imetyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ristiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ristiina

Vieras
Hei!

Vielä viikko sitten olin tuolla odottajien puolella, mutta nyt on sitten ihana tyttövauva sylissä ja elämä hymyilee :)
Imettäminen sujuu hyvin, maitoa tulee vaan ihan sairaasti. Tyttö ei joka syöttökerralla jaksa imeä molemmista rinnoista vaan välillä vain toisesta koska maitoa tulee niin paljon. Sitten kun yritän lypsää rintapumpulla toisen rinnan tyhjemmäksi, en saa pulloon lypsettyä kuitenkaan kuin jonkun 40-50milliä. Ja rinta jää edelleen täyteen maitoa. Ihmetyttää... mistäkähän moinen johtuu?

Painon laskuun imetys näyttää kyllä tehoavan vähän liiankin hyvin. Kärsii kyllä syödä sitä sun tätä ja paino vaan laskee. Raskauskiloja tuli 9 ja 8kg on jo lähtenyt pois. Mutta ihmetyttää tosiaan tuo pumppaaminen, ku haluaisin saada rintoja tyhjemmiksi niin olokin helpottas vähän!

Olisko mitään vinkkejä kellään?

Onnea tuoreelle äidille:) Menee aikaa, kun tarjonta ja kysyntä kohtaa eli maidon tulo tasaantuu vauvan tarpeiden mukaiseksi:) Pumppaaminen vain lisää maidon tuloa. Itse en koskaan pumpannut ja syötin aina yhden tissin kerralla.

Huomasin myös sellaisen että pumpatessa ensin tulee jonkin verran maitoa ja sitten tuntuu siltä että ei enempää tule. Mutta: vielä kun vaan jatkaa pumppaamista niin sitä alkaa ruiskuta tosi kovaa.

Kannattaa kokeille. Ja myöskin se auttaa kun painelee/rutistelee välillä rintaa sieltä sun täältä ihan käsin niin tyhjenee tasaisesti joka puolelta.

ihan turhaan pumppailet, pumppailu vaan pahentaa tilannettasi. annan vauva syödä niin paljon kuin haluaa, ylimääräinen kyllä sitten vuotaa rinnoista pois tai poistuu aineenvaihdunnan kautta. vähitellen maidontuotanto mukautuu vauva tarpeisiin. molempien rintojen ei tarvitse tyhjentyä samalla kertaa. jos tissi tuntuu epämukavan pinkeältä niin painele sitä lämpimällä pyyhkeellä tms. niin ylimääräinen maito valuu pois.

Kiitos vinkeistä!

En ole nyt sen koommin lypsänytkään vaan antanut asian olla. Huomaan että kyllä tämä tästä pikkuhiljaa alkaa tasottuun tää maidon tulo.

onnea! samaa mieltä kuin mimikin, älä suotta stressaa toisen rinnan tyhjäksi saamisesta, jos mitä enemmän sitä pumppaat tyhjäksi, sitä enemmän se tuottaa maitoa. Tuo on just tuota alkuviikkojen hankaluuksia, mullakin maito tulla humpsahti rintoihin niin että rytinä kävi ja vauva ei syöny siitä ku pikkumääriä. sen verran voit pumpata että olo helpottuu, joku sanoi eetä 20-30ml on riittävä eikä silti stimuloi liiaksi maidontuotantoa.

Mutta muistan kyllä, mulla oli kanssa eka viikolla rinnat ihan kovana, ja jos ne on vielä arat (siis muualta kuin nänneistä, niistä ne nyt tulee arakasi joka tapauksessa) ni sitten on ehkä hyvä välillä saada rinta tyhjäksi mutta ei tietenkään joka syötöllä. Mulle sanottiin näin, koska arkuus oli tosi kova ja rintatulehdus oli lähellä. Lapsi on paras tyhjentäjä, sekin on hyvä jos se imee erinnan tyhjäksi edes joka toinen kerta. Mutta mulle neuvottiin vielä rahkakääreet ennen ja jälkeen imetyksen rauhottamaan aristusta helpottamaan maidon virtausta. NIitä laittelin sitten aluksi 3 x pvssä. Jääkaappikylmää rahkaa laitat rennosti, väh. 1/2prk/rinta, ihan kaikkialle, sitten tuorekelmu, sitten vaikka vauvan harso+toppi tmv että pysyy paikallaan. Olis hyvä jos ehtis olla paikalla 1h. Toi auttaa aristukseen, ehkäisee tulehdusta ja maito tulee ""tukospaikoista"" pois herkemmin. Tämä siis ihan synnäriltä neuvottu ohje.

Pian se maidontuotanto tasaantuu vastaamaan lapsesi kulutusta ja saattaa tulla jopa aikoja että rinnat tuntuu iltaisiin ihan tyhjiltäkin. Maitoa silti riitti, ainakin meillä, imettää tuolloin piti useammin ja maidon määrä taas nousi. Soita neuvolaan heti jos rinnat tuntuu kipeiltä ja pidä itsesi lämpimänä nyt.

Yhteistyössä