imetyksestä ja runsaasta maidon tulosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiisa90
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiisa90

Vieras
Olen 6 viikkoisen vauvan nuori äiti. Maidoneritys on siis erittäin runsasta. Aluksi imetin luonnollisesti rinnoista vuorotellen, mutta koska maitoa nousee rintaan hirveän nopeasti niin tekee imetyksestä hankalaa (kivuliasta ja sotkuista). Joutuisin aina ennen syöttöä pumpata tissiä tyhjemmäksi ja koska vauva syö niin usein, tunnin kahden välein, ei siitä tule mitään. Aloin siis syöttää niin, että tissi vaihtuu päivän välein. Toisesta tissistä pumppasin yleensä kolme kertaa päivässä ja joka kerralla melkein kaksi desiä (minkä tietysti säilön).
Mistä päästäänkin ensimmäiseen kysymykseeni, onko tämä kolme kertaa päivässä tai harvemminkin toisesta tissistä pumppaaminen liian harvoin?
Maidontuotannon kannalta kun toista tissiä tyhjennetään kuitenkin melkein jokatoinen tunti. Nyt olen joutunut vielä huonompaan tilanteeseen kun rintatulehduksen, kipeiden rintojen ja yli 40 asteen kuumeen jälkeen olen ajautunut syöttämään vain toista tissiä kun toinen on yksinkertaisesti niin arka ettei kestä imemistä. Varmaan kolme päivää sitten kokeilin viimeksi syöttää kipeästä rinnasta mikä onnistui MELKEIN koko päivän. Ja tätä kipeää tissiä pumppaan vielä samaan tahtiin eli muutaman kerran päivässä, eikä sitä tule aina enää sitä kahta desiä mikä aiemmin. Minua nyt pelottaa että maidontuotanto toisesta tissistä hiljenee kun siitä ei niin usein sitä tyhjennetä. Kun pakastan pumppaamani maidon on sitä helpompi pumpata melkein sen kaksi desiä kerralla kun alkaa pumppaamaan samaa tahtia kuin vauva syö. Pienien määrien maidon pakastaminen vie pussejakin hirveästi eikä nekään ole mitään halpoja. Eikä sitä suositella että eri pumppauskerroilta yhdistelee maitoja. Ja vähän raskastahan se olis koko ajan pumppailla vaikka kestettävissä..
Onko kellään kokemuksia tällaisestä? Hiljeneekö maidontuotanto niin harvalla pumppaamisella vielä lisää?

Ja toisesta asiasta vielä. Kun rinnoista myös heruu paljon maitoa ja vaikka pidän harsoa suojana niin maito tulee läpi siitä ja sitten on paidat taas märkänä. Jokapäiväisiä rutiineja harson ja paitojen vaihto. Kukaan keksiny mitään siistiä ratkaisua tähän ongelmaan? Maidonkerääjiäkin kokeilin mutta kun maitoa alkaa herua se täyttyy äkkiä liikaa ja taas sotkee. Vaikeaa lähteä kesken imetyksen tyhjentämään kerääjää. Vaan eipä taida tähän olla mitään helppoa ratkaisua.

Kolmas asia, rintapumpun käyttäjät, keitättekö pumppua käytön aloittamisen jälkeen tai kuinka usein pesette pumpun ja miten? Astianpesukonetta käytän itse kun pumppu sitä kestää ja sehän keittyy siellä ja tietysti huuhtelen joka käytön jälkeen.

