Imetyksen vähentäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APUA!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

APUA!

Vieras
Neuvoja kaipaisin imetysasiaan.

Olen täysimettänyt lastani 6kk ja nyt on syöty toista kuukautta myös soseita ja puuroa. Syö kuitenkin vielä paljon tissiä ja hyvä niin. Toivoisin voivani imettää ainakin vuosikkaaksi niin ettei tarttisi opettaa korvikkeelle ollenkaan vaan voitais vähitellen siirtyä tavan lehmänmaitotuotteisiin.

Jouduin kuitenkin olemaan syksyllä pari kuukautta päivisin poissa pakollisten opiskelujuttujen takia. Lapsi siis tällöin 10kk-12kk. Eli nyt tarttisin neuvoja kokeneemmilta, miten saan tässä kesän aikana vähitellen karsittua päiväimetyksiä niin että muksu pärjää syksyllä päivät ilman tissiä. Ja kuinka paljon pitää sitten imettää, että lapsi saa kuitenkin tarvitsemansa maidon?

On melkoinen tissitakiainen ja pääasiassa nukahtaakin vielä tissille, joten ahdistaa tuo ""osittaisvieroitus"" jo nyt. Samoin kuin imetyksen vähentäminen tuntuu itsestäkin tosi haikealta, kun ei voi edetä lapsentahtisesti imetyksien vähentämiseksi. Pulloa ei ole saanut enkä haluais enää sille opettaa.

Huh, taisi tulla sekavaa tekstiä, kun väsy ja kiire, mutta siis neuvoja kiitos!

Eikös 4-5 kunnon imetyskertaa riitä kattamaan sen maidontarpeen kiinteiden ohessa. Näin olen ainakin käsittänyt.
Elikkäs, jos pystyt aina aamulla imettämään, niin sit iltapäivällä/illalla muutaman kerran, niin se riittäis.. Hyvä keino tuokin, et pakastettua maitoa koittais mukin reunasta tai nokkamukista antaa.
Lapsi kyllä pärjää sen päivän ilman maitoakin, kunhan saa vettä sit juotavaksi ja sit illalla maitoa.
Mulla on nyt sama tilanne edessä kun lähden töihin ja lapsi on 9 kk. Meillä onneksi mies jää kotiin hoitamaan lasta ja mä itse pääsen ruokkiksella käymään kotona, niin pystyn silloin imettämään ja sit töiden jälkeen loput.
En tiedä miten syötät kiinteitä, mut kannattaa varmaan tuossa tapauksessa (jos yrität päiväimetyksiä vähentää) antaa ensin kiinteä ruoka + vettä ja sit mahd. niiden jälkeen imetys, jos lapsi huolii vielä sen päälle maitoa.

tuossa vaiheessa kun lapsi on jo 10-12kk, hän ei välttämättä päiväsaikaan maitoa tarvitse. pärjää hyvin kiinteillä ruuilla ja vedellä (nokkamukista). tavanomaisen maitoaterian voi korvata myös jugurtilla ym. ja tuskinpa tuossa vaiheessa edes nukahtaa enää tissille, joten pärjää hyvin isän tai jonkun muun hoidossa.

Sama tilanne.
Mun tyttö on kyllä reilun vuoden ikäinen kun menee hoitoon ja minä töihin. Ajattelin, että hoidossa juodaan vettä ja aamuisin, iltaisin ja öisin sitten imetetään.
Eihän tuommoinen vuoden ikäinen niin montaa imetyskertaa vuorokaudessa tarvitse.
Ja ainakin itse epäilen, että en kyllä enää heru pumpulle...

Omakohtaista kokemusta ei ole. Mutta olen käsittänyt, että ensin lopetetaan yösyönnit, sitten ""päiväimetyksiä"" harvennetaan. Viimeiseksi jäisi enää aamu- ja iltaimetys.

Mutta jokainen tietysti tavallaan.

Meillä poika 10.5 kk ja olen vähentänyt imetyksen kahteen kertaan,klo 17 jälkeen imetän ja ennen yöunille menoa.Saa jogurttia,raejuustoa ja puuron seassa tavallista maitoa vähän joten maitomäärä kyllä täyttyy.Meilläkään ei ole ollut korvike/pullot käytössä.Pojalle ollut aina tissi tärkeä mutta ei ole kaivannut vaikka vähensin.Vuoden ikäisellehän ei äidinmaidolla ole ravinnollisesti merkitystä enää.Meillä loppuu tisutus kun vuosi on täynnä.