Itkua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syödessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Syödessä

Vieras
Mikä voisi olla syynä kun pieni vauvani (kohta 2 vkoa) on alkanut kitistä yösyöttöjen aikaan?

Syötän perhepedissä makuultani. Vauva ei meinaa millään saada nänniä suuhunsa ja on heti levoton. Nakkelee päätään, hamuaa ja lopulta itkee - ja sitten asiasta ei tietenkään tule mitään. En haluaisi syöttää istualtani. Ongelmaa ei ollut alussa lainkaan, heti sairaalassa syöttö onnistui. Muutenkaan imettämisessä ei ole ollut ongelmia.

Yöllä imettäminen tuntuu muutenkin hankalalta, kun en edes näe kunnolla vauvan suuta.

Toinen kysymys: voiko kyseessä olla tiheän imun kausi vai onko normaalia, että vauva söisi yöllä jopa tunnin välein? On muutenkin levoton, puhisee ja liikuuttelee käsiään, joita myös imee.

Voisiko olla mahdollista, että maitoa ei tule riittävästi, kun imee noin tiheään ja levoton syödessä? Vai haluaako vauva imeä? Oletko kokeillut huvituttia, jos kyse ei ole maidon riittämättömyydestä? Itselläni vauva oli öisin levoton, kun halusi rintaa suuhun unileluksi, mutta helpotti tutin myötä.
Tai sitten kyseessä on mahavaivat, johon en osaa auttaa

Meillä tyttö nyt kohta 4 vk vanha ja saman tapaista käytöstä on ilmennyt. Vauvan kieli on vähän valkoinen joten sammasta se varmaan on. Puolukkamehukuuri aloitettiin, jospa se auttaisi.

Tutti tosiaan kannattaa kokeilla, jos teillä ei vielä ole käytössä. Tuskinpa tunnin välien nälkäänsä itkee (jos ei sitten ole tiheän imun kausi), jos maitoa muuten kuitenkin tulee. Olisiko masuvaivoja ja vaan kova imemisen tarve - kokeile tuttia!

Meillä oli tuohon aikaan ihan samanlaista, söi tunnin välein. Selvisi ettei minulta tullut maitoa kunnolla, joten hänen täytyi imeä tiheämmin ja maidon tulo lisääntyi. Älä huoli, luonto hoitaa :)

Kiitos edellisille!

Sammasta ei ole, eikä maidontulossa ongelmia. En tiedä kannattaako vaihtaa imetysasentoa, koska sitten makuulla imettämisestä ei enää koskaan tule mitään. Ei ole kivaa nousta istumaan yöllä - viimeisetkin yöunet menevät.

Vauvan itku ei kestä kauaa ja yleensä imeminen alkaa kyllä sujua hetken yrittämisen jälkeen.

Vauva syö yöllä tällä hetkellä todella usein, mutta on ollut syntyessään pieni ja paino on nyt kovassa nousussa.

Miten ilmavaivat ilmenevät? Vauva ei itke mielestäni muuta kuin nälkäänsä, mutta liikuskelee kyllä öisin vähän levottomasti.

Ainiin, tuttia en ole halunnut kokeillakaan. Jos vaikka pilaa imemistekniikan noin pienellä.

Vauva kyllä syö aina kun rintaa tarjoaa. Yöllä vaan tuntuu, että imee lyhyemmin ja sitten kohta taas hereillä ja itkuinen. Nyt myös päivällä istuma-asennossa joskus tuota itkuisuutta ennen kuin nänni on suussa.

