Imetyksen lopettaminen ja rinnat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meijeri-Madonna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Meijeri-Madonna

Vieras
Olen lopettanut reilu 9kk poikamme imetyksen siten, että viime viikon lauantai - sunnuntain välisenä yönä poika sai viimeiset hörpyt. Imetyksen olin vähentynyt sitä ennen jo pelkkiin yöhörppyihin. Nyt mietiskelen kauanko tätä maitoa rintoihin kertyy? Ja mitä sille kertyvälle maidolle tapahtuu, koska pois sitä en voi lypsää (rintahan ei sitten tiedä imeekö poika sen vai mihin maito menee ja tuottaa uutta lisää). Ihan vähän olen pari päivää sitten pakottanut puristelemalla maitoa pois toisessa (tuotteliaammasta) rinnasta, mutta nyt alkaa tilanne olemaan jo sellainen, että huh huh! Möykkyjä on jo aikamoisia ja pakotus on suuri, lisäksi pojan sylissä pito on jo ongelma koska rintoihin ei voi koskea mitenkään. Miten minun pitäisi asian kanssa toimia, jotta edessä ei ole paha rintatulehdus ja miten tämän maidontuotannon saisi loppumaan?

Noudatitko neuvolan ohjeita imetyksen lopettamisen kanssa? Itse olen kolmen lapsen kanssani noudattanut aina samaa kaavaa, kun imetyskertoja on ollut 5 per päivä:

- ensimmäinen viikko: vähennä imetyksistä yksi pois (ei päivän ensimmäinen eikä viimeinen imetys)
- toinen viikko: vähennä yksi imetyskerta pois
- kolmas viikko: vähennä yksi imetyskerta pois
- neljäs viikko: vähennä yksi imetyskerta pois
- viides viikko: jätä pois se viimeinenkin imetyskerta (yleensä se on imetys ennen nukkumaanmenoa).

Kun imetys on lopetettu, älä puristele enää rintoja, koska se vain stimuloi maidontuotantoa. Älä siis puristele katsoaksesi, että vieläkö sitä maitoa tulee. Jos rinnat tuntuvat pakkautuneilta, olet ehkä lopettanut imetyksen liian nopealla aikataululla.

Meillä ei neuvolalla valitettavasti ole aikaa neuvoa tälläisissä asioissa, joten ihan omillani olen. Aikalailla kuitenkin juuri tuon sinun kuvailemasi aikataulun mukaan ollaan menty, sanoisin, että pari kertaa päivässä imetyskautta oli jopa hirveän paljon pidempään kuin viikon, yli kuukauden. Pelkkää kerta pari yössä tissuttelua oli pari viikkoa, silloinkaan poika ei siis enään syödäkseen syönyt.
Maitoa en ole puristellut pois katsoakseni tuleeko sitä vielä vaan hellittääkseni painetta rinnoissa.

Jääkappikylmiä, vähän ruttaamalla pehmennettyjä kaalinlehtiä voi pitää liiveissä vaikka 24/7, auttaa vähentämään turvotusta ja tukosherkkyyttä. Tässä on jo aika monta päivää mennyt, uskoisin, että jos tulehdus olisi ollut tullakseen, kuume olisi jo noussut.

Jos rinnat tuntuvat todella pinkeiltä, voi niitä hieman lypsää, mutta vain sen verran, että olo on siedettävä. Ja vähentää sitten lypsymäärää ja kertoja, kunnes ei tarvitse enää ollenkaan.

Maitoa voi erittyä pieniä määriä useita viikkoja tai kuukausiakin niin, että pienen tipan saa puristamalla. Tuollainen muhkuraisuus ja pingotus menevät kyllä yleensä 1-2 viikossa ohi. Monilla menee nopeamminkin, aina lopetusta ei niin huomaa, kun on hiljalleen tapahtunut.

Pumppaa nyt ihmeessä niistä sen verran pois että kipu helpottaa! Mulla meni niin, että vimpon imetyskerran jälkeen pumppasin molemmista yhteensä n. 1/2desiä pois aina kun alkoivat kipeytyä, helpotti tosi paljon siihen kipuun. Pumpata jouduin 4 kertaa parin viikon aikana ja sit rauhoittui. Ja olin jo valmiiksi vähentänyt imetyskerrat 1-2:een/ pvä.

Edellisiin vinkkeihin lisäisin, että lämpö auttaa. Itse kun lopetin imetystä, saunominen ja kuuma suihku auttoivat (tosin hetkellisesti, pian oli taas kipua ja pahkuroita). Sitten keksin sitoa villaisen kaulahuivin rintojen päälle ja se helpotti! Pidin huivia päivin ja öin, aina kun vaan olin kotona.