imetyksestä....kuin tää voi olla näin vaikeeta!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Tietäskö joku mikä se on se lääkkeen nimi joka lisää maidon tuloa?Meillä 2 -viikkoinen vauva ja maitoa ei multa heru juuri nimeksikään,lypsämällä hätäisesti 40ml saan tiristettyä :(
En oo aikaisempien(kaan) lasten kohdalla nauttinut imetyksestä just tuon maidon vähyyden vuoksi,aina saa kuitenkin olla pullosta lisää tarjoamassa...onko yksinkertaisestsi niin et toisilla vaan ei sitä maitoa tule vaikka kuin imettäisi tunnollisesti vauvantahtisesti?!?!
tälläistä täällä hormoonihuuruissa mietin....

Minulla ei ole ikinä herunut pulloon, mutta vauvan imemänä kyllä. Tuo pulloon saatu määrä ei todellakaan kerron sun todellista maitomäärää.
Puoli litraa imetysteetä per rinta päivässä ja syö kunnolla, niin alkaa tulla maitoa. Ja pullo pois jos meinaat imettää!

Muista itse juoda tarpeeksi, niin maitoa tulee helpommin. Ja se lypsetty määrä ei tosiaan vastaa vauvan imemää määrää. On monia keiltä ei tule YHTÄÄN maitoa lypsäessä, vaikka vauva kasvaa ja syö hyvin!
Kannattaa olla stressaamatta asiaa niin menee paremmin ja tosiaan juoda tarpeeksi. Siis juoda saa oikeasti koko ajan!

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No lypsämällä et saa tietää ikinä totuutta siitä paljonko vauva sieltä saa.
Nieleskeleekö vauva kun on rinnalla? Tuleeko pissaa tarpeeksi?

kyllä se nieleskelee ja vaippojakin kuluu;)...Tosin kun lapsukainen saa ne reilut lisät pullosta(jos annan pelkästään pulloa,syö sellaiset 70ml,mutta jos imetyksen perään annan niin sit menee joku 40ml lisiä,niin eikös se tarkota että se saa rinnasta sen n.30-40ml?!?!?!)

Sähän oot paljon saanu lypsämällä, mä en ole saanut kuin muutamia tippoja ja vauva nyt 8 kk. Mulla ainakin imetys lähtenyt käyntiin hyvin vasta kuukauden päästä synnytyksestä, silti en ole koskaan tarjonnut korviketta koska vauva ollut tyytyväinen. Täysimetyksellä mentiin 4,5 kk ja vielä imetän. Muista juoda paljon!!! Usko imetykseen älä tyydy korvikkeeseen!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

kyllä se nieleskelee ja vaippojakin kuluu;)...Tosin kun lapsukainen saa ne reilut lisät pullosta(jos annan pelkästään pulloa,syö sellaiset 70ml,mutta jos imetyksen perään annan niin sit menee joku 40ml lisiä,niin eikös se tarkota että se saa rinnasta sen n.30-40ml?!?!?!)

Noin et kyllä mitenkään voi asiaa laskea. Ihan oikeasti. Jos aiot imettää niin annat lapsen imeä RINTAA niin usein ja pitkään kuin haluaa. Kyllä se maitomäärä siitä ihan varmasti vakiintuu vauvan tarvitsemalle tasolle. Vauvasi on vielä tosi pienikin, että viihtyy varmasti rinnalla melko tiheään, ja sekin on ihan normaalia. Luota itseesi:)

Mä täysimetin 5kk asti, joka syöttökerralla vain toisesta rinnasta - ja lypsämällä sain hädin tuskin 10ml talteen.
Monet ei vaan heru pumpulle tai käsilypsylle!
Sain sitten jossain vaiheessa ostettua aventin käsipumpun ja kokeilin lypsää toista rintaa heti imetyksen jälkeen. Ensin ei meinannut taas mitään lähteä tulemaan, paria ekaa lypsyimun tirskahdusta lukuun ottamatta, mutta sitten yhtäkkiä kun alkoikin herua niin sain parissa minuutissa talteen 110ml.
Jos lapsi imee hyvin rinnalla, pissaa ja on tyytyväinen (ainakin hetken aikaa) syötyään niin maito riittää.

Vauvat syö usein pullosta "yli tarpeiden", eli isompia määriä kuin tissistä.

Tosin kun lapsukainen saa ne reilut lisät pullosta(jos annan pelkästään pulloa,syö sellaiset 70ml,mutta jos imetyksen perään annan niin sit menee joku 40ml lisiä,niin eikös se tarkota että se saa rinnasta sen n.30-40ml?!?!?!)

