imetys asiaa..(apuja kaipailen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuutikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuutikki

Vieras
Esikoinen syntyi kaksi viikkoa sitten, ja en saa tätä imetys juttua käyntiin kunnolla=( Eli sairaalassa annettiin vauvalle aina rinnalla olon jälkeen lisämaitoa koska jäi nälkäiseksi. No nyt kotona sitten annan tissiä oikeastaan niin kauan kun vauva jaksaa imeä, mutta se ei vaan riitä. Parhaillaan annan tunteja olla tuossa rinnoilla, joka nyt johtaa tosi kipeisiin nänneihin.Kohta sen jälkeen joudun antamaan nannia ainkin sen 50ml.
Ja tuntuu ettei nuo tissit täyty maidosta kunnolla, roikkuvat sillain puolitäynnä vaikka imtyksestä olisi kauankin(esim yöllä)
En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä..Pakko varmaan jatkaa sitä lisämaidon antamista vaikka haluaisin että oma maito riittäisi,
Olen jostain kuulut että itsessä on vika jos maito ei riitä..=(

Osaisiko joku auttaa tässä asiassa..

Ei sinussa ole vikaa :hug: Mun neuvot on että rentoudu, usko itseesi imettäjänä ja pyydä apua neuvolasta, synnärillekin saa soittaa. Tai paikkakunnasta riippuen on imetystukiryhmiä ja varmaan joku voisi tulla kotikäynnillekin auttamaan ja neuvomaan ihan kädestä pitäen. Oletko käynyt imetystuen nettisivuilla?

HEIPS. Mielestäni ei kyllä tuntitolkulla vauvaa kerralla rinnalla kannata pitää. Kaikki vauvat vaan ei opi niin nopsasti imemään. Oliko vauvasi täysiaikainen tai mahd.keskonen. Anna vain lisämaitoa jos näyttää nälkä jäävän max.puolen tunnin imetyksen jälkeen. Käyppä katsomassa imetystukilista.net sivuilta jos löytäisit sieltä jotain apuja.

Sun lapsellas voi olla jo ensimmäinen tiheänimun kausi. Sillon helposti tuntuu siltä, että lapsi ei saa tarpeeks maitoa ja roikkuu tissillä koko ajan. Mutta sillä tavalla vauva tilaa lisää maitoa.

Sinussa ei ole vikaa jos maito ei riitä! Älä stressaa, tulee minkä tulee ja annat pullosta jos jää vauvalle nälkä. Maidon tuloa voit lisätä jonkin verran tarjoamalla tiheään rintaa vauvalle. Kyllä se hyvin sujuu, eikä asiaa kannata turhia murehtia..eikä lisäruokinnassa (pullosta antamisessa) ole vikaa. Kunhan vaan vauva on tyytyväinen!

en tiedä onko mitään apua..
mutta itsellänikään ei maito noussut kunnolla vasta kun 2viikon päästä synnytyksestä.
siihen asti vaan imetin ja imetin ja imetin. tissit tuntu ihan tyhjiltä ja vauva roikkui jatkuvasti tisillä. Eikä paino ollut vielä 2viikkosena lähtöpainossa.
Sitten yhtäkkiä maito nousi ja myös vauvan paino kävi nousemaan :)
olen kuullut että meitä on monia joilla hitaasti käynnistyy tuo maidontulo.
Ja mulla siis ei koskaan ole tissit tuntuneet mitenkään täysiltä. aika normaalit ovat. ja kyllä niistä varmasti silti maitoa tulee,kun olen nyt 4,5kk täysimettänyt poikaa :)
Tsemppiä sinulle!! toivottavasti se siitä rupeis sujumaan!
ja onnea vauvasta!

Alkuperäinen kirjoittaja Valon kantaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Palstaidiootti:
Neuvolan ohjeet ovat yhtä tyhjän kanssa, jos haluaisi täysimetyksellä pärjätä :(

Jaa, sieltä mä parhaimman avun ja tuen sain.

Mun kokemukset neuvoloiden "imetystuesta" ovat luokkaa "lapsesi on kasvanut rintamaidolla loistavasti, mutta anna ihmeessä jo perunaa, sillä lapsihan on jo 3-kuinen" :headwall:

http://imetystukilista.net löytyy paljon kaikenlaista tietoa ja vinkkiä, jos vain jaksat lukea...

Muistathan syödä, juoda ja levätä tarpeeksi. Lisämaidon kanssa pitää olla tarkkana, ettei mene sekaisin tuotanto-tarve-suhde.

Neuvolan ohjeet ovat yhtä tyhjän kanssa, jos haluaisi täysimetyksellä pärjätä :(

Mun kokemukset neuvoloiden "imetystuesta" ovat luokkaa "lapsesi on kasvanut rintamaidolla loistavasti, mutta anna ihmeessä jo perunaa, sillä lapsihan on jo 3-kuinen" :headwall:

Ehkä teillä on joku perunavouhkaaja, mut eihän se tarkota sitä, et kaikki olis samanlaisia. :)

onkohan meilla sama neuvolan-täti :laugh:
kuullostaa meinaan tosi tutulta tuo..

