imetyksen onnea ja tuskaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Logotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Logotar

Aktiivinen jäsen
23.07.2008
8 258
1
36
on ihanaa kun voi imettää ja lapsi viihtyy rinnalla. Mukava katsoa kun toinen nauttii ja nukahtaa syönnin päätteeksi.

Mutta kun se sattuu |O

poika on kohta kolme viikkoa ja toisesta rinnasta imettäminen on niin tuskallista että välillä hirvittää jo etukäteen että kohta syödään taas.

Kipu on viiltävä nännin alapuolella. Uskon että ongelma on huono imuote. mutta en saa sitä korjattua kun poika on rinnalle tullessaan mahdottoman vilkas, hamuaa hulluna pään heiluessa ees taas, kädet huitoo ja tunkee vimmatusti nyrkkejä väliin/ suuhun. Ja nappaa kiinni niin äkkiä ja lujaa kun nänni edes hipaisee huulia etten saa rintaa kunnolla suuhun.

Pitäisi olla kolme kättä. Yksi pitää vauvaa, toinen pitelee käsiä ja kolmannella likistää tissiä ja yrittää saada se kunnolla vauvan suuhun.

Oisko ideoita miten tän sais sujumaan paremmin?

Kannattaisko käydä näyttämässä rintaa terkkarille tai lääkärille...Yhdellä tuttavalla oireiden taustalla oli rinnan hiivatulehdus... mut toki voi olla huonosta imuotteestakin johtuvaa. Mutta joku "asiantuntija" osaa varmasti auttaa sinua oli syy sitten, mikä tahansa. Onnea matkaan :)

Jos rinnanpää on rikki: Bepanthenia tai lansinoh.

Jos poika vaan imee kovaa, niin en osaa muuta kuin, että anna ensi imeä "terveemmästä" ja toinen nänni lepää. Se menee ohi kun rinnat tottuvat höykytykseen.

meidän tytöllä 4kk oli synnäriltä lähtiessä oikea imuote ja hyvin alkoi syödä. Toiseen rintaan koski vaan niin julmetusti että välillä itkua väänsin. Nännit oli ehjät ja käytin varuiksi kuitenkin syötön jälkeen lansinohia. Kipu tuntui ikäänkuin rinnan "sisällä". Muutamassa viikossa meni kuitenkin ohi, liekö sitten jo niin tunnottomat tissinpäät :D Ja hyiv syö edelleen ja kasvaa.
Terveisin tukokset ja tulehdukset läpikäynyt mamma :)

Joo Bepanthenia laitan, mutta haavaumat on jo parantuneet. Tää on ihan kamala, viiltävä kipu tuossa niinkuin nännin sen nipukan ja nänninpihan yhtymäkohdassa.

Ja sen lisäksi kipuilee ja tykyttää rinnat muutenkin välillä, enemmän tuo jonka nännikin vihoittelee. Ei kuitenkaan sellaista tiehyttukos/rintatulehduskipua.

Mä tuossa just huutelin meidän terkkaria fb:ssä josko ehtis imetystukihenkilönä pyörähtämään joku päivä...

tässä lisäksi ongelmana se että tuo kipeä rinta on jotenkin "tehottomampi". Eli ei tunnu täyttyvän kunnolla maidolla, poika syö sitä huonommin jne. Joten ois tärkeä siitä saada imetettyä että heräisi kunnolla käyntiin mutta stressi ja kauhu ennen sitä hetkeä kun poika nappaa pihteihinsä on niin kova, että se taas varmaan vähentää maidon herumista jne.

ikävä kierre :/

ei mun mielestä. Mutta pitää huomenna päivällä koittaa katsoa tarkemmin.

Mäkin oon miettinyt että sammas/hiiva tai joku vois olla syypää. Oon vaan luullut että se sitte näkyy kanssa jotenkin.