Ei tarkoita. Vastasyntynyt imee henkiinjäämisvietin vuoksi aivan mitä hyvänsä mitä vaan suuhun tuikataan. Pullosta varsinkin syö helposti liikaa, koska sieltä maitoa tulee tasaisesti. Rinnasta tulee herumisten tahtiin ja vauva voi myös jäädä rinnalle vain nautiskelemaan olostaan ja lupsuttamaan vaikka maailman tappiin asti. Se ei tarkoita maidon vähyyttä. Päinvastoin, lupsutteluhaluinen vauva vain suuttuu jos maitoa tulee kun ei tahdo.

En ole koskaan lypsämällä saanut tuon enempää irti itsekään, ja hermohan siinä menee..ja maidon tulo heikkenee kun mamma stressaa... Eli jos jotain uskaltaisin neuvoa niin imetä nyt niin tiuhaan kuin vauva tahtoo, olette vielä ihan alussa kuitenkin. Ja unohda pullo, meillä imetys on aina pikkuhiljaa loppunut pulloiluun. Ja syö hyvin, ja ennen kaikkea muista juoda ja levätä---tiedän ei aina helppo yhtälö ;-) ja itse surffasin netin imetysneuvoja läpi--- ja kahta nuorinta olen täysimettänyt, vanhempien lasten kanssa pullo vei voiton---mutta yhtä terveitä ja iloisia ovat ;- ) Tsemppiä teille, toivottavasti pian helpottaa---meillä meni reilu kk ennenkuin itse luotin että homma toimii... Ja sitten ei oliskaan raaskinu lopettaa, 1.5v jatkettiin;-)

Lepoa, hyvää mieltä, tarpeeksi juotavaa ja hyvää ruokaa. Jos asiaa stressaa, maito vähenee. Siksi se niin hankalaa onkin, jos sitä alkaa epäillä. Mutta mitään varsinaista lääkettä ei maidon lisäämiseen ole.

Ekan kans meni kk ennenku maitoa tuli kunnolla. Piät vain juoda tarpeeksi ja levätä. Olut auttaa maidon herumiseen, ota pullo alkoholitonta saunan jälkeen. Jos olet sille vauvelille korviketta tarjoamassa niin vauvahan syö siitä sitten ittensä vain liian täyteen eikä ime sitten kunnolla rintaa.

Yksi lääke on esim. Primperan, mutta niitä määrätään yleensä viimeisenä keinona jos muut jutut on jo kokeiltu. Tavallinen imetystee ja sarviapilakapselit saattaa auttaa,

Ite oonmuutes vastottain tutustunut paljon imetysapulaitteen käyttöön tuttipullon sijaan, tässä yksi esimerkki sellaisesta:
http://www.mammaliina.fi/sivut/imetysapulaite.html

Moi! Mulla vähän sama tilanne kuin ap :lla. Mulla kanssa kaksviikkonen vauva, kolmas lapsi. Ja edellisten kanssa imetys oli sähellystä ja epävarmaa rintapumpun ja pullojen , imetyksen ja korvikkeen vuorottelua. Nyt sama homma alkanu. haluaisin täysimettää. vauvalla paini noussut hyvin. Mutta en taida luottaa iteeni tarpeeksi....Mitä on imetystee? mistä voi ostaa?

Varmaan paras keino seurata maidon riittävyyttä on punnitus. Neuvolassa käydään alussa niin usein, että voi hyvin odottaa sitä seuraavaa punnistusta ja sitten keskustella siellä, onko tarvetta lisämaidolle. Tai jos on huolestunut nin varmasti saa käydä ylimääräisissäkin punnituksissa. Onko sulla jotain muita syitä olettaa, että maitoa tulee liian vähän, kuin toi pumppaamalla saatu määrä? Ensinnäkin noin alussa 20 ml on aika hyvin ja toiseksi -niinkuin moni muukin on kertonut- mulla maitoa riitti erittäin hyvin, mutta kaikki kolme kallista pumppua meni hukkaan, kun tulos oli käytännösä muutama pisara. Eli jos vain seuraisit vauvan painon kehitystä, sehän sen ravinnon riittävyyden kertoo.

En kyllä ihan suoraan jättäisi pulloakaan pois, vaan pyytäisin päästä vaikka huomenna neuvolaan punnitsemaan vauvaa. Minä yritin täysimettää ja imetin lähes koko ajan yötäpäivää, kunnes neuvolassa todettiin, ettei vauvan paino juuri noussut. Vasta kun suostuin antamaan illalla lisämaitoa, vauvan paino alkoi nousta, minä sain lepoa jatkuvasta imetyksestä ja maidontulo parani.

Yhteistyössä