Alkuperäinen kirjoittaja pian kolmen äippä:
HEIPS. Mielestäni ei kyllä tuntitolkulla vauvaa kerralla rinnalla kannata pitää. Kaikki vauvat vaan ei opi niin nopsasti imemään. Oliko vauvasi täysiaikainen tai mahd.keskonen. Anna vain lisämaitoa jos näyttää nälkä jäävän max.puolen tunnin imetyksen jälkeen. Käyppä katsomassa imetystukilista.net sivuilta jos löytäisit sieltä jotain apuja.

Vauva syntyi viikkoa ennen laskettua aikaa, mutta 4 kiloinen jässikkä oli.

Ehkä teillä on joku perunavouhkaaja, mut eihän se tarkota sitä, et kaikki olis samanlaisia. :)

Kaikki ei varmaankaan ole samanlaisia, mutta totuus on, että alle kolmannes Suomen terveydenhoitajista on saanut edes vähän perusteellisemman koulutuksen imetysasioissa, muut esittelevät omaa mutuaan, joka ei perustu mihinkään faktoihin. Tästä löytyy tietoa just sieltä imetystukilistalta, muutaman vuoden takaa.

Se prosenttiluku saattoi olla jopa niinkin alhainen kuin 18 %, ellen ihan väärin muista.

Alkuperäinen kirjoittaja San:
http://imetystukilista.net löytyy paljon kaikenlaista tietoa ja vinkkiä, jos vain jaksat lukea...

Muistathan syödä, juoda ja levätä tarpeeksi. Lisämaidon kanssa pitää olla tarkkana, ettei mene sekaisin tuotanto-tarve-suhde.

Mikä on tuotanto-tarve- suhde..?!

Alkuperäinen kirjoittaja ViVa:

onkohan meilla sama neuvolan-täti :laugh:
kuullostaa meinaan tosi tutulta tuo..

sanoin tädille että meinaan toivon mukaan 6kk täysimettää niin täti oli aivan kauhuissaan :headwall:
kyseli että miksi ihmeessä.. ja selitti että sen rauta-varastot loppuu ja ei se saa tarpeeksi ravinto-aineita. |O näin täällä kannustetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja San:

Mikä on tuotanto-tarve- suhde..?!

Kysyntä vastaa tarjontaa. Eli kun vauva nälissään tilaa sitä maitoa niin sitä on rinnoissa kysyntää vastaava määrä. Mutta jos annat lisämaitoa niin rinnat ei tiedä, että vauvalla onkin oikeasti isompi nälkä.

mutta itsellänikään ei maito noussut kunnolla vasta kun 2viikon päästä synnytyksestä.
siihen asti vaan imetin ja imetin ja imetin. tissit tuntu ihan tyhjiltä ja vauva roikkui jatkuvasti tisillä. Eikä paino ollut vielä 2viikkosena lähtöpainossa.
Ja mulla siis ei koskaan ole tissit tuntuneet mitenkään täysiltä. aika normaalit ovat. ja kyllä niistä varmasti silti maitoa tulee,kun olen nyt 4,5kk täysimettänyt poikaa :)
ja onnea vauvasta!

Mulla vähän sama juttu. Maito nousi viiveellä ja lisämaitoa jouduin antamaan (paino putosi mlkein sen 10%ja hiukan kellastuikin). Meillä vauva oli noin 6 viikkoinen kunnes pullosta päästiin eroon. Vaikka maidon määrä itsellä kasvoi pikkuhiljaa ei lisämaitoa voinut kertaheitolla lopettaa. Tein niin että pidin kirjaa jokaikisestä syötöstä, ensin aina imetys ja merkitsin ylös kellonajan ja paljonko lisämaitoa meni sen jälkeen, sain sillä tavalla selville paljonko lisämaitoa meni vrk-tasolla. Sitten aloin päivä kerrallaan pikkuhiljaa vähentämään lisämaidon määrää/syöttökerta (tyyliin 10 ml vähemmän/kerta) ja koko ajan pidin kirjaa ajoista ja määristä. Siten päästiin sitten kokonaan tissille. Työlastä oli mutta kannatti.

Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena:
ja onnea vauvasta!

Mulla vähän sama juttu. Maito nousi viiveellä ja lisämaitoa jouduin antamaan (paino putosi mlkein sen 10%ja hiukan kellastuikin). Meillä vauva oli noin 6 viikkoinen kunnes pullosta päästiin eroon. Vaikka maidon määrä itsellä kasvoi pikkuhiljaa ei lisämaitoa voinut kertaheitolla lopettaa. Tein niin että pidin kirjaa jokaikisestä syötöstä, ensin aina imetys ja merkitsin ylös kellonajan ja paljonko lisämaitoa meni sen jälkeen, sain sillä tavalla selville paljonko lisämaitoa meni vrk-tasolla. Sitten aloin päivä kerrallaan pikkuhiljaa vähentämään lisämaidon määrää/syöttökerta (tyyliin 10 ml vähemmän/kerta) ja koko ajan pidin kirjaa ajoista ja määristä. Siten päästiin sitten kokonaan tissille. Työlastä oli mutta kannatti.

