Imetyksen lopettaneet ja siihen aiemmin vauvansa nukuttaneet

Tervehdys te, ketkä olette nukuttaneet vauvanne aiemmin imettämällä unilleen. Miten lopetitte imetyksen ja miten onnistui nukahtaminen? Itsellä vauva 10kk ja ajattelin kohta puolin lopetella imetystä. Mutta olen aina imettänyt hänet unille ja nyt mietityttää tuleeko ongelmia :)
 
Molemmat lapseni nukahtivat tissille ja imetyksen lopetin n.1v2kk iässä. Tuossa 10kk iän kieppeillä, aloin harventaan imetyskeroja niin että iltatisutus jäi enää jäljelle. Sitten piti vaan päättää et nyt loppu. Olivat kuitenki imetysasennossa sylissä ja tutti suuhun. Poika parku ekana iltana kait noin puol tuntia, tytön kohdalla kävi vieläkin helpommin. Vaatii vaan lujuutta iteltä kun päättää niin pysyy päätöksessä vaikka huutoa kyllä tuleekin. Imetyksen lopettaminen tuntui meillä olevan vaikeampaa äidille :ashamed:
Hienoa että olet imettänyt pitkään!!! Nykyään tuntuu loppuvan ne hommat niin kovin aikaiseen..
Voimia sinulle lopetukseen!!!!!
 
Täällä toinen samanlainen nukutus imettäjä!! Meillä tosin poika 1,5kk ja tissille nukahtaa..tuttiakaan tämä kaveri ei syö...
Olen toivonut että joku kaunis pvä poika ei enää haluakkaan tissiä, mutta mun pitäis päästä tissuttelusta eroon tässä pikapuoliin kun sairastan Ms tautia ja lääkitys täytyisi aloittaa.
Joten vieroitus on edessä.
Olin aivan varma että olen ainut joka nukuttaa näin lapsensa!! Tosin sinun pikkuinen onkin nuorempi =)
Tämä tapa on ollut vaan minulle niin helppo kun tota maitoakin riittää.
:whistle:
 
äipätys
Meillä kans sama juttu meneillään eli pikkuhiljaa koetan vieroitella, ikää 9,5kk. Oon tehny niin et illalla annan ensin pulllosta maitoa ja sitte pötkötellään meiän sängyllä, ja jos ei millään meinaa rauhoittua, annan rinnan hetkeksi, et rauhoittuu ( ei oikeastaan maitoa paljoa ota kun on pullosta saanu) ja sitte pidän kättä päällä kunnes nukahtaa ja nostan sitte omaan sänkyyn. Toiveissa olis et jos joskus vuoden ikäsenä pääsis nukuttelemaan ihan ilman rintaa.
 
Sama ongelma täällä. Tyttö vuosi ja 6kk. Iso kokoinen tyttö ja imee tissit tyhjäksi ja luttuuttaa sen jälkeenki. Ei käyty tuttia ei tuttipulloa. Nukahtaa päiväunille tissi suussa, yöunille tissi suussa, herää miljoona kertaa yössä tissi suuhun. Päivälläkin vetelee paidan helmaa. Ei se aikaisemmin noin paljo ole ollut tissiä vailla kuin nyt. En tiedä mikä hellyyen pipeys on iskenyt. Parina päivänä jätin päivä tisun pois, sanoin vain et maito loppu ja se riitti. Nukutin sit olkapäälle mikä oli raskasta ku iso tyttö ja heikko selkä. 3 päivän päästä alko sit huuto ku ei saanut päivätissiä. Päivän tai oliko pari nukutin niin et lapsi kiukutteli sylis ja nukahti sit. Sen jälkeen en halunnut huudattaa ku niin kauniisti tissille nukahtaa. Eli kuitenkin pitäisi saada pois tissiltä kun itse kärsin. Tisseihin välil sattuu ku niin tyhjäksi imee ja selkä on yöllä ihan jumis ku laps koko ajan tissillä. Mutta miten? Mitähän noihin tisseihin laittais et maistuis pahalta?
Esikoista imetin vuos 8kk ja ei ollut ongelmia. Pikku hiljaa loppui imetys.
 
