Imetyksestä/yösyönnistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamuntorkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

aamuntorkku

Aktiivinen jäsen
20.01.2005
15 181
2
36
Onkos teillä imettäjillä ollu hankalia kausia? Ja jos vauvanne on olllut "yösyöppö", ovatko yöruokailut kestäneet kuinka vanhoiksi?

Meidän jätkä (3½kk) on taas vaihteeksi alkanut yösyöpöksi - viime yönä imas tissiä 4krt ja päivällä tuputtamalla syötin 4 krt ja niistäkin pari oli aluksi melkoista huutamista tissille :/

Kiinteiden anto on jo mielessä, mut en toisaalta haluis ihan vielä antaa, kun poika kasvaa niin komiasti tuolla rintamaidolla.. Esikoisen kanssa oli ihan erilaista. Tyttö tankkas päivät ja ei syönyt paljon yöllä. Tää jäppinen ei tankkaa yhtään yötä varten enkä oikein tiedä miten sitä vois siihen suuntaan avittaa..?

Kertokaa jotain :flower:

Meillä tais olla just 4kk tienoilla semmonen kausi että tunnin välein heräs, ei välttämättä olisi tissiä tarvinnut, mutta se oli helpoin mulle. Arvelen että johtu siitä kun alkoi liikkuun niin se tuli sitten uniinkin.

Tässä just mietin että miten sitä vois lopetella yösyöntejä? Mistä minä tiedän että vauvalla ei varmasti ole nälkä? Esikoisen annoin syödä 10kk asti yölläkin, mutta sitten kun syöntejä alkoi olemaan sen 10 krt niin lopetin kerta heitolla, mutta nyt voisin jo aikasemmin.

Meidän tyttö (6kk) syö öisin n.3krt vaikka syö jo kiinteitä; aamupuuro, kasvissose, hedelmäsose ja iltapuuro ja silti herää öisin :/ Nyt ajattelin lopettaa imetyksen, toisesta syystä kylläkin mutta ehkä se sit auttaa....

Sillä voi olla tiheän imun kausi, tai sitten sun pitää tankata enemmän, jotta maidossasi riittää energiaa. Meidän poika painoi 4 kk iässä jo 9 kiloa, joten mun mölö ei enää pelkästään riittänyt pojulle.

Vaikka meillä ruvettiinkin antamaan jo 4 kk iässä kiinteitä (aloitin lounaalla ). Niin ssiltikkin poju söi kerran yössä 10 kk:ksi asti

kuulostaa tutulta, mutta voin lohduttaa että se on ohimenevää :). Meillä tyttö 7 kk ja nykyään syö vain kerran.. ihan itse jätti muut kerrat pois, siis ilman unikouluja yms.. kun rupeatte antaa kiinteitä, voi yösyönnitkin loppua. Tsemmpiä, ja muistakaa aika aikaa kutakin!

Alkuperäinen kirjoittaja säästöpossu:
Meidän tyttö (6kk) syö öisin n.3krt vaikka syö jo kiinteitä; aamupuuro, kasvissose, hedelmäsose ja iltapuuro ja silti herää öisin :/ Nyt ajattelin lopettaa imetyksen, toisesta syystä kylläkin mutta ehkä se sit auttaa....

Ja meillä syö 7kk ton 2-3 krt yössä vaik puurot menee aamuin illoin, välipalat ja 2 soseruokaa. Väsyttää.

Juu, mä oonki kyllä ajatellu, että ei ne kiinteet välttämättä tuota yösyöntiä vähennä, mut jotain tekis mieli keksiä. Eniten mulla harmittaa se, että päivällä tuo syönti on menny semmoseksi tuputtamiseksi. Vissiin kai se on sitä, että pikkumiehellä on niin paljon seurattavaa, ettei malta syödä? Tai mistä minä tiedän.

Niiin se vaan kai on, että ikinä ei ole hyvä. Esikoisen aikaan harmittelin, kun neiti roikku koko ajan tissillä ja nyt ressaan, ku poika ei roiku :whistle:

nostatteko lapsen suoraan tissille? Vai koetatteko rauhoittaa eka muuten? Joskus riittää pelkkä tutin laitto, hyssytys sylissä yms... kannattaa kokeilla eka kaikkea muuta ja viimeiseksi antaa tissi..

Meidän tyttö 10 kk on ihan näihin asti minusta syönyt yöllä nälkäänsä, siinä puolenyön tietämillä (nukkumaan mennyt ehkä 9-10 maissa). Se iltatankkaus ei vaan ole tuntunut riiittävän. Tissillä olen hiljentänyt sitten aamuyöstäkin tytön, mutta siinä ei ole ollut enää aikoihin kyse muusta kuin pahasta tavasta... joo ja ajattelin tässä ihan pian aloittaa yösyönneistä vierotuksen. Rasittaa vaan pelkkä ajatuskin siitä huudosta, joka todennäköisimmin nousee kun tissipalvelu ei enää pelaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hulivili:
nostatteko lapsen suoraan tissille? Vai koetatteko rauhoittaa eka muuten? Joskus riittää pelkkä tutin laitto, hyssytys sylissä yms... kannattaa kokeilla eka kaikkea muuta ja viimeiseksi antaa tissi..

