Imetyksestä...nyt se on sit todistettu.

02.06.2008
975
0
16

Siis se, että pelkkä rintaruokinta 6kk ikään saakka tai jopa pidemmälle on tai ainakin voi olla vahingoksi lapselle. Se nimittäin altistaa ruoka-aineallergioille.

Ilmeisesti parasta olisi imettää ensimmäiset 4kk ja sit alkaa antamaan kiinteitä imetyksen lisänä niin allergioiden todennäköisyys olisi pienempi.

Vähän lisää vettä tähän ainaisen imetyskeskustelun myllyyn.... vai sanoisinko bensaa :laugh:

Tähän mun on pakko sanoa että imetin 6 kk ja meillä on mitä tervein lapsi! nyt ikää 10 kk. :D Mutta sitä mä en jaksa tajuta että miksei joku imetä lainkaan kun se on ällöttävää / tissit menee pilalle..

*vettä myllyyn!*

Missäs se on todistettu? Eikö sen tutkimuksen tulos ollut että 6kk täysimetys on ok, mutta jos jatkaa siitä pidempään, esim. 9kk niin silloin on se kohonnut allergiariski, vai onko tullut jo joku uusi tutkimus? :whistle:

Mä en kyllä sokeasti luota noihin tutkimuksiin, nehän vaihtelee vähän väliä ;)

Paljon paremmin selviää maalaisjärjellä ja sillä että tekee niin kuin omalle lapselle on parhaaksi :heart:

Meillä imetettiin molempia 6kk täysimetyksellä ja allergioilta säästytty. En kyllä hetkeekään usko et imetykseen mitenkään liittyis, geeneihin ehkä enemmän.

Itse en ole imettänyt käytännössä ollenkaan, ja meillä on terveimmät lapset koko kaveripiirissä. Löytyy eräskin imetysvouhkaaja, jonka lapsilla löytyy astmaa, allergioita, korvatulehduksia yms. Että eipä ole imetys mikään tae lapsen terveydestä todellakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Siksakkia:
Missäs se on todistettu? Eikö sen tutkimuksen tulos ollut että 6kk täysimetys on ok, mutta jos jatkaa siitä pidempään, esim. 9kk niin silloin on se kohonnut allergiariski, vai onko tullut jo joku uusi tutkimus? :whistle:

Mä en kyllä sokeasti luota noihin tutkimuksiin, nehän vaihtelee vähän väliä ;)

Paljon paremmin selviää maalaisjärjellä ja sillä että tekee niin kuin omalle lapselle on parhaaksi :heart:

Tänään tulleessa lehdessä (siinä prismojen s-lehdessä) oli juttu aiheesta ja jokin olikohan kansanterveyslaitoksen (en muista varmasti kuka) tyyppi kertoi asiasta. Ja siinä oli nimenomaan tuo 6kk ikä se haitallinen ja lapsen pitäisi saada kiinteää ruokaa 4kk-6kk välillä.

Olen kyllä nähnyt tutkimuksen jossa on todistettu että yli 9kk kestävä täysimetys altistaa allergioille, mutta tätä sinun keksimää tutkimusta en ole nähnyt. Laitatko linkkiä?

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Olen kyllä nähnyt tutkimuksen jossa on todistettu että yli 9kk kestävä täysimetys altistaa allergioille, mutta tätä sinun keksimää tutkimusta en ole nähnyt. Laitatko linkkiä?

En ole mitään keksinyt, luin vain tänään lehdestä jutun. Harvemmin itse keksin tällaisia :D

Alkuperäinen kirjoittaja liirah:
Tähän mun on pakko sanoa että imetin 6 kk ja meillä on mitä tervein lapsi! nyt ikää 10 kk. :D Mutta sitä mä en jaksa tajuta että miksei joku imetä lainkaan kun se on ällöttävää / tissit menee pilalle..

*vettä myllyyn!*

Käynpä minäkin tuikkaamassa bensaa, lukematta tämän enempää ja luikin sit äkkiä paskasateen alta karkuun.

Mun juniori on saanu ainoat äidinmaitonsa osastolla luovutettua maitoa. Syystä että en uskalla imettää, esikon aikaan oli pahat rintatulehdukset. Ja tuo 2vee on kyllä terve lapsi. Tervein näistä kolmesta. Ja sillä ei ole ollu kun vauvarokko ja yks mahatauti ja sitten nuhat on sellasia että pari päivää on tukkonen ja siinä se ja niitäkin on harvoin. Korvia tms ei oo sairastanu ollenkaan. Elikkä ei se äidinmaito takaa sitä että lapsi on terve.

