Imetyksen lopettamisesta *pitkähkö*

02.06.2010
674
0
16
Mitä mahtaa olla odotettavissa, jos lopetan imetyksen noin niinkuin nyt - kokonaan?

Viikon verran ollaan nyt unikouluiltu 1v:n kanssa ja on opittu nukahtamaan ilman rintaa ja myös jatkamaan yöllä unia samalla tavoin. Huutoa toki tulee välillä reippaasti, mutta pääosin viikko on sujunut ihan hyvin.

Harmina on puhkeamaisillaan oleva poskihammas, joka vaivaa lasta ja saa aikaan ylimääräisen halun imeä.

Ajattelin antaa aamu- ja päivämaitoja vielä muksun omaan tahtiin, mutta viimeiset neljä imetystä ovat päättyneet siihen, että pelkäsin koko nännin irtoavan, kun lapsi puri niin lujaa. Syy on arvatenkin hampaidentulossa, mutta se ei paljoa lohduta. :/ Viimeisimmät hampaanjäljet ovat niin syvät, että verta vuosi hyvän tovin sen jälkeen, kun sain muksun irti. Mulle alkaa vähän niinkuin riittää... :whistle: |O :(

Tsempatkaa nyt jooko vähän, kertokaa omia kokemuksia, kuinka kauan kestää, ennen kuin pahin on ohitse, jos lopetan imetyksen tuohon äskeiseen kertaan? Muksu ei takuulla niele moista ilman protestia.

Auttaisikohan vai pahentaisikohan asiaa, jos aamulla / päivällä antaisin nokkiksesta korviketta muksu kainalossa noin niinkuin imetyshetken tilalla? Ja vielä jokerikysymys - kuinka paljon 1v tarvitsee maitoa kaikkiaan?

en ole asiantuntija, mutta meillä menossa myös imetyksen lopettaminen, lapsi viikkoa vaille 1v. olen hissutellen lopettanut imetyskertoja, nyt enää 2 krt/vrk, toinen illalla ja toinen päikkäreille mentäessä. ensi viikolla tippuu pois myös päiväunimaito. uskon että lapsi sopeutuu kyllä, aluksi tietysti kaipailee tissiä, mutta sylittely varmasti auttaa. sekä huomion siirtäminen toisiin asioihin. meillä ainakin ulkoillaan tavallista enemmän ja reissaillaan niin on kaikkea mielenkiintoista, ettei tissiä ehdi niin kaipailla. meillä ei ole tuota puremisongelmaa, mutta voin sanoa, että jos olisi vastaava tilanne kuin sinulla, niin lopettaisin saman tien imetyksen. 1v tarvitsee sen 5-6 dl vuorokaudessa maitotuotteita. jos keität puuron maitoon, tarjoat viiliä/jogurttia, niin nekin lasketaan.

1-vuotias tarvitsee muistaakseni 5-6 dl maitoa. Tämä on ainoa, missä oikeastaan osaan auttaa.

Moni on lopettanut imettämisen menestyksekkäästi lähtemällä matkalle ilman lasta. Kaksikin yötä varmaan riittää, riippuu lapsen iästä. Onnistuisiko se?

meidän tytöltä kokonaan imetyksen kun oli n. 1 v silleen että joka kerta kun pyysi tissiä totesin. "ai sulla on nälkä, mennään syömään kunnon ruokaa" ja trjosin jotain hedelmää, leipää jne. Oli kova tissillä roikkuja ja sillä taisi tosiaan olla kova nälkä kun pari päivää meni jonka jälkeen tissin pyytäminen tarkoitti nimen oomaan sitä että haluaa keittiöstä ruokaa ei enää tissiä! Loppuo tosi nopeasti! Tuolloin olin siis jo lopettanut yöimetyksen kokonaan. Pitkään tosiaan osoitti nälkäänsä repimällä paidan rinnuksesta. Nyt sanoo jo "nääkä", on siis nyt 1v 4kk :)

Meidän vieroitus onnistui just noin kuin joku sanoikin: lähdin matkalle. Viisi päivää olin poissa. Lapsi oli silloin 1 v 1 kk, isänsä kanssa oli sen ajan. Sitä ennen imetyshetkiä oli 2/päivä. Voin sanoa että ne olivat varsin tuskaisia päiviä minulle, sillä maitoa pakkautui rintoihin tosi paljon. Lapsi ei ollut tissin perään haikaillut eikä enää pyytänyt sitä palattuanikaan. Annoin silti viimeiset tissilliset heti Helsinki-Vantaalla, eikä lapsi vastustellutkaan, mutta sen jälkeen maitoa ei enää noussut.

