imetyksestä

eli meillä poika nyt reilu 2 vko ja mulla tuntuu/näyttäs et maidon tulo hiipuu koko ajan :ashamed:

alunalkaenkaan ei o mitenkään runsainmäärin tullu, pakko ollu korviketta antaa lisänä kokoajan :(

mitään tehtävis asialle? vai onko jotenki "sukuvikaakin"? oonko sit triljoonasti huono äiti jos maito multa loppuu kokonaan ja muksu joutuu täysin korvikkeen varaan??

myönnetään et välil toi oma ruokailu tahtoo olla tyyliin mitä sattuu kerkeen :headwall:

nyt oon joutunu oleen aikas paljon yksin (siis muksun kans kaksin) ja tuntuu et huomaamatta menee päivä aamusta iltaan syömäti :ashamed: :mad:

ja kun eka kysees ni tuntuu et kaikki niin erilaista ja erikoista, niinku onkin :heart: :D , et ei osaa itteensä ja omia tarpeita täysin ees aatella

"juomapuolesta" sentäs huolehdin, se jotenki niin ytimenjatkees..
 
-
Se, että unohtuu itse syödä on vissiin ihan normaalia, ainakin mä en muistanu ennen kun tuli heikko olo :) Pitää vaan koittaa skarpata, mutta kun kaikki on niin ihmeellistä ja uutta... tiedän :)
Juominen on se tärkein tietysti.

Netissä on aiheesta paljon hyödyllistä tietoa, pari linkkiä:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=114&Itemid=181
http://www.imetys.fi/itu/index.php

Näistä oli minulle apua paljon aluksi. Korvikkeella saat helposti aikaan sen kierteen, että vauva ei "tilaa" lisää maitoa, koska saa korviketta. Onko tämä sinulle tuttu asia?

Ja vaikka et imettäisi ollenkaa, olet hyvä äiti! Se ei ole mittari.
 
sama -
Ja vielä siitä "sukuviasta". Minun äitini sanoi heti alkuunsa, että hänellä on 3kk:n kohdalla loppunut maito ja siirtynyt korvikkeille. Suositteli minua aloittamaan korvikkeet (vaikka ei ollut mitään merkkejä edes maidon vähenemisestä!!). Tietenkään en uskonut. Maito riitti mainiosti, täyimetin puoli vuotta, ja edelleen lapsen ollessa 10kk imetän useita kertoja päivässä. Eli ei se vanha kansa aina tiedä. 70-luvun imetys ohjeet ovat olleet sellaiset, että on ollut ihme jos maito ei ole loppunut...

Lapsentahtisuus on mielestäni se avainasia.
 
mussuttamaan!
paa se ruoka-asia kuntoon, syöt vaikka jäätelöä paketin, papusoppaa tai mitä vaan helppoa mätät naamaan niin kyllä se vaan tekee ihmeitä. Ja opettelet tekemään hommat niin, että se sun syöttäminen tulee ensin. Muuten tosiaan käy niin, että kas kello on kuus ja mies tulee kotio ja mitäs hmmm oho - mä oon syöny aamupuuron. Ei siinä paljon heruta!
 
Jepp
Omasta syömisestä huolehtiminen on oman kokemukseni mukaan tärkeintä. Ja tietysti juominen myös. Oma kroppa tarvitsee aineksia mistä maitoa valmistaa. Asiat tärkeysjärjestykseen: vauva ja oma ravinnon saaminen tärkeintä. Millään muulla ei väliä! Laita vaikkapa kännyyn herätys että muistat syödä :)
 
Mä surautin sauvasekoittimella ittelleni "voimajuomia" jogurtista, hedelmistä, salaatintähteistä, ripauksesta mysliä ja/tai leseitä. Lisäksi rusinoita ja kuivattuja hedelmiä, ja imetyksen ajalle suositeltavaa monivitamiini- ja hivenainevalmistetta naamariin, ni johan lähti nälkä, ja jaksoin paremmin imettää. Mulla oli imetyksen alku todella vaikeaa, mutta vauvat kyllä osaa asiansa, kunhan saavat siihen rauhan!

