Imetyksen lopettaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marsu

Vieras
Mitenkäs muut olette saaneet lopetettua imetyksen? Lopetin 9 kuiselta pojalta päivätisuttelut viisi päivää sitten. Rinnalla on ollut vielä nukkumaan mennessä, aamuyöstä ja aamulla. Korviketta ei suostu ottamaan minkäänlaisesta astiasta, joten epätoivo iskee. Ruokiin olen lisännyt korviketta. Suuremmin ei ole tissin perään itkenyt ja vältän imetyksestä muistuttavia hetkiä päivisin. Sitä vain ihmettelen, että miten ei pienelle jano iske, kun ei halua maitoa ottaa. Jospa saa kiinteistä sen verran nestettä, että pärjää. Saa nähdä, kuinka pitkään kieltäytyy korvikkeista.

Yötisutteluista yritin luopua muutama viikko sitten. Poika on niin sinnikäs, että huusi viikon verran kaikki aamuyöt ja väsyin niin ettei vieroituksesta tullut mitään. Viikon jälkeen luovutin ja olen sen jälkeen kerran aamuyöstä antanut maitoa. Poika heräilee vielä ainakin kolme kertaa yössä. Olen tällä hetkellä melko uupunut huonojen öiden takia. Pojan heräilyjen jälkeen en saa itse nukuttua, kun mietin että apua, en saa unta ja kohta poika herää uudestaan. Tuo korvikkeista kieltäytyminenkin ottaa melkoisesti hermoon. Tuntuu, ettei mikään suju helposti vaan kaikkien asioiden kanssa saa taistella.

Oletko kysellyt apua neuvolasta?

En oo mikään asiantuntija tässä imetyksen lopetuksessa, kun itsekin tässä vasta vähentelen 10kk neidin tissittelykertoja. Saa tissiä nyt 4krt/vrk... siis aamulla, illalla ja kahdesti päivällä. Yhden aterian päälle annan piimää ja vettä nokkamukeista. Ensi viikolla meinasin vähentää taas yhden tissittelyn. Korvikkeita en meinanut käyttää ollenkaan, vaan koitamme siirtyä suoraan tavallisiin maitotuotteisiin pikkuhiljaa ensin päivällä ja sitten kokonaan. Veikkaan, että aamutissistä luopuminen on se vaikein homma.

Mä olisin sinun tilanteessa ehkä yrittänyt lopettaa yöimetyksen ensin ja sitten vasta vähentänyt päivätissejä yksi kerrallaan pois. Mutta itse tietysti tiedät parhaiten mikä teille sopii. 10 kk vanhana voisitte sitten aloitella piimää ja juustoja. Juoko pikkumiekkosesi vettä?

Itse ajattelin, että päiväimetyksistä luopuminen on helpompaa. Minulle sopii paremmin nopea vieroitus kuin hidas. Maitoakin on tullut viime aikoina niin vähän ettei päiväimetysten lopettamisessa ollut mitään ongelmia. Poika on niin kiinni aamuyön imetyksessä, että sen lopettaminen vaatii aivan oman ponnistuksensa.

Ilmeisesti aika moni vieroittaa lapsen rinnasta niin, että pikkuhiljaa siirrytään tavallisiin maitotuotteisiin. Onko korvikkeiden välttämisellä muuta merkitystä kuin että halutaan lapsen oppivan juomaan tavallista maitoa. Meinaan ettei lapsi oppisi korvikkeen makuun. Tätä mietin aiemmin, mutten itse keksi muuta syytä. Tietysti korvikkeen raahaaminen kaupasta on aika työlästä.

En ole uniongelmiinkaan saanut neuvolasta apua, joten en jaksa enkä halua kysellä sieltä imetyksestä.

Poika ei ota vettäkään kunnolla. Vain muutaman pienen tilkan. Ei olisi tullut mieleenkään tarjota pojalle piimää. Sitä onkin hauska jatkossa kokeilla.

En tiedä tuosta korvikkeiden välttämisestä... itse koin, että turha olisi nyt aloittaa korviketta, kun kerran voipi jo suoraan totutella tavallisiin maitotuotteisiin. Neuvolasta en ole kyllä minäkään saanut mitään apua. Nytkin vieroittelen maalaisjärjen ja kaverin kokemusten pohjalta ja hiukan on tullut luettua aiheesta.

