Täällä kans hengenheimolainen.
Mulla on ollut pelkkää ongelmaa toi imetys tähän asti. Poika on nyt reilu 5-vkoinen. Tänään edellisellä syötöllä näytti menevän ensi kertaa parempaan suuntaan.
Mulla oli kans matalat rinnanpäät, ettei poika saanut niistä otetta. Nyt ei enää ole näin pitkä ajan jälkeen, eli imetys ja imu on tehnyt tehtävänsä
. Käytin siis rintakumia ensi alkuun aika pitkäänkin. Ensin siitä syystä jo sairaalassa ku rinnanpääni olivat niin arat ja rikki että vuotivat verta pojan hirmuisessa imussa. :ashamed: Mutta kyllä niistä kumeista oli oma rallinsa. Lopetin sen kumin käytön kun poika oli noin 2-3 vkoinen.
Toinen ongelma, että multa tuli maitoa niiiiin paljon että poika oli tukehtua siihen. Pulautusta tuli nenästä asti ja makuulla rinnalla ollessa. Eli hän söi niin kauan kunnes tuli jo ylöspäin, ei osannut itse lopettaa ajoissa. Ja varsinki yöllä rinnat oli ihan pinkeet ja täynnä maitoa nänninpäitä myöden, niin eihän siitä saanut enää otetta
. Joten piti ekaks pumpata ylimääräiset pois jotta sen nännin vois venyttää suuhun. -Kiva ralli ja etenkin yöllä :/ .
Ja tähän toiseen ongelmaan liittyen, mun piti pitää vajaan viikon mittainen tauko imetyksestä - pumppasin "sata kertaa" päivässä ja ruokin häntä pullosta 100-110 ml kuudesti päivässä neljän tunnin välein. Eli piti ruveta säännöstelemään pojan ruokamääriä, paino nousi jopa 460 g/vko!!! kun tosiaan 150-200 g/vko riittäis. \|O kyllä kyrsii toi alituinen pumppaaminen ja pumppujen ja pullojen tiskaaminen, varsinkin yöllä \|O .
Mutta nyt on jatkuva ulostaminen ja pulauttaminen rauhottunut silminnähden. Poika söi siis liikaa. Tänään annoin ekaa kertaa tauon jälkeen rintaa. Imuotekin oli muuttunut rauhalliseksi ja hän tauotti itse syömistään. Eikä tosiaan hotkinut ja "purrut" mun tissejä kolmen metrin hampailla
eikä mun mielestä ilmaa tullut ainakaan paljon...
Mutta punnittiin poika ennen ja jälkeen rintasyönnin (saatiin neuvolasta vaaka) hän sai 14 minuutissa 190ml maitoa
!!!! ja 130-160 ml ois suositeltava kerta-annos. Eli kyllä sitä maitoa vaan tulee vieläkin. 10 min vois riittää seuraavaks.
Mutta on kyllä ollut semmosta taistelua, varsinki ihan aluks kun hän ei saanut tissiä suuhun ja sitten "puri" niin pirusti että mulla valus vedet silmistä. Uhkasin monet kerrat lopettaa imetyksen mutta luonto ei antanut periksi. No enää ei satu, eikä ole sattunut pitkään aikaan.
Toivotaa että voin jatkaa rintaruokintaa ja että hän ei pulauttelis eikä vatsa sitten vääntäis niin kovin... kun en pysty rinnasta sitä määrää säätelemään... Eihän se minuuttisääntö mikään vakio ole ja annoksetkin kasvaa iän myötä eikä toi vaaka meillä ikuisuuksia ole lainassa, mutta ehkä se tästä. B)