Imetyksestä

• Viestiketjun aloittaja Pumppaaja
  • Ensimmäinen viesti
Pumppaaja
Moi! Vauva on nyt kaksi viikkoa, eikä ime rintaa! Alan tulla hulluksi pumppaamisen kanssa!!!Maitoa tulee reilusti, eikä korviketta ole tarvittu. Mikä avuksi...Vauva on pieni kokoinen ja itselläni on matalat rinnanpäät. Haluaisin todella imettää, sillä en tiedä kauanko jaksan heilua yötä päivää pumpun kanssa...AUTTAKAA! :'(

kökkö
Tuleeko sitä maitoa niin vauhdilla,et se vaikeuttaa imemistä/nielemistä?
Niin ja jos vauva ei saa kunnolla otetta,niin käy ostaan rintakumit.

täältä saattais löytyä myös jotain neuvoja...

www.imetystukilista.net

:)

:flower: Hei! Tiedän takuulla miltä sinusta tuntuu ja se on rassaavaa.
Itse en ole pystynyt imettämään kahta esikoistani kuin pari kuukautta kun maidontulo loppui ja senkin ajan rintakumeilla välillä taistellen. ( itse en pidä rintakumien käytöstä ja vauvakin ne usein "yökkää" pois,koska tuttiosa on kovin iso). Tämä kolas lapsikin on erikoinen tapaus, sillä hän ei huolinut rintaa,sylki vain pois. Ekan viikon lypsin ainu käsipumpulla maitoa hänelle ja sitä tulikin todella paljon ja riittävästi. Ongelmaksi muodostui vain se, että kaksi ensimmäistä lasta kärsivät huomionpuutteesta,koska pumppaaminen oli sairaan hidasta hommaa. Tuntui ettei se ole hyvä,itse väsyin pumppaukseen ja sen ja kotitöiden jälkeen tuntui ettei kerinnyt tehdä isojenkaa enään mitään. No, sittenpä hankin lastentarvike oy:stä moottoripumpun mikä laitetaan ainuun kiinni, se oli ihan ok,kun ei tarvinnut omaia käsiä väsyttää, mutta se olikin(uskomatonta kyllä) vielä hitaampaa kuin käsin pumppaus. joten luovuin pumppaamisesta kokonaan,kun lapsi oli 3 vikkonen. Enkä ole katunut. Aloin sytöttämään nannia ja vatsavaivat loppu siihen ja tyttö alkoi nukkumaan yöt läpeensä ja nukkuu edelleen. Hänellä on säännöllinen rytmi,nukkuu ilta 9-10 asti aamu 8 ja äitillä on aikaa muuhunkin kuin vauvan ruokintaan. Eikä ainakaan vielä nyt 4kk ikäinen tyttö ole sairastellutkaan. Ei kannata menettää hermoja imetyksen/pumppaamisen johdosta. :flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.07.2006 klo 13:03 Pumppaaja kirjoitti:
Moi! Vauva on nyt kaksi viikkoa, eikä ime rintaa! Alan tulla hulluksi pumppaamisen kanssa!!!Maitoa tulee reilusti, eikä korviketta ole tarvittu. Mikä avuksi...Vauva on pieni kokoinen ja itselläni on matalat rinnanpäät. Haluaisin todella imettää, sillä en tiedä kauanko jaksan heilua yötä päivää pumpun kanssa...AUTTAKAA! :'(
Itse itkin ja taistelin imetyksen kanssa 3 kk, vauva imi muttei maitoa tullut riittävästi. Tosin rintakumien kanssa jo alusta asti, koska tiesin ettei nänneistäni vauva otetta saa. Eihän siitä ikinä mitään tullut, kun vauvalla oli kiljuva nälkä, mutta silloin kun vauva oli tyytyväinen, niin harjoiteltiin ilman kumia. Lopulta sain jotenkin venytettyä nännin vauvan suuhun ja siitä se lähti.

Muistan todella tuon tunteen. Mieli teki joka kerta lopettaa imetys, mutta luonto ei antanut periksi. Minä sain neuvolasta lainaksi sähkökäyttöisen lypsykoneen, jolla lypsin aina imetysten välit. Tuon lypsetyn maidon annoin sitten pullosta päälle.

Olin täysin hukassa tuon imetyksen kanssa. Täytyy sanoa, että se oli kyllä vaikeinta äidiksi tulemisessa! Eli jos maitoa riittää, niin uskot vain itseesi ja rauhassa harjoittelet. Helppoa imetys ei todellakaan ole, mitä ei tullut ajatelleeksi ennen synnytystä lainkaan. Kuvittelin, että nänni vain laitetaan suuhun ja siinä se.