Tuttia meidän pikkumies ei huoli.. Joskus, jos ed. syötöstä on vähän aikaa, auttaa röyhtäytys, mut yleensä aika nopsaan annan tissin suuhun, koska se on kuitenkin helpoin/hiljaisin tapa.

Mun tyttö oli ihan tissihirmu. Heräs ton koko ekan vuoden moooonta kertaa joka yö tisulle. Hirvee huuto jos en ois antanu. Kun ikää oli 1v1kk lopetin sen kuin seinään sillä sai jo lehmänmaitoa ja ei ois öisin enää päästäny irti vaan huusi jos irrotin nukkuvana tisun suusta. Ja siinähän ei oo enää järkee noin isolla. Täysimetin 6kk. Sit vasta soseet.
Ihmeen hyvin jaksoin. Jos ois heränny vaan neljä kertaa yössä ois ollu tosi kiva ;) mutta se ei kyl riittänyt vaan ihan pahimmillaan oli toistakymmentä kertaa joka yö. mun aivot ei päässy lepovaiheeseen missään vaiheessa.
Nyt tyttö 1v2kk kohta eli noin kuukausi vierotuksesta ja nukkuu hienosti.
Sulla ei vielä tod vierotuksen tarvetta ja JOS vaan jaksat niin annan pienen herätä tisulle, se kun on vielä niin pieni reppana :) :hug:
Tutti meidän tytölle ei kelvannut ja jos koitin siis silitellä jne sai raivarin. Tisu oli pakko olla.

Minulle terkka sanoi että noin 3kk paikkeilla maidontulo hieman vähenee jostain syystä (ei osannut sanoa syytä) niin vauva syö silloin tiheämmin. Itse olen ainakin kaikkien kolmen lapsen kohdalla huomannut että 3kk iässä on alkanut syödä tiheämmin.
Nyt 10kk tyttö haluaa edelleen tissiä kerran yössä. Esikoinen söi yli vuoden ikäisenäkin yöllä koska en herännyt aina siihen kun tuli syömään. Oli hieman vaikea lopettaa imetystä. Keskimmäiselle kelpasi yöllä tutti.

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Mun tyttö oli ihan tissihirmu. Heräs ton koko ekan vuoden moooonta kertaa joka yö tisulle. Hirvee huuto jos en ois antanu. Kun ikää oli 1v1kk lopetin sen kuin seinään sillä sai jo lehmänmaitoa ja ei ois öisin enää päästäny irti vaan huusi jos irrotin nukkuvana tisun suusta. Ja siinähän ei oo enää järkee noin isolla. Täysimetin 6kk. Sit vasta soseet.
Ihmeen hyvin jaksoin. Jos ois heränny vaan neljä kertaa yössä ois ollu tosi kiva ;) mutta se ei kyl riittänyt vaan ihan pahimmillaan oli toistakymmentä kertaa joka yö. mun aivot ei päässy lepovaiheeseen missään vaiheessa.
Sulla ei vielä tod vierotuksen tarvetta ja JOS vaan jaksat niin annan pienen herätä tisulle, se kun on vielä niin pieni reppana :) :hug:
Tutti meidän tytölle ei kelvannut ja jos koitin siis silitellä jne sai raivarin. Tisu oli pakko olla.

Joo en mää oo oikeestaan mitään vieroitusta vielä ajatellutkaan, mutta pohdiskelen vain, miten pojan sais paremmin syömään päivällä, ettei tarttis yöllä niin tankata :whistle: Mut eipä siihen taida mitään poppakonsteja olla, pitää vaan tanssia jätkän tahtiin. Ja voihan tää olla myös joku välivaihe (toivotaan toivotaan ;) )..
Onneks mä omaan hyvät unenlahjat eli nukahdan kyllä samantien, kun vauva on maitonsa syöny.

Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:

Joo en mää oo oikeestaan mitään vieroitusta vielä ajatellutkaan, mutta pohdiskelen vain, miten pojan sais paremmin syömään päivällä, ettei tarttis yöllä niin tankata :whistle: Mut eipä siihen taida mitään poppakonsteja olla, pitää vaan tanssia jätkän tahtiin. Ja voihan tää olla myös joku välivaihe (toivotaan toivotaan ;) )..
Onneks mä omaan hyvät unenlahjat eli nukahdan kyllä samantien, kun vauva on maitonsa syöny.

