Imetyksestä kyselisin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
mulla on 3 kk ikäinen vauveli. Esikoista imetin ainoastaan 3 kuukautta kun kokemattomuuttani ja avuttomuuttani rintakumin kanssa se meni sähläykseksi ja vauva lopetti imemisen rinnalla.

Nyt haluaisin "onnistua" paremmin. Maitoa tulee iltaa lukuunottamatta tarpeeksi, mutta vauva ei huoli vasenta rintaa. Rinnanpää on hieman pienempi (?), esikoinenkin aikoinaan hylki enemmän vasenta. Oikeasta maitoa heruu paljon enemmän ja vasemmasta tuntuu ettei oikein edes irtoa vaikka olisi täynnä maitoa. Se ei jotenkin "valu" niin helposti..

Nyt tilanne on se, että vasen ei enää tuota edes kovin hyvin kun vauva sitä hylkii.. Imee vain kävellessä tai hytkytyksen kyydissä. Saanko nyt täydelliset eripari rinnat? Kysymys kuuluukin, onko mitään kikkaa saada ilmat hyppelemistä vauvaa imemään myös vasenta vai onko mahdollista että imetys onnistuisi siitä jatkossa yhtä hyvin kuin oikeasta?

Sori sekavaa tekstiä varmaan, yritän tässä samalla vauvaa nukuttaa...

Mulla on oikea vaikeampi kuin vasen. Sitä ei varsinkaan täytenä meinaa saada herumaan ei millään ja sittenkin vaikeasti.

Ota apuun pumppu. Pumppaile sitä vasenta, jotta saat maidontuotannon pysymään käynnissä ja nousemaan ja koita muutenkin aina alkuun hiukan vaikka pumpata ensin, jotta heruminen käynnistyisi paremmin ja toisaalta nänni nousee pumppauksen ansiosta paremmin esille. :)

oletko kokeillut rintakumia vasempaan rintaan? Saattaisi auttaa otteeseen, herumista tosin voi vähentää. Pumpata kannattaa myös. Mulla oli samoin ja joskus 6kk iässä lapsi söi vain yöllä vasemmasta rinnasta, kun unenpöpperöissään ei tajunnut, kumpi rinta oli kyseessä. Imetysajan rinnat oli erikokoiset, mutta nyt ne on ihan samaa kokoa. Vaikutus ei ollut siis pysyvä.

Mitäs jos koitat niin että anna oikeaa kunnes heruminen alkaa (yhtäaikaa molemmistahan se alkaa) ja vaihda äkkiä vasemmalle rinnalle, näin ollen siitä saa heti sitä helppoa maitoa. Myöhemmin vauva oppii sen että siitä on vedeltävä rauhassa ja pitkään ennen kuin heruu. Samoin tarjoa tätä hyljeksittyä rintaa erityisesti yöllä, jolloin vauva on itsekkin vähän väsyneempi, eikä niin kranttu :)

terveisin 9 kuisen imetetyn tytön äiti

Kyllä mäkin sen tissin tyhjäksi saan, mutta vaikeammin kuin toinen (joka tuntuu, että soljahtaa vain). En osaa auttaa siinä, mistä se tarkalleen johtuu, mut sama vika rahikaisella. =)

Mut sekin auttaa, jos hieroskelet sitä rintaa ja koitat vetää sitä maitoa (mulla varsinkin tuolta kainalosta) nänniä kohti. En usko oikein, että on pelkästään tiehyistä kiinni, sillä jostain syystä joskus tuo kyllä heruu vallan mainiosti. Oon melkein päätellytkin, et on enemmän kiinni siitä, kuinka usein sen tyhjentää eli mitä useammin tyhjenee, sitä paremmin heruu.

Mut tolla pumpulla saat sitä nänniä korjattua, joten kantsii tesmata. =)

Edellisellä mun mielestä hyviä vinkkejä. Myös se, että imetät ensiksi siitä oikeasta rinnasta, sitten vaihdat lapsen vasemmalle voi toimia.

Mulla vasen tissi oli enemmän käytössä alussa, isompi se silloin oli... Sitten aloin tietoisesti tasaamaan eroa, ei noihin paljoa eroa jäänyt. Vasen mulla on muutenkin aina ollu hivenen oikeeta isompi.

Mulle tärkein neuvo mitä sisäistin imetyksen alussa oli rentoutuminen. Tai siis.. Että annoin tytön pitää tissejä ominaan, annan vieläkin. Imetin alussa todella, todella usein. Ei haitannu, vaikka tytöllä ei ollukaan nälkä, tissi sitten takasin paidan sisälle ja uudestaan ulos tarpeen mukaan. Tuntu siltä, että jos liikaa yritti tehdä siitä ruokailua, niin heti tuli jotain ongelmia. Mitä enemmän lapsi saa olla läheisissä tekemisissä rintojen kanssa, sitä paremmin lapsi itse ikäänkuin hallitsee niitä; imuote on parempi ja vahvempi jne.