Tuosta piimästä sen verran, et kuulin, sen kelpaavan monelle lapselle, joka ei tykkää tavallisen maidon mausta. Oon antanu myös maustamatonta jugurttia, viiliä (molempiin hedelmäsosetta joukkoon) ja raejuustoa. Tavallista edamiakin oon antanu joskus, vaikka siinä kyllä on sitä suolaa, jota pitäis vielä vältellä. Muksu tykkää, kun saa ite laitella raejuustopalleroita suuhunsa, vaikka puolet on kyllä lattialla.

Meillä on käytössä veden/piimän juonnissa tuttipullo ja pari nokkamukia. Mukin kanssakin on vissiin kiva mesoa pöydässä vaikka neiti tarvitseekin aina hiukkasen apua siihen mukin kallistukseen. Sellaista harjoitteluahan se on koko touhu ja juotavat määrät aika pieniä.

Moi,

meidän neiti( kohta 10 kk) on vieroitettu rinnasta siten, että ensin jätettiin päivätissuttelu pois ja melkein heti perään iltatissikin. Mitään ongelmia ei ole ollut, onneksi.
Korviketta vauva kyllä ottaa jos on tarpeeksi jano. Ja se miten vauvan saa juomaan sitä on kiinni totuttelusta. Meidän neiti on ollut tissityttö alusta lähin ja korvikkeelle opettelu vaati pitkäjänteisyyttä. Joka päivä otimme kulauksen jos toisenkin, opettelimme maidon juontia kuten opettelimme kiinteille. Aluksi maitoa menee hukkaan ja paljon, mutta nyt sujuu jo paljon paremmin. Jätimme välistä tuttipullot ja siirryimme heti nokkamukiin josta neiti osaa itsekkin juoda.

Aluksi maito oli huoneenlämpöistä mutta nyt menee jääkaappikylmä paremmin.

Makuharjoitusnautintoja teille, kyllä se lopulta onnistuu! :o)

janna

Heh...mun (tämän hetkinen) kuopus luopui vasta 2,2 vuotiaana, sanoi välillä että ""toinen titti"". Piti ottaa Tallinnan risteily jotta uskoi tittin olevan kaukana. No, olin kotosalla silloin joten aikaa oli.

hmmm, ei varmaan tähän ketjuun toivota ketään arvostelemaan että minkä ikäselle!!! Ja mitäköhän se sinulle edes kuuluu mitä muut ihmiset tekevät...????? Voi että ottaa tollaset päähän.

No, olipas taas jollakin asiaton kommentti. Taitaa vaan haluta, että alamme jauhaa hänelle vastaväitteitä ja kulutamme omaa aikaamme.

Kiva tietää, että jollain muullakin on mennyt lapsen kanssa juonnin opetteluun aikansa. Nyt tässä viikonlopun aikana olen saanut vähän hermojani kasaan ja olen todennut pojan saavan tarpeeksi nesteitä. Pissaa näyttää ainakin tulevan. Olen sellainen äiti, että kun jokin asia ei heti suju niin hermoilen liikaa. Pulloa ei huoli, mutta jokaisen ruuan yhteydessä saan ujutettua ruuan seassa ja muutamina hörppäyksinä korviketta noin 50 ml kerralla. Lisään aina loppuun ruokaan tuttelia reilusti ja syötän lusikalla vaikka hankalaa olisikin. Ei poika tainnut aiemmin tissistäkään paljoa saada kerralla. Nyt pitää vain raakasti lopettaa yö ja aamuimetyksiä. Viime yökin meni pojalla heräillessä ja uskon tai oikeastaan toivon, että imetyksen lopettaminen rauhoittaa öitä.

Sekin on hyvä, kun kohta voi aloittaa piimän, juuston ja jugurtin tarjoamisen. Nyt olen antanut välipalaksi piltin hedelmäjugurtteja.

Täytyy myöntää, että vähän haikeaa on lopettaa imetys kokonaan, mutta pakkohan se on töiden takia.