Ja lisään että imetin tietysti vauvan tahtisesti tiheään (varmaan 1-2 tunnin välein).

Kaikilla ei tosiaankaan se oma maito riitä. Ei vaikka tissittäisi yötäpäivää kuinka.

Olen antanut hyvällä omallatunnolla lisämaitoa lapsilleni, niin ei ole tarvinut arpoa sen nälkäitkún ja painonnousun kanssa. Ei koko elämä voi olla tissillä roikkumista. Pääasia, että vauva saa rintamaitoa sen minkä on saadakseen, loput voi antaa ilman strerssiä korvikkeena.

Pääasia on, että lapsi ja äiti voivat hyvin. Kaikki muu on täysin toisarvoista vouhkaamista!!

Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena:
ja onnea vauvasta!

Vielä lisäys: muistelen että tuossa alkuvaiheessa tuolla kirjanpidolla selvisi että vauva sai noin 500 ml lisämaitoa ja loput (todennäköisesti 300-500 ml) rinnasta. Painokontrolleissa saatiin käydä neuvolassa tiheään, neuvolan täti oli tosi kannustava ja ilman häntä olisin todennäköisesti luovuttanut ja oltu sitten osittaisimetyksellä- ok sekin mutta olen tyytyväinen että loppujen lopuksi imetys onnistui.

Meillä vauva on monesti yli tunninkin rinnalla vaikka jo kohta viisikuinen. Alkuun, kun maidontuotanto lähti käyntiin, niin oli neljäkin tuntia rinnalla. Aina nukahteli välillä, ja siiten jatkoi taas puoliunisena. Jos vauva on tyytyväinen kun on rinnalla, niin mikäs siinä ollessa? Luonto hoitaa sitten loput, eli kun imee paljon myös tuotanto kasvaa. Mitä enemmän antaa muuta korviketta, niin rinnat "ajattelevat" että ei tarvitsekaan tuottaa niin paljon maitoa kun ei sitä näköjään imetä. Ihan yksinkertainen yhtälö. Jos sitä on alkanut jo tulemaan, niin ei se tässä vaiheessa yhtäkkiä vain lopu, vaan päin vastoin lisääntyy kun vain jaksat imettää.
Jos maitoa jollakin ei kertakaikkiaan tule (mikä on harvinaista) niin se ilmenee heti alussa (n. viikon sisällä ). Mutta se ei todellakaan ole oma vika jos näin on. Yleensä imetys kuitenkin loppuu muihin syihin, kuten mainitsemasi arat nännit.
Tosi monella on nännit alussa arat, jopa kipeät. Minäkin olen jokaisen lapsen kohdalla melkein itkenyt kun on alussa käynyt niin kipeää. Minulla se on mennyt ohi noin viikossa, nännit siis ovat sillion vasta tottuneet. Ja sitten myöhemmin toisaalta tuo on toistunut. Oletko kokeillut rintakumeja (apteekista saa)? Ei käy nänneihin kipeää ja lapsellakin voi olla helpompi saada sitä maitoa. Niistäkin kuitenkin kannattaa mahdollisimma pian aina luopua ja koittaa ilman, mutta se on helpottavaa tietää että niitä löytyy kotoa.
Äidin pitää myös muistaa syödä hyvin ja juoda paljon. Imetys vaatii paljon nestettä äidiltä. Ja myös nukkua, maidontuotanto on raskasta, joten ota aina tirsat kun mahdollista!
Luota vaistoihisi ja itseesi vauvasi äitinä, huomaat kyllä jos vauvallasi on huono olla! Voimia :hug:

PS. Jos haluat voit rekisteröityä ja laittaa yv:tä, mulla on muitakin vinkkejä noihin arkoihin nänneihin.

Jos tästä on yhtään apua, niin kerron miten meillä kävi. Ainakin jos tämä antaa toivoa siitä, että täysimeys voi sulla vielä onnistua hyvin.
Eli siis poikamme joutui teho-osastolle heti synnyttyään. Siellä annettiin maitoa 70ml kolmen tunnin välein. Itse pääsin aloittamaan imettämistä vasta kun poika pääsi teholta neljä päivää vanhana. Poikamme masu oli venynyt teholla ollessa niin, että maidon tarve oli huomattavasti isompi kuin mitä multa tuli maitoa. Ekan kuudauden poika sai lisämaitoa ja viihtyi rinnalla melkein koko ajan. Mun miehen piti pilputa mulle jopa ruoka lautasella, että sain toisella kädellä syötyä kun imetin samalla. Aventin tuttipullo oli hyvä lisämaidon antamisessa kun se auttoi oikean imuotteen pysymisessä. Kun poikamme oli kuukauden, niin huomasin, että lisämaito oli turha ja mun maito riitti hyvin. Lisämaito jäi pois melkein huomaamatta. Sitten poikamme olikin useamman kuukauden täysimetyksellä.

Yhteistyössä