Minä olen aina ollut tosi epätarkka mistä rinnasta imetän. Oikeasta rinnasta on aina tullut enemmän maitoa ja se on turvonnut valtavaksi syöttöjen välillä. Olenkin joko joutunut syöttämään siitä tai pumppaamaan. Itse tein pitkään niin, että pumppasin samalla kun vauva söi. Ja meillä ei ole syöty koskaan molempia rintoja samalla imetyksellä. Minun mielestäni tuo heruminen kyllä jatkuu jos vauvasi juo toisestakin rinnasta usein. En nyt ole kyllä sata prosenttisen varma, mutta näin olen silti ymmärtänyt. Sanoit että maito tulee paidasta läpi. Liivinsuojat kannattaa hankkia. Minulla on Pigeon(googleta) merkkisiä, ja ne on tosi imukykyisiä suojia. Ei maito tunnu missään vaikka sitä vuotaisi suojaan. Imetyksen aikana taas itse nostan paidan kokonaan ylös, enkä käytä imetyspaitaa kotona. Sillä säästyy paitasotkulta kun tissit suihkuaa.
Tuosta maidontulosta vielä. N.6tuntia on se minkä aikana tulisi syöttää ainakin kerran. Näin luin jostakin, ja neuvolassakin sanottiin.

Minä keittelin pumppua samalla kun tutteja, ehkä pari kertaa viikossa. Suositus on joka kerran jälkeen, mutta itse pesin kunnolla, yleensä käsin fairylla..Tokihan se pumppu on pestävä joka kerta. Maito tuottaa aika paljon bakteereja jos et pese. Astianpesukone varmasti ihan ok ratkaisu.

Maidon säilöminen on tosi hyvä idea, koska pääset ehkä joskus itsekin johonkin, ja vauvalle voi antaa pakkasmaitoa. Minulla lapsi nyt puoli vuotias ja rintojen turpoaminen/tihkuminen on loppunut vasta nyt.

Suosittelisin syöttämään vuorotellen molemmista tisseistä, jotta maidontuotanto pysyy hyvänä ja riittävänä. Liikoja voit pumppailla, mutta koska lypsäminen ei ole sama asia kuin vauvan imeminen, niin rinta ei tyhjene kunnolla. Eli vuorotellen molemmista rinnoista.
Nyt jos sulla on rintatulehdus, niin varsinkin se rinta pitää saada tyhjäksi, muuten se ei parane!! Haudo jollakin lämpimällä rintaa, mene lämpimään suihkuun tai saunaan. Hiero rintaa ja yritä saada varovasti käsin lypsämällä rintaa tyhjäksi. Kaalin lehdet rinnalla auttaa myös!

Ja maidon herumiseen toisesta tissistä suosittelen ehdottomasti liivinsuojia, varsinkin Helmi merkkisiä! Mulla ei ole tullut niistä kertaakaan maito läpi. Ainut vuosi koko ajan paidan märäksi.

Vaikka peset pumpun ja muut osat huolellisesti, niin keitä ne vielä oikein kattilassa. Ei ne siellä astianpesukoneessa mihinkään keity eikä sterilisoidu.

Vastasin nyt silläkin uhalla, että tämä oli provo =)

Tuohon pumpun pesu-kysymykseen voisin neuvoa että itse pesin pumpun joka käytön jälkeen, ja keitin kerran päivässä. Astianpesukoneeseen en laittanut. Huuhtele ensin kylmällä vedellä, sitten pese miedolla ja keitä pari minuuttia.

Jos säilöt maitoa niin keitä pumppu ja säilöntäastiat ennen käyttöä.

No nyt ihan huolestuin kun en ole pessyt niin huolellisesti kuin te kerrotte pesseenne. En ole joka päivä pessyt edes tiskikoneessa. Ja nehän on aivan kuumia pesun jälkeen että kuvittelin että ne keittyy siellä.. Vauvani ei tuttia ole huolinut kuin kokeillut vaan enkä ole tuttiakaan keittänyt käytön aloittamisen jälkeen.. Ja mikä saa vielä pahemmin omaatuntoani kolkuttamaan että tämä maito mitä olen pakastanut ei ole omalle vauvalleni vaan tuttavalle.. Vastuu on vaan mahdoton ja stressi vaan kasvaa kun mieskään ei ole tukena.. Itsestä huolehtiminen alkaa jäädä toissijaiseksi enkä ole kunnolla syönytkään ja paino on pudonnut kohta alle sen painon mitä ennen raskautta.. En ole pumpannut toista tissiä tänä päivänä ollenkaan valvotun viime yön jälkeen kun en tiennyt mitä tehdä mieheni kanssa jonka käytöksen tulkitsen välinpitämättömyydeksi vaikka hän ei sitä sisimmässään tarkoita.. on vaan suunnattoman laiska jonka takia kaikki on minun vastuulla.. en kestä..