Tosi typerä kommentti tuo edelliselle. Raiza,minusta tuo oli hassu juttu,pitäiskö kokeilla samaa,tosin poika vasta vuoden ikäinen.Muutama tuttu on imettänyt kolmivuotiaaksikin.Itse en kyllä jaksais niin pitkää..

Niin, mulla ainakin tilanne oli niin hyvä tämän kuopuksen kanssa, esikoinen oli n. 1.4 kk vanhempi ja oltiin kotosalla.
Oli omaa aikaa ja rauhaa. Yöllä ei imetetty tietenkään ja söihäin lapsi kaikkea muutakin ja joi maitoa mukista.
Eihän siitä imettämisestä mitään suoraan fyysiseen terveyteen liittyvää etua ole siinä iässä enää. Allergiaa ei ainakaan estänyt kehittymästä. Sen sijaa esikoisella ei ole mitään allergioita.

Esikoista imetin vain neljä kuukautta, menin sitten töihin moneksi kuukaudeksi, eihän se imetys silloin onnistunut.
Itseäni ei ole imetetty lainkaan. Jotain oleellisen tärkeää jäi omasta lapsuudestani puuttumaan.

Ei ole minuakaan lapsena imetetty, mutta eipä se ole aikuisena yöuniin tai muihinkaan tilanteisiin vaikuttanut.

Onko sinulle jäänyt jokin trauma jostakin ja haluat väittää, että imetyksen takia sinulta puuttuu jotain olennaista. Kuka voisi muistaa saiko vauvana tissiä, ellei sitä kerrota myöhemmin. Ei imettämättömyydestä minulle ainakaan mitään ongelmaa ole tullut.....

Moi!

Lopetin imettämisen kun poika oli 8 kk.

Sovittiin neuvolatätin kanssa että lopetan kertaheitolla.

Ja siis siitä hetkestä en antanut enään rintaa. Aluksi poika (ja minä) oli alakuloinen ja itkeskeli vähän.
Poika ei osannut juoda tuolloin vielä pullosta mutta oppi hyvin pian saman päivän aikana :)

Seuraavana päivänä ei tissejä enään edes muistanut vaan riemastui kun kaivoin tuttipullon esille!

Siinä se.

Epäilen että tunnesiteeni äitiin ei ollut paras mahdollinen, nyt aikuisiällä sujuu toki paremmin. Minulle on selvinnyt miksi imetys ei onnistunut.

Olin kuulemma huutanut kovasti öisin. Siihen aikaan 60-luvun alussa ei ollut mitään korvikkeita, joten paljasta lehmänmaitoa kai oli annettu sokerilla / vedellä jatkettuna joten kai se maha oli reistaillut ja huudattanut.

Hyvää on se, että minusta on tullut hyvin realisti, eli ymmärrän että huuto ei auta, on itse pärjättävä kaikessa, muiden apuun ei voi luottaa. Tämä realismi auttaa työelämässä mutta tunnepuolella on toiset säännöt joita olen joutunut opettelemaan. Siinä sitä elämän opetusta on ihan tarpeeksi, tältä saralta.

Olisi minunkin pitänyt lopettaa kertaheitolla. Poika ei oikeastaan tissin perään itke, mutta ei vieläkään huoli pulloa tai nokkamukia. Ei taida tarpeeksi jano tulla.

Eilen illalla päätin, että nyt loppuu yömaidon tarjoaminen. Yö menikin yllättävän hyvin. Poika heräsi ekan kerran ennen neljää ja nukahti kunnolla 40 minuutin kuluttua. Ei edes huutanut täydellä volyymilla kuten yleensä. Puoli kuudelta on poika saanut yleensä maitonsa ja nyt kun heräsi siihen aikaan, sain hetkessä pojan rauhoittumaan. Meillä on viimeaikoina herätty seitsemältä ja kun poika heräsi tänä aamuna, panin valot päälle ja ajattelin, että nyt saat aamumaidon ja sitten noustaan ylös. No, poika nukahtikin syötyään ja nukkui klo 8.40 asti. Itse olin niin ihmeissäni yöstä, etten oikein osannut enää nukkuakaan. Nyt sitten päätin, että aamumaidon tarjoaminen loppui tähän aamuun. Olisihan se ihanaa nukkua pidempään, mutta kun poika saa aamumaitonsa, niin kuvittelee saavansa yömaidon. Haluan selkeyttä öihin ja koska poika juo maitoa aamulla niin eihän siinä päivällä jano tule.

