imetyksen lopettaminen?

Olen lopettelemassa imetystä nyt kun vauvani on lähes nelikuinen. Maitoa kyllä piisais mutta allergiasyistä on siirryttävä kokonaan korvikkeelle. Olen vähentänyt ensin niin että joka toinen syöttä pullosta ja joka toinen tissistä, näin viikon ajan mutta maidontuotanto vaan jatkuu ja jatkuu eikä tunnu vähenevän. Nyt olen ollut antamatta enää tissiä, koska pitkään en halua häntä kiusata enää tissimaidolla ja pumppaillut sitten rintoja siinä vaiheessa kun pingotus on sietämätöntä, pumpannut vain sen verran että helpottaa mutta tuntuu että sitäkin saa olla tekemässä koko ajan. Kuinkahan tässä nyt pitäisi toimia?

Se varmaan riippuu niin ihmisestä...
Mäkin olen lopettelemassa imetystä, tosin olen imettänyt jo reilun kuukauden vaan toisesta kun toinen lopetti itsekseen toiminnan.
Tein samalla tavalla alux, joka toinen syöttö rinnasta mut nyt imetän enää 2 krt illalla/yöllä ja maitoa ei enempään enää riittäiskään. Tälleen nyt menty vajaa vko, "joka toinen" syönti aloitettiin n 4 vko sitten. Tyttö nyt 4kk.

Mulla kans ihan sama systeemi. Samoin tein ton kakkosen kohdalla. Esikolle ei riittänyt koko aikana vaan oli pullo heti alusta mukana. Sit hänelle ei enää kelvannutkaan tissi ku pullosta tietty tuli helpommin maito. En kyl muista kuinka kauan kakkosesta kesti mut kai se aikas pian tais ruveta hyytyyn. Nyt kolmosen kohdalla olen muutaman päivän antanut kerran pullosta ja tänään alotin ton joka toinen kerta-systeemin

Voit myös syödä maidonmuodostumista vähentäviä yrttejä, joista tehokkain lienee salvia. Myös yhdistelmäehkäisypillerit (sis. estrogeenia) vähentävät muodostuvan maidon määrää monilla melko tehokkaasti.

Maidon muodostumisen lopettavaan lääkkeeseen itse suhtautuisin varauksella, sillä niissä on aika hurjat sivuvaikutukset, mm. rytmihäiriöitä tms.

Kuten sinulle jo vastattiinkin, maidon muodostumisen vähenemisen kesto on kaikilla yksilöllistä. Ilmeisesti rintasi eivät ole mitenkään kovin herkästi muutoksiin reagoivia, kun et ole mitään suurempaa muutosta tilanteessa vielä kokenut.

Kerroit, että sinusta tuntuu, että pahimpia saa koko ajan olla pumppaamassa pois. Oletko kokeillut, mitä tapahtuu, tarvittaessa tyhjennätkin rintoja hieman käsinlypsämällä? Usein riittää, että esim. lavuaarin päällä vain vähän painelee rintoja, jolloin maitoa suihkuaa ulos. Mitä pidempi tauko maidon poistumisen välillä, sitä nopeammin yleensä muodostuminenkin vähenee.

Minä sain sairaalasta lääkkeet maidontulon loppumiseksi, kun juuri allergian takia lopetin imetyksen. Minulle ei niistä tullut mitään oireita, onneksi. Koska lopetin ihan täysimetykseltä kertarysäyksessä, ei maidontulo kokonaan lääkkeellä loppunut (taisi olla liian pieni annos) mutta väheni. Välillä lypsin käsillä pahimmat pingotukset pois ja hieroin pahkuroita kuumassa suihkussa. Aika pian mulla maito sitten hiipui.

Ihan vastaavanlainen tilanne täällä, paitsi että jätin imetyksen kerralla pois. Saako kysyä millaisia allergiaoireita teillä oli, ja onko tilanne helpottunut?

Meillä neidillä on ollut ihon kanssa ongelmia koko pienen ikänsä (neljä kk), kaikennäköistä punotusta ja näppylää. Lisäksi iho on ollut koko ajan todella kuiva. "Tehokas imetysdietti" (= tissi pois) todellakin toimi, ja kahteen vuorokauteen hävisi kaikki iho-ongelmat. Lisäksi tyttö alkoi heti nukkua yönsä kokonaan, entisen kolme syöttöä + tutitukset päälle -sijaan. Muutenkin tyttö on huomattavasti tyytyväisempi.

Maidon tuotantoa olen yrittänyt pumppailemalla vielä pitää yllä, koska ajattelin tissiä vielä kokeilla. Pakko kuitenkin myöntää, että tulokset tästä kokeilusta ovat olleet niin hyvät, että kovin mietityttää tuo tissin tarjoaminen. Varsinkin, kun tyttö ei ole millään lailla sitä osoittanut kaipaavansa.

Yhteistyössä