Mnä olen ollut onnekas ja lapset ovat vain lopettaneet tisuttelun, esikko 13 kk:n ikäisenä ja nuorempi 14 kk:n iässä. Siihen asti nukahtivat aina rinnalle, enkä pitänyt sitä pahana, koska se oli minullekin rauhainen hetki. Tisutteluja vähennettiin vähitellen niin, että vain iltatisut olivat jäljellä ja senkin lapset lopettivat noin vain.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.11.2006 klo 19:36 MATRIARKKA kirjoitti:
Sama ongelma täällä. Tyttö vuosi ja 6kk. Iso kokoinen tyttö ja imee tissit tyhjäksi ja luttuuttaa sen jälkeenki. Ei käyty tuttia ei tuttipulloa. Nukahtaa päiväunille tissi suussa, yöunille tissi suussa, herää miljoona kertaa yössä tissi suuhun. Päivälläkin vetelee paidan helmaa. Ei se aikaisemmin noin paljo ole ollut tissiä vailla kuin nyt. En tiedä mikä hellyyen pipeys on iskenyt. Parina päivänä jätin päivä tisun pois, sanoin vain et maito loppu ja se riitti. Nukutin sit olkapäälle mikä oli raskasta ku iso tyttö ja heikko selkä. 3 päivän päästä alko sit huuto ku ei saanut päivätissiä. Päivän tai oliko pari nukutin niin et lapsi kiukutteli sylis ja nukahti sit. Sen jälkeen en halunnut huudattaa ku niin kauniisti tissille nukahtaa. Eli kuitenkin pitäisi saada pois tissiltä kun itse kärsin. Tisseihin välil sattuu ku niin tyhjäksi imee ja selkä on yöllä ihan jumis ku laps koko ajan tissillä. Mutta miten? Mitähän noihin tisseihin laittais et maistuis pahalta?
Esikoista imetin vuos 8kk ja ei ollut ongelmia. Pikku hiljaa loppui imetys.
Tuo kuulostaa ihan minulta noin 2kk sitten! Suosittelen lämpimästi että lopetat ehdottomasti yöimettämisen ainakin! Noin iso ei oikeasti tarvtse yöllä mitään maitoa. UNikoulua vaan kehiin, eli esim. tassuttelet tytön nukkumaan. Alatte molemmat nukkumaan kokonaisia öitä ennen pitkää. :wave:
 
Meillä olen imettänyt ekaa 8 kk,tokaa 11 kk ja kolmatta 12 kk
Kaikilta olen jo joskus 7 kk ikäisenä alkanut antamaan iltatissin olohuoneessa,ja siinä toisten ääniä kuullessa ,niin lapsi ei oo nukahtanukkaan täysin vaan mennyt sellaseen horrokseen,että siitä sitten hampaiden pesulle,(jos niitä oli) ja sitten tutin ja rätin kanssa sänkyyn.Sinne ne on jääny nukkumaan,ilman huutoja.

Onnistuis varmaan sultakin se,että ekaks imettäisit iltatisun istuen jossain muualla ku sängyssä.Valoisassa paikassa siis,missä muutakin elämää.Siis yhdistät sen muuhun iltapalaan.Puuron jälkeen esim.heti keittiössä.
SIt ku tottunu vaik viikon siihen,niin päätät vaan et tänä iltana jää se tisu siitä pois.Voi olla et tulee protesti,mut ei montaa iltaa itke.