Tällaista taas. Olen viimeaikoina palstaillut niin paljon, että hävettää. No, ei kai tässä mitään pahaa ole...

Nokkamukeja muuten kannattaa koittaa vähän erilaisia, jos yksi ei kelpaa, niin toinen saattaa kelvata. Meillä kelpaa se sellainen pehmeänokkainen Tupperwaren muki, mut kovanokkainen muki ei. Pehmeästä kun saa vissiin hampaillakin vähän kiinni ja voi imutella hiukan tuttipullotyyliin (on muuten ärsyttävä muki, kun kahvat irtoaa koko ajan. Muuten hyvä).

sen verran kiireessä kommentoin, meillä 10 kk lähtien tehty vieroitusta pikkuhiljaa aloittaen päiväsyötöistä, 11kk jätetiin yösyötöt ja nyt (pientä tuuletusta!!!:) 1v lopetettiin tytön kanssa viimenenkin iltasyöntikerta. Pulloa ei huolinut, nokkamukilla on menty sitten, maitoa ei juoden mene paljoa mutta ruuassa saan menemään 1/2l, yhteensä mehua ja maitoa juo ehkä päivässä sen 4dl...? Korviketta ei suostunut edes niellä, joten alotin 10kk harjotella päiväimetysten jäädessä pois noilla jugurteilla ja rahkoilla ja kun näin että ne sopi vattalle ni tossa 11kk aloin antaa juodenkin tavallista maitoa (jota olin sitten jo laittanut puuroihin).

Viime yönä ei poika saanut yömaitoa eikä aamumaitoa ja kas kummaa. Puuron kanssa meni 50 ml korviketta kovapäisestä nokkamukista. Aiemmin ei aamulla saanut laittaa nokkamukia lähellekään suuta. Käsillä huitoi pois. Pientä valoa näkyvissä.

Yöllä olin kyllä aivan ymmyrkäisenä. Odotin superkovaa huutoa, jota jatkuisi tuntitolkulla, niin miten kävikään. Poika heräsi eka kerran viideltä ja nukahti tassuttelulla melkein heti. Tais mennä 15 sekunttia :) Seitsemään mennessä poika oli herännyt ehkä nelisen kertaa, mutta sain aina nopeasti rauhoittumaan. Seitsemältä noustiin ylös ja kiire olikin tehdä aamupuuroa. Taitaa olla niin, että äitinä yliarvioin pojan kiintymyksen tissittelyyn. Eihän tuo ole moksiskaan. Oli muutenkin hyvä aika vieroittaa rinnalta.

Kuukauden päästä alan antamaan jugurttia, viiliä ja rahkoja. Yllättävän vapautunut olo on, kun imetys on loppusuoralla.

Meillä on nyt 8,5 kk tyttö, joka aloitti kiinteää syömää 7kk:n ikäisenä. Mutta edelleen annan päivällä muutaman tissikerran ja yöunisyötön..ja yöllä.(klo 2,4,6,7,8...) Mutta huomasin tässä, että neiti haluaa usein yöllä vain tissin suuhun ja nukahtaa siihen heti. Mutta jos sitä ei anna tai yrittää korvata tutilla tai vesipullolla, niin mekkala alkaa. Lienee kyse läheisyyden kaipuusta. Koska nyt on päivisinkin niin paljon halihetkiä ja pusuttelua. Oon muutaman yön tosiaan nyt yrittänyt, olla tarjoamatta joka tunti tissiä, mutta tuloksetta. Tai sitten olen liian nopeesti antanut periksi, kun itseäni väsyttää.
Ja toisaalta, aikaa tässä on, kun palaa töihin vasta reilun vuoden päästä. Mutta ois tietysti ihana nukkua edes puoli yötä putkeen...-väsyttää.

Ideoita ja kommentteja saa antaa...

Pakko nostaa tämäkin ketju....löytyy vastauksia kysymyksiini, kiitos teille!! Laittakaa viestiä jos olette maisemissa, että miten vieroitus on edistynyt?

Yhteistyössä