Imetys ei onnistunut mitenkään, mitä tekisin paremmin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pettynyt

Vieras
Esikoisen kohdalla siis imetys ei onnistunut. Imetin varmaan 20h päivässä mutta vauva taisi vain pitää tuttina, ei siis osannut kai imeä kunnolla. Ja mulla ei maitoa tullut tarpeeksi koskaan. Pumppasin kaiken lisäksi pumpulla monta kertaa päivässä (tuli max 20 ml kerta). Olin ihokontaktissa vauvan kanssa. Join paljon, myös alkoholitonta olutta jonka pitäis auttaa maidon tuloon. Söin kuukauden primperan lääkekuurin joka aiheuttaa maidon herumista, ei auttanut. Lepäsin ja kävin hierojalla säännöllisesti jotta hartiat ei ole jumissa. Tätä rallia kesti puoli vuotta ja olin ihan poikki. Ei ollut kysynnän ja tarjonnan laista tietoakaan.

Sairaalassa olisi pitänyt saada olla enemmän ihokontaktissa vauvan kanssa eikä olisi saanut antaa korviketta vai kuinka? Miten vastasyntynyt tarkenee ilman vaatetta?
Mitä voisin tehdä että seuraavan kanssa onnistun?
Onkohan täällä sivuilla muuten ihan omaa osiota tälle aiheelle, en löytänyt?

Mun poika lähes asui sen kaavun alla, siis päällään pelkkä vaippa. Sielä äidin lämmössä tarkenee hyvin. kotona oli paksu täkki jonka alla majailimme. Minä annoin lisämaitoa sairaalassa ja vielä alussa kotona, silti imetys lähti käyntiin ja pääsin eroon pullosta. Imetin melkein 6kk enkä koskaan saanut pumpulla hääviä saalista, se ei kerro totuutta maidon riittävyydestä.
ja omaa osiota ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja pettynyt:
Miten vastasyntynyt tarkenee ilman vaatetta?

Hyvin, kun on äidin ihoa vasten tämän paidan sisällä. Myssyn voi laittaa päähän vähäntemään lämmön hukkaa sieltä avonaisesta sairaalan yöpaidan kaula-aukosta ulospilkistämässä.

Lisämaitoa ei kannata tarjota heti ensimmäisenä vaan vasta syötön yrityksen jälkeen sairaalassa, jos hoitohenkilökunta katsoo sen tarpeelliseksi.

Mulla ei onnistunut kummankaan kanssa vaikka kaikki poppakonstit tehtiin. No ovat tytöt pulollakin hyvin kasvaneet ilman allergioita :D . Joten tärkeintä on ettet ota stressiä imetyksestä.

Soita imetystukeen jos seuraavallakin kerralla takkuaa. Sieltä voi tulla hyvällä tuurilla ihan ihminen sinua neuvomaan.

Neuvoisin, että jätät sen pumppailun ja ekskityt siihen lapsen ruokintaan. ensialkuun ei pulloa ollenkaan eikä korviketta. Paitsi jos lääketieteelliset syyt vaativat.

Jos lapsi tottuu saamaan korviketta pullosta ei laiskempi vauva nää jaksa tehdä työtä ruuan takia eli imeä rintaa.

Toivottavasti seuraavalla kerralla sujuu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten vastasyntynyt tarkenee ilman vaatetta?

Hyvin, kun on äidin ihoa vasten tämän paidan sisällä. Myssyn voi laittaa päähän vähäntemään lämmön hukkaa sieltä avonaisesta sairaalan yöpaidan kaula-aukosta ulospilkistämässä.

Lisämaitoa ei kannata tarjota heti ensimmäisenä vaan vasta syötön yrityksen jälkeen sairaalassa, jos hoitohenkilökunta katsoo sen tarpeelliseksi.

ja jos on tarve antaa lisämaitoa, niin mieluummin hörpyttämällä kuin pullosta, helpompaa vauvalle imuotteen opettelu.

Jos imetys ei onnistu, se ei onnistu. Ja ressaaminen ei ainakaan auta. Luulisin olevani geeneiltäni melkolailla samanlainen siskoni kanssa, silti toinen meistä imetti 2kk kumpaakin ja toinen 9kk.

