Imetyksestä taas asiaa

• Viestiketjun aloittaja ilveskissanminttu
  • Ensimmäinen viesti
ilveskissanminttu
Mietin tässä tunteeko kukaan ketään joka olisi imettänyt lastansa raskaudesta huolimatta. Siis tarkoitan ihan pitkälle raskautta. Kun nykyään taitaa olla suosituksena että se imetys pitäisi lopettaa raskauduttuaan. Ja kun tuo imetys tuntuu muutenkin olevan jotenkin kiellettyä vaikka ei olisi edes raskaana :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 10:08 ilveskissanminttu kirjoitti:
Mietin tässä tunteeko kukaan ketään joka olisi imettänyt lastansa raskaudesta huolimatta. Siis tarkoitan ihan pitkälle raskautta. Kun nykyään taitaa olla suosituksena että se imetys pitäisi lopettaa raskauduttuaan. Ja kun tuo imetys tuntuu muutenkin olevan jotenkin kiellettyä vaikka ei olisi edes raskaana :whistle:
Kyllä tässä suomen maassa on paaaljon tandemimettäjiäkin, elikkä rinnalla kaksi lasta yhtäaikaa!!

Imettää voi mainiosti raskausaikanakin, omasta jaksamisestahan se riippuu!

Neuvolasta saatu ohje raskausajan imetykselle on, että mikäli lääkäri kieltää seksin (esim. keskenmenoriskin takia), niin silloin ei imetystäkään suositella. =)

ilveskissanminttu
\
Neuvolasta saatu ohje raskausajan imetykselle on, että mikäli lääkäri kieltää seksin (esim. keskenmenoriskin takia), niin silloin ei imetystäkään suositella. =)

[/quote]

Mä junioria odottaessani sain neuvolasta ohjeen että imettäminen kannattaa lopettaa koska se saattaa aiheuttaa supistelua. Ja tuon samaisen ohjeen olen kuullut monen muunkin saaneen. Itse lopetin istten imettämisen koska todellakin sain supistuksia. Mutta myöhemmin olen ajatellut että ehkä kuitenkin olis voinut vielä imettää...

faktahomma
Mä en imettäisi vaikken oisi raskaanakaan, korkeintaan 2kk imetän. Pitkään imetetyt lapset on allergisia ja puhkee diabetekset jne, myös korvatulehduksii ja muista sairasteluja enemmän. :(

ilveskissanminttu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 10:18 faktahomma kirjoitti:
Mä en imettäisi vaikken oisi raskaanakaan, korkeintaan 2kk imetän. Pitkään imetetyt lapset on allergisia ja puhkee diabetekset jne, myös korvatulehduksii ja muista sairasteluja enemmän. :(
Mun käsittääkseni se menee juuri toisin päin. Eli pitkä imetys antaa lapselle paremman immuuniteetin.

\

Vai faktahomma?? :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

Itellä kyllä kokemukset täysin päinvastaisia!!!

Tunnen kyllä tandemimettäjiä, joilla imetys raskausaikana sekä kahden imetys on onnistunut vaivatta. Mutta tunnen myös heitä, joiden imetys on loppunut aika pian raskauden alettua. Joskus olen kuullut, että maidon maku taikka koostumus muuttuu jotenkin niin, että lapsi saattaa alkaa hylkimään rintaa itse.

\
No hyvä ihme, jos noin varma tieto on niin koitas nyt saada tuotua tuo näkökanta kaikkien tietoon vähän voimakkaammin! Linkitäpä samalla ne tutkimukset joissa nuo asiat on todettu.. tokihan on faktaa esittää väitteidän tueksi, eikös? :D :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 10:35 Miuski kirjoitti:
Tunnen kyllä tandemimettäjiä, joilla imetys raskausaikana sekä kahden imetys on onnistunut vaivatta. Mutta tunnen myös heitä, joiden imetys on loppunut aika pian raskauden alettua. Joskus olen kuullut, että maidon maku taikka koostumus muuttuu jotenkin niin, että lapsi saattaa alkaa hylkimään rintaa itse.
On totta, että jotkut lapset alkavat hylkimään rintaa, kun maku saattaa muuttua. Mutta näissä tapauksissa imetys loppunee luonnollisesti raskauden alussa...

Tätä maidon maun muuttumista saattaa esiintyä myös silloin kun äidillä alkavat kuukautiset, toiset lapset reagoivat siihen, mutta toiset eivät. :)

Maidon koostumus ei kuitenkaan muutu miksikään, jos äiti syö terveellisesti ja monipuolisesti ja huolehtii vitamiinien& hivenaineiden saannista.

