imetyksen lopetus ja perhepedistä omaan sänkyyn, mutta miten?

• Viestiketjun aloittaja "avuton"
  • Ensimmäinen viesti
"avuton"
Tyttäreni 1v 1kk on koko ikänsä nukahtanut vain rinnalle ja nukkuu perhepedissä. Heräilee öisin n. 3-4 krt ja nukahtaa uudestaan heti kun saa rinnan suuhun. Itse olen lopen kyllästynyt tähän imetykseen ja haluaisin lopettaa mutten tiedä miten se tapahtuu? Ja myös perhepedistä haluaisin hänet omaan sänkyyn. Olisi enempi tilaa nukkua :) tyttö ei suostu käyttämään tuttia, joten olen siis öisin hänelle se tutti. Eli ei hän niinkään maitoa ota vaan haluaa vaan imeä rintaa.. jään usein hereille kauaksi aikaa kun hän herää. Juo ruuan kanssa jo tavallista maitoa, ei ollenkaan korvikkeita. Nukahtaa harvoin pullolle. Joskus ulkona ollessa saattaa nukahtaa pullolle kun tietää ettei imetetä kun ollaan muualla kuin kotona.

"voivoi"
Olis kannattanut varmaan jo lapsen syntyessä miettiä kannattaako perhepeti oikeasti yhtään. Meilläpä ei tule tällaisia ongelmia vastaan kun lapsi nukahtaa joka ilti kiltisti omaan sänkyynsä, ilman että tarvitsee muuta kuin sanoa hyvää yötä ja laittaa peitto päälle.

"elli"
Esikoisen kanssa meillä mentiin juuri noin 1v4kk ikään, jolloin lopetin imetyksen sitten kokonaan. Nuo yöimetykset olivat silloin vrk:n ainoat imetykset. Aloin tarjota päivällä reilusti vettä ja juotavaa, jottei janoonsa tarttis maitoa yöllä, ja sitten yöllä otin kainaloon ja hyssyttelin mutten antanut rintaa. Näin kaksi ekaa yötä, sitten menin muualle nukkumaan ja isä hoiti kaks seuraavaa yötä. Lapsi siis nukkui vieressä vielä silloin. Omaan sänkyyn ja huoneeseen siirtyi sitten siitä parin viikon päästä. Ja siellä matalaan lasten sänkyyn jostä yöllä köpötteli meidän huoneeseen jos heräsi. Kuten tekee edelleen, ikää 3v.
Rohkeasti vaan lopetat yöimetykset jos siltä tuntuu, lapset on fiksuja, ne oppii uudet tavat nopeammin kuin uskotkaan.

ja itse en tuttipulloa enää ottaisi käyttöön. Juo mukista mitä juo ja nukkumaan sitten iltapesujen, sadun ja laulun saattelemana.

zurp
Meillä lapsi kylläkin nukkui omassa sängyssä, mutta imetyksen lopetin niin että ensin vähensin kahteen kertaan päivässä, aamu ja ilta. Lapsi oli 1v 5kk kun lopetin, joten riitti kun hänelle sanoi ettei maitoa ole, itki pikkuhetken mutta rauhoittui nopeasti. Pari päivää kysyi toiveikkaasti tissin perään, sanoin aina ettei ole ja pidin sylissä kun häntä harmitti. Kolmena iltana ja aamuna taisi sen 15 sekunttia jopa itkeä, sitten loppui sekin.

"Veera"
No jos ensin opetat illalla ja päiväunille nukahtamaan ilman rintaa. Iltaimetyksen jälkeen vielä hampaanpesu/iltasatu tms. Laitat pinnasänkyyn ja makoilet vieressä lattialla kunnes nukahtaa. Silität pinnanraosta/lauleskelet, hätätilanteessa otat välillä syliin. Sitten joko lopetat samalla yöimetyksen tai jatkat sotä vielä hetken ja lopetat myöhemmin.

Tai sitte totut nukahtamaan kainaloon imettämättä(hyssyttelet lasta niin että hän on selkä sinuun päin, tarjoat yöllä tarvittaessa vettä mukista) ja sitten myöhemmin siirrät omaan sänkyyn.

"vvv"
Unikoulu ja kerrasta poikki vaan. Iskä unikoulua pitämään.

Ihan hullua että olet antanut jatkaa noin pitkään, 7-8kk ikäiseltä tuo on paljon näppärämpi kitkeä pois.

Itse lopetin 1v8kk ikäisen imetyksen vähentämällä ensin imetyskertoja, jolloin tissi jäi ikäänkuin luonnollisesti pois, eikä missään vaiheessa tullut isompia itkuja tms. Siihen saakka imetin kyllä vielä öisinkin kerran tai kaksi (mutten toisaalta itse herännyt siihen..).

Tsemppiä! Aika nopeasti lapsi oppii nukkumaan yöllä, kun jaksaa olla sinnikäs. Muutimme sopivasti isompaan asuntoon tuossa 1v8kk kohdalla jolloin kuopus "muutti" minun huoneestani omaan huoneeseensa. Siihen saakka nukkui joko pinniksessään tai minun sängyssäni :)

hilllla
Yöimetykset lopetettiin 11 kk:n iässä niin että isä nukkui lapsen kanssa 3 yötä, itse olin vierashuoneessa. Imetyksen lopetin kokonaan kun lapsi oli 1 v 4 kk, oli hirmuinen tissitakiainen joten kerrasta lopetus oli meille paras. Pistin laastarit nännien päälle, lapsi oli ihmeissään kun maitoa ei tullut mutta ei saanut hirmuisia raivareita kun ei kuitenkaan ns. tarvinnut kieltää. Sitä ei vaan "tullut", vaikka raukka kuinka koitti tutkia ihmeellisiä kissalaastareita tisseissa :) :D

Omaan sänkyyn siirtyi 1 v 6 kk:n iässä niin, että ostettiin suoraan jatkettava sänky. Pinniksessä tuo ei oppinut koskaan nukkumaan... Jatkettavaan sänkyyn oppi heti, kun siihen voi aikuinen mennä viereen silittelemään uneen. Toki yöllä kömpii meidän viereen vielä, usein aamuyöstä, mutta meitä se ei haittaa. On niin pieni kuitenkin vielä :) <3

Yhteistyössä