Luultavasti maitoa tulee myös illalla tarpeeksi. Annatko lisämaitoa? Kuinka paljon? Maidontuotantosi nousee lapsen tarpeiden myötä. Iltaisin lapset yleensä vaa tykkäävät olla paljon tissillä.

Vielä sen verran että voit koittaa itse esim lypsää, tai heruttaa muuten (esim. lämpötyynyllä) tissiä vähän, jotta vauvalla jaksaisi kärsivällisyys kestää siihen asti että lähtee tulemaan. Kyllä mä uskon että jos sinnikkäästi vaan pesit tai tarjoat ahkerasti sitä vasenta niin rupee kelpaamaan. Samoin myös on tärkeää että jos rinta on täynnä ja maito tiukassa, lypsä (mieluiten) nänniä pehmeämmäksi (eli siis tyhjemmäksi) jotta siitä saisi paremman otteen.

Mulla kanssa vauva hylkii vasenta tissiä, vauva nyt 9kk ja edelleen imetän, imee yleensä vain kerran vrk vasemmasta ja kyllä ne vähäm eriparia on, onneks miestä ei haittaa pätkän vertaa jos semmoisiksi jäävät, liivien kanssa ei eroa huomaa...

Niin ja vielä oli tohon NinaTT:n tekstiin lisättävää, että jos annat helposti illalla lisämaitoa, lapsi tottuu ja osaa kyllä vaatia sitä. Joten lapsesi on nyt juuri sen ikäinen että varmasti helposti irtautuu tissistä, joten suosittelen että sinnikkäästi annan vaikka molemmista rinnoista illalla vuorotellen. Ei se lopu totaalisesti. Jos ei riitä, niin vartin päästä uudelleen. Maitoa kuitenkin kehittyy kokoajan lisää. Pari päivää menee varmasti kitisten, mutta myöhemmin sitten maito tuleekin helpommin, koska sitä on tilattu enemmän :)
Tsemppiä, ja nimenomaan, ota lapsi syliin vaikka telkkarin (lempiohjelman) ääreen, ja syötä häntä siinä samalla, nauttien, ei stressaten.
Ja jos kuitenkin syö hytkyttäessä, niin syö muutenkin ;)
Voit kokeilla vaikka kantoliinassa imettämistä, jos kerran kävellessä kuitenkin syö :) Onnistuu varmasti ainakin kotona.

Se 9kuisen imetetyn äiti

2 dl menee korviketta vuorokaudessa.

Kiva kuulla että "kohtalotovereita" löytyy.. itseä vaan jotenkin vaivaa tuo eriparisuus.. nytkin se on "kiinteämpi" jotenkin vaikka juuri koitin lypsää. Tuntuu että kudos on jotenkin "tiiiviimpää".

En tiedä. Koitan tsempata yöllä ja yrittää vain vasenta..

että yritän olla rento, en varsinaisesti imetyksen aikana stressaa vaan lapsi on levoton. Ei ime, itkee, ottaa kiinni, päästää irti, eikä ime kahta imua enempää. ja alkaa huutamaan. oikealle kun siirrän imee todella hyvin ja pitkään.

Koitappas sinnikkäästi vaihdella asentoja, kyse voi olla siitä että lapsi ei tahdo imeä tästä vasemmasta juuri siinä asennossa kuin häntä syötät. Koitahan vaikka kyljellään, kainalosta päin (jalat kainaloon), tyynyn kanssa, ilman, siinä kantoliinassa (jos omistat) yms. voit koittaa tarjota sitä tissiä ihan ihme asennoista. Kuitenkin hän imee silloin kun hänelle sopii (esim, kantaessa) joten vikaa siinä tississä ei välttämättä ole, asento saattaa olla miellyttävämpi, tai rennompi hänelle silloin kun hän selkänsä tai kylkensä on ilmassa. Syötätkö tissin alta vai kyljeltään? Siis lapsen asento, onko hän selällään vai kyljellään?

Mulla muuten tuo tissi tuntuu kiinteämmältä, jos siellä on jumissa edelleen maitoa. Eli siis vaikka mitään ei meinaa herua, mut tuntuu vähän siltä kuin siellä vielä jotain olisi (eli ei pehmene kokonaan).

Eli siis saitko kaiken ulos? Joskus sitä lopputirausta on tosi vaikea saada sieltä, mut riittävän kauan, kun pumppaa ja hieroo tissiä, se yhtäkkiä heruukin ja tulee vielä 20-40 ml. Sit siitä tulee yhtä pehmeä ja lötkö kuin toisesta.

Mä en näkis tuossa pumppauksessa mitään pahaa, jos kerran tarviit kuitenkin lisämaitoa (jos pumppaat, voit käyttää omaasi) ja toisaalta, jos maitomäärän tarvitsikin nousta hiukan. Ainoa vaan, että on tosi paljon pumpusta kiinni, onnistuuko vai ei.