Alkuperäinen kirjoittaja öö:
miks antaa korviketta kun voi antaa jo lehmänmaitoa, 1v haloo

Kesti kauan, ennen kuin ehdin vastaamaan - ja näköjään ehdin nyt viipyä vain hetken. Kiitos muillekin kommenteista!

Tähän vastaan, että siksi korviketta, että tavalliseen maitoon totuttelu on vielä kesken, siitä tulee vatsavaivoja.

Lopetin kuin seinään 1v1kk. Eka yö kovaa itkua, seuraava vähemmän, seuraava vähemmän ja pian loppui kokonaan. yllättävän helppoa. Sit alkoi nukkumaan yöt kun sitä ennen heräsi tisulle KOKO AJAN!!! Tavismaitoa suuhun vaan ja ruuan yhteydessä, ei muuten.

No niin, nyt mulla oli aikaa perehtyä näihin :)

Kiitos tosiaan kaikille, eiköhän näillä eväillä tämä juttu ratkea. Ihan meikäläisen kiusaksi maitoa pakkautuu jo nyt, aikoihin ei ole näin käynyt. Saa nähdä, pitääkö turvautua pumppuun. Toivottavasti maito kuitenkin imeytyy takaisin, eikä tarvitse ottaa pingotuksia pois.

Sylitelty ollaan moneen otteeseen ja mua on revitty rintamuksesta jo aamusta asti, mutta aika helposti pojan huomion on saanut kiinnitettyä muualle.

Hei, ihan vaan sit sulle omaks muistutukseks, jos olet lopettamassa imetystä, teippaappa nännisi. Saatat itse epähuomiossa tarjota tissiä kun se kuitenkin on luonnollista myös sinulle, mutta kun huomaat teipit niin eipäs annetakkaan. JA lapsikin saattaa vierastaa rintaa nähdessään teipit/laastarit, ja voit vaikka sanoa että ne on rikki ja pipi nyt...

Alkuperäinen kirjoittaja heeei:
Hei, ihan vaan sit sulle omaks muistutukseks, jos olet lopettamassa imetystä, teippaappa nännisi. Saatat itse epähuomiossa tarjota tissiä kun se kuitenkin on luonnollista myös sinulle, mutta kun huomaat teipit niin eipäs annetakkaan. JA lapsikin saattaa vierastaa rintaa nähdessään teipit/laastarit, ja voit vaikka sanoa että ne on rikki ja pipi nyt...

Mä itse asiassa meinasin jo kerran langeta huomaamattani, ihan tavan vuoksi

Alkuperäinen kirjoittaja Viuhahtava Intiaani:
Alkuperäinen kirjoittaja heeei:

Mä itse asiassa meinasin jo kerran langeta huomaamattani, ihan tavan vuoksi

Ja sekös sit lasta kiukuttaa vielä enempi :/ Laita jotku teipit tai laastarit ruksiin rintoihin, auttaa muistuttamaan paremmin :)

Olen ensin itselle tehnyt päätöksen imetyksen lopettamisesta ja sitten lopettanut "kerrasta poikki" periaatteella. Meillä lapset ovat olleet n.1v2kk kun olen imetyksen lopetttanut. Aluksi hieman itkeskeli ja kaiveli tissejä(selitin, ettei enään tule maitoa ja ohjasin lapsen kiinnostuksen esim leluihin. Viikossa tottuivat siihen, että meijeri on lopullisesti sulkeutunut.

Yhteistyössä