Imetyksestä ja maidon lisääminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lisää maitoa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lisää maitoa...

Vieras
Onko antaa vinkkejä, kuinka saisin lisättyä maidon tuotantoa? Meille syntyi 4.7 kiloinen pojan jässikkä, jota en päässyt sektion takia heti imettämään ja maidon tuotanto on tiukassa.

Synnytyksestä on nyt 9pv. Olen yrittänyt antaa rintaa, mutta taitaa olla osittain lutkutusta, koska tunninkin session jälkeen korviketta saattaa mennä 100ml. Olen myös pumppaillut aina kun on ollut aikaa (ts. poika nukahtanut syötön jälkeen), joskus on tullut sen 70ml ja joskus nippanappa 20ml kummastakin rinnasta... Juuri äsken sain tuon 20ml herutettua, vaikka poika ei suostunut toista rintaa juuri yhtään syömään. Painelemalla rintaa maitoa tuli vielä jonkun verran "ruutaamalla", mutta pumpulla en saanut mitään ulos (vaikka aiemmin tullut vähän reilumminkin). Käytössä Aventin käsikäyttöinen pumppu.

Entä onkohan imuote oikea, kun nännin nipukka on lutkutuksen jälkeen vähän niinkuin littana (koholla vauvan kitalakeen nähden ja kielen puolelle jäävä osa litistynyt)?

saattaa olla vähän hakusessa, mutta parhaiten maidon tuloon auttaa kun äiti juo runsaasti vetta ja syö hyvin. Ja paljon lepoa!! Mulla päikkärit nostatti aina maidon, ihan vaan lyhyetkin.
Älä missään nimessä ota ressiä, olette vasta aivan alussa=)
Jatka pumppailua ja muista pitää rinnat lämpöisessä!! Rintatulehdus on kamala ja vähentää hetkellisesti maidontulon.

Tsemppiä, kyllä se siitä=)

Onneksi olkoon isosta pojasta!

9 pv on vielä lyhyt aika. Minulla meni esikoisen kanssa suunnilleen 9 pv, että maitoa alkoi kunnolla tulemaan, mutta poikani olikin alusta asti tosi hanakka imemään. Kuopuksen kanssa menikin kolmisen viikkoa, ennenkuin maito nousi rintoihin, mutta hänellä oli keltaisuutta ja sen vuoksi hän nukahteli turhan usein rinnalle, jolloin rinta ei saanut tarpeeksi imemisstimulaatiota.

Pari vinkkiä imetyksen lisäämiseksi:
1) Juo runsaasti vettä pitkin päivää
2) Vanhan kansan vinkki: Maito ei tuo maitoa. Eli maidon juominen ei jostakin syystä nostata maitoa rintoihin
3) Pidä huolta lepäämisestä
4) Rintoja voit tosiaan stimuloida imetyksen jälkeen lypsämällä. Oman kokemukseni mukaan parhaiten se tapahtuu ihan puhtain käsin lypsämällä siten, että peukalo on nännipihan reunalla päällä ja etu- tai keskisormi vastaavalla paikalla nännipihan reunalla rinnan toisella puolella. Kun painat, niin näet, että maitopisara nousee rinnasta ulos. Vaihtele eri alueita nännipihan kehällä, koska pieni vauva ei vielä jaksa stimuloida imuotteellaan kaikkia maitotiehyeitä
5) Anna vauvalle tilaisuus imeä usein. Älä kuitenkaan anna vauvan käyttää sinua unituttina koska a) hän helposti tottuu siihen, että hän ei osaa nukahtaa mitenkään muuten kuin tissi suussa b) herkät rinnanpäät tulehtuvat helposti, jos olet jatkuvasti tisu suussa c) oman jaksamisen kannalta voi olla raskasta toimia huvituttina
6) Vaihta imetysasentoa tarvittaessa esim. siten, että laitatkin vauvan kainalon puolelle
7) Rentoudu, nauti vauvasta, pidä alusta asti huolta hyvästä imetysasennosta. Kyllä se siitä lähtee. Tsemppiä:)

Edellisen "kahden lapsen äipän" 5)-vinkistä kommentoisin että minun mielestä ei nyt kannata pelätä sitä että vauva nukahtaa rinnalle tai "tottuu" siihen tai että alkaa pitää sinua huvituttina vaan todellakin antaa vauvan imeä rintaa juuri niin usein kuin haluaa. Juuri se lutkuttaminen nyt auttaa maidon nousua ja maidon tuotannon kunnollista käynnistymistä.