*ja nyt luikkii lujaa karkuun*

Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Alkuperäinen kirjoittaja liirah:

*vettä myllyyn!*

Käynpä minäkin tuikkaamassa bensaa, lukematta tämän enempää ja luikin sit äkkiä paskasateen alta karkuun.

Mun juniori on saanu ainoat äidinmaitonsa osastolla luovutettua maitoa. Syystä että en uskalla imettää, esikon aikaan oli pahat rintatulehdukset. Ja tuo 2vee on kyllä terve lapsi. Tervein näistä kolmesta. Ja sillä ei ole ollu kun vauvarokko ja yks mahatauti ja sitten nuhat on sellasia että pari päivää on tukkonen ja siinä se ja niitäkin on harvoin. Korvia tms ei oo sairastanu ollenkaan. Elikkä ei se äidinmaito takaa sitä että lapsi on terve.

*ja nyt luikkii lujaa karkuun*

:flower: :laugh:

no mie en oo imettän ollenkaa, ja lapsi on ollu terve, nyt tyttö on 2v eikä oo ollu muuta ku pientä flunssaa...
siskon lapsi on imetetty 6kk ja on korvakierteet, allergiaa jne...

Alkuperäinen kirjoittaja TiiaNooraMarjaLeena:
Tänään tulleessa lehdessä (siinä prismojen s-lehdessä) oli juttu aiheesta ja jokin olikohan kansanterveyslaitoksen (en muista varmasti kuka) tyyppi kertoi asiasta. Ja siinä oli nimenomaan tuo 6kk ikä se haitallinen ja lapsen pitäisi saada kiinteää ruokaa 4kk-6kk välillä.

Ok, tuollaista en ole nähnytkään :)

Mutta silti olen sitä mieltä että nuo tutkimustulokset vaihtelee niin paljon että hulluksi siinä vaan tulisi jos niitten perusteella elämänsä eläisi :laugh:

Mä täysimetin esikoista 6kk ja meille se oli paras vaihtoehto. Tuli muuten edullisemmaksikin ;) :D Terve poika on ollut, sairastanut tosi vähän ja ainoa mistä on tullut allergisia oireita on SUKLAA! Mutta en silti sano että se olisi pelkän imetyksen ansiota, tiedän monia terveitä ja ei-allergisia lapsia jotka on saaneet vauvana korviketta ja kiinteitä aikaisin sekä myös niitä joita on imetetty mutta silti tulleet kaikki mahdolliset allergiat.

Heh, tää on varmaan niin loppuunkoluttu aihe ettei kukaan jaksa tästä täällä enää alkaa tapella :laugh:

ja minäpä imetin 6 kk ja meillä on sellanen allergikko et oksat pois...et jokainen tavallaan, musta vähän tuntuu et tuohon sairasteluun, allergioihin vaikuttaa enemmän tuo perimä kuin imetys...

Oletkos "TiiaNooraM-L" itse imetyksen kannalla, vai korvikkeen puolesta puhuja? Oletko itse imettänyt pitkään? Täällä on tosiaan liian kaluttu keskustelun avaus noi ihme " tutkimukset" ja mahdolliset allergiat teit sitten niin tai näin....:) Meillä imetetty pitkään ja hartaasti useampaa ja TERVEITÄ ovat olleet , ei ainakaan allergioita. Hankitaan siskot kunnon infoa jatkossakin vaikkapa imetystä koskien :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletkos "TiiaNooraM-L" itse imetyksen kannalla, vai korvikkeen puolesta puhuja? Oletko itse imettänyt pitkään? Täällä on tosiaan liian kaluttu keskustelun avaus noi ihme " tutkimukset" ja mahdolliset allergiat teit sitten niin tai näin....:) Meillä imetetty pitkään ja hartaasti useampaa ja TERVEITÄ ovat olleet , ei ainakaan allergioita. Hankitaan siskot kunnon infoa jatkossakin vaikkapa imetystä koskien :)

Olen periaatteesa imetyksen kannalla, mutta en milläänlailla fanaattinen asian suhteen. Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee ja terveitä ja vähemmän terveitä lapsia saadaan kummallakin tavalla. Itse olen imettänyt vain sen 3kk ja imetys loppui, koska maitokin loppui. Ja tosiaan lapseni on erittäin terve eikä mitään allergioita ole koskaan ollut.

Lähinnä piruilumielessä tämän aloituksen teinkin sillä en oikeasti voi ymmärtää miksi naiset tästä aiheesta aina tappelevat, kun kukin voi tehdä juuri niin kuin parhaaksi katsoo =)