Kun lisäksi tuo jälkivuoto on loppumaisillaan mutta tuntuu että tulee epämukava haju, enkä oikeen erota onko se jotain hiivatulehdusvaivan tyyppistä vai vaan sitä veren hajua vai mitä... ei esikoisen kohdalla ollu tällästä, ärsyttävää.

Sen jälkeen ku poika tarraa kiinni, niin pystytkö tarkastamaan onko alahuuli sillai rullalla? Mulla synnärillä osaava kätilö näytti (heh, ainoa imetysopastus mitä sain :D) miten huulen voi vetää sieltä suusta ulos, jos vauva on häslätessään imaissut sen suuhunsa rinnan mukana. Sillai kevyesti painaa leuasta alas. Ylähuultakin voi vähän nostella jos se on sujahtanut tissin mukana suuhun, mutta yleisempää on tuo alahuuli...

Erilaisia imetysasentoja voi kokeilla, esim "ylösalaisin", niin, että makaatte sängyllä ja pojan jalat sojottaa toiseen suuntaan kuin omasi. Näin rasittaa rintaa tasaisemmin eikä se sama paikka kokoajan kiusaa.

Lansinohia suosittelen minäkin!

tota ylösalaisin pitää kokeilla :D

Sillä saa varmasti sen kipukohdan eri paikkaan kuin yleensä. Yritin jo kainalosta imettää mutta ei siitä mitään tullut, meni sähläykseksi ja hermoiluksi koko syöminen.

nyt mä alan kirota nää tissit kun ne on vielä niin isot että tuntuu että poika katoaa sinne alle, ei sieltä kurkita huulen asentoa... mutta epäilen että se ei ole kunnolla ulkona, tiedän mitä meinaat. Imu on aivan valtava, oon yrittänyt sitä huulta vetää sieltä mutta kun kaikki paikat on täynnä hosuvaa ja häsäävää vauvaa, tissiä ja hankalaa asentoa niin tuntuu että tekis mieli luovuttaa. Mutta en mä aio luovuttaa, tää kyllä tästä varmasti selviää kunhan kaikki keinot tulee käytettyä.

poika tekee vielä sitä että valuttaa ite tissin pois suusta niin että imeskelee vaan sitä rinnan päätä. Imuotetta ei meinaa saada millään irroitettua, sen verran lujasti imee. Pitää puoliväkisin työntää jotain huulien väliin tai raottaa poskea venyttämällä että ote irtoaa... jätkä on päättäny että kun kerran saa tissin suuhun, siitä ei luovuta.

Kokeile myös "kainaloimetystä". Eli istuallaan, vauvan jalat sun kainalon puolella ja oma kämmen vauvan takaraivon alla. Siinä asennossa on helpompi tarkistaa oikea imuote ja isorintaiselle asento on just hyvä. Virittelet kainalosi puolelle tyynyjä sen verran, ettei hartia ole jännityksessä.

se sattuu alussa, mulla ainakin joka kerta ennekuin tissi "parkkiintuu" taas imetykseen, mutta käy toki näyttämässä neuvolalääkärille jos tuntuu sille.
Itsellä vain alussa on eka kuukausi ollut kivuasta imetystä ja sitten kun maito on kunnolla alkanut tulemaan niin imettäminen on tuntunut paremmalla ja siitä on voinut alkaa nauttimaan.

tuntuu että poikakin kärsii siitä kun mä olen kireä kuin viulunkieli kun sattuu ja ei meinaa alkaa maito herumaan siitä rinnasta...

kyllä mullakin esikoisesta sattu kun imetti mutta tää on jo ihan erilaista tuskaa. pitää terkkarille soitella huomenna.

Mä pystyin ainoastaan imettämään kaksosotteella, en vaan hogannu sitä oikeaa syliotetta :D
Eli ns vauva kainalossa. Tolleen meni eka kk ja sitten ei enää tuntunut pahalta sylissäkään. Säpsähti sitä kipua niin että teki mieli vaan tönästä vauva pois...mutta tyydyin kiroamaan ja puremaan hammasta :D

Yhteistyössä