Imetyksestä!!

Mulla on pian 4kk vanha tytär, joka on ollut koko ajan rintaruokinnalla. Nyt hän on alkanut nukkumaan öitä ilman, että herää syömään. Siis syö illalla noin klo:22. ja sitten vasta aamulla noin klo:05.00. Olen huomannut, että maidon tulo alkaa ehtymään, eli vähemmän tarjolla kun ennen. Tähänkö imetys nyt sitten loppuu? Pari kuukautta olisin vielä halunnut imettää. Pitääkö nousta öisin pumppaamaan??
 
Yöimetyksethän ne on parhaita maidontuotantoa ajatellen, mutta mikäli päivällä imetät monta kertaa, en usko, että maito loppuu vaan maitomäärä on vaan tasaantunut tarvetta vastaavaksi. Ei se maito kai mi minnekään voi loppua, jos tähän asti on hyvin tullut. Loppuuhan ne yöimetykset yleensä ennen päiväimetyksiä eikä maito silti lopu.
 
itselläni on 4,5kk ikäinen tyttö ja hän alkoi myös tuossa 3,5-4kk ikäisenä nukkumaan yönsä hyvin. menee 10 aikaa nukkumaan (syö siinä 8-9 aikaa) ja herää 6-7 syömään. joskus mentiin jopa 9 asti ilman herätyksiä. Olen pistänyt myös merkille että päiväs aikaa tuntuu että maitoa ei oikein tule ja olen korvikettakin tarjonnut (harvemmin sitä kuitenkaan enää tarvii). Jos tuntuu että tissit muistuttaa pannukakkua kun tyttö tahtoo syödä, annan ensin korviketta joku 30-40ml ja sitten vasta imetän koska tyttö on sitä lajia että jos ei maitoa tuu suihkuamalla, menee hermo. näin imetys on rauhallisempaa. Mutta harvoin on tätä pitänyt tehdä, yleensä sitä maitoa on silti riittänyt tytön tarpeisiin. syö päivisin 3-4h välein.

En usko että imetyksesi tähän päättyy. itse olen jo mennyt kuukauden verran tällä ja hyvin on maito riittänyt kun painoa on tullut oikein hyvin. Luottaa vaan siihen että imetys onnistuu eikä ota siitä turhaa stressiä niin eiköhän se onnistu. Sitä voi päivisin yrittää imettää useammin tai sitten välissä pumpata niin maidon tuotanto kiihtyy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mummy Sunshine:
Yöimetyksethän ne on parhaita maidontuotantoa ajatellen, mutta mikäli päivällä imetät monta kertaa, en usko, että maito loppuu vaan maitomäärä on vaan tasaantunut tarvetta vastaavaksi. Ei se maito kai mi minnekään voi loppua, jos tähän asti on hyvin tullut. Loppuuhan ne yöimetykset yleensä ennen päiväimetyksiä eikä maito silti lopu.

Peesi tälle!
Kyllä vauva kertoo jos on nälkäinen, eli ei saa tarpeeksi maitoa, ja silloinkin vaan tihentää imetystä niin maitoa alkaa taas tulemaan enemmän.
Meinaan kun itse olen omasta tahdosta lopettanut imetyksen puolen vuoden hujakoilla niin ei se kertaheitolla lakkaa tulemasta, vaan aikaa siihen meni ennen kuin voi sanoa että maito "loppui".
 
Hei!

Mullakin 5 kk vanha tyttö ja saman olen huomannut öisin käyvän. Se on ihan normmaalia että rinnat täyttyvät enää tarpeen mukaan. Kyllä maito riittää kun pidät huolen että illalla juot runsaasti nestettä. ennemmin se minull aon vaikuttanut maidon tuloon seuraavalle päivälle jos juominen on jäänyt vähiin, muuten maito kyllä riittää päivälläkin vaikka kuinka "rukkasilta" ovat tuntuneet =)
 
Itsekin tuossa korvikekokeilun yhteydessä pohdin samaa ja:
1) vauva herää yöllä, jos on nälkä
2) maitoa tulee vaikkei rinnat ole pinkeät
3) vauva kyllä tilaa sen, jos ei riitä
4) pitää huolehtia omasta riittävästä juomisesta. Minulla ainakin janon tunne väheni.
Lisäksi rintaruokituillahan tuossa iässä saattaa painokäyrän kasvu hidastua, mutta ei pidä hätiköidä. Vauva kyllä kertoo missä mennään.
 
Ihan samaa kuin muutkin tulin sanomaan eli jos vaan annat sitä rintaa muina aikoina niin paljon kuin vauva haluaa, niin ei se ihan äkkiä lopu!
Ja tuo klo 5.00 on vielä kait ihan yöimetyksen puolella...

En tiedä mistä olet päätellyt, että maidon tulo alkaa ehtyä (sitähän ei näe kuinka paljon vauva maitoa tissistä imemällä saa...), mutta siitä, että rinnat eivät tunnu enää yhtä täydeltä kuin ennen ei voi ainakaan päätellä mitään. Jossain vaiheessa monilla imettäjillä nimittäin rinnat tavallaan tottuvat imetykseen niin, että ne palaavat lähestulkoon normaaliin kokoon ja pingottuvat vasta sitten, jos imetyksessä on pitkä pitkä tauko.
 
neitiperho
Niin ja pidempään imettäneellä...vaikka olisit pitkään imettämättä, ei ne rinnat siltikään enää pinkeäksi muutu vaikka maitoa tulisikin. Itse lopetin nyt imetyksen pari viikkoa sitten eikä huomaa mitään eroa. Pingotusta tulee vain ekoina kuukausina sitten se kokonaan loppuu kun rinnat tosiaan tottuvat tähän.
 
Mäkin huomasin varmaan juuri tuolla 4 kk kohdalla, että rinnat tuntuivat "tyhjiltä". Ei siis ollut pingoittunutta tunnetta, eikä vauvakaan enää syönyt millään imetyskerralla hotkien. Herumisen tuntemuksetkin jäivät pois. Mutta kyse oli juuri tuosta mitä muutkin ovat kertoneet, että rinnat tottuvat maidontuotantoon. Täysimetyksellä on siis menty edelleen, ja vauva on viikon päästä 6 kk. Korviketta en ole antanut kertaakaan ja hyvin on vauva kasvanut. Kyllä sitä maitoa piisaa, vaikka itsestä ei tunnu samalta.
 
Mun tissit tuntuu ihan rukkasilta...ei oo aikoihin "suihkunnut" tai pingottanut,vauva syö vain kolmesti päivässä,öisin tosin vielä vaihtelevasti. Ikää herralta löytyy jo 9.5kk,mut pointti tässä siis on se et niin kauan kun ipana on tyytyväinen,ei kannata stressata... maitoo riittää hänen tarpeisiin. Sitä ei voi päätellä rintojen koosta tai muodosta tai siitä paljonko saa lypsämällä... ja mullakin oli aikasemmin tosi suihkuavat rinnat ja ihan yhtäkkiä meni tälläsiks nahkoiks ;) kun kaveri vähensi imuttelua =)
 
Musta kuulostaa hyvälle -molemmat saatte nukkua :) ei se maito häviä mihinkään ja se4 et pikkunen on tyytyväinen ja jos kasvaa hyvin kertoo vaan et hyvin maitoo piisaa. Kyllä tulee taas aikoja kun enemmän halutaan olla rinnalla. :)
 

Yhteistyössä