imetyksen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lopetus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lopetus

Vieras
Tyttäreni on nyt 11 kk ja aion aivan lähipäivinä lopetella imetyksen. Olen vähentänyt imetystä muutenkin, nyt kertoja on n. 3 päivässä. Maitoa ei enää tule paljoakaan ja kaiken lisäksi tyttäreni on alkanut puremaan nännejäni oikein antaumuksellisesti jokaisella syöttökerralla, joten se vain antaa lisäpotkua lopettamiselle. Kysymykseni on, että mitä tulee ottaa huomioon? Tyttäreni on tähän mennessä saanut n. 2 dl NAN:ia päivässä (eli yhden purkillisen) rintamaidon lisäksi, joten tuleeko minun nyt lisätä korvikkeen määrää ja kuinka paljon? Tyttö syö tavallista jugurttia ja satunnaisesti muitakin maitotuotteita. Tuntuu kuitenkin, että saa liian vähän maitoa.
Ja toinen kysymys koskee rintoja. Vaikka olenkin imettänyt suhteellisen vähän viime aikoina, niin rintani silti täyttyvät maidosta jos olen vaikka vuorokaudenkin imettämättä. Tiedän, että maidontuotanto laantuu jos en yksinkertaisesti enää imetä, mutta mitä teen rinnoissani olevalle maidolle?
En aio lopettaa imettämistä kuin seinään, aion jättää päiväimettämiset nyt aluksi ja säilyttää iltatissin vielä jonkin aikaa, mutta sitten kun lopullisesti lopetan, niin mitä tapahtuu maidolle joka ""jää"" rintoihin?
En kai voi lypsääkään sitä pois, eikö se aiheuta vain eheytä taas maidontuotannon?

Lopetin imetyksen tytön ollessa n. 7kk vanha. Vieroitus tapahtui reilussa viikossa. Tarjosin pulloa rinnan sijaan ja imetin enää illalla ja aamulla. Sitten imetin enää illalla ja lopulta en ollenkaan. Korviketta kului aluksi rinnan ohella 3-4dl ja sitten ilman rintaa 6-7dl. Rinnat tuntuivat imetyksen lopettamisen jälkeen pari päivää täysiltä ja sitten tunne hävisi. En tiedä minne se maito niistä katoaa mutta nyt kun lopettamisesta on jo melkein kuukausi niin ei ole mitään oireita ollut. Muuta kuin rroikkuvat ja repeytyneet rinnat muistona imetyksestä, entisten kiinteiden ja pienten tissien sijaan...

Minulla imetys lopahti itsestään, kun poika oli 9 kk. Maito ei siis pakkautunut rintoihin. Sellaisen ohjeen olen kuullut, että pois kannattaisi lypsää vain sen verran, kun on pakko ja niin harvoin kun on mahdollista. Sillä tavalla maidontulo vähenee ja lopulta lakkaa.

Tuosta korvikkeesta sen verran, että kannattaisiko teidän alkaa totuttelemaan suoraan tavalliseen maitoon? Jos NAN:in maku on tuttu, niin siihen voisi alkaa sekoittamaan normaalia maitoa ja jättää sitten korvike kokonaan pois, jos maidosta ei aiheudu ongelmia.

Oma poikani lopetti tissittelyn harmittavasti sen verran aikaisin, että jouduin ottamaan vielä korvikkeen käyttöön, mutta teillä tyttö on jo niin lähellä vuoden ikää, että se ei liene enää tarpeellista.

Määrästä en ottaisi stressiä varsinkin, jos jatkat vielä iltaimetyksiä välivaiheen ajan.

Olen jo välillä antanutkin ihan tavallista maitoa ja sekoitan silloin tällöin sitä korvikkeen sekaan. Olen lisännyt sitä pikkuhiljaa enkä nyt uskaltaisi antaa kerralla hirveästi kun imettäminen loppuu, vaan lisään korvikkeen määrää aluksi (ikään kuin korvatakseni rintamaidon) ja sitä kautta sitten taas lisään tavallisen maidon määrää. Pelottaa vain, että kun imetys sitten loppuu, lapsi ei saakaan enää tarpeeksi maitoa.
Mutta, kyllä kai se tästä sitten. :D

Yhteistyössä