Mä muuten tältä kolmoselta jätin ekaksi iltatisun pois.Sit vähensin päivätisujen määrää,tai poika tais ite sen tehä.Vikaksi jätin sen aamuviiden tissin,et sais nukkua pitkään.Tai sekin jäi itestään pois.Yks aamu poitsu vaa sit nukku kasiin asti heräämättä.Tää onkin ollut ns.helppo lapsi
 
Me lopeteltiin pikkuhiljaa vuoden iän jälkeen. Viimeisiksi tissittelykerroiksi jäi aamu- ja iltamaito. Pikkuhiljaa siirryttiin antamaan ne tavallisena maitona nokkamukista, aluksi juuri ennen nukahtamista/heti heräämisen jälkeen. Nykyään poika juo edelleen iltamaitonsa puuron jälkeen nokkamukista nautiskellen. aamuisin juo puuron kanssa maidon ihan tavallisesta lasista (lämmitettynä kylläkin kun näyttää olevan hänen mielestä niin ihanaa!). Meillä tämä kaikki onnistui tosi helposti vaikka tosiaan reilun vuoden poika nukahti lähes aina tissille. Nokkamukin kanssa ei nukahda, vaikka meneekin ihan horteeseen (lämpimän maidon nukuttava vaikutus..)
 
eliana
Meillä ei onnistunut mikään pikkuhiljaa -lopetus. Pojalle ei kelvannut tutti, tuttipullo ruoka eikä kukaan muu. Vuoden iässä sitten kuitenkin lopetettiin imetys, sillä minä olin aivan poikki. Isä tuli avuksi, minusta se oli ainoa mahdollinen tapa, sillä olin niin uupunut etten olisi jaksanut vieroitusta ja siihen liittyvää itkua. Sitä ei kyllä kestänyt kauhean kauaa, muutaman päivän, mutta kyllä se motivaatiota vaatii.
 
Meillä jäi ensin pois päivätissit. Kun oli enää jäljellä ilta- ja yövierotus, vaihdoin paikkaa. Eli en enää nukuttanu meiän sänkyyn vaan omaan huoneeseen ja omaan sänkyyn. Imetin siis vielä illalla lattialla maaten :D.

Ensimmäisestä illasta lähtien en sitten antanut enää yöllä tissiä, vaan jos ei rauhottunut tassuttelulla, annoin maitoo nokkiksesta (ei siis syö tuttia, eikä pulloo). Ei se sitä kauaa edes huolinut, koska ruuan takia ei heräillyt. Joten nokkis jäi ihan ittestään suosiolla pois muutamassa viikossa.

Samoin kävi iltasyötön. Alle kahdessa viikossa jäi pois sekin tapa ilman minkäänlaisia huutoja :) Ja neiti sillon siis 10 kk. Suosittelen toimimaan =)
 
Kiitos paljon teille, jotka kommentoitte ja kerroitte kokemuksianne. Näistä kokemuksistanne on todella paljon apua minulle ja löydämme varmasti minulle ja tyttöselleni oman tapamme toimia tämän asian suhteen. Nyt nimittäin alamme pikkuhiljaa "tiputtelemaan tisuja" pois yksi kerrallaan. Kärsivällisyyttä ja pitkiä hermoja varmaan tarvitaan, mutta uskon että onnistumme kyllä.
 
Meidänkin poika (huomenna 11 kk) nukahtaa vain rinnalle. Yöimetyksistä olemme luopuneet juuri ja yö sujuu ihan hyvin syömättä. Ongelmaksi vaan on jäänyt tuo nukuttaminen, sillä poika nukahtaa vain rinnalle. Miten olette osoittaneet lapselle sen, että nyt on nukahtamisen aika, jos ette imetä sitä uneen? Meillä meinaan poika ei kyllä tajua, että nukkumaan pitäisi nyt mennä, jos vain laitan sen sänkyynsä. Se pomppaa heti seisomaan, temmeltää sängyssä ympäriinsä eikä todellakaan nukahda. En uskalla jättää sitä yksin veuhtomaan pinnasänkyynsä, sillä pelkään, että se lyö päänsä (meno on aika hurjaa, kun se pomppii ja riehuu ympäriinsä sängyssään). Jos vain odottaisin, että se on tarpeeksi väsynyt, saisin odottaa aamunkoittoon asti. Poika on meinaan muutenkin tosi energinen ja vähäuninen.