Minä olen imettänyt kahdesti raskauden aikana. Molemmilla kerroilla maito on loppunut siinä rv 12 tienoilla. Esikoinen vieroittuikin silloin itse (ikää silloin 1v3kk), kakkosta 1v10kk on joutunut vieroittelemaan. Käykin yhä aamutissillä vaikke maitoa enää tulekaan, viikkoja nyt 18. Mutta aion vieroittaa kokonaan muutaman viikon sisään, tandemimetystä en koe omalla kohdallani luontevaksi, vaikka tiedän sen monilla hyvin sujuneenkin.

Kun aloin odottaa toista lasta, neuvolassa ollut kätilö sanoi itsekin imettäneensä raskausaikana ja olikin sitä mieltä ettei imetyksestä ole mitään haittaa. Nyt kolmosta odottaessani sinne on tullut uusi th, joka käski heti lopettaa imetyksen etten aiheuta keskenmenoa :eek: Hänelle kyllä perustelin mistä tietää että imetyksestä on vaaraa (verenvuoto, supistukset, seksikielto). Hän lähinnä pyöritteli silmiään, eli taitaa samat pelottelut antaa seuraavallekin joka tunnustaa vielä imettävänsä.

Voit hyvillä mielin imettää, mutta jos et halua tandemimetystä, kannattaa vieroittaa ajoissa jo ihan mustasukkaisuudenkin takia. Esikoiseni ei enää muistanut käyneensä rinnalla kun kakkonen syntyi, tämä kakkonen taas on jo niin vanha (2v3kk kun vauva syntyy) että saattaa muistaakin, jos tässä puolessa välissä vieroitan. Saa nähdä kuinka käy...

\
Tää on silkkaa faktaa ainakin meidän perheessä :wave: !

*can you see the irony in this*

sä oot varmaan tän jo lukenut, mutta http://www.imetystukilista.net/faq/raskaus.php

kavereista yksi imetti tandemina, toinen imetti noin rv 20 asti, jolloin alkoi maha olla "tiellä". useilla kuulemma maito vähenee tuohon raskauden puoliväliin mennessä niin että edellinen tissitakiainen vierottaa itsensä.

ite jos raskaaksi tulisin, imettäisin varmaan niin kauan kunnes tytär itse vierottaisi itsensä, jollei tulisi mitään ongelmia.

totta kai siinäkin pitää mennä äidin jaksamisen ja voinnin mukaan, varsinkin jos lapsi pystyy/osaa juoda muutakin kuin ämmää.

ilveskissanminttu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 14:15 äitipeikko kirjoitti:
sä oot varmaan tän jo lukenut, mutta http://www.imetystukilista.net/faq/raskaus.php
En mä ollut tota käynyt lukemassa =) kun mulla ei oo ollut koskaan tarvetta käydä tuolla tukilistalla. Mutta kiitos, selvisi ainakin vähän neuvoloita laajempi kanta imetysasiaan.

ilveskissanminttu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 14:19 maikki kirjoitti:
Onkos siulle kissanpentu tulossa? :whistle:
Lähinnä mielenkiinnosta kyselin tuota ihmisten yleistä kantaa asiaan. Kun yleisesti ottaen se imetys + raskaus tuntuu olevan jotenkin negatiivinen asia. Tai sitten kuulee juuri niitä varotteluja, kuten itsekin kuopusta odottaessani. Ja itse en henk.koht taida tuntea ketään joka olis imettänyt raskaana (itseäni lukuunottamatta siis).

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 10:20 ilveskissanminttu kirjoitti:
\
Mun käsittääkseni se menee juuri toisin päin. Eli pitkä imetys antaa lapselle paremman immuuniteetin.
Ei pidä paikkaas!

Minä oon imettänyt lastani raskaus aikana. Neuvolassa kehoitettiin se lopettamaan, mutta eivät syyllistäneet tai toruneet =) kun jatkoin. Lopetin noin 20rv kun alkoi tulla todella paha olo aina kun imetin, olisin mielelläni jatkanut ja ns. tandemimettänyt...mut ei voinut kun siis tosi paha olo tuli sellainen oksettava, ei kuitenkaan supisteluja tai muutakaan sellaista :/

ilveskissanminttu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 15:07 AlleyRat kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 10:20 ilveskissanminttu kirjoitti:
\
Ei pidä paikkaas!
No sitten mulle on joka taholta annettu täysin väärää infoa.

Yhteistyössä