No... joku sanoo nyt äkäisesti että rajansa kaikessa ja että äidin jaksaminen on tärkeää! -Ja niin onkin! Eli jos sinua tunnin imetyssessiot alkavat väsyttää niin toki kannattaa välillä huilia ja tosiaan antaa sitä korviketta. Mutta imetyksen ensiviikot ja joka -kuukaudet on usein sellaista tissillä hengailua ja silleen se maito sieltä sitten tulee.

Pumppaamisesta vielä sen verran että hyvä että jaksat sitä tehdä ja sillä saat maidontuloa lisättyä mutta älä turhaan stressaa maitomäärästä mitä pumppaamalla saat sillä se ei kerro sitä kuinka paljon vauvasi imemällä saa maitoa.

Sanonpa vaan, että meillä alussa 2 ja 3 tunninkin imetyssessiot olivat tavallisia. Tunnin tauko ja sama uudestaan ja joskus ilman taukoakin. Aina ei tietysti samaa, muttei ollut harvinaista 2 ensimmäisen kuukauden aikana. myöhemminkin vauvan ruokatavat ovat vaihdelleet: välillä 5 min 4:n tunnin välein, nyt taas kahden tunnin välein pitkään ja hartaasti. Kerron siksi, että voin sanoa, että maitoa alkoi tulla hankalan alun jälkeen. Rinnat kipeytyivät aluksi vähän, mutta tottuivat pian. Ei ongelmia vaikka oli muutama "tehoimupäivä", jolloin ei muuta tehtykään.

Ja vauva osaa nukahtaa rinnalle ja ilman, hyötyä kummastakin tavasta. Vaikka olen siis antanut hänen imeä suunnilleen aina ihan sydämensä kyllyydestä. Rankkaa ehkä, mutta äkkiähän tämä aika on mennyt. Hyvä asento vaan ja juotavaa käsille äidillekin, niin kyllä se siitä lähtee.

Ja muuten, tarvitaanko sitä korviketta tosiaan? Vauva juo sen joka tapauksessa, vaikka ei niin nälkä olisikaan, ei tarvitse imeä- maidontuotanto vähenee? Mutta jos pumppaat, niin hyvä niinkin. Mulla ei muuten pumppaaminen toimi juuri ollenkaan. Silti hyvin kasvanut reippaankokoinen ja todella vilkas, virkeä ja iloinen vauva :)

Täälläkin ensimmäiset viikot vietettiin kiinni äidin tississä.... Rinnat eivät juuri kipeytyneet kun piti huolen kunnon imemis otteesta. Alussa toki vähän aristivat... Juo paljon, lepää ja syö hyvin. Ja nauti vauvasta! Kyllä se siitä lähtee sujumaan.
Pumppaamisesta, mä en saanut rinnoista mitään ulos pumpuilla. Käsin tuli vähän mutta en juuri jaksanut lypsää. Aluksi annoin vauvalle välillä lisä maitoa, kun tuntui että on nälkäinen aina vaan, mutta pian huomasin ettei tarvitse sitä. Luota itseesi!

Ensinnäkin todettakoon, että juuri tuossa, noin kymmenen päivän kohdalla, tulee tavallisesti ensimmäinen kriisi, kun maidon kysyntä lisääntyy ja tarjonta ei pysy heti perässä. Ongelma menee siis ohi! Ja mikä auttoi minulla: YKKÖSOLUT. (Myös kotikaljaa voi kokeilla, hätätilanteessa kolmosta... kunhan juo olutta). Tämä toimii ihan oikeasti!!

