Imetyksen lopettaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leevi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Leevi

Vieras
Poika on nyt täyttäynyt vuoden ja imetän edelleen päivisin.

Yöllä hän söi vielä 10-11 kuukauden iässäkin (tiedän, ettei nälkäänsä, mutta hän halusi lohtua ja läheisyyttä kun hampaitakin pukkasi yläriviin viisi kerrallaan).

En raskinut ensin olla antamatta, mutta viimein väsyin niin, että nyt on sitten yötarjoilu lopetettu totaalisesti ja kas kummaa, poika on ihan tyytyväinen ja nukahtaa sänkyynsä uudelleen vaikka vielä satunnaisesti heräileekin yöllä.

Tuntuu kuitenkin, että tisu on pojalle henkisesti aika tärkeä. Hän on ilmiselvästi aina iloisempi ja pienet itkut päivällä unohtuvat heti, jos ""ottaa huikan"" :=) Eli ilmeisesti saa sitä läheisyyttä kun päivisin pari-kolme kertaa tisutellaan. (Vaikka toki halitaan ja ollaan lähekkäin muutenkin.)

Kuinka moni on jatkanut imetystä vielä 12 kk:n jälkeen? Entä annatteko silti lehmänmaitoa vaikka imettäisittekin?

Vähän mietityttää mitä tehdä. Toisaalta olen kotona vielä pitkään eikä estettä osittaiselle imetykselle olisi.

Mutta poika on vehnä- ja kananmuna-allerginen, joten olen itsekin ollut pitkään aika rankalla dieetillä, ja pikku hiljaa tekisi mieli syödä vähän vapaammin. Sitä en voi tehdä mikäli imetän.

Neuvolasta sanottiin, että mikäli lopetan imettämisen, niin poika voi suoraan siirtyä lehmänmaitoon, kunhan ensin totutellaan.

Isovanhemmiltahan piisaa neuvoja tyyliin ""et kai sinä VIELÄKIN imetä, iso poikahan tuo jo on"" jne. jne. ...

Totta kai voit vielä imettää 12 kk jälkeenkin, jos sinusta siltä tuntuu. Kyllä äidinmato aina lehmänmaidon voittaa. Älä anna muiden mielipiteiden vaikuttaa. Mulla on 6 ja 1/2 kk tyttö ja imetän edellene tiuhasti yölläkin 3 kertaa. Ei ole kiire vierottaa. Pari kaveriani ovat imettäneet lapsiaan 1,5 vuotiaaksi saakka, joten ainakin mun kaveripiirissä on ihan myönteisiä kokemuksia.

Minä lopetin yöimetyksen tytön ollessa 10 kk ja päiväimetyksen tytön ollessa 11kk. Iltatissin antamista jatkoin n. kaksi kuukautta päiväimetyksen lopettamisesta. Päiväimetyksen lopettamisen jälkeen tarjosin aina ruuan jälkeen tytölle äidinmaidonkorviketta + tavallista maitoa, pikkuhiljaa vähensin korvikkeen määrää. Kokeilin heti imetyksen lopettamisen jälkeen antaa tavallista maitoa, mutta tytöllä meni vatsa sekaisin, siksi ainakin meillä toimi tuo korvike+tavallinen maito.
Minäkin kuvittelin, että imetyksen lopetus olisi tytölle jotenkin kova paikka, mutta tosiasiassa se taisi olla äidille kovempi pala purtavaksi.

Yhteistyössä