Imetys ja allergian

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ehkäisy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ehkäisy

Vieras
Haluaisin tietää onko siinä mitään perää, että imetys ehkäisisi vauvan allergioiden puhkeamista. Esim. onko mitään tutkimustietoa tms. Meillä kun tuota allergiataipumusta on suvussa sekä minun että miehen puolelta. Vauva nyt 3kk ja imetys takunnut alusta asti. Saa jo suurimman osan ravinnostaan korvikkeena ja olen nyt kahden vaiheilla lopetanko kokonaan vai jatkanko taistelua vielä. Vauva ei oikeastaan rintaa ime enää ollenkaan vaan olen pumpannut niitä vähäisiä millejä ja antanut pullosta.

Kiitoksia kovasti jos jollakulla on tietoa aiheesta!

Joo, tutkittu on ja paljon. Googlettamalla saattaa löytää joitain tutkimusraportteja tai niiden tiivistelmiä. Useimpien tutkimusten mukaan vähintään 4 kk:n imetys vähentää hieman allergiariskiä, mutta toisaalta jos äiti on pahasti allerginen, imetys saattaa jopa kasvatta lapsen riskiä allergioihin.

Allergiariskiä vähentää myös jos kotona on koiria tai vanhempia sisaruksia tai asutaan maatilalla, jolloin lapsi saa riittävästi pöpöjä että immuniteetti kehittyy normaaliksi. On viitteitä siitä, että maitohappobakteerit voisivat vähentää allergia/atopiariskiä. Ikävä kyllä geeniperimä on kuitenkin kaikkein tärkein ennustava tekijä, ja sille ei mahda mitään.

Kannattaa kaivaa kirjastosta Tari Haahtelan kirjoittama Allergian ABC. Paljon uutta asiaa selkeästi kirjoitettuna!

Heips!

Tutkittu on että allergisen äidin ei välttämättä kannata pitkittää imetystä, katso artikkeli imetystuen nettisivuilta.

On vähän vanhaa tietoa toi että imetys suojaisi, kyllä se riippuu siitä kuka imettää. Itsel allergia""räjähti käsiin"" kun imetin ja jouduin kortisonikuurille kun vauva oli 1,5 kk. Vauva sai ihottumaa kun imetin ja itsellä oli allerginen reaktio päällä. Siitä lähtien vauva ollut korvikkeella ja on nyt terve 3 kk vanha.

Allergialiitosta sanottiin suoraan että kokemuksen rintaäänellä - nyt lopetat sen imetyksen ja lopetin. Hyvä niin!

Yhteistyössä