Luontaistuote kaupassa myydään muuten sellaista maidon-lisäys teetäkin. :D Sitäkin voi kokeilla. Perustuu luonnon omiin yrtteihin ja "vanhan kansan viisauteen" . On luomutuote. Serkku joi sellaista, takuuta en osaa antaa, mutta hyvältä maistuu ainakin ;D Olen siis juonut itsekin siellä vieraillessa pari kuppia.. Pakkauksessa on auringon kuva ja nimi on joku päivänhattu (??) vauvatee.

Alkuperäinen kirjoittaja Milla Maqia:
Luontaistuote kaupassa myydään muuten sellaista maidon-lisäys teetäkin. :D Sitäkin voi kokeilla. Perustuu luonnon omiin yrtteihin ja "vanhan kansan viisauteen" . On luomutuote. Serkku joi sellaista, takuuta en osaa antaa, mutta hyvältä maistuu ainakin ;D Olen siis juonut itsekin siellä vieraillessa pari kuppia.. Pakkauksessa on auringon kuva ja nimi on joku päivänhattu (??) vauvatee.

Niitä on useampiakin merkkejä, maitoa heruvista löytyy yleensä nokkosta, anista ja fenkolia. Myös pelkkä fenkoli auttaa siihen ja sitäkin myydään erikseen ihan siemeninä joita voi hauduttaa kuten irtoteetä. Maistuu hyvältä, vähän niinkuin anikselta. Siitä ei ole ainakaan haittaa koska sitä voi juoda ihan muutenkin vaan. Jos ostat mammateetä niin katso että siinä on fenkolia mukana. Itse aion ainakin testata jos tarve tulee :)

minä olen syönyt fenugreek nimistä luontaistuotevalmistetta ja saanut sillä maidon paremmin herumaan. Sitä otetaan 2tbl kolmesti päivässä ja minulla jo seuraavana päivänä alkanut tulemaan paremmin maitoa vaikka ei se sitä sano että sinulla se toimii mutta omasta kokemuksesta voin suositella :)

öh, sanon vaan mielipiteeni,että minusta vanha kansa oli tyhmä. ei mikään viisas. nykytiedot on useimmiten ihan toista kuin vanhan kansan tieto. esim. mätäkuu, kahvi nostaa maidon rintoihin, kylmä aiheuttaa flunssaa jne jne.

Mun vauva roikku vaan tississä kiinni läpi yön. Vuorotellen imi tisseistä aina ne vähätkin mitä sieltä tuli. Heittelin vaan puolelta toiselle puolikuolleena. Sitä vauvaa pitää vaan pitää tissillä vaikka tuntuu ettei sieltä mitään tule. Mun tissit meni ihan verillekin, mutta tissillä pidin. Välillä otin avuksi tosin rintakumin, niin ei niin kovin sattunut... Siinä oli vaan se huono puoli, että se esti mun rintojen stimulaation, jolloin maitoa ei tullut yhtä paljon. Pidä sitä vauvaa vaan tissillä 24/7, kyllä se siitä. Jos vauva alkaa huutamaan nälkäänsä kurkkusuorana, eikä enää huoli tissiä, niin sitten tietty vähän korviketta ja taas vaan tissiä. Raskastahan se alussa on, mutta kyllä maksaa itsensä takaisin! Tsemppiä! :)

Kiitos kaikille vinkeistä. Nyt olen imettänyt (ja antanut lisäksi korviketta), pumppaillut imetysten välissä, juonut alkoholitonta olutta, lämmittänyt rintoja, mammateekin hankittu (vielä en ole kokeillut) ja nyt yritän vielä pelkkää imetystä. Voi olla, että oman levon takia pitää yöllä antaa myös vähän korviketta. Katsotaan lähteekö sujumaan.