Tuttipulloa poika ei ole koskaan huolinut ja tutti ei ole kelvannut pikkuvauva-aikojen jälkeen. Syliin poikaa ei voi nukuttaa ilman tissiä, sillä se ei suostu olemaan sylissä vaan kiemurtelee siitä pois.
 
Jäi mainitsematta, että meillä tisuteltiin iltamaidot keinutuolissa, ei sängyssä. Kun iltamaidot jäivät pois, niin unetus omaan sänkyyn (vieressä laulettiin yms) ja kerroin, että nyt on aika nukkua ja äiti ja isi ovat olohuoneessa ja kuullaan kyllä jos on jokin hätä. Kävin myös katsomassa lasta pienen ajan päästä ja silitin hiuksia yms. Oppivat nukahtamaan omaan sänkyyn hyvin pian, esikolle tosin piti laulaa vaikka jos kuinka kauan, että rauhoittui (ennen kun hoksasin, että tuota 'me ollaan ihan lähellä ja kuullaan' voi kokeilla).
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2006 klo 19:40 Kristiina 80 kirjoitti:
Meidänkin poika (huomenna 11 kk) nukahtaa vain rinnalle. Yöimetyksistä olemme luopuneet juuri ja yö sujuu ihan hyvin syömättä. Ongelmaksi vaan on jäänyt tuo nukuttaminen, sillä poika nukahtaa vain rinnalle. Miten olette osoittaneet lapselle sen, että nyt on nukahtamisen aika, jos ette imetä sitä uneen?

Viet sänkyyn iltarutiinien jälkeen ja joko tulet pois itse sieltä ilman mitään temppuja.Ei se lapsi kauan jaksa vauhkota siellä,jos on uniaika.Ei pinnasängyssä voi itseään teloa? Voithan kurkkia oven raosta välillä.Jos alkaa itku (siis kova itku)menet pariks minuutiks rauhottamaan ja taas pois.
Tai sit jäät heti tassuttamaan sinne pimeään huoneeseen.Tiedätkö tassu-unikoulusta? Kämmen selän päälle ja kevyesti pidät poikaa niin,ettei pääse nousemaan ylös.Ja jos ei auta,niin kevyttä taputtelua pyllylle,jos sekään ei auta,niin sitten silittelyä niskasta.
Jos ei nukahda,niin sitten ei kai ole uniaika. Pari kolme iltaa menee,sit alkaa sujumaan.Tsemppiä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2006 klo 19:40 Kristiina 80 kirjoitti:
Miten olette osoittaneet lapselle sen, että nyt on nukahtamisen aika, jos ette imetä sitä uneen?Tuttipulloa poika ei ole koskaan huolinut ja tutti ei ole kelvannut pikkuvauva-aikojen jälkeen. Syliin poikaa ei voi nukuttaa ilman tissiä, sillä se ei suostu olemaan sylissä vaan kiemurtelee siitä pois.
Iltapuuron jälkeen hammaspesu, yöpuvun vaihto, valojen himmennys yms olivat meillä merkkeinä yön tulosta. Nukutin syliin ja jossain vaiheessa eivät enää itse viihtyneet sylissä niin laitoin pinnasänkyyn, taputtelin, silittelin. Jos oli hankalaa nukahtaa istuin vieressä kunnes nukahti ja toisinaan kävi helpommin. Ajan kanssa hyvin menee.. Meillä ei myöskään pulloa käytössä, tutti kylläkin on.
 
äipätys
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2006 klo 19:40 Kristiina 80 kirjoitti:
Ongelmaksi vaan on jäänyt tuo nukuttaminen, sillä poika nukahtaa vain rinnalle. Miten olette osoittaneet lapselle sen, että nyt on nukahtamisen aika, jos ette imetä sitä uneen? .