Jos vauvasi on kahden viikon ikään mennessä jo oppinut oikean imemistekniikan, ei tutin käytöstä varmasti enää haittaa ole. Omalla vauvallani ainakin oli todella kova imemistarve ja ilman tuttia olisin saanut jatkuvasti olla antamassa tissiä hänelle. Eikä todellakaan vaikuttanut kielteisesti imemisotteeseen.
Meillä poika pienenä myös hermostui herkästi, tuntui että pinna paloi heti jos ensiyrittämällä ei osunut nänni suuhun. Siinä sitten yritin aina vain rauhoitella poikaa ja lopulta aina onnistui. ""Hakkasi"" päätään ja hamusi ja itki kunnes nappasi kiinni...
Itselläni ei ainakaan istuallaan imetys vaikuttanut siihen , etteikö sen jälkeen olisi voinut makuultaan imettää. Molemmat tekniikat oli käytössä koko sen 8kk kun imetin.
Niin, ja se tuli vielä mieleen, että poika söi pikkuvauvana tosi usein ja monesti johtui varmasti siitä kun nukahti niin helposti tissille, ettei ehtinyt saada vatsaa täyteen ja pian piti siis taas tankata..

Minusta oli ihan luonnollista, kun meidän tyttö söi ""läpi yön"". Hän imeä lutkutteli n. 15 min ja nukahti rinnalle, minä herätin poskesta rapsuttamalla ja imu jatkui ja taas nukahti rinnalle jne. Hän saattoi aloittaa syömisen yhden tunnin aikana neljä kertaa kun välillä herätin. Sitten siirrin hänet omaan sänkyyn jossa koisasi tunnin ja taas sama ruljanssi käyntiin.
Meilläkään ei saanut tuttia kuin 2 kk ikäisenä kun huomasin imutekniikassa että toisinaan hän ei maitoa imenyt vaan vain mutluutti nänniä tuttina. Tutin syöntiä piti harjoitella sitten yksi ilta (oikean mallinen!) että se onnistui.

Meillä on kyllä ollut käytössä himmeä yövalo, minun ja pinniksen välissä yöpöydällä. Se on pakko olla että löydän yleensäkin rillit yöpöydältä, muuten oon sokko!

Mäkin sain kuulla monet kerrat et taasko se syö, riittääkö sulla maito kun se on taas tissillä, pitäiskö sille antaa korviketta.... Mut luotin siihen että maito riittää kun tyttö oli tyytyväinen kun sai vaan tissiä tarpeeksi usein. Meidän vauva oli kans aika pienoinen, 2900g, joten hän lisäsi varmaan maidon tuloa sillä tosi tiheällä imemisellä!

Jollyn kanssa samoilla linjoilla.

Annan lapsen imeä. Läpi yön syöttäminen on raskasta, mutta täysimetyksellä ihan mahdollinen toiminta malli. kokeile eri imetysasentoja ja ota rennosti vaikka vauva välillä itkisikin rinnalla, jos olet sulkenut sammaksen pois.

Oma tyttöni saa usein raivareita rinnalla edelleen (2kk). Minulla raivarit johtuvat hurjasti rinnasta suihkuavasta maidosta, mutta muista, että jo ihan pienenä oli tuota itkuisuutta jostain muusta syystä johtuen. Itse olen vain kärsivällisesti tarjonnut rintaa aina kun vauva kitisee. tuttia ei huoli, enkä toistaiseksi sitä tarjoakaan enää.

Olen nyt nämä ensimmäiset kuukaudet vauvaa varten. Enkä toistaiseksi yritä miten hallita tai ohjailla tuota imemistä. Meillä on yösyötöt vaihtelevasti 2-6 kertaa tössä edelleen, mutta päivisin päikkäreille löytyy jo muutamant unnin mittoja.

Tsemppiä vauvan kanssa imettämiseen. rauhallisesti vain. Luota omaan kroppaan ja vauvaa. vauva tietää aikasta hyvin mitä haluaa.

Imetystukilistalta tai niiltä sivuilta ylipäänsä saa tukea ja vinkkejä kaikkeen imetykseen liittyvään. Myös tuohon rinta itkuisuuteen.

