Imetyksen lopetus -> paremmat yöunet

Hei!

Onko jollain kokemusta otsikon asiasta. Eli onko imetyksen lopettaminen parantanut vauvan yöunia?

Meillä neiti on kohta 1-v ja maitoallergikko, jota olen imettänyt. Hän on nyt viikon verran totutellut raejuustoon ja siitä sitten siirrytään muihin maitotuotteisiin jos kaikki ok. Siksi meillä siis pääasiallinen juominen on ollut vielä rintamaito. Mukista ottaa pieniä hörppyjä soijamaitoa silloin tällöin.

Mutta yöunet on tosi rikkonaiset ja herätyksiä on monta yössä. Yösyötöt olen lopettanut 7 kk:n iässä ja se meni ok. Unikoulua on pidetty, siirretty omaan huoneeseen yms. Nyt viimeisenä oljenkortena olisi enään imetyksen totaalinen lopettaminen, jos siitä olisi apua. Muutenkin kyllä haluaisin jo lopetella.

Tuttavapiirissäni on muutamia, joilla imetyksen lopetus on parantanut yöunia, mutta onko tämä yleistä vai ihan sattumaa?
 
Sattumaa tai ei (olen itsekin pohtinut asiaa) mutta meillä kävi juuri niin. Tyttö joka siirrettiin omaan huoneeseen 5kk iässä, jolta yöimetys lopetettiin 9kk iässä ja iltaimetys (ennen nukkumaan menoa) 12 kk iässä, jatkoi yöheräilyjä aina siihen asti kunnes imetys jäi kokonaan 14 kk iässä.

Itse en ollut mitenkään suuremmin aikonut imetystä jättää (meilläkään tyttö ei juonut/juo vieläkään (soija)maitoa kuin muutamia hörppyjä mukista -> tarvittavava määrä syötetään sitten puuron, jugurtin ja vanukkaiden muodossa), mutta kun tyttö yhä vähemmän ja vähemmän itse tuntui sitä kaipaavan niin en viitsinyt "tuputtaakaan" ja niin meillä loppui imetys kuin yhteisestä sopimuksesta.

Päivälleen en siis osaa sanoa tuota nukkumiskuvion muuttumista kun tuo imetyskin jäi niin pikkuhiljaa pois, mutta kyllä niin samoihin aikoihin sattui että tyttö alkoi vihdoin nukkua yönsä putkeen 21-07.. Ja on nukkunut siitä asti (nyt 1v6kk)!

Toki yhä joskus saattaa kerran (kaksi) yössä herätä (mikä nyt mielestäni on ihan normaalia, eikä mitenkään verrattavissa noihin aiempiin yöheräilyihin) mutta niihinkin lähes aina auttaa kun käy peittelemässä ja antamassa pusun niin nukahtaa samantein uudestaan.

Eli jos olet muutenkin valmis jo lopettamaan niin suosittelen. Nyt kun vihdoin saa itsekin nukuttua kunnon yöunet on elämä kaikin puolin valoisampaa, koko perheellä!
 
Piti vielä lisäämäni, että itse kuulin tuosta vasta sitten kun olin sen jo kokenut. Oisinpa saattanut jättää imetyksen jo aiemminkin jos joku ois vaivautunut kertoon siitä mulle jo aiemmin! :headwall: :LOL:
 
Meillä auttoi kun lopetin imetyksen 10-11kk iässä.Tyttö aloitti 4kk yöheräilyt ja saattoi yöllä huutaa jopa 3tuntia putkeen.Huudot loppui kuin seinään kun lopetin imetyksen. (yöimetys jätettiin jo 6kk)
 
Sompio: olemme itsekin pohtineet asiaa, mutta ihan empiirisen kyselyn mukaan kaveripiirissä lapset ovat alkaneet nukkua öitään paremmin vasta kasvaessaan, vielä en ole tavannut ketään, jolla olisi siltä lyömältä alkanut nukkua paremmin, kun imetys loppui. Varmaan sellaisiakin on, mutta kyllä sääntö taitaa olla, että mitä enemmän ikää, sitä enemmän tsänssiä, että alkaa nukkua paremmin.
Hyvällä ystävällä alkoi ENSIN nukkua imetyksen jälkeen hiukan paremmin, mutta nyt 2 kuukautta lopetuksen (poika 1vuosi 5 kuukautta) jälkeen menee vielä huonommin, koska joutuu tainnuttamaan TUTTIPULLOLLA 2-3 krt yössä, koska muuten on hereillä 1-2 tuntia. Kaveri vannottikin, etten vain lopeta ennen kuin tyttö jo valmiiksi nukkuu paremmin, koska muuten voisin joutua ojasta allikkoon, niin kuin hän, onhan pullon hakeminen keittiöstä kuitenkin väsyttävämpää kuin tissi suuhun-metodi...
No, en olisi vielä kuitenkaan lopettamassa, niin että eipä siinä mitään. Toivottavasti teillä paranee yöunet, joko imetyksen lopetuksella tai sitten ilman. Vaikka pahoin pelkään, ettei tässä auta kuin aika, niin ikävältä kuin se saattaa kuulostaakin. Tsemppiä ja jaksuja! :hug:
 