Pumppaaja
Kiitoksia neuvoista! :flower: Imetys sujuu jo välillä paremmin, lähinnä silloin kun vauva ei ole nälkäinen. Liian nälkäisenä saa raivareita rinnalla, mutta kun antaa lypsettyä maitoa ensin pullosta, niin saattaa hyvällä tuurilla imeä sitten lopuksi rintaa...Rintakumi toimii välillä. Välillä siitä tuntuu taas olevan enemmän haittaa kun hyötyä, kun se menee ruttuun ja lyttyyn tai siirtyy paikoiltaan tai tippuu. RAIVOSTUTTAVA KAPISTUS :kieh: Mutta ehkä harjoitus tekee mestarin...

Täällä kans hengenheimolainen.

Mulla on ollut pelkkää ongelmaa toi imetys tähän asti. Poika on nyt reilu 5-vkoinen. Tänään edellisellä syötöllä näytti menevän ensi kertaa parempaan suuntaan.

Mulla oli kans matalat rinnanpäät, ettei poika saanut niistä otetta. Nyt ei enää ole näin pitkä ajan jälkeen, eli imetys ja imu on tehnyt tehtävänsä :LOL: . Käytin siis rintakumia ensi alkuun aika pitkäänkin. Ensin siitä syystä jo sairaalassa ku rinnanpääni olivat niin arat ja rikki että vuotivat verta pojan hirmuisessa imussa. :ashamed: Mutta kyllä niistä kumeista oli oma rallinsa. Lopetin sen kumin käytön kun poika oli noin 2-3 vkoinen.

Toinen ongelma, että multa tuli maitoa niiiiin paljon että poika oli tukehtua siihen. Pulautusta tuli nenästä asti ja makuulla rinnalla ollessa. Eli hän söi niin kauan kunnes tuli jo ylöspäin, ei osannut itse lopettaa ajoissa. Ja varsinki yöllä rinnat oli ihan pinkeet ja täynnä maitoa nänninpäitä myöden, niin eihän siitä saanut enää otetta :whistle: . Joten piti ekaks pumpata ylimääräiset pois jotta sen nännin vois venyttää suuhun. -Kiva ralli ja etenkin yöllä :/ .

Ja tähän toiseen ongelmaan liittyen, mun piti pitää vajaan viikon mittainen tauko imetyksestä - pumppasin "sata kertaa" päivässä ja ruokin häntä pullosta 100-110 ml kuudesti päivässä neljän tunnin välein. Eli piti ruveta säännöstelemään pojan ruokamääriä, paino nousi jopa 460 g/vko!!! kun tosiaan 150-200 g/vko riittäis. \|O kyllä kyrsii toi alituinen pumppaaminen ja pumppujen ja pullojen tiskaaminen, varsinkin yöllä \|O .

Mutta nyt on jatkuva ulostaminen ja pulauttaminen rauhottunut silminnähden. Poika söi siis liikaa. Tänään annoin ekaa kertaa tauon jälkeen rintaa. Imuotekin oli muuttunut rauhalliseksi ja hän tauotti itse syömistään. Eikä tosiaan hotkinut ja "purrut" mun tissejä kolmen metrin hampailla :eek: eikä mun mielestä ilmaa tullut ainakaan paljon...

Mutta punnittiin poika ennen ja jälkeen rintasyönnin (saatiin neuvolasta vaaka) hän sai 14 minuutissa 190ml maitoa :whistle: !!!! ja 130-160 ml ois suositeltava kerta-annos. Eli kyllä sitä maitoa vaan tulee vieläkin. 10 min vois riittää seuraavaks.

Mutta on kyllä ollut semmosta taistelua, varsinki ihan aluks kun hän ei saanut tissiä suuhun ja sitten "puri" niin pirusti että mulla valus vedet silmistä. Uhkasin monet kerrat lopettaa imetyksen mutta luonto ei antanut periksi. No enää ei satu, eikä ole sattunut pitkään aikaan.

Toivotaa että voin jatkaa rintaruokintaa ja että hän ei pulauttelis eikä vatsa sitten vääntäis niin kovin... kun en pysty rinnasta sitä määrää säätelemään... Eihän se minuuttisääntö mikään vakio ole ja annoksetkin kasvaa iän myötä eikä toi vaaka meillä ikuisuuksia ole lainassa, mutta ehkä se tästä. B)

Pumpaaja
Kiitos neuvoista! :flower: Mulla on kanssa tuo jatkuva pumppaaminen tehnyt tehtävänsä, maitoa tulee aivan järkyttäviä määriä. Vauva on alkanut nyt imeä rintaa ja onneksi ilman rintakumia! Viime yö meni pelkällä rintaruokinnalla, en pumpannut kertaakaan ja vauvalle ei tarvinnut antaa pulloa :D . Välillä on vielä ongelmia juuri tuon runsaan maidon tulon kanssa, pikkuinen hökii henkeensä ja pulauttelee...

Yhteistyössä