Imetyksestä?

Synnytin pojan kiireellisellä sektiolla 8.3. Pojan syntymäpaino oli 3505g.
Heti alusta lähtien imetys lähti huonosti käyntiin. Pojalla oli bilirubiiniarvot koholla, joten hän oli todella uninen koko ajan. Hän ei jaksanut olla rinnalla kovinkaan pitkään, kun jo nukkui. Tämän vuoksi maidon nouseminen rintoihin viivästyi, kun poika ei jaksanut imeä. Hän sai jo sairaalassa korviketta lisäksi.
Lähtöpaino sairaalasta oli 3290g, 4 vrk:n ikäisenä.

Kotona poika oli pelkästään rintamaidolla. Terkkari teki kotikäynnin kun poika oli 11 vrk:n ikäinen. Paino oli pudonnut 70g kotiutumispainosta, ollen nyt 3220g.
Tässä vaiheessa aloitettiin kotonakin korvike, joka meni heti annoksella 50ml/ syönti eli n. 400ml/ vrk. Terkkari teki uuden kotikäynnin 3 vrk:n päästä. Paino oli noussut 150g, ollen 3370g.

Tällä hetkellä pojalla menee korviketta vaihtelevasti 90-110ml/ syönti.
Imetykset kestävät vain 5-10min/rinta. Poika hermostuu tissillä, rupeaa potkimaan ja itkemään. Jokaisen imetyksen jälkeen poika myös pulauttelee, ennenkuin ehdin hänet edes röyhtäyttää.
Eräs tuttavani sanoi että imetyksen jälkeinen pulauttelu johtuu siitä, että vauva ei saa juurikaan maitoa, vaan nieleskelee ilmaa...
Röyhtäytyksen jälkeen tarjoan korviketta. Korvikkeen jälkeen poika harvoin pulauttelee.

Olen yrittänyt lisätä maidontuloa lypsämällä, sekä juomalla kotikaljaa ja "mammateetä". Mitään suurta muutosta parempaan en ole havainnut.
Kaipa minä kuulun siihen ryhmään äitejä, joilla on vähän maitorauhasia.

Olenkin nyt mietiskellyt onko tällaisessa imetyksessä enää mitään järkeä, varsinkin kun poika pulauttelee sitä vähäistäkin saamaansa rintamaitoa?

Neuvokaa te viisaammat joilla enempi kokemusta imetyksestä, mitä minun kannattaisi tehdä.
 
Hei!
Mulle sanottiin, ettei tartte edes röyhtäyttää, jos juo tissiltä.
Kun lapsi syönyt tuon 5-10 min ja lopettaa niin odota hetki. Iske sitten lapsi samalle rinnalle. Syötä samasta rinnasta useita kertoja, jotta tissi tyhjenee kunnolla ja lapsi saa takamaitoa, joka on rasvaista ja ravitsevaa ja pitää hyvin nälkää. Tississtä tulee ensin etumaitoa, joka sokeripitoista, mutta ei pidä nälkää. Kun syötät usean kerran peräkkäin samasta tissistä, tisu tyhjenee ja saa käskyn tuotta enemmän maitoa. Lapsi saattaa lussuttaa tisua yli kaksi tuntia putkeen. Anna aina tissi suuhun, kun lapsi on tyytymätön. Mun käskettiin neuvolassa syöttää lasta päivisin joka toinen tunti ja yöllä imetysväli korkeintaan 5 tuntia. Tämä Auttoi äkkiä ja nyt meillä syödään päivisin 4h välein. Annan tuolloin syödä niin kauan kuin haluaa.Pitää välillä taukoa, mutta saattaa haluta jatkaa piene hetken tai vaikka vartin päästä.

Mielestäni sairaalassa ei panosteta imetysopetukseen ollenkaan tarpeeksi. Siitä aion antaa palautetta TYKS:lle. Asiat heille niin itsestään selviä, että eivät ymmärrä, että ekakertalainen ei voi asioita tietää ja tajuta. Mulla oli ongelmia ja netistä ja esitteistä olen löytänyt avun ja nyt meillä sujuu imetys loistavasti.

Tässä osoite loistavalle sivulle:
Babyidea - Imetyspalsta - miten rinnat toimivat

Tatja+poju 11 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Mulle tuli mieleen että tykkäiskö ja onnistuisko pojalle että söis tuttipullosta rintamaitoa? Siitä saa kuitenkin helpommin maitoa kun rinnalta jos ei rinnalla jaksa imeä.

Tatja :n kanssa samaa mieltä, sairaalassa todella vähän imetyksestä kerrotaan. Mutta miksei siitä voi kertoa jo neuvolassa raskausaikana. Mulle ei neuvolassa sanallakaan kerrottu asiasta...
 
Kokeeksi lypsin toissa päivänä maitoa. Sitä tuli vaivaiset 20ml puolen tunnin lypsämisen aikana yhteensä molemmista rinnoista.
Lopetin imetyksen koska maitoa ei tullut riittävästi ja tuon vähäisenkin rintamaidon poika pulautti pois.
En näe mitään syytä enää alkaa stressaamaan itseäni, jotta saisin maidontulon lisääntymään jo kohta 3kk:n ikäiselle pojalleni. Sitäpaitsi stressaamallahan sitä maitoa ei heru senkään vertaa.

Kun nyt olen antanut pojalle korviketta, niin hän on syönyt sitä vaihtelevasti 10-30ml enemmän kuin silloin kun vielä imetin eli ei hän luultavasti ole saanut rinnoista kuin korkeintaan tuon 30ml/ syönti.

Tuosta olen täysin samaa mieltä, että viimeistään sairaalassa olisi pitänyt neuvoa/ ohjeistaa paremmin imetysasioissa, ennenkuin päästävät kotiin.
Nyt jälkiviisaana huomasin, että sitä sairaalankin rintapumppua olisi voinut käyttää nimenomaan maidontulon lisäämiseksi, koska poika oli niin väsynyt imemään.
Sairaalassa kyllä sain sen kuvan, että pumppua käytetään vain jos maidolla on ylituotantoa eikä vauva jaksa syödä kaikkea...
 
Viimeksi muokattu:
Sintu74 Olet varmasti tehnyt parhaan mahdollisen päätöksen itseäsiä ja lastasi ajatellen. Älä pode huonoa omaatuntoa tuosta imetyksen lopetuksesta, olet yrittänyt parhaasi.

Tuosta pumppamisesta vielä. Itse täysimetin esikoistani lähes puoli vuotta, mutta en koskaan saanut pumppaamalla kuin 20ml ulos rinnoista. Kaikki eivät saa pumppaamalla ulos sitä määrää minkä lapsi saa imemällä.
 
  • Tykkää
Reactions: Sintu74

Yhteistyössä