Taudin aiheuttajiahan ne bakteerit on. Ei siis välttämättä eikä useinkaan mitään. En minä koskaan ole ollut ylihuolehtivainen pesun suhteen. Olen pessyt pesuaineella ja siinä se. Hyvin elää poika..terveenä.

Riittääkö se jos huuhtelen pumpun kylmällä vedellä ja sitten laitan astiaan ja heitän kiehuvaa vettä päälle ? Sain rinnan pumpattua ja vauvan syömään kipeämmästä tissistä joka ei nyt teekkään ainakaan toistaseks niin kipeää. Ahdistus laantuu vaikka miehen kanssa edelleen pulmat päällä..

huuhtelet ensin kylmällä. peset sitten sen pumpun miedolla tiskiaineella. laitat kattilaan vettä kiehumaan ja pumpun sinne mukaan. annat kiehua jonkun aikaa, esim 10 min.. ja molemmista rinnoista kannattaa todellakin syöttää. vaikka se rinta olisi kipeä, mutta se helpottaa todella paljon.

Omien sairaalasta saatujen ohjeiden mukaan vuorokauden maidot voi yhdistellä, mutta vaan samanlämpöisinä. Ts. juuri pumpattu maito on ensin viilennettävä jääkaapissa samaan lämpötilaan kuin aikaisemmin pumpattu ja sitten voi kaataa uudet maidot vanhojen sekaan.

Toisen rinnan herumiseen pumppaamisen tai imetyksen aikana itselläni auttoi kun kevyesti painoi nänniä.

Itse koin käteväksi mikrosterilaattorin. Pesin pumpun osat normaalisti ja laitoin sitten mikroon pyörimään. Steriloin osat joka käytön jälkeen ja tuo mikrosterilaattori kyllä säästi aikaa, etenkin öisin.

Se pelkkä kiehuvan veden päälle kaataminen ei riitä, vaan pumppua/pulloja/tutteja tosiaan pitäisi keittää jonkin aikaa. Mä olen tutteja keittänyt 5 min. Avent-pumpun ohjeessa oli että pitäisi keittää 10 min. Niin ne pöpöt varmasti kuolee. :)

mulla oli myös hirmuista tuo maidontulo aluksi, ja mulle ainakin sopi hyvin se, että syötin kahdesti ja jossain vaiheessa kolmestikin peräkkäin aina samasta rinnasta. Pikkuisen joutui pumppaamaan maitoa aluksi toisesta rinnasta siinä syöttöjen välissä, kunnes rinnat tottuivat. Eli sitten mentiin 3 syöttöä/rinta ihan ilman pumppaamista toisesta rinnasta, ja eipä tuo maidontulo mihinkään loppunut ;) Mutta mielestäni auttoi tosiaan vähäsen liikaan maidontuloon ja siten myös maidon voimakkaaseen herumiseen. Eri asia sitten, jos haluaakin pumpata maitoa talteen... Mutta luulisin siis, että samalla periaatteella rinnat kyllä tuottavat maitoa tarpeeksi, ja tottuvat siihen 1rinta/pv syöttötapaan. Ja toisaalta, jos kovasti pumppaat maitoa talteen toisesta rinnasta, ei se maidontulo kyllä mitenkään tasoitu. Ehkä voisit kokeilla jotain tällaista 3 syöttöä/rinta -ratkaisua? Kun maidontulo sitten alkoi vähentyä, aloin taas syöttää ensin 2x/rinta ja sitten taas vuorotellen molemmista rinnoista vauvan ollessa n.3kk. Selvästi helpompaa on nyt. Tiedän kyllä nuo maitosotkut, onneksi tilanne vähän helpottunut ainakin meillä tosiaan siinä 3kk tienoilla!
Niin, ja sitä piti vielä sanoa, että jos huomaat, että maito alkaa vähetä liikaa niin sitten voi taas alkaa tihentää syöttöjä ja palata syöttämään vuorotellen molemmista rinnoista, äkkiä se maidontulo alkaa sitten taas lisääntyäkin. Mutta itsellenikään ei etenkään alkuvaiheessa sopinut syöttötapa, jossa syötettiin samalla imetyskerralla molemmista rinnoista. Se jotenkin villiinnytti liikaa maidontuloa.