Toisen kanssa alun kolme päivää oli yhtä takkuista kuin ekankin kanssa. Tuntui ettei maitoa tule tai sitten sitä yhtäkkiä tulikin liikaa. Mutta alun jälkeen toisen imetys oli tosi onnistunutta ja kivaa. Imetin vuoden, pumpaten en saanut mitään, joten en sitten pumpannut ja tosi harvoin maitoa oli liikaakaan. En käyttänyt kummempia konsteja, mitä nyt join ja nukuin alussa paljon. Esikoisella oli maitoallergia, joten siksikään en kakkoselle antanut vuoteen pisaraakaan lehmänmaitoa. Synnytyssairaalassa sitä tyrkyttivät molempien kohdalla, mutta kakkoselle en huolinut. Kakkoselle ei tullut allergioita. Saattoi toki olla tuuriakin.

Stressi siitä kyllä oli. Nyt toisen kohdalla ei ole mahdollista käyttää noin paljon aikaa imetyshommaan kun on pieni esikoinenkin. Mun pitäis saada jotenkin se perille hoitohenkilökunnalle sairaalassa että ei lisämaitoa tällä kertaa ja sit pitää vauvaa ihokontaktissa. Olen miettinyt että enkö ollut jotenkin tarpeeksi tunteikas vauvan suhteen kun maito ei noussut, voiko olla? Vaikka vauvaa rakastin alusta asti eikä muuta ongelmaa ollut. Oisin vaikka henkeni heittänyt toisen puolesta.
Mitä teit Tyyne erilailla toisen kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tyyne tyllerö:
mulla ei kanssa onnistunut esikoisen imetys mut nyt tään kakkosen kanssa kaikki on menny "nappiin"

Teitkö jotain toisin?
esikoinen oli sairas syntyessään nii mä en voinut imettää sitä mut kakkoselle annettiin sairaala olo aikana pullosta maitoa ku ei meinannu älytä alkaa imee rintaa mut ei sille jääny siitä mitään riippuvuutta siihen pulloon...kaverin lapsi oli samanlainen tapaus ku tuo sun muksu(tosin se ei suostunu käyttää tissiä ees tutina)nyt sillä on toinen lapsi joka on oikein tissitakiainen heti alusta lähtien :) eli ainut mitä voit tehdä mun mielestä kakkosen kanssa toisin on että luotat itseesi etkä ota mitään paineita imettämisestä,jos tissi ei kelpaa vauvalle nii kyllä se hyvin kasvaa sillä korvikkeellakin :heart:

Stressi siitä kyllä oli. Nyt toisen kohdalla ei ole mahdollista käyttää noin paljon aikaa imetyshommaan kun on pieni esikoinenkin. Mun pitäis saada jotenkin se perille hoitohenkilökunnalle sairaalassa että ei lisämaitoa tällä kertaa ja sit pitää vauvaa ihokontaktissa. *************clips***

Voit hyvin laittaa papereihin toivomuksesi ja vielä esim. isälle selittää minkälaiset toiveet sulla on... isä voi sitten huomauttaa henkilökunnalle että näin on äidin tahto :)

Täytyy alkaa lukea noita imetyssivuja ennen uuden vauvan syntymää. Tissit muutenkin ihan peestä ja inhoan niitä ja siihen päälle vielä vauvakin niitä hylki. Ei ollut ongelmaa lopettaa imtystä kun vauva sen itse teki.

Mulla myös imetykset epäonnistuneet ja haluaisin seuraavan mahdollisen vauvan kohdalla taas yrittää kaikkeni. Tota mietin, kun sanotaan, ettei saa antaa lisämaitoa, mutta kun tuntuu, ettei mun vauvat ainakaan ole jaksanut senkään vertaa imeä tissiä, kun on kauheassa nälässä vaan nukahtaa heti alkuunsa. Sitten kun antaa lisämaitoa, niin jaksaa taas paremmin imeä tissiäkin, mutta sitten se lisämaitosatsi on taas pois siitä tissin imemisestä. Mikä on siis paras vaihtoehto? En halua kuitenkaan vauvaa nälässä pitää :(

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Mulla myös imetykset epäonnistuneet ja haluaisin seuraavan mahdollisen vauvan kohdalla taas yrittää kaikkeni. Tota mietin, kun sanotaan, ettei saa antaa lisämaitoa, mutta kun tuntuu, ettei mun vauvat ainakaan ole jaksanut senkään vertaa imeä tissiä, kun on kauheassa nälässä vaan nukahtaa heti alkuunsa. Sitten kun antaa lisämaitoa, niin jaksaa taas paremmin imeä tissiäkin, mutta sitten se lisämaitosatsi on taas pois siitä tissin imemisestä. Mikä on siis paras vaihtoehto? En halua kuitenkaan vauvaa nälässä pitää :(
musta paras tapa on se että ei vauvan tarvii olla nälässä! sama se syökö tissiä vai pulloa kuhan kasvaa

Meillä oli myös se että vauva nukahteli tissille ja piti herätella. Pari tuntia putkeen imetin ja kaverin vauva vieressä hörsäs viidessä minuutissa mahan täyteen. Tuolla imetystukisivuilla näkyy olevan paljon juttua, täytyy perehtyä.