Jep, mäkin sammuin aina heti kun likka oli syöny. Ihan kätevä syöttötapa kyl kun on heti lämmin maito siinä vieressä :). Tuon ikäisenä likka söi päivälläkin tunnin välein :D . Yli 6kk:na harvensi pikkuhiljaa 2h ja vähän vanhempana 2-3h väleihin ;) . Olin kävelevä tisu :laugh:

Jep, mäkin sammuin aina heti kun likka oli syöny. Ihan kätevä syöttötapa kyl kun on heti lämmin maito siinä vieressä :). Tuon ikäisenä likka söi päivälläkin tunnin välein :D . Yli 6kk:na harvensi pikkuhiljaa 2h ja vähän vanhempana 2-3h väleihin ;) . Olin kävelevä tisu :laugh:

Jep :laugh: Ja tarkemmin ku tässä ajattelee, niin eihän mulla asiat hassummin ookkaan ;)

Meillä vauva 6,5 kk, kiinteät mukana ja heräilee 3-6 kertaa yössä. Isä yrittää tutilla rauhoitella, joskus onnistuu useimmiten ei eikä sitä jaksa yöllä ruveta valvomaan. Tuntuu että koko ajan yöt huononee, väsyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä vauva 6,5 kk, kiinteät mukana ja heräilee 3-6 kertaa yössä. Isä yrittää tutilla rauhoitella, joskus onnistuu useimmiten ei eikä sitä jaksa yöllä ruveta valvomaan. Tuntuu että koko ajan yöt huononee, väsyttää.

Ja mä lykkään kyllä tissin suuhun useimmiten mutta kyllä se vaan väsyttää herätä monen monta kertaa yössä kun on niin vaikea saada vielä unen päästä kiinni..

Jep :laugh: Ja tarkemmin ku tässä ajattelee, niin eihän mulla asiat hassummin ookkaan ;)

Mä halusinkin just näyttää että toisilla on hiukan rankempaakin ;), eimut ihan juuri sen takia et joka kerta kun heräät imettään, muistat et sulla herää VAAN 4 kertaa :D niin saat voimia jatkaa :wave: :hug:

Mulla poika 6kk ja muutaman viikon ollut samanlaista. Tissiä pitää saada monta kertaa yössä. Samaa voin sanoa että ei jaksa kohta enää. Illalla aina päättää että vaikka itketän yöllä jos ei muu auta mutta tissiä en joka kitinään anna. Mutta kun yö tulee niin helpoimmalla väsynyt pääsee kun lykkää tisun suuhun ja jatkaa unia.. Nyt pari yötä mennyt jopa siihen että poika herää kun tissi tippuu suusta ja taas sama homma...!!!

Meillä esikoinen oli yösyöppö. Helpotuksen toi sitteri, jonka nostin meidän sänkyyn ja keikuttelin vauvan siihen uneen aina välillä. Nukahti aika nelposti (auttoi pikku kapalointi), eli kova nälkä ei tosiaan ollut, vaan ei osannut nukahtaa itsekseen. Alkoi myös syödä päivisin paremmin, kun yöllä ei saanutkaan niin paljoa. Tai mikä lie vaikutttanut. Pahin oli 4kk iässä... Tosin 11kk iässä jäi vika yösyöttö vasta pois :| Tämä toinen on onneksi nukkunut yönsä läpi 5-viikkoisesta!! Sama äiti, samanlainen maito, molemmilla täysimetys. Ovat vaan niin erilaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Silti Onnellinen:

Mulla poika 6kk ja muutaman viikon ollut samanlaista. Tissiä pitää saada monta kertaa yössä. Samaa voin sanoa että ei jaksa kohta enää. Illalla aina päättää että vaikka itketän yöllä jos ei muu auta mutta tissiä en joka kitinään anna. Mutta kun yö tulee niin helpoimmalla väsynyt pääsee kun lykkää tisun suuhun ja jatkaa unia.. Nyt pari yötä mennyt jopa siihen että poika herää kun tissi tippuu suusta ja taas sama homma...!!!

Voi meitä. Koitetaan jaksaa.
Minua ei kyllä lohduttanut yhtään tuo että vauva herää "vaan" 4 kertaa yössä, pikemminkin rupes ärsyttämään että eikö tässä saakaan väsynyt olla. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Silti Onnellinen:

Voi meitä. Koitetaan jaksaa.
Minua ei kyllä lohduttanut yhtään tuo että vauva herää "vaan" 4 kertaa yössä, pikemminkin rupes ärsyttämään että eikö tässä saakaan väsynyt olla. :ashamed:

Voi sitä olla väsynyt, vaikka ei joudukaan heräämään yhtä monta kertaa yössä kuin joku toinen. Kyllä ihminen tarttee ehjät yöunet ja sitäpaitsi me ollaan kaikki yksilöitä. Mut eiköhän se jossain vaihessa teilläkin helpota, tsemiä :flower:

Meillä on tainnut pirpanalla olla kerran kuussa sellainen yö, että on herännyt tunnin välein syömään. Olettaisin, että tilailee maitoa lisää.

Yhteistyössä