Nyt ollaan oltu melkein pelkällä rinnalla 26h. Yöllä annoin 50ml korviketta, kun ei rauhoittunut millään. Eikä rauhoittunut siitäkään.

Tuntuu, että maitoa nyt tulisi. Ainakin nielemisäänet kuuluu, mutta vauveli nukahtaa melkein heti rinnalle ja kun jonkun ajan päästä alkaa siirtämään häntä sänkyyn, hän herää. Ja alkaa kauhea huuto. Taas rinnalle, rauhoittuu ja sama rumba alkaa alusta. Vinkkejä oisko nälkää vai mahavaivaa vai väsymystä vai mitä...

Meillä jouduttiin hätäsektioon n. 5 kk sitten. Sama juttu, maitoa ei millään meinannut tulla riittävästi. Eikä sitä koskaan lähtenyt tulemaan riittävästi, vaikka imu-otteet katsottiin ammattilaisen avulla, vauva sai imeä tiheään, join paljon (mm.mammatee oman kokemuksen mukaan hyvä), mutta edelleen maitoa ei tarpeeksi tule. Harmittaa, mutta koetan elää sen kanssa. Kovasti olen yrittänyt, myös pumpannut ja lypsänyt, mutta kummallakaan konstilla en saa irtoamaan kuin 20 ml/rinta. Minulla toipuminen kesti kauan, ehkä tämä oli yksi syy. Samoin heräämössä olin monta tuntia ennen kuin sain vauvan rinnalle.

Tsemppiä, toivottavasti saat maidon "tuotannon käyntiin"! Tässä kuitenkin yksi esimerkki siitä, ettei oikeasti maitoa aina tule tarpeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja My story:
Mun vauva roikku vaan tississä kiinni läpi yön. Vuorotellen imi tisseistä aina ne vähätkin mitä sieltä tuli. Heittelin vaan puolelta toiselle puolikuolleena. Sitä vauvaa pitää vaan pitää tissillä vaikka tuntuu ettei sieltä mitään tule. Mun tissit meni ihan verillekin, mutta tissillä pidin. Välillä otin avuksi tosin rintakumin, niin ei niin kovin sattunut... Siinä oli vaan se huono puoli, että se esti mun rintojen stimulaation, jolloin maitoa ei tullut yhtä paljon. Pidä sitä vauvaa vaan tissillä 24/7, kyllä se siitä. Jos vauva alkaa huutamaan nälkäänsä kurkkusuorana, eikä enää huoli tissiä, niin sitten tietty vähän korviketta ja taas vaan tissiä. Raskastahan se alussa on, mutta kyllä maksaa itsensä takaisin! Tsemppiä! :)

Millähän ilveellä imetän vauvaa koko ajan, kun 2-vuotiasta esikoistakin pitää huomioida. En kertakaikkiaan voi jättää esikoista ilman valvontaa tunneiksi tekemään mitä lystää, jotta voin vain ja ainoastaan imettää. Ei auta kun imettää aina kun ehtii ja muutoin antaa korviketta, sillä esikoista kohtaan ei ole reilua uppoutua vauvaan moneksi kuukaudeksi ja sitäpaitsi isommankin on syötävä, päästävä moneksi tunniksi päivässä ulos, nukutettava päikkäreille, hänen kanssaan on luettava, piirrettävä yms. Millä ihmeellä monen lapsen äidit selviävät täysimetyksestä kunnialla, jos lapsilla on pieni ikäero?

Edelleen täällä harrastetaan samaa rumbaa. Nyt sorruin antamaan 40ml korviketta, mutta ei rauhoittunut kuin hetkeksi. Eli ehkä ei nälkä. Ja edelleen tissiä jaksaa imeä 10min ja nukahtaa. Ja kun yrittää siirtää nukkumaan, herää ja huuto alkaa taas...

