Imetys + ilta/yöpullo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "juups"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"juups"

Vieras
Onko muita, jotka imetyksen lisäksi ovat antaneet pullomaitoa illalla/ yöllä? Miten paha juttu tuo on maidon tulon kannalta?

Meillä vauva on 2-viikkoinen ja mies on antanut alkuyöstä pullolla korviketta, jotta saan nukkua yhden pidemmän pätkän. Syötän siis vauvan n. klo 22-23 ja seuraavan syötön on hoitanut mies.

Aluksi hoidin syötöt itse (2-3 h välein) jolloin nukuin 1-2 h kerrallaan, ja mulla ei pää kestä sitä... Mä en siis osaa nukahtaa samalla sekunnilla kun vauva on syötetty. Imetys ei myöskään onnistu makuulla eli en voi nukkua samalla kun imetän. Päivisin en myöskään oikein saa nukuttua, tai voikaan kun on esikoinen hoidettavana.

Yöimetys on sitä parhainta maidontuotannon lisäämistä/ylläpitoa. 2 viikon ikäinen vauva ja pää meinaa jo hajota? Kuulostaa huolestuttavalta.

Mutta tehkää kuten parhaaksi näette, jos pullosta antaminen on parempi vaihtoehto niin tehkää niin. Imetykseen se voi hyvin vaikuttaa negatiivisella tavalla.

Meillä taisi vauva olla jo muutaman kuukauden ikäinen kun alettiin säännöllisesti antaa illalla pullosta korviketta. Tuo johtui pääosin siitä, että illalla nukkumaan mennessä mulla oli tissit aika tyhjät ja vauva tuntui jäävän nälkäiseksi, eikä sitten nukahtanut kunnolla. Kun sai pullon nukkumaan mennessä, oli ensimmäinen uni pätkä ~4h, ja sitten yöllä imetin kerran ja aamulla uudestaan.

Mä luulen kyllä, että tuo korvikkeen antaminen vaikutti mun maidon tuotantoon, mutta puoleen vuoteen asti täysimetin muuten paitsi tuo iltakorvike.

Voisitko pumpata maitoa? Silloin se pullosta annettu maito ei ole pois sun maidontuotannosta. Mutta siis ei yksi korvikekerta vuorokaudessa maidontuloa tyrehdytä, maitoa tulee sen verran kuin vauva sitä rintaa imemällä "tilaa". Jos jatkuvasti annetaan se yksi kerta pullosta, niin maitoa tulee sen verran vähemmän verrattuna siihen että imettäisit kaikki syöttökerrat, ja jos haluat pitkään jatkuneen pulloruokintakerran jälkeen siirtyä täysimetykseen, maito ei välttämättä tahdo aluksi riittää, mutta tuotanto lisääntyy kyllä kun jatkaa imettämistä.

Yöimetykset ovat maidontuotannon kannalta tärkeämpiä kuin imetyskerrat päivällä, mutta osa vauvoista nukkuu yönsä heräämättä laitokselta asti, ja saavat ravintonsa silti rinnasta.

Tosiaan, maidontulon kannalta ne klo 23-07 imetyksen on tärkeimpiä (prolaktiini-hormoni), ja vauva on vielä niin pieni, että tekee koko ajan töitä maitomäärän kasvattamiseksi. Siinä mielessä imetyksen korvaaminen korvikepullolla estää maidontuloa kasvamasta vauvan tarvetta vastaavaksi, mutta toisaalta jos tarkoitus on antaa korviketta jatkossakin imetyksen lisäksi, niin silloinhan oman tarjonnan ei tarvitsekaan kasvaa vauvan tarvetta vastaavaksi.

Osittaisimetykseen kuuluu omat riskinsä imetyksen suhteen, siis sen lisäksi että osa täysimetyksen eduista menetetään (korvike vaikuttaa mm. jossain määrin suoliston bakteeriflooran kehitykseen, ottamatta sen enempää kantaa miten tärkeä juttu tämä on). Varmaan tiedätkin nämä, eli osittaisimetetty vauva voi alkaa suosia pulloa, olla malttamattomampi rinnalla kun on tottunut nopeampaan palveluun jne. Mutta totta sekin, että perheessä on muitakin kuin vauva (äiti, isä ja esikoinen), ja muidenkin on pärjättävä, joten riskiarvio on tehtävä teidän tarpeet huomioiden.

Kannustan sinnittelemään, en syyllistä jos koet toisen ratkaisun perheellenne parhaaksi :)

Soita imetystukipuhelimeen, jos kaipaat hyviä neuvoja.
Ja kyllä, iltapullo voi vaikuttaa negatiivisesti imetykseen, mutta se on kovin yksilöllistä miten paljon, ja rupeaako vauva hylkimään rintaa vai ei.
Itse opettelisin nukkumaan vauva vieressäni (ja niin siis itse teinkin).

Yhteistyössä