Tutti,

kokemuksesi kuulostaa tutulta. Silti olen tosissaan kahden vaiheilla tutin suhteen. Kerran sen jo työnsinkin suuhun, mutta sitten tuli epäilys ja päätin kuitenkin odottaa vielä. Kyllä vauva sen hyväksyikin, mutta hetken päästä lojui jo korissa.

Jotenkin olen sisäistänyt nämä vauvalähtöiset ruokintasuositukset ja pelkään jättää vauvaa hetkeksikään huutamaan ilman ruokaa.

Jolly,

kuinka kauan tyttösi söi niin tiheään eli milloin sait vähän nukuttuakin?

Varmaan reilun 1kk ikäisenä hän jo jaksoi imeä nukahtamatta tissin suurin piirtein tyhjäksi. Katselin tuolta omista ""muistelmista"" että 3 kk:n ikäisenä on nukkumaan meno tapahtunut n. klo 20.30-22 jolloin on syöty iltatissi, seuraavat syötöt n. klo 0.30 3.00 ja 6.00

Tyttö tulee ensi viikolla 6 kk ja nykyisin syö yhdeksän - kymmenen maissa iltatissin ja herää kahdelta ja viiden - kuuden maissa seuraavan kerran. Että pikkuhiljaa on syöttöväli pidentynyt. Itse olen aika hyvin heräämisiin tottunut ja jaksanut kun yöunia olen sitten aamusta venyttänyt mahd. pitkään tytön kanssa nukkuen.

Ja harrastin sellaista ""yöpäiväkirjaa"" johon merkkasin yösyöttöjen ajat koska aamulla olin aika pihalla enkä välttämättä muistanut miten monella heräämisellä yö meni. Tätä harrastin siksi, että näin jostakin konkreettisesti että syöttöväli pitenee koko ajan vaikkei aina siltä tunnu!

By the way, pitkäperjantaiyönä tyttö ei heränny kertaakaan joten toivo elää!

Ai niin! Hoksasin tänään että meilläkin on nyt ollut vähän sellaista tissi-itkua, luulen että kärsimätön neiti imee ja kun ei heti maito heru niin tulee sanomista... Paljon tsemppiä ja mukavia tissihetkiä teille!

Kiitos jolly!

Hassua, mutta eilen tyttö ei itkenyt rinnalla enää lainkaan ja söi paljon harvemmin ja lyhyemmin. Sama yöllä - ensimmäinen mukava yö näiden viikkojen aikana. En voi vielä olla varma, mutta saattaa olla, että sitä ennen tosiaan oli tiheän imun kausi, jolloin maitoa tilattiin.

Tämän vielä halusin kertoa: Synnärillä, kun epäilin ettei mun tisseissä mitään maitoa voi olla, lastenhoitaja sanoi että aina siellä jotain on ja ettei vastasyntyneen mahaan mahdukaan kuin 6 millilitraa maitoa!

Tämä tuli sitten mieleeni kun ajattelin että taasko se maha on tyhjä... Joten kyllä vauvat aika paljon tiheän imun kausia meille imettäjille suovat että saavat tarvitsemansa ravinnon.

Meillä vauva itki rinnalla sitä, että halusi imeä kovasti, mutta ei halunnut maitoa. Tähän ei auttanut kuin tutti. Mulla maitoa tuli aivan liikaa lapsen tarpeisiin, joten tiheänimunkausia ei ollut ollenkaan.

Meillä lapsentahtinen imetys oli suorastaan kirosana. Vauva sai vaan mahakipuja liian tiheästä imetyksestä ja mahakipukierre oli valmis. Sitä paitsi pieni vauva imee useimmiten aina kun sille rintaa tarjoaa, vaikka sillä ei nälkä olisikaan. Tällöin vauva voi kitistä rinnalla sitä, ettei haluaisi syödä. Äiti kuitenkin tulkitsee, että vauvalla on nälkä, vaikka se haluaisi vaan imeä.

Yhteistyössä