Kiratar: Hienoa, että teillä on auttanut. Oli apu sitten mikä tahansa niin uskon, että elämä on valoisampaa kun saa nukkua. Itse kanssa huomannut, että tämä jatkuva heräily ja väsymys rasittaa jo aika paljon meidän elämää.
Ainut, että minua huolestuttaa tuo nesteen määrä. Puuroissa saa sitten tuota soijamaitojauhetta tai kalkkia vaikka purkissa mutta että saa sitten tarpeeksi nestettä juomaan. Vettäkään ei montaa hörppyä ota päivän aikana vaikka kuinka tyrkyttää. Mutta ehkä sitten alkaisi juomaan kun tissiä ei tarjota :p

vip1: Kiitos tiedosta. Eli joillain auttaa tosiaan :D

Lentis: Kiitos sinullekin =) Aina törmätään samoihin ketjuihin, kiva =)
Sinä siis imetät vielä öisinkin?
Tsemppiä teidänkin öihin. Aika auttaa, mutta kun sitä on itselleen hokenut monta kuukautta niin alkaa siihenkin usko loppua :D
Rankalta kuulostaa ystäväsikin yöt. Kokeiltiinko heillä ensin tassukoulut yms. ennen pullotainnutuksia?
 
Meillä poika huono nukkuja ja vasta nyt 2v alkanut nukkua välillä kokonaisiakin öitä,tosin ne on vielä harvinaista herkkua.
Lopetin yöimetyksen joskus 1v tietämillä ja kokonaan 1v2kk ikäsenä kun poika ei tuntunut enää välittävän...samaan aikaan yöt hiukan parani,mutta luulen et kyseessä oli vain ikään liittyvä juttu,koska myöhemmin on ollut hyviä ja huonoja öitä kausittain ja selkeesti yöt parani taas 1v7kk ikäsenä ja taas 2v. Ehkä heräilyä ei ollut niin paljoa kun yö imetys lopetettiin,sitä ennen nimittäin heräs jatkuvasti. Mut päiväimetyksen lopettamisella ei kyl ollu mitään vaikutusta.
Meillä noihin öihin ei oo siis auttanut kuin aika =)

Tsemppiä ja parempia yöunia :flower:
 
Kiitos Repa vastauksesta ja kiitos tsempeistä :heart:
Ikä kai meilläkin niitä öitä parantaa, ehkä joskus...

Silti päätin tässä kesäkuun aikana lopettaa imetyksen kokonaan. Ensi viikolla vähennän yhden imetyskerran taas. Nyt imetän vielä aamulla ja illalla.
 
Lopetin imetyksen reilu vuoden iässä ja siitä viikon sisään meillä nukuttiin täydet yöt ilman minkäänlaista heräämistä. Mä kyllä ihan pistän sen imetyksen lopetuksen piikkiin ne täydet yöt. Silti en ois lopettanu imetystä aiemmin, vaikka täysiä öitä epailin saavani nukkua vasta kun imetys loppuu.
Olin kahden suht epäonnistuneen imetyksen jälkeen päättäny et jos vaan sujuu imetän siihen et siirrytään suoraan tavalliseen maitoon. Ja niin kävi :)
Mä myös vähensin imetyskertoja hiljalleen. Päätös lopettamisesta tuli kun annoin enää illalla ja aamulla ja puol viideltä neiti huus sängystä "tittiiiii..." :D Pari iltaa meni et neiti ymmärsi ettei tissiä enää tuu ja omaan sänkyyn mennään suoraan ilman unimaitoo.
 
Kiitos päksy. Ihanaa, että sinulla kolmannen kanssa onnistui imetys :heart:

Mä olen niin takunnut koko vuoden tän imetyksen kanssa ja halunnut lopettaa jo monta kuukautta. Nyt silti haikein mielin vähän kun lopetus on jo lähellä. Mutta parempia öitä odotellessa...
 
Meilla myoskin alkoi lapsi nukkua paremmin kun iltaimetyskin jai pois. Lopetin noin kaksi viikkoa sitten siis imetyksen ihan kokonaan ja nyt kuluneella viikolla on useammankin yon nukkunut heraamatta kuin joskus aamulla, jos sitakaan (nukahtaa yleensa noin klo 21.30 illalla ja jos heraa vaikka 6-7 aikaan aamulla niin saa viela nukkumaan suht helposti noin yhdeksaan). Lapsi siis 13kk vanha.

Ennen herasi ainakin kerran yolla kitisemaan ja tarvitsi rauhoittelua. Nukkuminen on siis parantunut imetyksen vahenemisen myota (esim. yoimetyksen jaatya pois noin 1,5kk sitten) ja nyt siis imetyksen loputtua kokonaan taas mennyt parempaan suuntaan. Onko sattumaa vai ei, sita en osaa sanoa! Nain meilla.
 

Yhteistyössä