Vauvani oli ensimmäiset 6 viikkoa sairaalassa nenämahaletkun kanssa. Joten pumppu tuli liiankin tutuksi. Pumppasin kaikki maidot vauvalleni, mutta mitenkään en pystynyt 4 tunnin välein alkaa keittelemään pumpun osia kun sairaalassakin piti olla ja yöllä nukkuakin pumppaamisen välissä. Eli joskus huuhtelin pumpun osat kunnolla kylmällä vedellä ja laitoin pumpun osat kuivamaan. Aamuisin ja iltaisin ja välillä päivisin pesin tiskiaineella käsin. Meillä ei ole astianpesukonetta. Ja ehkä kerran 3 päivässä keitin sen jälkeen kun olin pessyt astianpesuaineella. Eli en edes keittänyt joka päivä, olin vaan niin uskomattoman väsynyt sairaalaelämään ja siihen pumppaamiseen.

Mullakin maidontuotanto oli erittäin runsasta, mutta älä ala vaan pumppaamaan liikaa, sillä silloin maitoa vaan tulee ja tulee yli vauvan omien tarpeiden. Yritä pikkuhiljaa päästä siihen, että et tarvitsisi pumppaamista. Itse en aina pumpannut rintoja ihan tyhjäksi, muutenkin sain pumppaamiseen menemään aikaa kerrallaan välillä yli puoli tuntiakin.

Vinkki vielä. Mulla maitoa ruiskuaa toisesta rinnasta imettäessäni ja imettäminen on tosi sotkuista. Mutta huomasin, että siihen auttaa se, että makuullaan imettää siitä ylemmästä rinnasta niin että alempi, patjaa lähempänä oleva rinta jää puristuksiin oman vartalon ja patjan väliin. Tällä tavalla imettäessä täytyy vaan maata vähän enemmän myös mahan päällä, eli ei ihan kyljellään. Tällöin siitä toisesta rinnasta ei jostain syystä valu maitoa imetyksen aikana.

Bakteerit saattavat tuottaa toksiineja eli myrkkyjä, jotka voivat bakteerien tavoin aiheuttaa esimerkiksi vatsaoireita. Pelkkä keittäminen ei poista toksiineja vaan tappaa vain bakteerit. Keittäminen ei myöskään poista maidon rasvaa. Mekaaninen pesu (-> hankaus tiskiharjalla) ja astianpesuaine puhdistavat pullot ja pumpun osat, jonka jälkeen ne vielä keitetään. (Vrt. eihän käsien pesuksikaan riitä pelkkä valeleminen tai astioille pelkkä liottaminen vaan ne täytyy pestä mekaanisesti puhtaan tuloksen aikaansaamiseksi.) Astianpesukone on tietysti eri juttu, mutta senkin jälkeen pullot vielä keitetään.

Käsittääkseni ohjeena on, että pumput ja pullot tulisi pestä kerran päivässä. Eli samana päivänä voi käyttää useammin niin, että vain huuhtelee välissä, mutta sitten ne pitäisi taas keittää seuraavaksi päiväksi. Bakteerithan lisääntyy ajan kuluessa, ilmeisesti yhdessä päivässä ei voi kovin suurta bakteerikasvua tapahtua.

Keittäminen ei mun mielestä oo mikään ylitsepääsemätön homma. Siinä samalla ne kiehuu kun touhuilee jotain muuta keittiössä.

Yhteistyössä