Meillä oli myös se että vauva nukahteli tissille ja piti herätella. Pari tuntia putkeen imetin ja kaverin vauva vieressä hörsäs viidessä minuutissa mahan täyteen.
Meillä esikoinen söi itsensä täyteen 5 minuutissa ahmien ja kakkonen söi tunnin verran kerrallaan. Kolmonen oli sitten jotain tuolta väliltä.

Älä stressaa turhaan etukäteen :)

Täytyy alkaa lukea noita imetyssivuja ennen uuden vauvan syntymää. Tissit muutenkin ihan peestä ja inhoan niitä ja siihen päälle vielä vauvakin niitä hylki. ******

Liity postituslistallekin ja kysy rohkeasti mitä mieleen tulee... siellä on moni joilla on ollut epäonnistumisia mutta myös "onnellisia" hetkiä toisen tai kolmannen lapsen kanssa :) Vaikka ensinmäinen imetys onnistuis se ei taka että seuraava olis helpompi...

Imetys ei ole "kiinni" tissien koosta tai ulkonäöstä, itelläkin eripari cockerikorvat ;)
imetys on pitkälti "taitolaji" sekä äidille että vauvalle, henkilökunta pitäis antaa ohjausta eikä heti tyrkyttää pulloa (siis ilman äidin suostumus, jos ei välttämätöntä)

Onnea matkaan, toivottavasti tälläkerralla saat tarvitsemasi apu ja imetys onnistuu :)
muista että olet yhtä hyvä äiti vaikka lapsesi sais pullosta maitoa :hug:
Rakkausmittari ei ole äm.määrä :heart:

Mulla kävi niin eikä poika edes pissanut. Yhden yön kokonaan imetin ja poika huutaa huutamistaan, hiljeni vasta saatuaan lisämaitoa ja jaksoi unien perään taas imeä rintaa. Aina ensin tarjosin rintaa niin paljon kun suinkin ja perään korviketta. Ja tämä lisäkehotus kätilöltä joka huolestui pissaamattomuudesta.
Poika kasteli sitten kun sai tarpeeksi nestettä. Kotona vähitellen vähensin korviketta kunnes söi vaan rintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Mulla kävi niin eikä poika edes pissanut. Yhden yön kokonaan imetin ja poika huutaa huutamistaan, hiljeni vasta saatuaan lisämaitoa ja jaksoi unien perään taas imeä rintaa. Aina ensin tarjosin rintaa niin paljon kun suinkin ja perään korviketta. Ja tämä lisäkehotus kätilöltä joka huolestui pissaamattomuudesta.
Poika kasteli sitten kun sai tarpeeksi nestettä. Kotona vähitellen vähensin korviketta kunnes söi vaan rintaa.

Niin mäkin olin huolissani, kun ei pissaa juuri tullut.

Mutta ap:lle, mä aion seuraavalla kerralla hommata imetysapulaitteen eli se on tosi ohut putki, joka teipataan rintaan ja toinen pää tuttipulloon tai mukiin, jossa on korviketta. Näin vauva saa lisämaitoa, mutta ei kuitenkaan totu pulloon. Mun mielestä ainakin hörpyyttäminen on ylihankalaa...
Jos kiinnostaa tutustua siihen laitteeseen, niin googleta imetysapulaite :)

Tietenkin pitäis antaa ruokaa jos on nälissään, mutta esim. synnärillä vois antaa lisämaitoa esim. hörpyttämällä tai ruiskulla niin ei oppis että pullosta saa helpommin kuin tissistä... tekniikka kun on eri.
Lisämaidon määräkään ei tarvi olla mikään suuri kunhan se pahin nälkä lähtee niin voi keskittyä "tissitekniikkaan" ja ehkäpä imetys onnistuu paremmin, vauvan parastahan menee kaiken muun edellä.. (ainakin meillä)

Yhteistyössä