Tuntuu, että kohta vauvan on pakko nukahtaa, koska aamulla herännyt 8 aikaan ja puolen pvän aikaan 40min nukkunut vaunuissa. Muuten ollut vain noita torkahduksia. Äiskää ainakin väsyttäis jo...

Saatiin vauva illalla rauhoittumaan. Kapalointi auttoi :) ja yö meni yhdellä syötöllä. Taisi kaveria väsyttää.

Maidonnousemisesta vielä sen verran, että kun mulle ei ole vielä tullut kertaakaan sitä oloa, että rinnat ois pinkeenä maidosta. Niin tuleeko sitä tunnetta edes kaikille? Kun kaikki on hokenut mulle, että kyllä sen tietää milloin sitä maitoa rinnoissa on...

Yleensä se rintojen pinkeys tulee siinä vaiheessa, kun maitoa on vihdoin alkanut tulemaan paljon, mutta vauva jostakin syystä nukkuu vihdoin (= vatsa viimeinkin täynnä kunnolla) "ylipitkät" unet, jolloin maitoa tulee totuttuun tahtiin, mutta vauva ei ole sitä imemässä pois.

Omalla kohdallani tuo pinkeys on tullut rintoihin joskus 4-6 vkon päästä synnytyksestä (riippuen siitä, miten nopeasti maitoa alkaa herumaan. Jos vauva imee reippaasti, maitoa erittyy nopeammin kuin sellaisella, joka nukahtelee koko ajan rinnalle eikä ime kunnolla). Sinun kohdallasi voi olla niin, että vauva nukahtaa liian herkästi rinnalle, jolloin hän ei ehdi syödä vatsaa täyteen. Sillä tavalla saisi olla koko ajan syöttämässä.

Hei ap, älä anna vauvan nukahtaa tissille! Jos ei saa vatsaansa täyteen, niin ei todellakaan nuku pitkään. Yritä pitää sitä hereillä keinolla millä hyvänsä (tai niillä hellillä vaihtoehdoilla!). Oletko liikutellut nänniä vauvan suussa, kutitellut poskea? Jos se päästää irti voit jutella ja suukotella. Jos sekään ei auta niin vaipanvaihto herättää meillä viimeistään vauvan!

Jos vauvan on oikeasti aika nukahtaa, niin älä ala heti siirtämään kun on nukahtanut, silloin herää varmasti. Vartin päästä alkaa olla turvallista. (Jos imetät sängyssä maaten, jätä vauva sänkyyn nukkumaan, älä siirrä ainakaan heti pois.)

Samanlaisia ajatuksia mulla kuin Alessialla. Kertomasi perusteella näyttäsi, että maitosi ehkä riittää... Mulle ei tällä kertaa tullut sellaista pinkeätä oloa kertaakaan alussa. Nykyään kyllä tulee jos vauva nukkuu pitkään ohi syötön... ;D Ja tosiaan, aina se oma maito ei riitä, ei minullakaan riittänyt ekan vauvan kanssa. Ei imettäminen ole mikään hyvän aidin mitta, joten maidon riittämättömyydestä ei kannata tuntea huonoa omaatuntoa.
Aivan alussa meilläkin vauva huuteli väsymyksestä muttei kyennyt nukahtamaan edes rinnalle. Sain vauvan rauhoittumaan kun laitoin musiikkia suht kovalle ja sitten hyppelin ja tanssin ja lauloin vauva sylissä (tukevasti ja hyvin tuettuna tietenkin) ympäri olohuoinetta. Oli siinä varmaan naapureilla ihmettelemistä! ;D Jos mahdollista niin annoin vauvan vielä nukkuakin sylissä tai ainakin nukutin tarpeeksi syvään uneen ettei herännyt heti siirtämisestä. Kannattaa muuten käyttää nukuttamisessa jotain peittoa mihin käärit vauvan niin ei herää jouduttuaan kylmään sänkyyn yksikseen. Meillä oli ja on vieläkin! käytössä ihan makuupussi tai äidin neuletakki! ;D

Yhteistyössä