koska se on niin iso asentaa. Laitto saattaa epäonnistua ja on äärimmäisen epämiellyttävää. Kuten jo kirjoittelin tuossa aiemmin että kuparikirukan kyllä saa, vaikkei olis menkkoja
:wave: :

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 17:43 mutta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 17:37 mama kirjoitti:
\
\

Siis otatko hormonikierukan????????????????Mulle ainakin sanottiin ettei hormonikierukkaa laiteta ennen kuukautisia koska se on niin iso asentaa. Laitto saattaa epäonnistua ja on äärimmäisen epämiellyttävää. Kuten jo kirjoittelin tuossa aiemmin että kuparikirukan kyllä saa, vaikkei olis menkkoja
:wave: :
Juu,mirenan,hormonikierukan.Lääkäri sanoi että se on helpompi asettaa kun on menkat,mutta se voidaan laittaa jo jos kerran haluan.Raskaustesti vain tehdään sitä ennen. =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 12:24 mie kirjoitti:
me ollaan miehen kanssa luotettu imetyksen ehkäisevään vaikutukseen.
vauva on nyt 10kk ja imetän vielä. nyt on alettu miettiä pitäisikö harkita muuta ehkäisyä kun ei olla varmoja halutaanko lisää lapsia. /--/ voisikohan kuvitella että kuukautiset alkaisivat taas vasta imetyksen lopettamisen jälkeen ja seksiä uskaltaisi "luottavaisin" mielin jatkaa.

Kuten joku jo sanoikin, imetyksen ehkäisevä teho on parhaimmillaan 98% (sama kuin kondomilla) mikäli tietyt ehdot täyttyvät. Ovulaatiohan voi tapahtua ennen ensimmäistäkään vuotoa, joten kuukautisia ei välttämättä tulekaan...

Katolisissa maissa kuulemma naimisiin menevät pariskunnat käyvät kirkon parisuhde- ja ehkäisyneuvonnassa, ja siellä saavat vinkin ns. varmoista päivistä. Ovulaation aikaan kohdun suu pehmenee ja avautuu, joten sormella koettamalla voi saada jotain osviittaa siitä, koska kannattaa "pitää jalat ristissä" - tai antaa palaa, jos raskaus on toiveissa :) Kuulemma kannattaa ottaa aamurutiineihin tuo kohdunsuun tarkastelu, niin muutokset huomaa helpommin kuin vain satunnaisesti testaamalla.

Varmatkaan päivät eivät ole sataprosenttisen varmoja (niin kuin ei mikään muukaan ehkäisy selibaattia lukuunottamatta), mutta jos uusi raskaus ei teille olisi katastrofi, tuota ehkä uskaltaisi kokeilla.

Yhteistyössä