Tsemppiä ja jaksuja, ja ennen kaikkea onnea perheenlisäyksestä!!! :flower:
 
kmkm
No se että maito loppuu ei oo mikään sukuvika, se ei oo siitä kiinni. Jos sinusta tuntuu että haluat imettää niin sit mä tekisin niin että keskittyisin nyt tässä alkuvaiheessa siihen, lepäisin niin paljon kuin pystyisin, pitäisin vauvaa lähellä (kantoliinassa tms) ja imettäisin tiheään. Mitä enemmän vauva imee sitä enemmän maitoa alkaa tulla. Käy lukemassa lisää neuvoja www.maitolaituri.imetys.fi .
Mitä enemmän annat lisämaitoa sitä vähemmän sulla itsellä erittyy maitoa. Mutta tietenkin jos vauvan paino ei nouse tms niin lisämaitoa on pakko antaa, mutta muutoin kehoittaisin olemaan varovainen mikäli haluaa imettää. Et kertonut onko vauva esikoinen, mutta jos on eikä sulla oo ennestään imetyskokemusta niin voi olla yllätys miten paljon vauvaa pitää imettää tuossa alkuvaiheessa. Meillä kolmas vauva varsinki oli käytännössä kellon ympäri tissillä ekat 3 viikkoa. sen jälkeen harveni mutta sittenkin on normaalia että pieni vauva on tississä kiinni kaikki illat. se menee kyllä ohi se vaihe, ei se ikuisuuksia kestä.
 
"TYTTÖ"
[QUOTE="mamma";22906705]Imetät vaan mahdollisimman paljon,niin maidonmäärä kyllä lisääntyy.[/QUOTE]

Mulla tuo ei ainakaan auttanut. Kahden lapsen kohdalla käynnyt niin. Ja söin säännöllisesti.
Noin 1kk ikään pystyim imettämään, ja sitten alettiin lisää korviketta koska maitoa ei vaan tullut.
 
No se että maito loppuu ei oo mikään sukuvika, se ei oo siitä kiinni. Jos sinusta tuntuu että haluat imettää niin sit mä tekisin niin että keskittyisin nyt tässä alkuvaiheessa siihen, lepäisin niin paljon kuin pystyisin, pitäisin vauvaa lähellä (kantoliinassa tms) ja imettäisin tiheään. Mitä enemmän vauva imee sitä enemmän maitoa alkaa tulla. Käy lukemassa lisää neuvoja www.maitolaituri.imetys.fi .
Mitä enemmän annat lisämaitoa sitä vähemmän sulla itsellä erittyy maitoa. Mutta tietenkin jos vauvan paino ei nouse tms niin lisämaitoa on pakko antaa, mutta muutoin kehoittaisin olemaan varovainen mikäli haluaa imettää. Et kertonut onko vauva esikoinen, mutta jos on eikä sulla oo ennestään imetyskokemusta niin voi olla yllätys miten paljon vauvaa pitää imettää tuossa alkuvaiheessa. Meillä kolmas vauva varsinki oli käytännössä kellon ympäri tissillä ekat 3 viikkoa. sen jälkeen harveni mutta sittenkin on normaalia että pieni vauva on tississä kiinni kaikki illat. se menee kyllä ohi se vaihe, ei se ikuisuuksia kestä.
peesaan!

Mä oon molemmat täysimettänny n.6kk (pari päivää taitaa jäädä vajaaks, yli vuoden yhteensä) vaikka kukaan mun suvusta ei oo pystyny imettään yli 3kuukautta, suurinosa on lopettanut jo 3vko paikkeilla kun tullu eka tiheeimu tai rintaraivarit - pitäneet sitä merkkinä maidonloppumisesta. Monesti on usko meinannu loppua mutta kun tytöt kasvaneet hyvin niin se antaa uutta potkua.
Pidä vaan huoli siitä että saat itte tarpeeks energiaa + juo juo ja juo...

Eikä se korvikekkaan ole mikään häpeä, jos siltä tuntuu ja näyttää että tarvii niin sä tunnet oman lapses parhaiten ja tiedät että se on lapsen parhaaksi...
 

Yhteistyössä