Tuttipulloa poika ei ole koskaan huolinut ja tutti ei ole kelvannut pikkuvauva-aikojen jälkeen. Syliin poikaa ei voi nukuttaa ilman tissiä, sillä se ei suostu olemaan sylissä vaan kiemurtelee siitä pois.
Meillä siis se on tuo unimaito pullosta pimeässä makuuhuoneessa ja sitten se pötköttely meidän parisängyllä. Ootko koikeillu, rauhoittuisko sinun kanssa sängylle, jos vaikka ensin siinä peuhaiskin jonkun aikaa? Meilläkin välillä siinä meno aika villiä, mut pikku hiljaa on kai alkanu sisäistämään, et pitää rauhoittua unille siinä.
Meillä ei myöskään voi jättää poikaa itekseen pinnikseen rauhoittumaan, alkaa hirvee huuto ja kyllä hakkaa päätään pinnasängyn laitaan niin ettei sitä kestä kuunnella....
 
anjuusa
Minä lopetin imetyksen vähentämällä ensin kertoja, ja viimeiseksi jäivät illan ja aamuyön imetykset. Sitten vaan lopetin ne kaksi kerralla. Mies hoiti ensimmäisinä iltoina nukutukset, jolloin tyttö huusi kovasti. Sen jälkeen aloin nukuttaa taas itse. Pidän tyttöä imetysasennossa sylissä, tytöllä tutti suussa ja unilelu kädessä. Hyytyy siihen muutamassa minuutissa ja nukkuu yönsä hyvin.

Tsemppiä vieroitukseen!
 
anjuusa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.11.2006 klo 11:34 äipätys kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2006 klo 19:40 Kristiina 80 kirjoitti:
Ongelmaksi vaan on jäänyt tuo nukuttaminen, sillä poika nukahtaa vain rinnalle. Miten olette osoittaneet lapselle sen, että nyt on nukahtamisen aika, jos ette imetä sitä uneen? .

Tuttipulloa poika ei ole koskaan huolinut ja tutti ei ole kelvannut pikkuvauva-aikojen jälkeen. Syliin poikaa ei voi nukuttaa ilman tissiä, sillä se ei suostu olemaan sylissä vaan kiemurtelee siitä pois.
Meillä on tietyt iltarutiinit, jotka edelsivät aiemmin jo iltaimetystäkin: hampaanpesu, jonka aikana kerron ääneen, että kohta äiti tekee sitä ja sitä ja sitten aletaan paapaamaan. Kristiinankin vauva on jo sen ikäinen, että ymmärtää jo puhetta varmaan sen verran, että oppii ymmärtämään "koodisanat". Sen jälkeen meillä seuraa yöpuvun ja unipussin vaihtaminen ylle, tutin suuhun saaminen, unilelu kouraan ja iltarukous sylissä istuen. Sitten sanon "Nyt X alkaa paapaamaan" ja laitan tytön syliini pötköttämään. Laulan iltalaulun, ja siihen tyttö jo nukahtaakin.
 
anjuusa
Vielä lisään, että kyllä meilläkin on iltoja, jolloin tyttö kiemurtelee kuin hullu ja minun pitää pitää häntä sylissä aloillaan hiki otsalla. Noin viiden minuutin huudon, tutin paiskomisen ja kiemurtelun jälkeen hän kuitenkin alkaa osoittaa hyytymisen merkkejä, ja kymmenessä minuutissa on häsläysiltoinakin luovuttanut ja nukahtanut.

Eli kannattaa kokeilla myös sitä sinnikästä paikallaan pitelemistä, vaikka se ensi minuutteina vaikuttaisi maailman pöljimmältä touhulta. Moni lapsi taistelee nukahtamista vastaan.
 

Yhteistyössä